Dela

Malin Wiger

  • Cloud Delivery Executive | Change & Project Manager

Översikt

Cloud Delivery Executive, med över 15 års erfarenhet av att jobba globalt, som arbetar med att förbereda infrastruktur, förvaltning, samverkansmodell, organisation, människor, processer och affärsmodell inför övergången till molntjänster och digitala plattformar.

Behöver du hjälp med att bedöma, definiera, prioritera, skapa en strategi och bygga planen samt utföra, när ni går från traditionell infrastruktur till molnet eller nya framväxande plattformar? Ser du även behovet av att förbereda de anställda och organisationen för att vara redo, inspirerade och motiverade att nyttja de nya tjänsterna eller sätt att arbeta?

Malins specialområde är att styra och leda grupper och organisationer som vill uppnå ovan.

ENGLISH;
Cloud Delivery Executive, with over 15 years experience in global Environments, who work with customers to ensure that it’s understood what is needed or that on-premises infrastructure is ready for the transition to the cloud or new emerging platforms. This includes the journey to prepare the people and organization to be ready, inspired and willing to adopt the new services or way of working.

Has successfully delivered large enterprise Services or Cloud platforms, and today spends time guiding organizations’ and leading teams who wish to achieve the same goals.

Egenskaper

Malin är passionerad, utåtriktad och motiverar andra med sin energi och sitt engagemang. Hon är en strategisk problemlösare som ser till helheten.
Malin har lång erfarenhet inom ledarskap med förmågan att få ut det bästa av gruppmedlemmar och kollegor. Hon har framgångsrikt levererat stora företags tjänsteplattformar och tillbringar idag all tid till att vägleda organisationer och ledande team som vill uppnå samma mål.

Malin har jobbat med olika metoder med fokus på att leverera förändring, resultat, kvalitet och minimera risker och maximera värderealisering i pågående tranformationsprojekt.

Har jobbat med Microsofts online- och cloudtjänster såsom O365, Azure, Dynamica/AX sen 2012.

ENGLISH;
Has passion and is extrovert, very creative, highly motivated, strategic and a troubleshooter with a capacity to see the overall picture.

Has a long experience within leadership and is much appreciated, energizing, inspiring and bringing the best out of team members and colleagues.
Has expertise within methodologies with a focus on delivering quality and minimizing risk in engagements as well as PROSCI certified Change Manager.

Has worked with Microsoft Online and Cloud Technologies such as O365, Azure and Dynamics/AX since 2012.

Konsultens CV

  • En av Europas största elproducenter|One of Europe's largest generators of electricity

    2014 - 14

    Cloud Delivery Executive

    Den största producenten av värme i Europa, 30 000 anställda, regional närvaro, förstudie för O365 och Azure. |One of Europe's largest generators of electricity and the largest producer of heat, 30 000 employees, regional presence, pre-study O365 and Azure.

    Övergripande ansvar för att förbereda och optimera infrastrukturen, drift och förvaltning för att flytta delar av befintliga tjänster till molnet. Inkluderade också affärsstrategi och värderealisering. | Overall responsibility for preparing and optimizing the infrastructure, operation and management of the moving parts of the existing services to the cloud. Also included business strategy and value realization.

  • Högteknologisk och global industrikoncern | High-technology and global industrial

    2013 - 14

    Cloud Delivery Executive

    Inom gruv-, bearbetningslösningar , konstruktioner, materialteknologi och företag, 50 000 anställda, global närvaro. Införande O365. | High-technology and global industrial within mining, machining solutions, constructions, materials technology and venture, 50 000 employees, global presence.

    Malin jobbade på tre nivåer, operativt, taktiskt och strategiskt för att vägleda och guida kunden i pågående collaboration projekt där O365 var en av tjänsterna. Uppdragsgivare var IT men Malin fick även uppdraget att vara den sammanbindande länken mellan IT och delar av affären. Detta innebar att leda och driva workshops med affärsenheterna för att definiera och förtydliga affärsvärdet. Utifrån resultatet lades också en detaljerad roadmap med tydliga aktiviteter och ansvar för att driva förändringhanteringen som krävdes i organisationen, hos de anställda och leverantörer i samband med ett införande. | Malin worked at three levels: operational, tactical and strategic to guide the customer in the ongoing collaboration project where O365 was one of the services. The sponsor was IT but Malin also received the assignment to be the connecting link between IT and parts of the business. This involved managing and running workshops with business units to define and clarify the business value. Based on the result a detailed roadmap was set with clear activities and responsibilities on how to drive the change required in the organization, with the people and suppliers.

