Dela

Magnus Hambræus

  • Ledarskapsutvecklare och lean-coach
  • Workshopledare/facilitator
  • Förändringsledare, Processutvecklare

Översikt

Magnus Hambræus är en affärsorienterad person med ett stort intresse och betydande erfarenhet av att leda företag och människor i förändring, både på strategisk och operativ nivå.

Magnus har 25 års erfarenhet och djupgående kunskap av att driva förändringsledning genom att facilitera workshops, coacha samt utbilda både stora och små organisationer.

Uppdrag som Magnus genomfört handlar oftast om strategiska frågor där han driver och samordnar organisationens ledare och medarbetare till att samspela, för att skapa effektivare arbetssätt och flöden.

Egenskaper

Magnus har en naturlig stabilitet och en väl utvecklad förmåga att förenkla, förstå och förklara komplexa problem och frågeställningar.

I sina ledande befattningar har han framgångsrikt levererat mycket bra resultat kopplat till både planer och budget.

Han har kontinuerligt arbetat med effektivisering samt med att öka andelen nöjda medarbetare.

Magnus är analytisk, strukturerad och har en naturlig förmåga att leda och få framdrift i de workshops han faciliterar. Han kombinerar helikoptersyn med god kontroll på detaljer.

Att ständigt leverera och synliggöra affärsnytta är en av Magnus stora drivkrafter. Han är utåtriktad, öppen och lätt att samarbeta med.

Magnus är en duktig kommunikatör som involverar och inkluderar sin omgivning och han är trygg i att bringa ordning i konflikter.

Konsultens CV

  • SIPU

    2017 - 17

    Utbildning i utredningsmetodik

    Utbildat ca 10 personer i utredningsmetodik (en 2 dagars öppen kurs med titeln "Utredning inom offentlig sektor").

  • Tullverket

    2017 - 17

    Utbildning i utredningsmetodik

    Utbildat ca 12 personer i utredningsmetodik (2 dagars kurs).

  • Telia

    2017 - 17

    Facilitering och processkartläggning

    Telia ser över sitt systemstöd för de centrala processer som används när det byggs nya mobila och fasta nät. Kunskapen om hur dagens lösning fungerar finns spritt på flera delar av organisationen där medarbetarna ofta har skild bild på vad som är rätt.

    Magnus faciliterar fortlöpande workshops med olika grupperingar för att kartlägga dagens processer och dess problem.

  • Älvkarleby kommun

    2016 - 17

    Förändrings-/transformationsarbete

    Kulturundersökning kommunledningsgruppen. Syftet med att genomföra en kulturundersökning i kommunledningsgruppen är att ge fördjupad förståelse, kunskap och underlag för en fortsatt kultur-/värderingsbaserad utveckling av chef-/ledarskapet – ”ta det ett steg längre”, i kommunens pågående och fortsatta förändring/transformation. Detta i enlighet med organisationens strategiska prioriteringar och i en kontext av allt snabbare omvärldsförändringar genom t.ex. digitalisering.

    Arbetet utförs i agila genomförandesteg genom strategisk/operativ rådgivning, coaching, facilitering, och kombinerar och integrerar kundapplikation av Kvadrats agila förändrings- och transitionskoncept ”Kultur & Transformation”. Uppdraget bygger på Barrett Values Centres (www.valuescentre.com/) verktyg och metodik för undersökning och utveckling av organisationens kultur på både individuell, ledar och organisatorisk nivå: ”CTT - Cultural Transformation Tools”.

  • Myndigheten för yrkeshögskolan

    2016 - 16

    Facilitator vid processkartläggning

    Uppdrag var att leda och faciltera arbetet för att kartlägga myndighetens processer avseende de tolkutbildningar som ingår i myndighetens ansvarsområde. Ca 8 st processer och delprocesser kartlades inom uppdraget där 10-15 medarbetare från kunden deltog.

