Dela

Peter Amling

  • Förändringsledare, projektledare
  • Verksamhetsutveckling, lean.
  • IT-strategi och -management
  • Interimschef

Översikt

Peter har en bred erfarenhet av förändringsarbete på både strategisk och operativ nivå, projekt och it-management, med en specialisering på att analysera verksamhet och organisation för att hitta förbättringsmöjligheter och effektivisering. Att styra upp ett projekt eller en verksamhet som fått problem är också ett område där Peters erfarenhet kommer väl till pass.
Med ekonomiutbildning i botten, och it som yrkesplattform, har han genom åren deltagit i många projekt som förändringsledare, projektledare eller chef, i både stora och små organisationer. Han har haft chefsroller som CIO, it-chef, it-strateg och HR-chef.
Peter har upphandlat och drivit stora tekniska förändringsprojekt t.ex. för affärssystem, webbpublicering, outsourcing av drift och standardarbetsplatser, men också lite mjukare uppdrag som införande av projekt- och förvaltningsmetod, processorientering av verksamheten samt större organisationsförändringar.
Att genomföra förbättringar för organisationen och människorna i den är Peters drivkraft.

Egenskaper

Peters sätt att angripa sina uppdrag är pragmatiskt men ändå strukturerat. Lösningen finns ofta närmare än du tror och med lite metodisk analys är det ofta inte så svårt att hitta den.
Han ser till helheten och säkerställer att effekterna realiseras. Att se möjligheter och vidareutveckla det som redan finns är en av Peters styrkor.
Peter får ofta återkoppling att han är trovärdig, engagerad, prestigelös och noggrann. Som ledare motiverar Peter med delaktighet, driv och engagemang. Han skapar trygghet i gruppen med sitt lugn och är lätt att umgås med.
Sagt om Peter:
” Peter Amling har varit en viktig person, mycket tack vare sin höga kompetens, behagliga sätt och stora ”verktygslåda”, då han bidragit i det interna utvecklings- och förändringsarbetet av IT-organisationen.”
”Du har tillfört nya perspektiv inom IT men även på områden som inte har med dina ansvarsområden att göra."
”Du har med ditt lugn och din kunskap varit ett stort stöd, speciellt under den tid vi haft det lite jobbigt.”

Konsultens CV

  • Kantar SIFO

    2017 -

    Rådgivare analys av IT-miljö

    Kunden behöver se över sitt systemstöd och förutsättningarna för att bli ännu bättre på att möta kundernas behov. Peter och en kollega har genom ett antal workshops och intervjuer kartlagt utmaningar och orsaker, samt diskuterat fram förslag på åtgärder. En handlingsplan har tagits fram med förslag på både strategisk och taktisk nivå.

  • Livsmedelsverket

    2016 - 16

    Lean/Kanbancoach IT drift och support

    För att få ett bättre flöde i sina ITIL-baserade processer, fokusera på rätt saker och enklare prioritering, har Drift och Support valt att införa kanban.
    Peter har kört en kort utbildning med teamet följt av veckovis uppföljning och förbättringsdialog under sex veckor.

  • Finansinspektionen

    2016 - 16

    Rådgivare, förändringsledare förvaltningsstyrning

    Ledningen har efter en genomlysning utförd av Kvadrat, beslutat att förvaltningen av IT-stödet behöver förbättras. Peter och en kollega har tagit fram en plan för införandet av en ny förvaltningsorganisation och förbättrad förvaltningsstyrning. I fas 1 har Peter och kollegan tagit fram en förvaltningsmodell, baserad på bl a på pm3, via ett antal workshops med en arbetsgrupp. Beslut ska nu fattas om nästa steg.