  • Landsting | Public Health Care

    2013 - 15

    Cloud Delivery Executive

    Offentliga sektorn - Sjukvård, 8 000 anställda, lokal närvaro. Införande O365. | Health care, 8 000 employees, local presence, O365 deployment.

    Fas 1
    Med från start vid införandet av O365 och Azure, vilket bl a innebar en flytt från en traditionell on-prem Lotus Notes miljö. Malin ansvarade för att hjälpa objektsägare, ledningsgrupp och styrgrupp på en strategisk och taktisk nivå för att underlätta och ge vägledning till kunden i övergången till O365. Kunden önskade ett beprövat och förutsägbart angreppsätt för att maximera och effektivisera införandet, användandet och hanteringen av Microsofts molntjänster. | Involved from the start of the deployment of O365, with a move from a traditional on-prem Lotus Notes environment. Malin was responsible for helping property owners, management team and steering committee on strategic and tactical level to facilitate and provide guidance during the transition to O365. The customer wanted a proven and predictable approaches to maximize and streamline the introduction, use and management of Microsoft cloud services.

    Fas 2
    Malin var rådgivande och drivande vid;
    Etablerandet av en cloud technology roadmap
    Etablerandet och införandet av en adoptionsplan och utbildningsplan för Office 365/SharePoint OL
    Etablerandet och införandet av en styrmodell anpassad för Microsofts molntjänster
    Etablerandet och införandet av “Evergreen Readiness”

    Malin was advisory and driving;
    Establishing of a Cloud Technology Roadmap
    The establishment and implementation of an Adoption and Training plan for Office 365 / SharePoint OL
    The establishment and implementation of a Management Model designed for Microsoft's Cloud Services
    The establishment and implementation of "Evergreen Readiness"

  • Biltillverkare | Car provider

    2012 - 14

    Cloud Delivery Executive

    23 000 anställda, global närvaro. | Car provider, 23 000 employees, global presence.

    En av de första kunderna på Microsofts molntjänster, innan O365 fanns. Malins uppdrag bestod i hjälpa till att vidareutveckla samverkansmodellen och accelerera värdet för kunden. Detta genom att jobba på taktisk nivå tillsammans med linjeverksamheten och management. Där man även såg över och optimerade förvaltning och support från outsourcing partner. | One of the first customers to Microsoft's Cloud Services, before it was branded O365. Malin's mission consisted in helping to further develop the governance model and accelerate customer value. This by working at a tactical level with the line of business and management. Which also looked at optimizing maintenance and support from outsourcing partners.

  • Global Partner

    2012 - 13

    Cloud Delivery Executive

    Global partner inom energi, byggnadsarbeten, underhåll och reparation, drift och utbildning, jordbruk, gästfrihet och fastigheter, 70 000 anställda, global närvaro. Pre-pilot O365 och införandet av O365. | Global partner in energy, civil and industrial construction, maintenance & repair, operations and training, agriculture, hospitality and real estate, 70 000 employees, global presence. Pre-pilot and deployment of O365.

    Malin ansvarade för Microsofts team vid pilot införandet av O365 som en av de första kunderna i ny release. Hon ansvarade även för att bistå ledningsgruppen bestående av CEO, CFO och CIO på en strategisk och taktisk nivå för att underlätta och ge vägledning till kunden i övergången till O365. Utöver detta var Malin med och stöttade kring kommunikationsplanering , förvaltning och support, samverkansmodell, organisation, människor, processer och affärsmodell inför övergången. | Malin was responsible for Microsoft's team during pre-pilot and deployement of O365, as one of the first customers of the new release. She was also responsible for assisting the management team consisting of CEO, CFO and CIO at a strategic and tactical level to facilitate and provide guidance and support in the transition to O365. Besides this, Malin supported on communications planning, maintainence and support, governance model, organization, people, processes and business model in preparation for the transition.

