Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

Kvadrataren Morín skrev bok om snor – valde att bli egenutgivare

cover

Under Morín Saavedras andra föräldraledighet så märkte hon att hennes förstfödde son, Gabriel som då var 3,5 år, var en flitig näspetare. Han rullade små bollar av snor och sen la han tillbaka snoret i näsan. Morín förstod då att hon behövde prata om saken med sin son och letade därför efter böcker som handlade om snor. Hon hittade bara en bok som var ganska tråkig och som vände sig till större barn. Då bestämde hon sig för att skriva en egen bok till Gabriel – hennes alldeles egna Supersnoris.

För barn är snor minst lika roligt som bajs, medan vuxna i västvärlden äcklas av det. Genom att skriva en bok om snor kan jag både bemöta min sons handlingar och avdramatisera ämnet hos de vuxna, med hjälp av humor.

Skrivprocessen tog runt sex månader och boken skrevs om tio gånger. Bilderna inspirerades av Gabriels fantasi och illustrerades av en jobbarkompis dotter. Det blev många fikastunder på Waynes Coffee i Liljeholmens galleria där vi jobbade tillsammans med Snorboken som senare kom att kallas för Snorunge. Ett lite provokativt namn som funkar bra att översätta till både spanska och engelska.

Boken blev klar strax innan jag började på Kvadrat. Då gjorde jag en inventering på de förlag som jag ville samarbeta med. Efter ungefär två år hade jag samlat på mig tolv standardrefuseringar och tagit fram en handlingsplan för ett rikare liv i form av tid, pengar och energi. Då blev det tydligt att det var dags att göra något annorlunda och ta den ekonomiska risken i mitt aktiebolag. Därför bestämde jag mig för att bli egenutgivare. Av alla de tolv förlag som jag hade kontaktat, var det bara ett som erbjöd mig ett alternativ; sättning och tryckning för egenutgivare. Det blev ett enkelt beslut att inleda ett samarbete med just det förlaget.

Böckerna trycktes i Riga och levererades precis efter julhandeln. Lanseringen gjorde jag därför i samband med vabruari 2018. Som nybörjare missade jag en del gratis marknadsföring som kräver erfarenhet och lång framförhållning. Svensk bokhandel publicerar exempelvis alla debutanter ett kvartal innan lansering. Den populära bokbloggen Boktugg ville inte heller inkludera mig i sin debutantlista. Antar att Snorunge inte kategoriseras som finkultur, än…

Marknadsföringen är därför något jag jobbar med lite varje dag i olika former. Det kan handla om allt ifrån personlig försäljning och boksignering, till statusuppdatering på Facebook eller gratisexemplar till öppna förskolor och BVC. Försäljningen sker huvudsakligen via marknadsplatser som Adlibris, Bokus och BTJ. Jag utbyter även idéer och erfarenheter med andra entreprenörer inom och utanför Kvadrat för att inte fastna i mina egna tankegångar.

Jag har precis fått slut på första upplagan som var på 500 böcker. Nu har jag en pall med andra upplagan på 1000 böcker hemma i vardagsrummet. Dessutom så har jag påbörjat skrivprocessen för bok #2, tillägnad min andra son Oscar. Boken heter Vaxdockan och handlar om öronvax. Håll utkik!

Tack Morín! Här kan du läsa mer om hur du går tillväga om du vill ansluta dig till Kvadrat.


Morín Saavedra har 15 års erfarenhet av att analysera, leda och leverera IT-lösningar från idé till genomförande, i projekt och förvaltning. Hon har arbetat i alla projektfaser enligt Vattenfallsmodellen och Agila metoder, i Sverige och utomlands, och med distribuerade team. Morín är utbildad civilekonom och systemvetare och hon är dessutom IPMA-, SAFe-, SCRUM- och ITIL-certifierad.