  • Livsmedelsverket

    2015 - 16

    Interim IT-chef

    Tidigare IT-chef var tjänstledig och samtidigt behövde ett antal områden inom IT ses över. Peter fick rollen som tf. IT-chef på 60% och drev utvecklingen av en bättre styrningsmodell, införandet av ett IT-råd, ett antal strategiska rekryteringar och förbättrad samverkan mellan och inom teamen på IT. Ett antal strategiska tekniska val gjordes också för att skapa större flexibilitet för framtida val inom sourcing och applikationsutveckling.
    IT-frågorna har lyfts till en högre nivå, med förbättrade processer och där IT-avdelningen kan agera mer proaktivt och på ett bättre sätt samverka kring utvecklingen av IT-miljön.

  • Lantmäteriet

    2015 - 16

    Förändringsledare lean

    Sektionen Drift & infrastruktur skulle införa nytt arbetssätt enligt lean. Efter en kort uppstart tillsammans med en kollega ledde Peter införandet av lean principer, ständiga förbättringar, etc för hela sektionen (ca 100 personer) med metoden LeanBox. Teori och praktik varvades i workshops för medarbetare och ledare där bl a värdeflödes-/processkartor och A3-analyser togs fram. Relationen mellan Lean och ITIL diskuterades och hanterades.
    Medarbetare och ledare på sektionen har fått en grund för att jobba vidare med systemsyn, lean och ständiga förbättringar. Ett par fall av konkret tillämpning på områden med samarbetsproblem ledde fram till lösningar på utmaningar som man brottats med i flera år.

  • Livsmedelsverket

    2014 - 15

    Rådgivare, mentor

    Avdelningschefen för IT och service hade flera uppdrag och kom inte från en IT-bakgrund. Peter hade ett löpande uppdrag som mentor och rådgivare till avdelningschefen i IT-relaterade frågor.

  • Lantmäteriet

    2014 - 15

    Biträdande operativ IT-chef och förändringsledare

    Stödenheten Utveckling & IT var inne i en intensiv förändringsperiod samtidigt som Lantmäteriet var i stort behov av hög leveranskapacitet från UIT. Peters roll var att stötta och avlasta utvecklingsdirektören i operativa frågor, stötta och driva på förändringsprocessen inom UIT samt driva utredningen om UIT-ledningen skulle förstärkas med en operativ IT-chef.
    Peter bidrog till förbättringar på flera områden med stora utmaningar, samt modifieringen till en ny organisation med en operativ IT-chef.

  • IVO, Inspektionen för vård och omsorg

    2014 - 15

    Rådgivare förvaltningsstyrning

    IVO ville göra en genomlysning av sin pm3-baserade systemförvaltningsmodell och tillämpningen av den. Peter och två kollegor genomförde en koncentrerad analys m h a ett antal djupintervjuer och några workshops. Förslag på åtgärder för att förenkla och effektivisera förvaltningsstyrningen samt förbättrat samarbete med leverantören, presenterades.
    Kvadrat fick förtroendet att stödja genomförandet men Peter deltog inte pga. av annat uppdrag.

  • Tyresö kommun

    2013 - 14

    Förändringsledare, verksamhetsutvecklare

    Kommunen behövde tydliggöra roller och ansvar mellan beställare och leverantör av IT-tjänster. Peter ledde arbetet med förbättring av processen i fler små steg för att förankra både det nya arbetsflödet och en kvalitetshöjning av leveransen. Användningen av ärendehanteringssystemet strukturerades och Kanban har införts för planeringen av systemförändringar. Kommunikationen inom IT, och med verksamheten, har förbättrats. Sammantaget har förutsättningar skapats för kortare ledtider och säkrare leveranser.

  • IDG

    2012 - 16

    Mentor

    Ettårs-uppdrag som mentor för fyra olika personer inom ramen för IDGs mentorsprogram.

  • ERV försäkring

    2012 - 13

    Förhandlare, projektledare

    ERV förändrade verksamheten och behövde dra ned på personal. Som HR-chef drev Peter planering och genomförande av detta i första hand på frivillig bas och naturlig avgång. Uppdraget omfattad också kommunikation till personal och förhandling med facket.
    Personalstyrkan minskade med 15-20% under perioden.

