Dela

Demet Ukus

  • Kravanalytiker
  • Projektledare
  • Produktspecialist

Översikt

Demet är där för dig som vill ha hjälp med att samla in behov från verksamheten som sedan mynnar ut i specifika systemkrav. Med ena foten på verksamhetssidan och ena foten på IT-sidan är hon din analytiska och kommunikativa brygga för att säkerställa att verksamhetens behov och systemkrav är i balans med varandra.

Demet har erfarenhet inom bl a Business Intelligence, dokument-och ärendehantering baserad på MS SharePoint och har haft uppdrag inom både den privata sektorn och den offentliga. Hon är van vid att kommunicera med kund och arbetar gärna med att fånga verksamhetsbehov och beskriva systemkrav. Hon ser positivt på förändringar och antar gärna nya utmaningar.

Egenskaper

Demet är en ärlig, öppen, positiv och energisk person som har en förmåga att lära sig snabbt. Hennes bakgrund från varierande positioner inom IT-branschen och olikartade kulturer har stärkt och berikat hennes yrkesprofil och personlighet och därför anses Demet vara en god samarbetare. Demet är också lyhörd, handlingskraftig och ansvarstagande samtidigt som hon tillför positiv energi till arbetet. Demet har en stark empati- och sympatikänsla som hon flitigt använder under sitt arbete. Att förstå och bli förstådd är viktiga nyckelord i hennes roll som kravanalytiker.

Demet säger: "I grund och botten ligger styrkan i att vara målmedveten, kunna kommunicera öppet, anpassa sig till olika situationer och kunna se helheten i pusselbitarna. Jag ger mig aldrig utan att ha uppnått resultat och kundnytta".

Konsultens CV

  • Riksbyggen

    2016 -

    Kravanalytiker

    Kravanalytiker inom ett omfattande projekt för ersättning av föråldrade system. Bidrog med att hjälpa verksamheten med att definiera verksamhetsbehov, få ner behoven samt säkerställa att de gick hela vägen till produktionssättning. Mestadels berörde detta olika migreringsområden.
    Var delansvarig i administrationen av Jira; följa upp ärenden, användare, lägga upp sprintar, scrum- och kanbantavlor m.m.

    Verktyg: Jira, Lucidchart för modellering av migreringsobjekt..

  • Skolverket

    2016 - 16

    Kravanalytiker

    Kravanalytiker i en förstudie för insamling av behov och önskemål på resultatrapporter från i framtiden digitalt utförda nationella prov. Ingick att anordna möten/workshops med intressenter på skolhuvudmannanivå, skolenhetsnivå (rektorer och lärare), lärosäten som konstruerar proven samt statistiska enheter på myndigheter för att kartlägga nuläge från inrapportering av resultat från nationella prov till analys av resultat samt för att identifiera önskat framtidsläge i samband med en digitalisering av nationella proven.
    Metoder för insamling av verksamhetsbehov: Analys av befintliga källor och material, Intervjuer och workshopledning med intressenter, samt brainstorming och mindmapping.

  • Sveaskog AB

    2014 - 16

    Uppdragsledare och kravanalytiker

    Uppdragsledare med tillhörande roller: Kravanalytiker, testledare, systemspecialist och uppdragsledare.
    Uppdragsledare för uppgradering av intranätet; från SharePoint 2010 till 2013.
    Uppdragsledare för uppgradering av BizTalk; från 2010 till 2013.
    Systemspecialist för SharePoint, Lime Pro (standardlösning för gemensam kontaktregister)
    Uppdragsledare, kravanalytiker samt testledare för planerade förvaltningsreleaser för SharePoint och Lime.
    Verktyg: Svira, Skype, ReqTest, Kanban

  • Scania BTID

    2013 - 14

    Kravanalytiker

    Kravanalytiker inom projektet ”Scania Driver Training Management” för ett inköp av ett standardsystem som ska användas globalt av Scania distributörer. Identifierade verksamhetskrav, samlade både funktionella- och icke funktionella krav och modellerade hela behovskartan i form av målbild, processmodell, utökad begreppsmodell med tillhörande attribut, användningsfallsöversikt där varje användningsfall bestod av flera User Stories. Workshop-ledning. Verktyg: EA Sparx. Projektmetodik: PPS.

  • Scania BTID

    2013 - 13

    Kravanalytiker

    Kravanalytiker i ett förstudie för utveckling av BI stöd för en tjänst vars målgrupp är stora Scania kunder. Tjänsten innebär analys av kunddata och Scania data för att identifiera grundorsakerna för fordonavvikelser/fel för att därefter ta åtgärder för att öka ”uptime” på fordon. I arbetet ingick ett tätt samarbete med verksamheten, lösningsarkitekter, tekniskt inriktade personer för att hitta regler kring hur identifierad kunddata och Scaniadata ska sammanföras och hur analyserna ska göras. Verktyg: EA Sparx för utökad begreppsmodellering med tillhörande attribut, Pivottabell/Excel, Microsoft Analytics.