  • Tullverket

    2015 - 15

    Utbildning i utredningsmetodik

    Utbildat drygt 20 personer (två kursomgångar) i grundläggande utredningsmetodik.

  • Arbetsförmedlingen

    2014 - 14

    Metodik för granskning av kompletterande aktörer

    Uppdraget består i att utbilda ca 40 personer i en metodik för granskning av kompletterande aktörer (de leverantörer Arbetsförmedlingen anlitar för arbetsmarknadsutbildningar och LOTS-tjänster).

    Utbildningen resulterade även i ett samförstånd om ett enhetligt synsätt och arbetssätt vid granskningar av underleverantörer.

  • Arbetsförmedlingen

    2014 - 14

    Utbildning i utredningsmetodik

    Uppdraget består i att utbilda ca 40 personer i utredningsmetodik. Den viktigaste uppgiften i uppdraget är dock att hjälpa dessa till ett enhetligt synsätt och arbetssätt när de jobbar med att utreda och följa upp arbetsförmedlingens underleverantörer.

  • Göteborgs Universitet

    2014 - 15

    PL vid framtagning av internutbildning

    Utbildningsenheten på Göteborgs Universitet har behov av att ta fram en utbildning i studieadministration för de lärare och administratörer som finns ute i verksamheten. Uppdraget bestod i att ansvara för och driva arbetet framåt så att att rätt utbildning togs fram med tillhörande dokumentation. En stor del av uppdraget bestod i att kartlägga och visualisera de studieadministrativa processerna.

  • Socialstyrelsen

    2014 - 15

    Flödeskartläggning och ledarcoachning (Lean)

    Flödeskartläggningar samt strategisk och operativ rådgivning och stöd till några av verksamhetens nyckelpersoner i samband med den kulturförändring som krävs för att förflytta organisationen till ett mer lean-inspirerat arbetssätt.

  • Socialstyrelsen

    2014 - 14

    Leanspelsledare

    Introduktion till Lean och Leanspelsledare
    Introducerat Lean och genomfört (administrativt) Lean-spel för ca 30 personer i samband med uppstarten av Socialstyrelsen införande av ett Lean-inspirerat arbetssätt i en del av organisationen.

  • SPV - Statens Tjänstepensionsverk

    2013 - 14

    Utbildning i utredningsmetodik

    Utbildat ca 30 personer (tre kursomgångar) i grundläggande utredningsmetodik samt 12 personer i fördjupad utredningsmetodik. En enkätundersökning efter 6 månader visade på väldigt goda resultat där deltagarna uttryckte att de haft stor nytta av utbildningen.

  • Capio Läkargruppen AB

    2013 - 13

    Leanspelsledare

    Introducerat Lean och genomfört (administrativt) Lean-spel för ca 60 personer i samband med uppstarten av Capio Läkargruppens pågående införande av Lean i sin organisation.

  • Capio Maria AB

    2012 - 14

    Flödeskartläggning och Leancoach

    Strategisk och operativ rådgivning och stöd till verksamhetens nyckelpersoner enligt kundanpassat och medarbetardrivet införande av Lean filosofi, t.ex.:
    - Coaching/mentorskap för ledare, chefer och medarbetare i verksamheten.
    - Facilitering och stöd förändringsledning i samband med införande av arbets- och tänkesätt enligt Lean filosofi.
    - Identifiering/ etablering och utveckling av Lean ledarskap/ medarbetarskap.
    - Rådgivning och stöd i verksamhetsförbättring och förändring.
    Arbetet omfattar både kartläggning av nuvarande värdeflöden samt identifiering av framtida värdeflöden, framtagande av handlingsplan och behov av organisationsförändringar.
    Uppnådda resultat: Capio Maria har nu kapacitet att hantera dubbelt så många remisser med samma bemanning och med minskad stress hos medarbetarna. Enligt Capio Maria återfinns annars ”den största effekten i ledarskapet och i en ökad transparens där medarbetarna har fått ett större inflytande och cheferna bollar oftare tillbaka frågor till personalen som själva får ta fram lösningsförslag. Medarbetarna får en större tillgänglighet till sin chef”.

