Dela

Johanna Settergren

  • Förändringsledare
  • Service Manager
  • Metod och processutvecklare

Översikt

Specialiserad inom IT Service Management med tidigare erfarenhet inom bland annat Driftansvar, projektledning, teamledarskap och systemansvar inom exempelvis finans-, IT- och energibranschen. Med bred erfarenhet i kombination med universitetsstudier inom Service Management Retail samt IT Management trivs jag bäst i yrkesroller där jag får möjlighet att arbeta med förändringsledning.

Egenskaper

Mina kollegor beskriver mig som en glad person med mycket energi som effektivt utför mina arbetsuppgifter och tar ansvar för mitt resultat.

Konsultens CV

  • Mölnlycke Health Care

    2017 -

    Service Desk Manager

    Ansvarar för en gruppering om 5 personer som arbetar med 1st line support

  • Soltak AB

    2016 - 16

    Driftchef

    Soltak AB är ett nystartat bolag där jag var driftansvarig för fyra IT miljöervilka är tre kommuners olika IT miljöer samt Soltaks interna IT miljö. Jag hade även medarbetaransvar för ca 30 medarbetare inom driftsorganisationen.
    När jag påbörjade mitt uppdrag i januari saknade Soltak gemensamma processer för leverans av IT till samtliga kunder. Personal som följt med över till Soltak från respektive kommun i sourcingaffären arbetade enligt sina kommunspecifika rutiner och i sina kommunspecifika ärendehanteringssystem. Detta medförde att jag fick leda uppbyggnaden av en helt ny IT organisation med nya ITIL processer (exempelvis Change-, Incident- och Problem Management) samt införande av ett gemensamt ärendehanteringssystem.
    Rollen innefattar även operativt ansvar för personalen (ca 40 anställda och konsulter), budgetframställning, prognostisering och rapportering samt löpande avstämningsmöten med kunder gällande IT leveransen.
    För Soltaks nya IT miljö ansvarade jag även för förhandling av drift- och supportavtal och livscykelhantering av dessa.
    För att stötta IT verksamheten under arbetstoppar drev jag även projekt som exempelvis införande av fiber och nät i ny fastighet, uppsättning av accessdatabas för skolsystem samt att jag var delprojektledare för införande av nytt verksamhetssystem i tre kommuner.
    Jag resursplanerade för hela IT avdelningen och la kort- och långsiktig plan för rekrytering av anställda och konsulter.
    Nyckelord: Medarbetarsansvar, Budgetering, avtalsförhandling och livscykelhantering, driftansvar, ITIL-processer, organisationsutveckling, processutveckling, projektledning IT och verksamhet, resursplanering och rekrytering

  • Göteborg Energi

    2014 - 15

    Förvaltningsledare IT

    På Göteborg Energi anlitades jag som ansvarig för ca 30 infrastrukturella system och förvaltning av dessa utifrån ett livscykelhanteringsperspektiv. Göteborg Energi arbetar enligt förvaltningsmodellen PM3 med de budget- och förvaltningsprocesser som det innebär.
    Rollen innefattade i stora drag följande arbetsuppgifter:
    • Framtagning och uppföljning av budget och förvaltningsplan.
    • Ansvar för måluppfyllelse enligt förvaltningsplan.
    • Projektledning inom drift och infrastruktur
    • Identifiera nya behov och utvecklingsområden för de system som jag förvaltade
    • Rekrytering, arbetsledning och resursplanering av tekniker i drift och supportpersonal i Helpdesk
    • Ansvarig för Helpdesk, 2nd- samt 3rd- line och dess leverans
    • Uppföljning på leveranskvalitet i ärendehanteringen
    • Framtagning av rutiner för förstudie, test och leverans inom teamet
    • Deltog i utveckling av processer som spänner över IT avdelningen samt länkas samman med verksamhetsprocesser
    • Projektledning inom mitt systemansvar, exempelvis ledde jag uppgradering av Office från version 2010 till 2013 samt uppgradering av Java till version 8.1

    Nyckelord: Systemansvar, drift & förvaltning av system och hårdvara, ledarskap, projektledning, rekrytering, resursplanering