  • Scania BTID

    2013 - 14

    Kravanalytiker

    Kravanalytiker i förbättringsarbetet för en befintlig webbaserad produktkatalog. Samlade in funtkionella krav från verksamheten, analyserade behovet och dokumenterade kraven i form av User Stories. Arbetade mycket visuellt i form av Mock Ups och prototyper, intervjuade riktiga användare för att identifiera problem idag och behov i framtiden. Teknik: .Net. Verktyg: Balsamiq.

  • Scania BTID

    2013 - 14

    Processmodellering

    Processmodellering, Scania reservdelsprocessen
    Kravanalytiker på verksamhetssidan med fokus på processer och modellering av reservdelsprocessen. Specificering av verksamhetsbegrepp och affärsregler i processen.
    Verktyg: EA Sparx, Astrakan-metoden för processmodellering.

  • Scania Neworks AB

    2012 - 12

    Kravanalytiker

    Ingick i ett globalt Business Intelligence projekt inom processen ”Contracted Services” där det utvecklades kuber för att analysera data. Beställare var marknaden Benelux med kravställare i Nederländerna. Utmaningen var att inom tidspressad projektplan hitta ett sätt att arbeta med krav inom BI, samla in kraven och säkerställa tillsammans med affärssidan att kraven var i enlighet med affärsreglerna och de övriga marknaderna. Applicerade User Stories. Koordinerade kravmöten och genomförde workshops. Var aktivt involverad i att ta fram testfall, genomföra tester och följa upp registrerade buggar. Bidrog till ökad kommunikation och tät samarbete i projektet och med kund. Skrev utbildningsmaterial och användarmanual för det utvecklade produkten. Medverkade i uppbyggnaden av förvaltning, blev temporärt ansvarig för förvaltning och CCB. Applicerade Mind Mapping metoden (fokus på Goal? Who? What? Why? When?) Använde verktyg som EA Sparx, Microsoft Analytics, Jira, SharePoint, Excel/Pivot tabeller för kuberna, Reqtest för test och Lync som kommunikationsverktyg. Projektmetodik: PPS.

  • Ericsson AB

    2011 - 11

    Utvecklare med fokus på design

    Ingick i ett utvecklingsteam där vi utvecklade en ”Cost & Scoping Tool” för global användning. Ansvarade för att utveckla och designa komponenter samt hade rollen som C# utvecklare. Utvecklade på Microsoft-plattform (Silverlight) i Visual Studio 2010 och enligt Scrum. Använde verktyg som MS Expression Blend och MS Expression Design för utveckling av komponenter.

  • Strålsäkerhetsmynd.

    2010 - 10

    Kravanalytiker/utbildare

    Genomgång av dokument- och ärendehanteringsprodukten 360°/MS SharePoint i samband med fastställandet av verksamhetsbehov och krav. Identifiering av anpassningsområden av utbildningsmaterial tillsammans med kund samt anpassning av utbildningsmaterial.

  • Sollentuna kommun

    2010 - 10

    Rådgivare

    Var rådgivare och stöd för projektgruppen i deras process i att utvärdera 360°/MS SharePoint för dokument- och ärendehantering. Projektgruppen var en blandning av olika roller som IT-chef, projektledare, handläggare och registratorer.

  • Kungälvs kommun

    2010 - 10

    Utbildare

    Utbildade projektgrupp och slutanvändare i samband med införande av dokument- och ärendehanteringssystemet 360° som är byggt i MS SharePoint. Utbildningen bestod i att ge förståelse för och praktisera användningen av systemet utifrån rollerna handläggare, registra-tor, mötessekreterare och ”superanvändare” för ärendehantering.

  • Landstinget Sörmland

    2009 - 10

    Kravanalytiker

    Konfigurering av produkten 360°/MS SharePoint för generell dokumenthantering, diarieföring och ämnesadministration. Analyserade och kartlade verksamhetens ärendehanteringsflöde, samlade in krav och behov från verksamheten, skrev lösningsspecifikation och var bryggan mellan utvecklare och kund.

  • Kemikalieinspektionen

    2009 - 09

    Utbildningssamordnare och utbildare

    Utbildade slutanvändare i samband med införande av dokument- och ärendehanteringssy-stemet 360°/MS SharePoint. Ansvarade för planering och genomförande av slutanvändarut-bildning för 200 användare. Medverkade även i framtagandet av dokumentation, anpass-ning av utbildningsmaterial, samt att organisera och utbilda utbildningsresurser.

  • Rödl & Partner

    2008 - 09

    Projektledare/kravanalytiker/utbildare

    Pilotinförande av dokument- och ärendehanteringssystemet 360°/MS SharePoint anpassad till kundens verksamhet och arbetsflöden. Var projektledare och kravanalytiker. Utbildade även projektgruppen.

