Dela

Niklas Johannesson

  • Interaktions- och UX-design
  • Kravarbete
  • Grafisk design

Översikt

Niklas har 15 års erfarenhet av interaktions- och ux-design och är en kommunikativ ”doer” och teamspelare. Drivande och med stor erfarenhet av komplexa system och hur man tar fram bra användargränssnitt för olika plattformar på ett noggrant, lyhört och prestigelöst sätt, utifrån teamets, beställarens och användarens bästa.

Niklas har bred erfarenhet och har producerat hela eller delar av interaktiva system, responsiva webbplatser, e-handelslösningar, produkter och system för e-lärande, grafiska produkter och tekniska manualer.

Niklas har på ett agilt och iterativt sätt skapat användarcentrerade lösningar i nära samarbete med användare, beställare, kravställare, analytiker, testare, programmerare m.fl. Detta innebär att han har varit involverad i det mesta från analys till färdig produkt.

I Niklas arbete har ingått olika former av kravarbete, analyser, utvärderingar, studier, och tester, både med och utan användare. Utforma konceptuell-, interaktions-, gränssnitts- och grafisk design. Ta fram konstruktionsunderlag, dokumentation, wireframes, flödesskisser, scenarios, personas, körbara prototyper, grafiska detaljer och till vissa delar även programmering.

VAD KAN NIKLAS TILLFÖRA?
Ni får en driven, kreativ och lyhörd medarbetare med god social kompetens och känsla för färg och form. Hängiven, analytisk och noggrann, som arbetar lika bra självständigt som i grupp, både som deltagare och ledare. Van att arbeta mot deadlines och mål och tar snabbt till sig ny kunskap och kan förmedla information på ett pedagogiskt och inspirerande sätt. Har lätt för att komma på nya idéer och lösningar på problem, samt att han även brukar tillföra mycket skratt och glädje.

ERFARENHET AV:
• Att skapa interaktion i komplexa it-lösningar och system.
• Att planera och genomföra användarstudier och tester.
• Iterativa och agila processer med användaren i centrum.
• Utformning av kravspecifikationer och måldefinition.
• Idé-, skiss och prototyparbete.
• Att jobba i utvecklingsteam.
• Att leda projekt, workshops och brainstorming.
• Att utbilda andra och ta fram utbildningsmaterial.
• Att arbeta med användningsfall.
• Design- och utvecklingsprocesser.
• Analys-, krav-, test-, studie- och utvärderingsmetodik.
• Att skapa tillgängliga och responsiva webb- och it-lösningar.

GODA KUNSKAPER I:
• Analys-, krav-, test-, studie- och utvärderingsmetodik.
• Konceptuell-, interaktions-, gränssnitts- och grafisk design.
• Programmering (HTML, CSS), tillgänglighet (WCAG) och webbstandard (W3C).
• Axure, Photoshop, InDesign, Dreamweaver, Illustrator, Flash, Balsamiq, Office m.fl.

Egenskaper

• God lagspelare som trivs både med att samarbeta och att leda.
• Lyhörd, vetgirig, lättlärd och kan förmedla budskap på ett pedagogiskt sätt.
• Drivande och har lätt för att komma på nya idéer och ta fram spännande lösningar.
• Ett brett tekniskt intresse och god känsla för färg och form.
• Kreativ, noggrann, självgående och med användare, kund och mål i fokus.

Konsultens CV

  • Bolagsverket

    2017 -

    UX-designer

    Ta fram betalfunktion till det externa systemet HUR/RVH (Anmäl verklig huvudman).

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Skapa underlag för konstruktion
    • Användarstudier och tester

  • Inspectis

    2017 - 17

    Interaktionsdesigner och utvecklare

    Ta fram och programmera ett användargränssnitt i html och css i ramverket Bootstrap, för systemet Capillaroscope. Ett system som används för mikroskopiska undersökningar av fingrar.

    Arbetsuppgifter:
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Programmering i html och css

  • Omega Pharma

    2017 - 17

    Interaktions- och UX-designer

    Göra en förstudie av ArticleMaster, ett system där man hanterar produkter m.m.
    Samt att ta fram nytt användargränssnitt.

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Användarundersökning

  • Jordbruksverket

    2015 - 16

    Interaktionsdesigner

    Ta fram nya funktioner och användargränssnitt till systemen ALF och FLIT, system som används för att söka och handlägga stöd och utbetalningar.