  • Capio Maria AB

    2012 - 12

    Leanspelsledare

    Introduktion till Lean och Leanspelsledare
    Introducerat Lean och genomfört (administrativt) Lean-spel för ca 50 personer i samband med uppstarten av Capio Marias pågående införande av Lean i sin organisation.

  • Åklagarmyndigheten

    2012 - 13

    Flödeskartläggning och Förbättringsledare

    Genomfört Lean-spel, värdeflödeskartläggning samt coachat förändringsledaren på en kammare som ett steg i Åklagarmyndighetens utvärdering av Lean för sin organisation.

  • KTH

    2012 - 12

    WS-ledare, projektledarstöd

    En institution visade på dåliga resultat i en medarbetare-enkät vilket gjorde att man hade behov av en utomstående och opartisk mötesledare för att hålla i uppföljningen av enkäten. Uppdraget resulterade i balanserad bild på förändringsbehoven.

  • Riksgälden

    2012 - 12

    Lean

    Genomfört Lean-spel samt värdeflödeskartläggning som ett steg i Riksgäldens utvärdering av Lean för sin organisation.

  • KTH

    2012 - 12

    Bollplank

    Magnus hjälpte personalchefen att strukturera och förenkla diverse komplicerade frågeställningar.

  • Foxfarmacy

    2011 - 11

    Ledningstöd, rådgivning

    Stöd och bollplank till VD och vVD i samband med upphandling av IT-stöd.

  • Stockholms Kommun - Kista Gymnasium

    2011 - 11

    Workshopledare

    Ca: 30 medarbetare från två nyligen WS i syfte att identifiera och prioritera ansvar och aktiviteter avseende intern kommunikation och information på en gymnasieskola. Målgruppen var den administrativa personalen och ws resulterade i såväl samsyn som en konkret aktivitetsplan.

  • KTH

    2011 - 12

    WS-ledning och upphandlingsstöd

    KTH hade behov av en bättre bemanningsplanering och uppdraget var att stötta en intern projektledare i en förstudie. Eftersom målen var otydliga och inte fullt förankrade genomförde Magnus målformulering i workshopform med intressenter från olika delar av organisationen samt en nyttovärdering enligt PENG-modellen med den utsedda styrgruppen. Magnus utförde processmodellering för att ta fram övergripande processkartor för området samt genomförde djupintervjuer med bemanningsansvariga på nästan alla ”skolor” på KTH. Uppdraget resulterade i en väl förankrad förstudierapport. Ett tydligt resultat var att det blev tydligt för beställaren vilka divergerande och motstridiga behov som fanns på de olika skolorna och den svårighet IT-organisationen har i att möta alla dessa behov.

  • Handelsbanken

    2011 - 11

    Föreläsare

    Föreläsning om nyttovärderingar i allmänhet och PENG i synnerhet.

  • Exportkreditnämnden

    2011 - 11

    PL, WS-ledare, Bollplank

    Exportkreditnämnden skulle upphandla nytt systemstöd för sin primära affärshantering (EAH – Elektronisk AffärsHantering).
    Uppdraget bestod i att stötta projektledaren och organisationen vid upphandlingen. Det innebar bl.a. att genomföra workshops för målformulering, genomföra nyttovärdering enligt PENG, Processmodellering samt föreslå, initiera, och kvalitetssäkra övriga aktiviteter som t.ex. informationsmodellering samt kvalitetssäkra upphandlingsunderlaget.

  • Nacka Partner

    2011 - 11

    Bollplank

  • Swedavia

    2011 - 11

    PENG-ledare

    Nyttovärdering av ny externwebb. I rollen som Peng- ledare ingår att facilitera workshops med kundens medarbetare och chefer samt göra avancerade analyser av resultatet med hjälp av Excel (Magnus har utvecklat ett eget Excel-tillägg för att förenkla analyserna).

