Dela

Henrik Andoff

  • Arkitektur & Systemering
  • Applikationsutveckling / Förvaltning

Översikt

Civilingenjör Datateknik med examen 1997. Har sedan dess med stort intresse arbetat med programvarukonstruktion, koordinering och mentorskap för att åstadkomma tekniska mjukvarulösningar. Med en proaktiv läggning, god samarbetsförmåga och god kännedom om mjukvaruarkitektur, kvalitetsattribut och mönster är jag en trygg medlem i gruppen. Har arbetat i alla projektfaser med kravanalys, design, utveckling, och test både enligt Vattenfall och Agilt. Har även varit tekniskt systemansvarig för förvaltning enligt ITIL och Kanban.

Egenskaper

Som ingenjör är jag nyfiken och framåtdrivande och skapar med lätthet överblick över tekniskt komplexa miljöer. Jag är van att ta ansvar, självständigt driva idéer och att göra nödvändiga prioriteringar för att nå uppsatta mål. Arbetar gärna hands-on i koden. Har i huvudsak arbetat med .Net, Objective C, Ruby, Java, C och C++.

Bland de arkitektroller som IASA Sweden har definierat har jag arbetat som Lösningsarkitekt och Mjukvaruarkitekt. Att skapa en omgivning som följer företagets principer och stödjer de prioriterade kvalitetsattributen är en rolig utmaning. Idag finns metoder och arkitekturmönster som kan hjälpa till och jag tycker mig ha god kännedom om dessa. Jag har också som vana att hänga med och läsa in mig på vad som händer i branschen.

Ofta tycker jag det konkreta skapandet är det som är roligast. Detta är också det som ger bäst förståelse för nya utvecklingsverktyg och tekniker. Jag tycker om modern agil utveckling av mjukvara och har god erfarenhet av dess fördelar.

Att förvalta ett system handlar om att på ett strukturerat sätt ta hand om ärenden, genomföra förändringar och långsiktiga förbättringar och samtidigt bevara kvalitetsattribut. Detta är en konst och tjusning i sig.

Av egenintresse har jag också genomgått följande certifieringar:
• Certifierad IT-arkitekt, Dataföreningen, 2009
• Sun Certified Java Developer, 2007
• Sun Certified Java Programmer, 2006

Konsultens CV

  • Enter Awoo

    2017 -

    ARKITEKT / UTVECKLARE

    Konstruktion av molnbaserat beräkningssystem.

  • Karolinska Institutet

    2015 - 15

    ARKITEKT / UTVECKLARE

    Henrik tog i samarbete med forskare på Karolinska Institutet fram en prototyp av en teknisk lösning för registrering av alkoholkonsumtion för att på ett tidigare stadium hitta riskbrukare av alkohol. Prototypen bestod i en mobilapp som kunde köras på både iOS och Android samt en webb.

    Appen skrevs i Corona Labs vilket gjorde appen körbar på både iPhone och Android ur samma kodbas. Webben gjordes med Ruby on Rails och Bootstrap.

  • Marginalen

    2014 - 17

    SYSTEMUTVECKLARE

    Underhåll och vidareutveckling av ett flertal interna webb-baserade stödsystem för backoffice funktioner. Henrik har framför allt arbetat med de system som är utvecklade med Ruby on Rails.

  • Handelsbanken

    2012 - 14

    UTVECKLARE

    Projektet syftade till att tekniskt modernisera och framtidssäkra ett system för limithantering. Hela systemet är implementerat i en Microsoft-miljö. Gamla delar skrivna i C++ som använde inköpta tredjepartskomponenter byttes ut mot egenutvecklad kod skriven i C#. Henrik var inblandad i utvecklingen av tjänster skrivna i WCF, webbgränssnitt skrivna med ASP.NET och MVC3 och en rik klient i WPF (blandad C++/C#).

    Nyckelord: Limithantering, Scrum, MS SQL Server, Web, Web Services.

    Teknisk miljö: C#, C++, ASP.NET, jQuery, WCF, WPF, TFS, IIS, SQL, SQL Server, Web Services.

  • ServerNow AB

    2012 - 13

    ARKITEKT / UTVECKLARE

    Framtagande av system för dynamiskt allokerade spelservrar. Målgruppen var framför allt föräldrar till tweenies som ville kunna bli delaktiga i, och ha koll på, sina barns spelvanor online. En förälder kunde t ex starta och övervaka ett fritt antal spelservrar från sin mobil och tidsbegränsa dem på minutnivå.

