Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

Entreprenör i hjärta och själ; från Kvadratare till mjödbryggare

cover

Niklas Nolemo är den före detta Kvadrataren som upptäckte den ädla och läskande drycken mjöd – något som ledde till att han startade det familjeägda mjödbryggeriet Mjödner. Niklas menar att man ska våga testa sin företagsidé – om man har en – och för honom har det handlat om att prata med redan kunniga egenföretagare, ha tålamod och att tro på sig själv.

Hej Niklas! Vem är du?
– Jag heter Niklas Nolemo och bor med min familj i Gävle. Familjen består av min fru som är sjuksköterska och företagare, en son som är bryggmästare i vårt familjeägda mjödbryggeri och en dotter som är student och friidrottare. Den tid som jobbet inte drar, ägnar jag gärna åt resande, skärmflyg, motorcyklar och liknande.

Du har tidigare varit Kvadratare, men slutade för att följa dina entreprenörsdrömmar. Hur ser den resan ut?
– Jag började på Kvadrat i samband med vår flytt från Nya Zeeland där vi bodde mellan 2004-2008. Jag fick direkt smeknamnet “Cyber-rekryten”, eftersom jag var den enda Kvadrataren som blivit anställd enbart via möten över nätet. Att ha Kvadrat som arbetsgivare trivdes jag oerhört bra med. Men när det dök upp en möjlighet att sno ett gäng ingenjörer – som blev friställda när Ericsson la ner sin verksamhet i Gävle – så kunde jag inte låta bli att starta upp ett nytt företag, Gefle Testteknik, tillsammans med några andra. Jag hade till och från, sen 2003, haft egna företag – både i Sverige och på Nya Zeeland. Det företag som startades då var ett teknikföretag där jag var sälj- och marknadschef under större delen av tiden. Företaget såldes under 2017 och hade då 15 anställda.

”Faktum är att det bara var ett fritidsprojekt som spårade ur…”

 

I slutet av 2016, när jag tagit beslutet att lämna GTT, så hade jag tillsammans med en kompis skaffat lokaler till, samt dragit igång, ett mjödbryggeri vid namn Mjödner. Faktum är att det bara var ett fritidsprojekt som spårade ur… Vi satt helt enkelt på en veranda i solen, något förfriskade av den hembrygd vi då gjorde, och kom fram till att någon borde tillverka och sälja denna ädla och läskande dryck på riktigt i Sverige. Sagt och gjort! Därefter så skaffade vi finansiering, lokal, professionell utrustning, tillstånd från miljö och hälsa samt skatteupplagstillstånd. Nu är vi den största producenten av mjöd i Sverige och har för första gången på decennier fått in svenskt mjöd i fast sortiment på Systembolaget.

Med anledning av att vi ännu inte omsätter tillräckligt för att betala min lön, i kombination med att jag inte klarar av att bara gör en sak, så är jag även inblandad i lite andra projekt. Vi har startat ett teknikbolag till som jobbar med teknik- och IT-system för bygg- och uthyrningsbranschen. Dessutom så är jag och min fru delägare i en flytande glassbar som ligger i Siljan i centrala Mora under somrarna. För att sen fylla ut tiden ytterligare så hjälper jag till lite i ett företag som jobbar med företagsevent i form av wakeboard, wakesurf, jetski, jetsurf, SUP och skärmflyg. Vi utbildar även nya skärmflygpiloter emellanåt.

”Har du en företagsidé som du vill testa; gör det! Men – prata med någon som redan startat företag i relaterade branscher.”

 

Hur är det att driva sitt eget mjödbryggeri?
– Till att börja med så är mjöd inte vad många tror. Faktum är att mjöd är ett gyllene, klart och otroligt läskande honungsvin som de flesta, rent smakmässigt, sorterar in mellan ett fruktigt vitt vin och en torr cider. När vi startade var vi helt okunniga om branschen och om kommersiell produktion. Det har varit, och är fortfarande, en häftig resa att ge sig in i något totalt okänt. Vi har fantastiskt kul med att prova nya produkter och att försöka lära hela marknaden vad det är vi faktiskt säljer då kunskapen är väldigt liten kring denna mycket gamla dryck. Vi har insett att kan man bara nå en liten procent av denna massiva marknad, så kan man, rent företagsmässigt, växa otroligt mycket.

Den lite tristare sidan av att ge sig in i dryckestillverkningens värld, är det otroligt komplicerade regelverk som bara är anpassat för massiva multinationella tillverkare. Och nästan dagligen har man någon fråga att reda i, som bara är ren administration, för att kunna sälja sina produkter.

Så nu – efter att vi börjat lära oss mer om branschen och marknaden – så håller vi på att expandera och automatisera produkten ett par steg. Förutom den vanliga driften av företaget, som de flesta av er är familjära med, så består vardagen av produktion, leveranser, mässor, provsmakningar och evenemang.

Vad skulle du vilja säga till någon som har en bra idé, men kanske inte riktigt vågar ta steget att förverkliga den?
– Har du en företagsidé som du vill testa; gör det! Men – prata med någon som redan startat företag i relaterade branscher. Det är nämligen lätt att snubbla på sådant man inte förutsatt om man ger sig in i en helt ny värld. Se även till att du har uthållighet i finansieringen, för det kommer antagligen ta längre tid än du tror att få fart på affärer och för att få allt att rulla. Och lycka till!

Tack så mycket, Niklas och lycka till framöver! Är du nyfiken på Kvadrat? Här kan du läsa mer!