  • Stockholms Kommun - S:t Erik och Kista Gymnasium

    2011 - 11

    Workshopledare

    Ca: 30 medarbetare från två nyligen sammanslagna gymnasier samlades under två halvdagar för att gemensamt identifiera problem och möjligheter avseende internkommunikationen på skolorna. Magnus faciliterade konferenserna som resulterade i ett väl förankrad nulägesbild som kunden sedan kunde utgå från i sitt fortsatta arbete.

  • KTH

    2010 - 10

    Workshopledning och nyttobaserad prioritering

    KTH behövde stöd i att leda och hålla ihop en två dagars konferens där en heterogen och kreativ grupp människor (HR-ansvariga runt i organisationen) samlades för att enas runt gemensamma mål och ta fram en konkret aktivitetsplan.

    Konferensen blev väldigt lyckad och resulterade i allt det beställaren hoppats på.

  • Kulturrådet

    2010 - 10

    Verksamhets- och Organisationsutvecklare

    Kulturrådets nya regleringsbrev innebar ett delvis förändrat ansvar som resulterade i att organisationen behövde ses över. Magnus fungerade som kvalitetssäkrare av processen och de förslag på ny organisation som kom fram.

  • Kronofogden

    2010 - 10

    PENG-ledare

    Ledde nyttovärderingar enligt PENG-modellen.

  • Systembolaget

    2010 - 10

    WS-ledn och Nyttobaserad prioritering

    Systembolaget var på en två-dagars konferens och behövde stöd att leda konferensen för att skapa samsyn om problem och möjligheter. Det gjordes en nyttobaserad prioritering av projekt och huvudaktiviteter ur ett kundperspektiv. Konferensen överträffade kundens förväntningar och resulterade i en tydlig prioritering och gruppering av aktiviteter och åtgärder för att nå en stabil IT-drift.

  • Uppsala Univeritet

    2010 - 11

    PENG-ledare

    Nyttovärdering innan beslut av nytt dokumenthanteringssystem.

  • Folksam

    2010 - 10

    Workshopledning

    Workshop för att diskutera och fastställa planen för koncernens verksamhetsplanering

  • Nacka Kommun

    2010 - 10

    Bollplank, WS-ledare

    I samband med att Nacka kommun bygger upp ett service center fungerar Magnus som rådgivare och workshopledare till kommunen

  • Kronofogdmyndigheten

    2009 - 09

    PENG-ledare

    Magnus genomför en revidering av en tidigare gjord PENG-analys som värderar nytt system för den %27%27sumariska processen%27%27, dvs den process som träder i kraft när alla parter är överens om att det finns en skuld och storleken på den.

  • Ericsson AB - Global Contact Center Management

    2009 - 09

    Performance Manager, PL

    Ericsson har sin ekonomi och HR-funktion i ett antal Shared Service Centers runt om i världen. Supporten avseende dessa administrativa processer fanns i Contact Centers som leddes från Stockholm. Magnus roll var att övervaka och effektivisera supportprocesserna och fungera som controller för den Globala Contactcenter-verksamheten. I rollen som Performance Manager utvecklade Magnus verksamhetsstyrningen för Contactcenterverksamheten och gjorde då avancerade uppföljningsmodeller i Excel.

  • SL

    2009 - 08

    PENG-ledare

    Magnus har genomfört en PENG-analys för SL avseende det nya SL Accesskortet

  • Ericsson AB - Global Contact Center Management

    2008 - 08

    Ledningsstöd

    Uppdraget innebär att ge stöd till chefen för Clobal Contact Center Management där det behövs.

  • Sveriges Radio

    2008 - 08

    Workshopledare

    Sveriges Radio genomför en förstudie i syfte att karlägga vision, målbild och krav för framtida kontributuionen. Många av SR%27s medarbetare bidrar i arbetet via 7-8 workshops som leds av Magnus.

