Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

Så lyckas du som konsult

cover

1. Lär känna dig själv och hitta det DU är bäst på

När man sätter igång som konsult är det lätt hänt att man vill göra allt som går att göra – och som man någonsin gjort tidigare. Vårt tips till dig är att lägga tid på att granska dig själv och hitta det DU är bäst på. Inom vilket område och inom vilka uppgifter har du presterat bäst? Vilka anställningar och uppdrag har du trivts bäst på? Hitta ditt expertisområde och satsa på det i första hand.

2. Börja smått – sikta stort

När du träffar en potentiell ny kund är det lätt att börja sälja in allt du vill göra för dem. Du tar upp det ena efter det andra och är full av idéer. Det kan förvisso vara bra – men det innebär också ett stort steg för kunden, vilket kan resultera i att du nästan ”skrämmer iväg” kunden. De kanske inte är beredda att lägga all tid, engagemang och pengar som detta kräver. Vårt tips till dig är därför att dela upp alla dina idéer i mindre projekt. När vi väl börjat samarbeta – och du levererar väl – är det stor chans att kunden då är beredd att ta köpa det ”stora paketet”. Det blir inte ett lika stort steg för kunden, för ni känner ju redan varandra och kunden vet att du presterar.Det är dock viktigt att du är tydlig med hela din vision och alla dina tankar redan från början – men genom att dela upp det i mindre projekt är det lättare för kunden att börja samarbeta.

Att först ”prova på” i ett mindre projekt är inte bara tryggt för kunden – utan även för dig som konsult. Det är ju viktigt att ni båda trivs i samarbetet!

3. Prioritera sälj och marknadsföring – även när du har som mest på agendan

Du som konsult är din egen marknadsföringskanal. När du har hittat ditt expertisområde (se tips nr 1) är det dags för dig att börja marknadsföra dig själv som expert inom just det området. Det kan vara blogginlägg, besök på konferenser och meetups eller aktivitet på sociala medier. Och det absolut viktigaste är att du prioriterar sälj och marknadsföring året om. Det är lätt att trappa ner på det när du har fullt upp och kunderna står på rad – men detta avråder vi dig från. Ibland kan det nämligen ta flera månader från det att en potentiell kund får upp ögonen för dig till att det faktiskt inleds ett samarbete. Så: för att undvika att helt plötsligt stå utan kunder så råder vi dig att kontinuerligt synas och höras och ha kontakt med potentiella kunder. Våga lägga undan tid för detta. Det kommer att löna sig.

4. Varje kund är unik – lyssna och försök förstå varje kunds unika behov

Som konsult har du en chans att komma närmre dina kunder än vad många stora byråer har. Du har en chans att bygga en betydligt mer personlig relation. Detta är en chans vi råder dig att verkligen dra nytta av. Här är kommunikationen A och O. Avsätt tid och energi åt att verkligen lyssna på kunden och förstå vad dennas behov är. Undvik standardiserade processer och paket. Var flexibel och anpassa dina idéer och förslag efter kundens specifika behov. Ställ tusentals frågor. Fråga om kundens problem, behov, önskemål och förväntningar. Det är upp till dig – och bara dig – att se till att du får en tydlig och bra förståelse för vad kunden behöver från dig. Genom att göra det kommer din kund verkligen kunna se och uppskatta fördelen med att anlita dig som konsult istället för att anlita en stor byrå. Så återigen: kommunikation är A och O.

5. Planera din fritid

Planering är viktigt när du är konsult. Det kan nämligen vara svårt att själv bestämma över dina egna dagar och ditt egna schema när du har kunder som du vill göra nöjda. Och när du plötsligt står med flera kunder som vill ha din hjälp så kan det vara svårt att säga nej. Som konsult är du ju beroende av dina kunder! Tyvärr finns det därför som konsult en stor risk att gå in i väggen.

Vårt tips till dig, för att undvika detta, stavas p-l-a-n-e-r-i-n-g. Och inte bara för ditt jobb – utan likaså för din fritid. Annars finns den en risk att fritiden inte blir av. Det kommer möten och projekt i vägen. Boka och planera dina intressen och din fritid långt i förväg! På så sätt kan du boka in jobb efter det. Du är din bästa vän och din maskin – så prioritera dig själv.

Det här blogginlägget är inspirerad av en artikel av den frilansande konsulten Sara Öhman – expert inom digital marknadsföring och e-handel. HÄR hittar du hennes artikel.