Kompetensområden

  • - Verksamhetsutveckling och Strategi

    Arkitekturramverk, Begreppsmodellering, ERP Implementation, Affärsplanering, Affärsplattformar_Affärsmodeller., Order- och leveransflöden, Processförvaltning, Processutveckling, Produktledning, Strategiskt inköp, Supply chain management, Compliance, Information Management, Medicinteknik, Processinförande, Projektrevision, Utbildning, Verksamhetsanalys, Verksamhetsarkitektur, Verksamhetsstyrning, Affärs och IT strategi, Affärsutveckling, Change Management, Förändringsledning, Kravanalys, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Organisationsutveckling, Programledning, Projektledning, Strategisk planering, Verksamhetsutveckling allmänt, Workshopledning

  • - Marknadsföring

    Digitalisering, Employer Branding, Strategisk affärsplanering

  • - Försäljning

    Anbudsförfarande, Avtal och Förhandling, Försäljning, Försäljningsledning

  • - IT-strategi

    IT-arkitektur - företagsnivå, Teknikutredning, Val av utvecklings- och produktionsmiljö

  • - Upphandling

    Beställarstöd, Inköp och förhandling, Internationella tekniska upphandlingar, Kravformulering, Leverantörsanalys, Offertutvärdering, Resurs i upphandlingsprocess

  • - Metoder & Processer

    PM3, PPS, PROPS, Scrum, Agila metoder allmänt, ITIL, Processer och metoder allmänt, Microsoft Solution Framework, Prosci ADKAR

  • - Ledarskap

    Fackförhandlingar, Affärscoachning, Chefscoaching, Organisationskultur och värdegrund, Outsourcing, Rekrytering & Personalutveckling, Det coachande ledarskapet, Ledarskap allmänt, Mentor, Operativ ledning

  • - Projektfaser

    Förstudie, Projektering, Systemering/Design/Krav, Test, Drift, Implementation, Införande och överlämning, Produktionsinförande, Utveckling/Genomförande

  • - Projektledning

    Administrativ huvudprojektledning, Teknisk projektledning, Projektledning

  • - Kvalitetsstyrning

    Configuration Management, Digital Analytics, Dokumentation, Dokumenthantering, Kvalitetsledning, Change Management

  • - IT-säkerhet

    Datasäkerhet/sårbarhetsanalys, IT-säkerhet allmänt, Riskanalys

  • - Branscherfarenhet

    Fastighet, Fordon, Forskning och utveckling (FoU), Hälso-Sjukvård, Läkemedelsindustri, Skog och Papper, Skola och utbildningsväsende, Stat/kommun/Landsting, Tillverkande Industri, Verkstad och Automotive, Ideell organisation, Medicinsk Teknik, Service/Tjänster

  • - Kommunikation & Information

    Presentationsteknik, Sociala medier, Engelska, Externkommunikation, Förändringskommunikation, Kommunikationsstrategi

Anställningar

  • 2012 - 2016

    Service Delivery Executive/Delivery Manager, Microsoft

  • 2008 - 2012

    Manager Client Services/Global Demand Manager, SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget AB

  • 2007 - 2008

    Global IT Demand Manager, Nobel Biocare AB

  • 2006 - 2007

    Senior Project Management and Service Management, Zipper AB by Semcon

  • 2002 - 2006

    Global Manager Client/Helpdesk, Astra Tech AB (Dentsply)

  • 2000 - 2002

    Projektledare, Endero AB

Utbildningar

  • 2015 - 15

    PROSCI Change Management Model, PROSCI

  • 2012 - 16

    Microsoft Academy, Microsoft

  • 2010 - 11

    Affärsmannaskap för IT Chefer, Lunds Universitet

  • 2009 - 10

    First Line Manager Program, SCA

  • 2008 - 12

    PRIME Project and Sponsor model, SCA

  • 2007 - 07

    ITIL Foundation, BITA Management

  • 1999 - 00

    Tekniker för Digital Mediaproduktion, MAC Meckarna

  • 1998 - 99

    Nätverkstekniker, Lindholmen

  • 1989 - 89

    Journalist & Informatör, Ädelfors FHSK

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Anna Söderlund
Kundansvarig på Kvadrat Göteborg AB
072-200 27 21
Anna Edshage
Kundansvarig på Kvadrat Göteborg AB
070-560 55 77