  • ERV försäkring

    2012 - 12

    Projektledare

    Efter interna synpunkter på telefoni- och contact centerlösning ledde Peter en konkurrensutsättning av befintlig leverantör. En långtgående utvärdering av en alternativ lösning gjordes.
    Det hela ledde fram till en förbättring av både avtal och lösning med befintlig leverantör.

  • ERV försäkring

    2011 - 11

    Förändringsledare

    Arbetet med den strategiska planen behövde förbättras. Peter ledde framtagandet, tillsammans med vd, av en ny process för en rullande årsplan med olika steg för framtagning och uppföljning av planen. Ett Strategiskt forum i form av en förstärkt ledningsgrupp skapades. Detta medförde en mer genomarbetad strategisk plan som blev bättre förankrad i verksamheten.

  • ERV försäkring

    2011 - 12

    Projektägare/-ledare förvaltningsstyrning

    ERV införde förvaltningsmodellen pm3 där Peter var projektägare. Efter ett år gjordes en anpassning av modellen, under Peters ledning, för att bättre passa organisationens förutsättningar.
    Man minskade komplexiteten i förvaltningsprocessen och knöt den närmare verksamhetsplaneringen.

  • ERV försäkring

    2011 - 13

    Projektägare

    ERV behöver byta ut sitt gamla försäkringssystem. En detaljerad RFP skickades till 19 leverantörer. Fyra fick vara med i slutomgången. Peter deltog, som projektägare, ffa i det slutliga urvalet och framtagandet av en genomförandeplan och business case, omfattande långtgående effektiviseringar, för beslut av styrelsen.

  • ERV Group

    2011 - 11

    Utbildare, utveckling av utbildningsprogram

    ERVs koncernledning tog fram en ny affärsstrategi ”one ERV”. Peter var en av tre personer som utbildade den svenska personalen i denna. En arbetsgrupp vidareutvecklade sedan utbildningsprogrammet där Peter var Sveriges deltagare.
    Programmet har givit en utökad interaktion mellan länderna.

  • Europeiska försäkring

    2010 - 11

    Förändringsledare

    Verksamheten skulle processorienteras för att bli mer effektiv och kunna möta förändrade marknadskrav bättre. Handlingsplanen skulle genomföras som en del i det dagliga arbetet. Peter drev på och ledde aktiviteter och workshops kring kommunikation, nya roller och ansvar, beslutsstruktur och organisation.
    Förändringar genomfördes och utvecklades vidare utifrån praktiska erfarenheter.

  • Europeiska försäkring

    2010 - 11

    Organisationsutvecklare

    Europeiska hade fattat beslut om processorientering, en mindre ledningsgrupp, införande av ett antal nya nyckelroller samt att organisationen skulle förändras utifrån det nya arbetssättet. Peter ledde ledningens arbete med att förändra processer för beslut, kommunikation, resursplanering och uppföljning. Beskrivning av syfte/mål och mandat för olika roller och forum togs fram och sattes på plats. En organisation som matchade nya roller och arbetssätt lanserades. Det var viktigt att det inte uppstod några luckor och att det som fungerade bra togs tillvara.
    Förändringen genomfördes, med en del utmaningar, och blev en start till en rörelse mot förnyelse av arbetssätt i systerbolag i koncernen.

  • Europeiska försäkring

    2009 - 10

    Operativ projektägare

    En verksamhetsanalys behövde göras för att få större effekt av planerat systemskifte. En nulägesanalys av affärsarkitekturen följdes av ett framtida önskat läge. Avslutningsvis gjordes en handlingsplan för genomförandet vilken bl a föreslog ett antal nya roller och processorientering av verksamheten. Peter roll var att vara vd:s förlängda arm på daglig basis i dialogen med konsulter och nyckelpersoner i projektet med fokus på den strategiska inriktningen och effektmål.