  • Investment Latour AB

    2013 - 14

    Service Manager outsourcing

    2013 anlitades jag på Latour industries för att utvärdera outsourcing som alternativ IT leverans till 8 bolag inom koncernen. Efter utvärdering och beslut om outsourcing utförde jg i stora drag nedan arbetsuppgifter:
    • Utveckling av debiteringsmodell/ ekonomimodell för IT tjänster
    • Framtagning av tjänstebeskrivningar för respektive IT tjänst
    • Framtagning av struktur för kommunikation inom IT-avdelningen och med kunder
    • ITIL processutveckling
    • Utvärdering av sourcingleverantörer utifrån kundens kravställning

    Nyckelord: Outsourcing, Service Manager, tjänstekatalog och tjänstebeskrivningar, ekonomi, kommunikationsmodell, ITIL

  • Volvo Car Corporation

    2012 - 13

    Delprojektledare IT

    Jag anlitades på Volvo Cars för att medverka i ett projekt som syftade till att införa agila processer för målstyrning inom bolaget. I projektet var mina primära arbetsuppgifter följande:
    • Utveckling av utbildningsmaterial
    • Ansvar för internkommunikationen i projektet
    • Delta i pilotprojekt vid implementering av SAP som verktyg för målstyrning
    • Skapa arbetsbok och utbildningsmaterial vid utveckling av agila processer för individuell målsättning
    • Skapa enkätundersökning
    • I projektet arbetade vi enligt Kanban
    Nyckelord: Agile, kanban, delprojektledare, kommunikation, administration, enkätundersökning, SAP

Kompetensområden

  • - Affärssystem

    Abalon, SAP, Agresso

  • - Modulkunskap affärssystem

    Projektredovisning/Projektstyrning, SAP, Anläggnings-/Inventarieregister, Fakturering, Inköp/lager, Säljstöd/ Marknadsföring, Tidrapportering

  • - Verksamhetsutveckling och Strategi

    Affärs och IT strategi, Affärsplanering, Affärsutveckling, Kravmodellering, Kravanalys, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Metodstöd, Organisationsutveckling, Processinförande, Processutveckling, Projektledning, Strategisk planering, Utbildning, Workshopledning, Change Management, Förändringsledning, Processförvaltning

  • - Försäljning

    Försäljningsledning, Försäljning

  • - Upphandling

    Kravformulering

  • - Metoder & Processer

    Processer och metoder allmänt, KANBAN, Scrum, ITIL

  • - Ledarskap

    Ledarskap allmänt, Organisationskultur och värdegrund, Outsourcing, Det coachande ledarskapet, Operativ ledning

  • - Projektfaser

    Förstudie, Systemering/Design/Krav, Implementation, Införande och överlämning, Utveckling/Genomförande, Drift

  • - Projektledning

    Inköp, Administrativ delprojektledning, Administrativ huvudprojektledning, Contract management, Infrastruktur och logistik, Projektledning, Teknisk projektledning, Projektadministratör/assistent

  • - Kvalitetsstyrning

    Configuration Management, Dokumentation, Dokumenthantering, Change Management

  • - Drift/Support/Service

    Drift/Support/Service allmänt, Användarsupport

  • - Branscherfarenhet

    Detaljhandel, Bank & Finans, Fastighet, Teleoperatörer, Stat/kommun/Landsting

  • - Utbildning

    Annan högskoleutbildning 4 år eller mer

  • - Kommunikation & Information

    Externkommunikation, Förändringskommunikation, Internkommunikation, Kommunikationsplanering, Utbildningsmaterial

Anställningar

  • 2015 - 2016

    IT Konsult, Cervino Consulting

  • 2013 - 2015

    IT konsult, Knowit Infrastruktur

  • 2012 - 2013

    HR/IT konsult, GreenBullet

  • 2011 - 2012

    Account Manager, Meltwater

Utbildningar

  • 2013 -

    IT Management, Göteborgs universitet

  • 2008 - 11

    Service Management, Lunds Universitet

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Anna Söderlund
Kundansvarig på Kvadrat Göteborg AB
072-200 27 21
Anna Edshage
Kundansvarig på Kvadrat Göteborg AB
070-560 55 77