    Infrastrukturen byggdes i Amazons molntjänst AWS där systemet använde Linux på EC2 (framför allt spot-instanser ), Route 53, S3, RDS och SQS. All styrprogramvara i backend skrevs i Python.

    Mobilplattformen var iOS där appen utvecklades i Objective C. Kommunikationen med backend gick via REST över http med JSON som databärare.

    Systemet hade också en web-portal implementerad i Wordpress med funktionalitet för kreditkortsbetalningar skriven i PHP.

    Henrik skrev all programvara i systemet.

    Nyckelord: Systemintegration, datamodellering, betalsystem, mobilapp, web.

    Teknisk miljö: Linux, iOS, Wordpress, SQL (datamodelering), Python, Objective C, Java script, JQuery, Ajax, REST, html, css, AWS, EC2, Route 53, S3, RDS och SQS.

  • CATRON AB

    2012 - 12

    TESTARE

    Ansvarig för test av hård- och mjukvara i ett projekt som utvecklar ett nytt flygburet intercom-system åt SAAB. Historiskt brukade man utveckla skräddarsydda tester som laddades ner och kördes på korten. Henrik föreslog i stället att man tog fram en generell test-tolk som lades på target och att en testbänk utvecklades i .Net på en PC. Testerna kunde då styras från en PC och presenteras på ett snyggt sätt. Kommunikationen skedde med JSON över RS-232.

    Teknisk miljö: C, C#, IAR Embedded Workbench, Visual Studio 2010.

  • SEB IT (WEALTH)

    2007 - 11

    ARKITEKT / UTVECKLARE / UNDERHÅLLSANSVARIG

    Ansvarig för utveckling och förvaltning av delsystem KRS inom SEB Wealth. Systemet aggregerar kunddata från en mängd SQL databaser och andra system olika typer av riskberäkningar, innehavspresentationer, värdepappersutvecklingar m m.

    Delprojekt under uppdraget:

    • Refaktorering (2008 - 2009)
    Ansvarade för att se över arkitekturen samt därefter föreslå och genomföra de förändringar som krävdes för att framtidssäkra systemet. Detta innebar att kapsla in C++ i .Net, skapa ett webb-gränssnitt i ASP.NET samt publicera funktionalitet som web service tjänster.

    • Vidareutveckling (2009 - 2010)
    Utveckling av nya tjänster i .Net för att möta växande marknadskrav.

    • Underhåll (2011)
    Förvaltningsansvarig för den dagliga verksamheten och mindre vidareutvecklingar.

    Nyckelord: Private Banking, .NET, C# C++, ASP.NET, refaktorering, kvalitetsattribut, ITIL, Kanban, MS SQL Server, Spring.NET, Web Services, StreamServe.

    Teknisk miljö: C#, C++, ASP.NET, Windows, Visual Studio 2010, TFS, IIS, SQL Server, Spring, Linq, Web Services (WS).

  • SEB IT MB (MERCHANT BANKING)

    2004 - 07

    UTVECKLARE

    Den del av linjen som jag tillhörde hanterade backoffice-systemet för derivathandeln. God kunskap för hur derivaten var uppbyggda krävdes. Systemet bestod av en inköpt del (Misys OPICS) och ett stort antal egenutvecklade samarbetande komponenter som till exempel affärsgränssnitt, revaluering, reconciliering, SWIFT-betalningar, Euroclear settlements, bekräftelserapporter, riskhantering och bokföring. Var delaktig som utredare och systemutvecklare vid nyutveckling och underhåll av samtliga komponenttyper.

    Delprojekt under uppdraget:

    • Systemanalys / utveckling (2005 - 2007)
    Frankfurt togs in som ny site vilket innebar analys av befintlig verksamhet samt avveckling, systemutveckling och integrering mot befintliga system. En ny integreringsplattform baserad på testdriven utveckling, ”continuous integration tools” för bygge, testrapporter och olika typer av kodanalysrapporter samt driftsättning i en J2EE-miljö togs fram i samband med detta. Teknisk miljö: UNIX, CVS, WinXP, OPICS, JEE, Spring, Message Beans, Oracle, Eclipse, Tomcat, WebSphere Java Application Server (WAS), WebSphere MQ Server, WebSphere Integration Message Broker.