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Skapa underlag för konstruktion
    • Arbeta med användningsfall
    • Delta i workshops
    • Användarstudier och tester

  • Frilansuppdrag

    2013 - 15

    Interaktions- och UX-designer

    Ta fram responsiv webbplats och responsivt e-handelssystem.

    Slutkunder:
    Competensa och PE Shop

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Användningstester, studier och utvärdering
    • Skapa underlag för konstruktion

  • Domstolsverket

    2012 - 13

    Gränssnitts- och interaktionsdesigner

    Ta fram nya funktioner och användargränssnitt till systemet Vera, det system som används av Sveriges domstolar i rättsprocessen.

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Ta fram ramverk och riktlinjer
    • Interaktions- och gränssnittsdesign (enligt DV användargränssnittsstandard)
    • Skapa underlag för konstruktion
    • Arbeta med användningsfall
    • Delta i workshops
    • Användarstudier och tester
    • Hålla utbildning i användbarhetsarbete

  • Funka Nu

    2011 - 12

    Webbutvecklare

    Sätta ihop webbplatser och applikationer genom CSS-programmering som följer normerna för tillgänglighet (WCAG).

    Slutkunder:
    Allmänna reklamationsnämnden ARN, Barncancerfonden, Diskrimineringsombudsmannen DO, Sveriges konsumenter, Diabetesförbundet, Livsbild och Käppala.

    Arbetsuppgifter:
    • Css-programmering
    • Bildbehandling

  • Frilansuppdrag

    2009 - 11

    Interaktions- och UX-designer

    Ta fram och utveckla webbplatser, applikationer och publiceringssystem, samt designa diverse olika grafiska objekt.

    Slutkunder:
    Competensa, Guide Dogs Stockholm, Taxiutrustning, Bilder och Sånt, Partihallarnas Blomstergrossist, Blomgåvan, Givarps, Your Life Coach och Byggkonsulterna Bygglant.

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Användningstester, studier och utvärdering
    • Programmering och implementering

  • Taxi 020

    2007 - 09

    Interaktions- och UX-designer

    Ta fram ett skräddarsytt webbaserat e-utbildningssystem från grunden, en Internetbaserad taxametersimulator, interaktiva pedagogiska övningar och informationsmaterial.

    Arbetsuppgifter:
    • Projektledning
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Skapa underlag för upphandling
    • Skapa underlag för konstruktion
    • Delta och leda workshops
    • Användningstester, studier och utvärdering
    • Hålla utbildning av systemet

  • Taxi Stockholm

    2002 - 05

    Interaktions- och UX-designer

    Göra ett befintligt webbaserat e-utbildningssytem mer användbart, för att höja användbarheten, både på adminsidan och studentsidan. Samt att ta fram nya interaktiva pedagogiska övningar och pappersmanualer.

    Arbetsuppgifter:
    • Analys- och kravarbete
    • Användbarhetsarbete
    • Idé, skiss och prototyp
    • Grafisk design
    • Interaktions- och gränssnittsdesign
    • Skapa underlag för konstruktion
    • Delta och leda workshops
    • Användningstester, studier och utvärdering
    • Hålla i utbildning

Kompetensområden

  • - Roller

    Kravanalytiker, Användbarhetsspecialist, Designer, Grafisk designer, Interaktionsdesigner

Anställningar

  • 2002 -

    Interaktions- och UX-designer, Konsult

  • 2001 - 2002

    Handledare / lärare, Taxi Stockholm

  • 1996 - 2001

    Taxiförare, Taxi Stockholm /Taxi Kurir

  • 1992 - 1997

    Klädproducent/ designer, De la Vega Sportswear

  • 1990 - 1992

    Kantpresställare, Reiners Industri

  • 1986 - 1989

    Värdepappershandlare, Thule Investment

  • 1984 - 1985

    Säljare dammsugare, Electrolux

Utbildningar

  • 2009 - 10

    Kognitionsvetenskap, Högskolan i Skövde

  • 2005 - 05

    Internetteknik, Tekniska Högskolan Jönköping

  • 1993 - 94

    Högre Företagsekonomisk Utbildning, Lernia, Jönköping

  • 1981 - 84

    4-årig teknisk linje (maskin), Erik Dahlbergsgymnasiet Jönköping

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Mathias Bransmo
Kundansvarig på Kvadrat Jönköping AB
0707-885180
Alexander Odegran
Kundansvarig på Kvadrat Jönköping AB
0733842564