Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

“Att starta företaget var enkelt, men att driva det var svårare”

cover

Genom utbildningskonceptet Ung Företagsverksamhet har 250 000 gymnasieelever under de senaste trettio åren fått möjlighet att starta och driva egna företag. Med stöd från lärare och rådgivare från näringslivet, får unga chansen att lära sig hur man startar, driver och avvecklar ett företag samtidigt som de får tillfälle att utveckla sin kreativitet och sitt entreprenörskap. Enligt en studie, framtagen vid Ratio – Näringslivets forskningsinstitut, visade det sig att ungdomar som har drivit UF-företag, senare i livet har en starkare etablering på arbetsmarknaden, färre arbetslöshetsdagar, högre inkomst och att de ofta har en chefsposition i sina yrken.

Kvadrat är ett företag som brinner för entreprenörskap och nya idéer och när frågan om att sponsra ett UF-företag kom upp på Johan Nordkvists, VD för Kvadrat Örebro, bord så var svaret enkelt. Sedan hösten 2016 har Kvadrat Örebro varit med och stöttat de unga entreprenörerna Amanda Cullberg och Anna Persson i uppbyggnaden och drivandet av deras företag PostInk UF – ett företag som säljer egendesignade posters till ett överkomligt pris på nätet. Vi fick möjlighet att prata med de unga entreprenörerna om hur deras resa sett ut och vad de lärt sig längs vägen.


 

Hej Amanda och Anna! Ni driver UF-företaget PostInk UF – berätta lite om ert projekt.
– Vi har drivit PostInk sedan i september och gör det som ett projektarbete i skolan. Vårt intresse för posters väcktes när vi insåg att företag som säljer posters i allt större utsträckning sponsrar Youtube-stjärnor med sina produkter. Men när vi gick in på de olika företagens hemsidor blev vi chockade över hur dyra posters var och det var då idén om att ta fram posters med fin kvalitet, men till ett betydligt lägre pris, började att ta form. Heminredning är dyrt och ungdomar i vår ålder har inte alltid råd med snygg inredning och därför ville vi erbjuda unga möjligheten att inreda sina rum eller hem med unika och skräddarsydda posters.

Vad är det som gör er unika på marknaden?
– Vi strävar hela tiden efter att göra våra produkter så attraktiva och eftertraktade som möjligt. Vi förstod väldigt tidigt vikten av sociala medier och valde därför att arbeta mycket med att synas i kanaler som Instagram och Facebook, vilket har gjort att vi fått in många förfrågningar om skräddarsydda posters. Det är jätteviktigt för oss att våra kunder blir hundra procent nöjda, och därför skickar vi alltid ut minst fyra olika alternativ på posters baserade på kundens önskemål, med till exempel olika typsnitt och layouts.

”Vi har även lärt oss att man kan inte bara se till sina egna behov när man driver ett företag, utan att man även måste ta hänsyn till vad andra tycker och tänker”

 

Vad har Kvadrat betytt för er under resans gång?
– Kvadrat Örebro har betytt jättemycket för oss och utan dem hade vi inte lyckats sjösätta vår idé. Johan Nordkvist, VD för Kvadrat Örebro, hjälper oss med att trycka upp våra posters och sponsrar oss med bläck – och det är tack vare detta som vi har kunnat hålla nere produktionskostnaderna. Hela vår idé bygger på att kunna erbjuda billiga posters, och på så sätt göra vår design tillgänglig för den stora massan. Det hade inte varit möjligt utan Kvadrats stöd. Dessutom har Johan fungerat som en mentor som motiverat oss och gett oss tips på hur vi ska agera som entreprenörer.

Vad har ni lärt er av denna resa?
– Genom att driva PostInk UF har vi insett hur otroligt viktigt det är att skaffa ett stort nätverk. Längs vägen har vi hunnit knyta många värdefulla kontakter och lärt känna flera begåvade människor. Förutom Johan, så finns det två personer som betytt mycket för oss och det är Joakim Henriksson på Handelskammaren och Annelie Nordenberg på Arver Lastbilar. De har hjälpt oss med allt från bokföring och prissättning, till marknadsföring och image. Vi har även lärt oss att man kan inte bara se till sina egna behov när man driver ett företag, utan att man även måste ta hänsyn till vad andra tycker och tänker. Som företagare måste man ständigt vara redo för förändringar.

”Att starta ett nytt företag i framtiden känns inte längre som något stort och svårt”

 

Innan vi startade PostInk UF trodde vi att det skulle bli svårt att starta upp ett företag, men det visade sig att vi hade fel. Att starta företaget var enkelt, men att driva det var svårare. Vår resa har inte varit en dans på rosor då det har krävts massor av hårt arbete och engagemang för att kunna konkurrera med de stora företagen som redan finns på marknaden. Men tack vare att vi har klarat av att tackla de hinder som vi har ställts inför har vårt självförtroende, när det kommer till företagande, vuxit. Året med Ung Företagsamhet har varit otroligt spännande, roligt och lärorikt och vi är redo att ta tag i den sista biten av resan. Att starta ett nytt företag i framtiden känns inte längre som något stort och svårt.

Tack så mycket Amanda och Anna och stort lycka till med PostInk. Vi ser fram emot att se mer av er i framtiden!