    • Systemanalys / utveckling (2006)
    Projektet gick ut på att ersätta ett befintligt system med samma inköpta system som användes för derivat. Arbetet innebar analys av befintlig funktionalitet samt systemutveckling och integrering i samma tekniska miljö som punkten ovan.

    • Förvaltning / utveckling (2004)
    Förvaltning och utveckling i det befintliga systemet. Den tekniska miljön bestod till att börja med av en plattform där en inköp del körde på Windows och den egenutvecklade koden var skriven i C / C++ på Solaris. Deltog vid framtagande av prototyp för driftsättning i Java där prototypen gjordes med J2SE och Hibernate.

    Teknisk miljö: Java, C, C++, Eclipse, Spring, WebSphere MQ, WAS, Tomcat, WebSphere Message Broker, Oracle

  • ENEA EMBEDDED TECHNOLOGY

    2003 - 04

    UTVECKLARE

    Arbetet bestod i att integrera utvecklingsverktyg som kompilatorer och debug-hjälpmedel för Eneas realtidsoperativsystem OSE i det öppna Javabaserade ramverket Eclipse.

    Teknisk miljö: Eclipse, Java, SWT, GCC, Make.

  • ERICSSON RADIO SYSTEMS

    2002 - 03

    UTVECKLARE / TESTARE

    Ingick i ett team som utförde underhåll och vidareutveckling av en RNC-simulator (Radio Network Controller) kallad ”Node B Application Protocol Mass Traffic Generator”. Simulatorn användes internt på Ericsson av testare för att generera testdata till nyutvecklade radiobasstationer.

    Teknisk miljö: VxWorks, MS Visual Studio C++, Rational Rose (UML), ClearCase, ClearDDTS.

  • ENEA REALTIME AB

    2001 - 01

    UTVECKLARE

    Enea ville ta fram en utvärderingsplattform för potentiella OSE-kunder som innehöll en LCD-display. I arbetet ingick att skriva drivrutiner för realtidsoperativsystemet OSE samt portering och integrering av open source källkod för fönstersystemet Microwindows. Plattformen var Eneas EVK A7 med ett CS89712 chip och ett flertal LCD displayer.

    Teknisk miljö: ARM kompilator/debugger, Make, Multi ICE processor emulator. Programmeringsspråk: C.

  • ERICSSON UTVECKLINGS AB

    2001 - 01

    UTREDARE

    Ericsson utvecklings AB var ansvariga för att tillhandahålla alla verktyg som användes vid utveckling av de nya 3G-basstationerna. Framtagning av "Implementation Proposals" hos kund gällande miljö för utveckling av radiobasstationer för i första hand Java-utveckling (Cello Application Development Environment).

  • ENEA REALTIME AB

    2001 - 01

    UTVECKLARE

    Enea håller bland annat kurser i realtidsteknik. För att skapa en pedagogisk elevplattform gjorde man en specialutgåva av OSE som gick att exekvera i Legos robot byggsats ”Mindstorms”. Arbetet gick ut på att ta fram drivrutiner och laborationsexempel för legorobotens sensorer.

    Teknisk miljö: Linux, GCC, Make, CVS, OSE.

  • ERICSSON RADIO SYSTEMS AB

    1999 - 01

    UTVECKLARE / MENTOR

    I den nya plattformen för 3G-basstationer utvecklades modulen för operation and maintenance i Java. Min största insats bestod i en vidareutveckling av OSE-signalgränssnitt för Java-trådar som jag tidigare tagit fram i ett annat projekt. I det existerande Java OSE API:et för signallering behövde hela Java-systemet länkas om då en ny signal infördes eftersom man var tvungen att använda Java Native Interface (JNI). Med den nya signaltypen som jag uppfann behövdes inte längre detta. Denna mekanism används av i princip all kommunikation mellan Java program och C-processer som exekverar i OSE idag. I projektet ingick även framtagning av ett kodgenereringsverktyg för att underlätta integration av kod skriven i C, C++ och Java i en OSE-miljö.

    Teknisk miljö: Java (standard och enterprise edition), Unix, OSE, GCC, Make, ClearCase.