  • Sida

    2007 - 08

    PENG-ledare

    Sida såg över sin dokument och ärendehantering och i samband med detta genomfördes en förenklad nyttovärdering enligt PENG-modellen.

  • Skatteverket - VE

    2007 - 07

    Workshopledare

    Uppdraget innebar att vara metodstöd och workshopledare under workshops avseende Verksamhetsstöds (VE) treårsagenda och se till att förväntat resultat uppnåddes.

  • Ericsson AB - Global Contact Center Management

    2007 - 09

    Ledningsstöd, Förändringsledning, Performance Mana

  • Sida

    2007 - 07

    PENG-ledare

    I samband med en utredning avseende nytt upphandlingsystem genomförde Magnus en förenklad nyttovärdering enligt PENG-modellen.

  • VERVA

    2006 - 07

    Införandestöd av elektronisk handel

    Uppdraget var att utarbeta en vägledning för införande av effektivare inköpsstöd för myndigheter och kommuner.

    Inom uppdraget har det ingått ett antal workshops där Magnus även fungerat som workshopledare.

  • Sveriges Riksdag

    2005 - 05

    Analys och prövning av IT-verksamheten

    Riksdagsförvaltningens IT-verksamhet levererar IT tjänster åt riksdagens ledamöter, riksdagsförvaltningens anställda samt åt riksdagspartiernas kanslier och Justitieombudsmannen (JO).

    Uppdraget var att analysera och pröva hela riksdagsförvaltningens IT verksamhet i syfte att klarlägga om det fanns skäl att ändra den befintliga organisationen eller ansvarsförhållanden och arbetssätt i IT frågor. Målen skulle vara en kostnadseffektiv organisation som garanterar driftssäkerhet och kundorientering med effektiva och tydliga beslutsprocesser.

  • Lärarhögskolan i Stockholm

    2005 - 05

    Ledningsstöd, PL-stöd, utredningar etc

    Lärarhögskolan står inför en stor förändring där behovet av IT-stöd blir allt större, både för personalen och studenterna.

    Ett stort antal projekt pågår eller är i antågande vilket innebär att behovet av samordning och överblick är större än någonsin. Detta innebär samtidigt ett ökat tryck på IT-avdelningen.

    Magnus genomför ett flertal utredningar samtidigt som han fungerat som projekledarstöd och workshopledare.

  • Lärarhögskolan i Stockholm

    2005 - 07

    Bollplank, IT-strateg, Workshopledare, Gruppchef

Kompetensområden

Anställningar

  • 1999 -

    Senior Managementkonsult, Kvadrat

  • 1995 - 1998

    Konsult/säljare/konsultchef, Tetre/Spray

  • 1995 - 1995

    Försäljningschef, Servo

  • 1993 - 1995

    Affärsområdeschef, Telia Data

  • 1989 - 1993

    Säljare/konsultchef, Cap Gemini

  • 1986 - 1988

    Konsult, Cap Gemini

  • 1983 - 1986

    Forskningsingenjör, KTH

Utbildningar

  • 2015 - 15

    Culture Transformation Tools, Barrett Values Centre

  • 2012 - 12

    Kvalitetsteknik, Lean 7,5 HP, Örebro Universitet

  • 2012 - 12

    Introduktion till Lean 7,5 HP, Luleå Tekniska Universitet

  • 2009 - 10

    Professionell Management Consultant Program, Executive Management Institute

  • 1977 - 82

    Väg och vatten, Kungliga Tekniska Högskolan

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Anders Eriksson
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0733-58 36 50
Marit Barklund
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
073-360 70 07
Henrik Widström
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-276 44 68
Isac Hellwig
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-7220557
Sebastian Monadjemzadeh
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0739613171
Anna Bohlin Archer
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-3705363
Carolin Mihic
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-4444941

Whitepapers

Produktblad

Referenscase