  • Europeiska försäkring

    2008 - 09

    Upphandlare, projektägare

    Resdagboken var Sveriges största resecommunity. Den växte oerhört fort och krävde uppgraderingar av både communityplattform och driftmiljö, både 2005 och 2008. Peter ansvarade för upphandling av teknisk plattform och drift på en marknad där communities var ganska ungt. Lite mer moget 2008. En del av kraven samlades in som crowdsourcing från medlemmarna. Sajten var under några år en oerhört populär community.

  • ERV Group

    2006 - 06

    Delprojektledare

    Europeiskas tyska moderbolag behövde ta fram en IT-strategi, och handlingsplan, för koncernen. Peter deltog i projektet och översatte sedan strategin till lokala förhållanden för det svenska bolaget. Arbetet ledde till ett bättre utnyttjande av gemensamma resurser över landsgränserna på vissa områden.

  • Europeiska försäkring

    2006 - 08

    Projektledare

    Europeiskas IT-drift och support bedrevs i egen regi på ägd teknisk plattform av en liten IT-avdelning Personberoendet var stort och den tekniska miljön matchade inte verksamhetens behov full ut. Peter ledde utvärderingen av olika teknikval och sourcingalternativ. En målbild togs fram med sikte på extern drift. Genomförandet gjordes i steg där man först förnyade tekniken och sedan fick vidare till en extern drift och support.
    Man fick en stabil miljö med hög tillgänglighet och driftstabilitet. Personberoendet var borta och. I en jämförelse med systerbolagen i andra länder var kostnaden också mycket låg.

  • Europeiska försäkring

    2004 - 08

    Projektägare, projektledare (periodvis)

    Europeiska utvecklade ett nytt försäkringssystem för att möta marknadens krav på företagsförsäkringar. Kravinsamling, utveckling och testning genomfördes med en kärntrupp bestående av både anställda och konsulter. Systemet integrerades mot ett äldre skadesystem. Peter var hela tiden projektägare och gick tidvis in även som projektledare.
    Det var många beslut och justeringar av inriktningen under redans gång men till slut fick man ett bra, modernt system.

  • SVT

    2004 - 04

    Projektledare, initiativtagare

    SVT:s IT-strategi behövde uppdateras bl a för att anpassas till att omfatta den digitala tv-produktionen och -distributionen. Peter ledde arbetet med ett antal workshops för att ta fram underlag för beslut och fortsatt arbete. Ett första utkast till omfattning och innehåll presenterades strax innan Peter slutade på SVT.

  • SVT

    2002 - 03

    Initiativtagare, upphandlare, projektägare

    SVT:s systemmiljö hade direktintegration mellan system vilket skapade problem tidsmässigt och med dataintegriteten. Med en ständigt ökande komplexitet var man tvungen att göra ett strategiskt val. En integrationsplattform (BEA) upphandlades och infördes tillsammans med nya roller och processer för att säkerställa kvalitet i integrationen.
    Peter var initiativtagare och pådrivare för en förändring som påverkade både teknik och organisation. Efter mycket arbete fick man en mer strukturerad och kontrollerad integration mellan systemen.

  • SVT

    2002 - 02

    Upphandlare, projektledare

    SVTs nya centraliserade webbplattform (Polopoly) omfattande 140 webbsajter, behövde en driftleverantör.
    Upphandling och genomförande av outsourcing för driften av svt.se gjordes.
    Man fick en bättre sammanhållen drift med hög tillgänglighet.

  • SVT

    2002 - 02

    Projektägare, upphandlare

    Användarna på SVT var uppdelade på två olika nätverk (Novell och NT). Detta försvårade delande av information och samarbete.
    Efter en strategisk analys av alternativen togs en teknisk målarkitektur fram, inklusive en ny standardarbetsplats (4 varianter). Genomförandet omfattade även migrering av 3000 pc/användare på knappt 30 orter till den gemensamma miljön. Förändringen innebar också organisatoriska förändringar där en del ansvar och arbetsuppgifter centraliserades. Man fick med det en lösning med central styrning och viss lokal administration och support.

