Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

Så blir du Employer Branding-expert

cover

Hej Robert Dybeck! Vi har fått höra att du är en Employer Branding-expert. Kan du inte berätta lite vad Employer Branding innebär? 

– Jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan mer och mindre framgångsrika företag helt beror på vilka medarbetare de lyckas attrahera, rekrytera, behålla och utveckla. De som säger något annat har fel helt enkelt. Det blir extra tydligt och mer direkt i tjänsteproducerande företag som t.ex. Kvadrat. Det jag gillar med uttrycket att är att det har en tydligare affärskoppling än t.ex. HR. Genom att prata mer i marknadstermer och varumärke så placeras frågan mer rätt enligt mig. HR har länge haft svårt att få genomslag i ledningsrummen. Det har Employer Branding också, men affärskopplingen gör det enklare. Sen är det branscher som IT, ingenjörsyrken och Bygg där det på riktigt gör ont och blir riktigt affärskritiskt med personalförsörjningen som är först ut att inse betydelsen och konkurrensfördelen det innebär att satsa och lyckas med Employer Branding.

Varför är det så viktigt då att företag jobbar med Employer Branding?

– Det har att göra med kundupplevelsen som idag blir allt mer central. Nöjda kunder räcker inte idag då en nöjd kund är lika med en passiv kund – d.v.s. den trycker inte på Like, eller pratar aktivt väl om företaget. Då krävs det mer än en nöjd kund. Det är med en ambassadör eller med en promoter som är wow:ad av företaget som vi först är beredda att aktivt rekommendera, trycka på Like osv. Många företag får majoriteten av sina affärer via rekommendationer och dess betydelse och genomslagskraft är allt mer potenta verktyg för att utrycka vårt nöje/missnöje. Detta ökar i samma takt som traditionell marknadsföring istället tappar i genomslagskraft. När klickade du på en banner senast kontra när sökte du om råd hos vän? Detta gör Employer Branding-arbetet avgörande. En extraordinär kundupplevese går inte att få till över tid om du inte har medarbetare som brinner för det de gör. En lång och trogen tjänst räcker inte – då wow:ar medarbetarna inte kunderna!

Okej, vi förstår. Om du får ge ETT enda tips till ett företag som vill jobba med Employer Branding – vad skulle det då vara? 

– Tänk på att det är jätteviktigt att inte se Employer Branding som ett externt riktat budskap om ert företag. Många missar här och målar upp en fasad eller ett luftslott. Gör du ändringar i din kommunikation med framtida medarbetare är det viktigt att du då verkligen ser till att du lever upp till det internt. Annars har du en stenhård rekyl från din egen organisation att vänta. Ett vasst erbjudande, (s.k. EVP – Employer Value Proposition) är viktigt, men det gäller att det är sant – d.v.s. att det upplevs vara så hos befintlig personal!

Tack så mycket för dina svar, Robert! Vill ni veta mer om Robert Dybeck? Klicka då in här!