Blog-header

Kvadratbloggen

Kvadrat är livsstilsbolaget med visionen att göra sina konsulter till världens lyckligaste yrkesmänniskor

Dela

Kundresan – en hörnsten i all lyckad digitalisering

cover

Vi träffar Torbjörn Ryber, Kvadratkonsult med stort engagemang för User Experience, aktiviteter i naturen och matlagning. 

Hej Torbjörn, hur länge har du varit Kvadratare?
– Jag hamnade på Kvadrat Örebro första gången för typ sex år sen, det var då rätt nystartat. Sen blev det av en slump så att jag fick möjligheten att jobba med UX utanför Kvadrats regi, då tog jag en paus och körde vidare i egen regi. Det jag gillar med Kvadrat är att det inte är nån stor grej att köra nåt eget ett tag och sen komma tillbaka igen, jag har alltid känt mig välkommen. Förra hösten kom jag på att jag saknade kollegor och aktiviteter och fick chansen att hoppa på igen lagom till jubileumsresan till Sydafrika. Rätt bra tajming tycker jag själv.

Berätta om din inriktning som konsult!
– Min inriktning är UX – User Experience, alltså användarcentrerad utveckling. Lite förenklat kan man säga att jag tar reda på användarnas verkliga problem, dokumenterar dem i exempelvis kundresor. Nästa steg är att ta fram en design av gränssnittet i form av skisser och prototyper som utvärderas med användarna. Det finns fortfarande ofta ett stort glapp mellan vad affären önskar sig, vad användarna behöver och vad som byggs av de agila teamen. Mitt jobb är att se till att att alla parter har en gemensam bild av vad som ska tas fram. Eftersom jag har en lång bakgrund inom test så kompletteras ofta mina uppdrag med funktionella tester och användbarhetstester.

Vad gör du för uppdrag just nu?
– Just nu jobbar jag halvtid på Kommuninvest i Örebro med UX och test i den digitalisering av låneprocessen som pågår. Det är oerhört viktigt att hela tiden stämma av mot de kommuner och kommunala bolag som är våra kunder, så att det vi bygger både löser de krav som finns på intern effektivisering och passar kundernas behov.

Visst har du även jobbat för Kvadrats inkubator, Inkubik?
– Ja, genom Inkubik har jag jobbat med att ta fram kundresor och prototyper för tre appar som andra Kvadratkonsulter pitchat in och vill förverkliga. Det har varit riktigt kul, dessa korta snabba uppdrag ger en extra krydda till arbetslivet.

Du är samtidigt jätteengagerad inom UX-området, vad händer där?
-Jag har precis startat upp en UX-meetup i Örebro som ska träffas första gången i mitten av maj. Det ska bli kul att träffa och lära sig av kollegorna lokalt. Jag hoppas på att nu i vår skriva klart boken UX – principer, metoder och modeller som jag och min kollega Stefan Dellström har slitit med i flera år nu. Det har varit ett bitvis tungt men oerhört givande samarbete. Jag har lärt mig enormt mycket genom all källforskning och långa diskussioner. I samband med att boken kommer ut kommer jag att satsa på att hålla mer utbildningar inom UX.

Boken hade ursprungligen arbetsnamnet Gerilla UX för att peka på hur vi kunde smyga in UX då det ännu inte fanns acceptans i organisationerna. Sen lyckades jag få min kollega Stefan med i författandet och han bidrog med en mer övergripande och genomtänkt syn på hur UX borde fungera även på den strategiska nivå där han ofta jobbar. Vi funderade mycket på vilka målgrupper vi riktade oss till eftersom exempelvis kundresan, som är en central modell, tas fram av en UX-researcher i samverkan med både affärssidan, verksamheten och de slutliga användarna. Sen återkommer den som hjälpmedel i prioriteringen med produktägaren och i planering och detaljering av arbetet i det agila teamet.