  • S&T IT Solutions and Services

    2004 - 08

    Försäljning/kundansvar/projektled. & förvalt.

    Var ansvarig för försäljning av IT-lösningar för internationella kunder inom olika branscher. Var kundansvarig för ett antal internationella kunder som Brenntag AG, UBS Turkey, OMV Turkey, Pricewaterhouse Coopers och var huvudkontakten för all IT/Infrastrukturrelaterade behov och krav från kundernas sida. Hade även en projektledarroll för de projekt som genomfördes hos dessa kunder, samt hade huvudansvaret för förvaltning.

Kompetensområden

  • - Operativsystem/plattformar

    Windows XP, Windows 2000, Windows 2003, Windows 95, Windows 98

  • - Databashanterare

    mySQL

  • - Affärssystem

    Siebel

  • - Verktyg & Middleware

    Rational Rose, Visual Studio .NET, MS Sharepoint, MS Visual Studio

  • - Utvecklingsspråk

    C#, Delphi, Java, MS .NET, PHP, SQL, XML, HTML, UML

  • - Hårdvara

    PC

  • - Verksamhetsutveckling och Strategi

    Affärsplattformar_Affärsmodeller., Begreppsmodellering, Processutveckling, Utbildning, Utredning, Verksamhetsutveckling allmänt, Projektledning, Verksamhetsanalys, Verksamhetsarkitektur, Verksamhetsmodellering, Workshopledning

  • - Försäljning

    Avtal och Förhandling, Anbudsförfarande, Försäljning

  • - IT-strategi

    CRM Project systems

  • - Upphandling

    Kravformulering

  • - Metoder & Processer

    LEAN, PROPS, Agila metoder allmänt, KANBAN, Microsoft Solution Framework, PM3, Processer och metoder allmänt, RUP/UP, Scrum

  • - Projektfaser

    Förstudie, Utveckling/Genomförande, Implementation, Systemering/Design/Krav, Drift, Införande och överlämning

  • - Projektledning

    Event Management, Projektledning inom Supply Chain, Administrativ huvudprojektledning, Agile project systems, Contract management, Infrastruktur och logistik, Projektledning

  • - Kvalitetsstyrning

    Change Management, Dokumentation, Dokumenthantering

  • - Test & Verifiering

    Integrationstest, Quality center, Strategisk testledning, Testautomatisering, Tillgänglighet, Testledning, Acceptanstest, Acceptanstestledning, Systemtestning, Validering & Test - Mjukvara

  • - Drift/Support/Service

    Installation/underhåll, Användarsupport, Drift/Support/Service allmänt

  • - Databaser

    Databasadministration, Databaser allmänt, Datalager, Datamodellering, Datawarehousing

  • - Systemtyper

    Beslutstöd- och BI-system, Data Warehouse, Objektorienterade system, Systemarkitektur - systemnivå, Systemförvaltning, Systemintegration, Systemtyper allmänt, Webb- och Internetbaserade system, Windowsapplikationer

  • - Tillämpningar

    Affärssystem, Billing-system, Butiksdatasystem, SOA, CRM-system, Ärendehanteringssystem

  • - Branscherfarenhet

    Bank & Finans, Ideell organisation, Service/Tjänster, Teleoperatörer, Fordon, Skog och Papper, Stat/kommun/Landsting, Verkstad och Automotive

  • - Utbildning

    Workshopledning, Annan högskoleutbildning 4 år eller mer, Systemvetenskap

  • - Roller

    Designer, Facilitator, Interaktionsdesigner, Lärare, Testledare, Utvecklare/Programmerare, Delprojektledare, Team-ledare, Testare, Utredare, Workshopledare, Huvudprojektledare, Kravanalytiker, Systemanalytiker, Systemförvaltare

  • - Kommunikation & Information

    Utbildningsmaterial, Engelska

Anställningar

  • 2011 - 2013

    IT-konsult, Red Oak Consulting AB

  • 2010 - 2011

    IT-konsult, Acando Consulting AB

  • 2008 - 2010

    Produktspecialist/Kravanalytiker, Software Innovation AB

  • 2004 - 2008

    Kundansvarig/Projektledare, S&T IT Solutions & Services

Utbildningar

  • 2001 - 03

    Magister i Datavetenskap, Blekinge Tekniska Högskola

  • 1998 - 01

    Kandidatexamen i Systemvetenskap, Blekinge Tekniska Högskola

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Anders Eriksson
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0733-58 36 50
Marit Barklund
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
073-360 70 07
Henrik Widström
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-276 44 68
Isac Hellwig
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-7220557
Sebastian Monadjemzadeh
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0739613171
Anna Bohlin Archer
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-3705363
Carolin Mihic
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-4444941