  • ERICSSON MOBILE COMMUNICATIONS AB

    1998 - 99

    UTVECKLARE

    Ericsson Mobile Communications utvecklade Ericssons mobiltelefoner före det att Ericsson gick ihop med Sony. Projektet syftade till att ta fram vad som då kallades en ”Smartphone” - en telefon med extra stor display, tangentbord och pekskärm.
    Jag deltog i porteringen av Sun Microsystems ”Personal Java Virtual Machine” till OSE (utveckling i C och Java), framtagning av fönstergränssnitt, signalpaket för Java-OSE kommunikation, portering av javax.comm för RS232-kommunikation, framtagning av Telefon API samt en applikationshanterare för inbyggda Java-applikationer. Plattformen möjliggjorde bättre utnyttjande av resurser i ett inbyggt Java-system. Applikationshanteraren kunde jämföras med en mindre variant av dagens applikationsservrar för Java där det som ska driftsättas paketeras som komponenter enligt en bestämd struktur innehållande kod, resurs- och konfigurationsfiler.

  • MANNESMAN REXROTH

    1997 - 97

    UTVECKLARE

    Webbutveckling av site som kunder kunde använda för att utföra konstruktionsberäkningar, direkt se om alla ingående komponenter fanns i lager samt göra beställningar. Hela systemet byggdes från grunden med servlet-teknik i Java.

  • SILVA PRODUCTION AB

    1997 - 97

    UTVECKLARE

    Silva är en av världens största tillverkare av kompasser och navigeringsutrustning för fritidsbåtar. Jag deltog vid utvecklingen av en ny handhållen GPS-mottagare. GPS-chip köptes färdiga från Rockwell och Sirf. Positions- och tidsdata från dessa chip lästes av en 8-bitars processor som omvandlade datat till information användbar för navigering. Teknisk miljö: C++ och assembler.

Kompetensområden

  • - Operativsystem/plattformar

    .NET Server, iOS, Linux, Mac OS X, OSE, Realtids-OS, Windows 7

  • - Databashanterare

    MS SQL-server, mySQL, Oracle

  • - Verktyg & Middleware

    Ant, Apache Jakarta/Tomcat, Clearcase, CVS, Hibernate, JBoss, JDBC, JMS, MQSeries, Rational Rose, Subversion, Team Foundation Server, Tomcat, Websphere, Eclipse, J2EE, Spring, Windows Presentation Foundation, MS Visual Studio, Stream Serve, Visual Studio .NET

  • - Utvecklingsspråk

    CSS, HTML, Pascal, SOAP, Webservices, XML, ASP.NET, C++, Javascript, Jquery, MVC, Objective-C, Python, Rest, Ruby, SQL, SQL Windows, UML, C, C#, J2SE, Java, MS .NET

  • - Hårdvara

    Sun, Mac, PC

  • - Standarder

    IEEE Software Engineering Standards

  • - Metoder & Processer

    Agila metoder allmänt, KANBAN, RUP/UP, Scrum, ITIL

  • - Projektfaser

    Drift, Förstudie, Test, Implementation, Införande och överlämning, Systemering/Design/Krav, Utveckling/Genomförande

  • - Test & Verifiering

    Systemtestning, Testautomatisering, Funktionstestning, Validering & Test - Mjukvara

  • - Databaser

    Databaser allmänt

  • - Systemtyper

    Inbyggda system, Windowsapplikationer, Mobilapplikationer, Systemarkitektur - systemnivå, Systemtyper allmänt, Webb- och Internetbaserade system, Mjukvaruarkitektur - programnivå, Objektorienterade system, Systemförvaltning, Systemintegration

  • - Tillämpningar

    SOA, Finanssystem, Ärendehanteringssystem

  • - Branscherfarenhet

    Elektronikindustri, Tillverkare av Telekomutrustning, Bank & Finans

  • - Utbildning

    civ.ing

  • - Roller

    Arkitekt, Lärare, Systemförvaltare, Designer, Utvecklare/Programmerare

Anställningar

Utbildningar

  • 1994 - 94

    Tyska, LINKÖPINGS UNIVERSITET

  • 1991 - 97

    Civilingenjör Datateknik, LINKÖPINGS TEKNISKA HÖGSKOLA

  • 1987 - 88

    G RAY BODLEY HIGH SCHOOL, NEW YORK, USA

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Anna Bohlin Archer
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-3705363