  • SVT

    2001 - 01

    Projektledare

    SVT-IT behövde hjälp med offertsvar på driftupphandling för svt.se
    Samordnade offertsvar för ett samarbete mellan Qbranch och SVT-IT om driften.

  • SVT

    2000 - 00

    Upphandlare, kravspecare

    SVT skulle samordna sina webbar i ett gemensamt Content Management System
    Peter deltog i en grupp på tre personer som specade krav och organisation för webbpubliceringen och sedan upphandlade lösningen.
    Polopoly valdes som CMS.

  • SVT Nyheter och Sport

    1998 - 99

    Delprojektledare

    SVT24 var Sveriges första helt digitaliserade nyhetsredaktion.
    Peter ansvarade för kopplingarna mellan news roomsystemet och TV-produktionen.

  • SVT Nyheter och Sport

    1998 - 98

    Projektledare, upphandlare

    Ett föråldrat system behövde uppgraderas och användarna utbildas.
    Migrering från terminal- till PC-baserat nyhetsproduktionssystem (news roomsystem) för hela nyhetsverksamheten. Upphandling, utrullning av 350 PC. Utbildning av ca 450 användare.
    Användarna fick en mer flexibel miljö där det var enklare att del a information.

  • Pharmacia

    1998 - 98

    Projektledare

    IBM skulle ta över driften av Pharmacias svenska it-miljö.
    Peter ledde den due diligence av Pharamcias it-miljö som gjordes för ändamålet.
    Den gav en bra överblick och klargjorde en del saker som förändrade en del i avtalet.

  • Ericsson

    1997 - 97

    Service manager

    IBM hade ett drift- och supportuppdrag hos Ericsson.
    Peter var leveransansvarig (service manager) för IBM. Ca 1500 användare, 45 servrar och 30 personal.

  • IBM Nordic

    1996 - 96

    Delansvarig

    IBM Nordic genomförde en större uppdatering av sin IT-strategi, bl a för att tydliggöra den Nordiska nivån. Peter ansvarade för områdena klientplattformar (inklusive säkerhet) och infrastruktur för intranät. Arbetet blev senare ett stöd i lanseringen av en Nordisk standardplattform för IBM:s säljkår.

  • IBM Nordic

    1996 - 96

    Projektledare, utbildare

    Ett nytt försäljningskoncept tog fram där alla säljare skulle ha systemstöd på en bärbar dator.
    Vi tog fram, testade och rullade ut en bärbar standardarbetsplats för säljkåren i hela Norden.
    Målet var en bättre styrning och uppföljning av självverksamheten.

  • IBM Nordic

    1995 - 96

    Projektledare, utvecklare, utbildare

    Säljprovisionerna skulle börja mätas på vinst istället för intäkter.
    Utveckling av ett uppföljningssystem för provisioner till säljkåren. Utveckling av rapporter i SQL, utbildning av försäljningschefer i Norden.
    Det gav en bättre koppling mellan säljarnas och företagets resultat.

  • IBM Nordic

    1994 - 95

    Projektledare

    Ekonomienheterna i de nordiska länderna skulle samordnas.
    Peter ledde sammanslagning av de nordiska interna ekonomisystemen. Neddragning av resurserna inom funktionen Finance systems i alla fyra länder.
    Antalet personer som arbetade med systemen reducerade från 27 till 9.

