Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

Så hjälper Kvadrataren Mohamed människor i Somalia

cover

När torkan bröt ut i delar av Somalia under våren 2017 bestämde sig Mohamed Osman, tillsammans med fyra vänner, för att hitta ett sätt att hjälpa till. Tillsammans startade de projektet Abaaraha, som är en crowdsourcing-plattform som vänder sig direkt till de drabbade på plats. Projektet har fått stor uppmärksamhet runt om i världen och har hyllats för sitt innovativa sätt att få hjälpen dit där den behövs som mest. Nu har grundarna bakom Abaaraha bjudits in till Yale University för att föreläsa om projektet – ett möte som man också hoppas ska kunna leda till ett vidare samarbete med det prestigefyllda universitetet.

“När torkan bröt ut visste jag direkt att jag ville hjälpa till, problemet var bara att jag inte riktigt visste hur och det var många i min närhet som kände likadant. Jag satte mig då ner med fyra av mina vänner, och tillsammans så funderade vi över vad vi hade för typ av kunskap och erfarenheter som vi skulle kunna omvandla till något praktiskt. Alla fem har rötter i Somalia och det kändes både viktigt och självklart för oss att försöka bidra med vad vi kan. Vi kunde se att det som saknades var en plattform som tillhandahöll fullständig information om torkan och de människor som var i behov av hjälp. Vi funderade på hur vi på bästa sätt skulle kunna lösa just det problemet och resultatet blev en idé om en crowdsourcing-plattform, där information om platser och människor i behov av hjälp kunde samlas. Vi gav den namnet Abaaraha – som är det somaliska ordet för just torka – och syftet med sidan var och är att sätta människor i nöd i kontakt med de som vill hjälpa”, berättar Mohamed.

Mohamed och hans vänner startade projektet den 10 mars i år och bara en vecka senare – den 17 mars – lanserades sidan. Med hjälp av kontakter på plats har de etablerat ett callcenter i Somalia dit människor, via telefon, e-mail, sms eller sociala medier, kan vända sig för att meddela sina behov eller vilka områden som är i behov av hjälp. Callcentret drivs av frivilliga och när informationen mottagits görs en kontroll av personalen för att säkerställa att informationen är korrekt. När man försäkrat sig om att informationen stämmer, så publiceras den på sajten Abaaraha.

“På detta sätt kan vi garantera att all information som publiceras på sajten kommer direkt från människorna på plats – utan mellanhänder. Sajten är uppbygd på så vis att man, via en karta, kan följa de olika drabbade områdena och få uppdaterad information om exempelvis antalet människor som omkommit i de katastrofdrabbade områdena eller var de största behoven av hjälp finns. Man kan också ta del av vilka organisationer som finns att kontakta i de olika områdena. De som vill hjälpa till kan på så sätt vända sig direkt till det drabbade området och människorna där” fortsätter Mohamed.

Stor uppmärksamhet och ett samarbete med Yale
Mohamed OsmanAbaaraha har fått stor uppmärksamhet runt om i världen och har synts i stora medier som The New York Times, QZ Magazine, Al Jazeera och har publicerats på DW – Digital Innovation Librar. Man har också inlett ett samarbete med FN-organet UNOCHA, Somaliska staten, men också med många lokala hjälporganisationer. Projektet nominerades dessutom till ”The United Nations Climate Change – 2017 Momentum for Change Awards”, men blev tyvärr utan vinst. Under hösten blev man inbjuden att föreläsa om Abaaraha på Yale University under CT GIS Day – ett internationellt forum för användare av geografiska informationssystem som visar upp applikationer som gör skillnad i samhället. Under besöket kommer man även att inleda samtal om ett eventuellt samarbete med det välkända universitetet, någonting som skulle betyda otroligt mycket för vidareutvecklingen av projektet.

“Att få möjlighet att komma och föreläsa på Yale är verkligen en ära, men det är framförallt möjligheten för ett eventuellt samarbete som lockar. En sådan typ av samverkan skulle underlätta för oss i vidareutvecklingen av Abaaraha. Det finns så mycket mer vi vill göra. Vi vill till exempel att plattformen ska kunna tillhandahålla integrerade, kartbaserade visualiseringar för att visa omfattningen av områden som drabbats av torka med hjälp av satellitbilder och att man på sajten ska kunna se effekterna på marknaderna och de berörda strategierna, samt motståndskraften hos de drabbade befolkningarna. Vi vill också kunna analysera data om nedbrytningsanomalier och vegetationshälsoindex och fortsätta att identifiera prioriterade områden där människor kan behöva hjälp“

Det är alltså Mohamed Osman, som tillsammans med sina fyra vänner Issa Muhammed Hassan, Mahad Malingur, Abdi Addow och Mohammed Omer, grundat och driver Abaaraha. Alla som är involverade i projektet – både i Sverige och Somalia – gör det helt frivilligt och ideellt.

“Det är fantastiskt att se så många människor som ställer upp med allt från tid, kunskap och pengar för att hjälpa de drabbade människorna i Somalia, och vi ser verkligen fram emot att jobba vidare med detta, för att kunna hjälpa ännu fler”, avslutar Mohamed.

Stort lycka till Mohamed med det fortsatta arbetet med Abaaraha. Vill du vara med och stötta Abaaraha så är du välkommen att höra av dig till info@abaaraha.org. Bidrag i såväl tid, kunskap och ekonomiskt stöd uppskattas.

 


Mohamed Osman

Mohamed är en duktig testledare, systemanalytiker och förändringsledare. Han brinner för allt vad test heter och har erfarenhet inom flera olika testverktyg. I sin yrkesroll är Mohamed nyfiken, driven och tar gärna initiativ. I sina uppdrag har han lätt för att skapa förtroende och har en hög ambitionsnivå i allt han tar sig för.