”Jag kan inte se hur jag någonsin skulle kunna byta till ett jobb som anställd…”

 

Vi har nu efter flera års bearbetning landat i den (sannolikt) slutliga titeln ”UX – principer, metoder och modeller”. Principerna omfattar tankar från områden som visualisering, berättandets konst, Lean UX, designtänkande, agilt och tjänstedesign. Vi har valt ut de metoder vi använder mest och detaljerat beskrivit exempelvis hur en bra workshop planeras och hur en intervju blir lyckad. Vi håller ihop det strategiska arbetet med hjälp av kundresan – en hörnsten i all lyckad digitalisering och tjänstekartan där våra kanaler mot kunden och den interna organisationen och systemen knyter an till hur vi stödjer önskade effekter. Sen prioriterar vi arbetet med hjälp av berättelsekartan och detaljerar analysen med berättelser, tillståndsgrafer och diverse andra modeller. Det är lite som julkalendern, sammantaget finns det delar som kan underhålla de flesta. Vårt mål är att alla som arbetar med digitalisering ska få förståelse för hur ett lyckat arbetssätt kan se ut och få med sig en verktygslåda för att komma igång. En liten försmak är workshopen om att komma igång med användbarhetstester på Kvadrats årliga vårkonferens i maj.

Vad är det bästa med Kvadrat?
– Jag gillar friheten som egen och möjligheten att kombinera en längre uppdrag på heltid med små inhopp och kurser passar mig perfekt. För mig är det frihet under ansvar som ger den största kicken. Redan när jag startade eget för drygt tolv år sen var ett mål att jag skulle kunna vara ledig mycket med familjen. Jag har lyckats hålla en bra balans med minst tolv veckor ledigt varje år blandat med perioder av rätt intensivt arbete. Jag kan inte se hur jag någonsin skulle kunna byta till ett jobb som anställd, jag har det helt enkelt för bra som det är nu!

Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag håller mig gärna mitt i naturen. Den här vintern har bjudit på helt magiska isar på sjöarna i Örebrotrakten. Sen kom det en massa snö och då flyttades utflykterna till Kilsbergens längdspår och nio dagar spenderades i Schweiziska alperna med Kvadrat. Nu när det blir varmare åker cykeln fram, det finns fina stigar och många mil utmärkta MTB-leder att njuta av i närheten. När det blir mer än 15 grader i vattnet fortsätter jag med Swim-Run och Open-Water simning och när myggen är borta hoppas jag på en vandringstur i fjällen. Blir det riktigt varmt i vattnet, typ uppåt 28 grader, så dyker jag. Jag läste nånstans uttrycket cocktail-dykare, när man gillar färgglada fiskar och koraller men avstår från kallvatten.

Om man är aktiv måste man ju äta så ett annat intresse jag har är att laga mat. Just nu lagar jag mycket vegetariskt och botaniserar i kokboken Simple av Ottolenghi. Där finns massa spännande recept med för mig tidigare okända ingredienser som Sumak, Urfa-Chili, Zaatar, rosharissa och fermenterad vitlök. Jag blir sugen på att laga nästa recept bara jag pratar om det.

Tack, Torbjörn! Är du också nyfiken på Kvadrat? Läs mer här!


Torbjörn Ryber jobbar som UX- och tjänstedesigner inom digitala tjänster. Han har en bred bas som sträcker sig från förstudier och verksamhetsutveckling till detaljerad kravanalys, design av gränssnitt och följande användbarhetstester. För att få till riktigt bra lösningar behövs en nära kontakt med slutanvändarna. Detta innebär en kombination av djupintervjuer, workshops och observationer. Torbjörn planerar, utför och analyserar detta arbete.

För att hjälpa alla att få en gemensam bild modellerar han visuellt exempelvis i form av kundresor och tjänstekarta. Det visuella är oerhört kraftfullt både i realtid under workshops och i informationsspridande syfte. Som komplement till bilderna skapar han detaljerade användarberättelser och dokumenterar övriga regelverk i exempelvis tabellform, tillståndsgrafer eller ren text beroende på vilken modell som är mest lämplig.