Kompetensområden

  • - Verksamhetsutveckling och Strategi

    ERP Implementation, Affärsplattformar_Affärsmodeller., Organisationsutveckling, Processutveckling, Projektrevision, Strategisk planering, Verksamhetsanalys, Verksamhetsstyrning, Verksamhetsutveckling allmänt, Workshopledning, Affärs och IT strategi, Change Management, Förändringsledning, Projektledning

  • - Marknadsföring

    Strategisk affärsplanering

  • - Försäljning

    Avtal och Förhandling

  • - IT-strategi

    IT-arkitektur - företagsnivå

  • - Upphandling

    Beställarstöd, Leverantörsanalys, Offertutvärdering

  • - Metoder & Processer

    ITIL, KANBAN, Lean-baserad processmetodik, PPS, Processer och metoder allmänt, Prosci ADKAR, LEAN, PM3

  • - Ledarskap

    Fackförhandlingar, Psykologi, Styrelseledamot, Chefscoaching, Organisationskultur och värdegrund, Outsourcing, Interimsledning, Ledarskap allmänt, Mentorskap, Operativ ledning

  • - Projektfaser

    Drift, Test, Utveckling/Genomförande, Förstudie, Implementation, Införande och överlämning

  • - Projektledning

    Portföljledning, Projektledning

  • - Drift/Support/Service

    Drift/Support/Service allmänt

  • - IT-säkerhet

    Riskanalys, IT-säkerhet allmänt

  • - Branscherfarenhet

    Hälso-Sjukvård, Resebranschen, Stat/kommun/Landsting, Försäkring, Media

  • - Utbildning

    civ.ek

  • - Roller

    Affärsutvecklare, Coach, Lärare, Huvudprojektledare, Interimschef, Organisations-och Processkonsult, programledare, Upphandlare, Utredare, Workshopledare, Förändringsledare

  • - Kommunikation & Information

    Kriskommunikation, Förändringskommunikation, Internkommunikation

Anställningar

  • 2004 - 2013

    CIO (från 2010 även HR-chef), Europeiska försäkring (från 2012 ERV)

  • 2002 - 2004

    IS-chef och IT-strateg, SVT

  • 2001 - 2002

    Konsult, projektledning, upphandling, Atello AB

  • 1998 - 2001

    IT-chef, Nyheter och Sport, SVT

  • 1996 - 1998

    Service manager, Reponsor AB (IBM)

  • 1994 - 1996

    Assistant CIO, IBM Nordic

  • 1990 - 1994

    Finance Systems & Business Controlls manager, IBM

  • 1985 - 1990

    Admin systems, IBM

  • 1978 - 1984

    Assistant underwriter, Guy Carpenter Inc, Reinsurance Broker

Utbildningar

  • 2016 - 16

    Lean IT Foundation Certification, Onbird/LITA

  • 2015 - 15

    Prosci Change Mangement Certification, Proacteur/One academy

  • 2015 - 15

    Lean administration, Kvadrat, Dag Lotsander

  • 2014 - 15

    Diplomerad mindfulnessinstruktör, Mindfulnessgruppen

  • 2014 - 14

    Professional Management Consultant, ExMI

  • 2013 - 13

    Rätt fokus i styrelsearbetet, Styrelseakademien

  • 2012 - 12

    Styrelsearbete i ägarledda företag, GrantThornton

  • 2011 - 11

    Ledarskapsprogram, ERV Försäkring

  • 2011 - 11

    Certifierad affärsarkitekt, Dataföreningen kompetens/Cordial

  • 2011 - 11

    Målanalys och verksamhetsstyrning, Astrakan

  • 2010 - 10

    Effektiv förändringsledning, Astrakan

  • 2006 - 06

    ITIL Foundation, Stockholm

  • 2003 - 03

    Ledarskapsprogram SVT/MiL, MiL

  • 1995 - 96

    Verksamheten och IT, Dataföreningen kompetens

  • 1990 - 90

    International management school, IBM Education Center, Bryssel

  • 1986 - 94

    Projektledning, PPS, IBM

  • 1981 - 84

    Civilekonom, inriktning ledarskap och organisation, Stockholms Universitet

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Malin Rällsjö
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-660 97 87
Anders Eriksson
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0733-58 36 50
Marit Barklund
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
073-360 70 07
Henrik Widström
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-276 44 68
Isac Hellwig
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-7220557
Sebastian Monadjemzadeh
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0739613171
Anna Bohlin Archer
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-3705363