Dela

Anna Nilson

  • Kravanalytiker, Facilitator, Process- och verksamhetsutvecklare

Översikt

”Med sitt engagemang och sin aldrig sinande kreativitet inspirerar Anna och skapar resultat genom att göra det svåra enkelt”

Annas professionella rykte i sammandrag:
”Anna har ett starkt engagemang och en genuin vilja att slutresultatet ska bli riktigt bra. Hon löser sina uppdrag med energi, hjärta och struktur och prioriterar aktivt. Anna är drivande och bra på att se kundens behov, tydliggöra utmaningar och åskådliggöra lösningar. Hon inspirerar i alla situationer och som facilitator är hon direkt lysande. Anna är effektiv orädd, prestigelös och får med sig alla mot gemensamma, kundfokuserade mål. Anna skapar en trygghet för sina kunder genom att alltid ha hög kvalitet i leveranserna och hålla tidsfristerna. Hon vill hela tiden utvecklas, är ytterst professionell med en fantastisk förmåga att få fram användbara resultat”

Egenskaper

Vad du kan förvänta dig av mig:
När du anlitar Anna kan du förvänta dig att ni tillsammans når det överenskomna resultatet i tid och att ni har skapat användbara resultat. Du kan känna dig trygg och dessutom får du det där lilla extra. Du känner igen Annas arbete genom att hon ställer rätt frågor, är lyhörd för era behov och sammanfattar resonemang på ett pedagogiskt och inkluderande sätt, samt inspirerar och leder er vidare. Att jobba med Anna är enkelt och roligt.

Konsultens CV

  • Regeringskansliet

    2017 - 17

    Workshopledareutbildning

    Anna genomförde två halvdagars specialanpassad workshopledarutbildning för Regeringskansliets IT avdelningar Arkitektur och projekt, Verksamhetsstöd och
    Teknik och metod, Infrastruktur.

  • Länsförsäkringar SAK Hälsa

    2016 -

    Kravanalytiker

    Anna är engagerad i flera olika projekt på avdelningen, främst i rollen som Kravanalytiker men även som facilitator/workshopledare och projektledare.

  • Skatteverket

    2016 - 16

    Workshopledarutbildning

    Anna genomförde en specialanpassad heldagsutbildning i workshopledning för Skatteverket ITs UX avdelning.

  • Länsförsäkringar IT

    2016 - 16

    Objektsspecialist/Kravanalytiker

    Anna fungerade som expert i kravfrågor för två stycken parallella projekt kring ärendehantering inom SAK Special och LF Bank Back Office. Hon agerade expert på det befintliga systemet och på verksamhetens relaterade processer. Hon ansvarade för kravändringsprocessen, samt stöttade projektledare och verksamheten i frågor om prioriteringar och roadmapen.

  • Länsförsäkringar SAK Special

    2015 - 16

    Kravanlytiker & Verksamhetsstöd

    I rollen som kravledare analyserade Anna förbättringsmöjligheter för befintliga användare, samt skapade tillsammans med en användargrupp krav för en ny avdelning (anpassningar av standardprodukt för ärendehantering). Arbetet var mycket workshop intensivt.

  • Länsförsäkringar SAK Special

    2015 - 15

    Projektledare & Utredare

    Anna ansvarade för och genomförde en utvärdering av ett befintligt ärendehanteringssystem (IBM Case Manager). Det innebar en översyn av hela kedjan - från affärens behov och processer till utvecklingsprocessen (outsourcad), förvaltningen och själva grundsystemet. Finns behovet? Är det rätt system? Vad är det som funkar mindre bra i dagsläget? Vilka åtgärder rekommenderas? Baserat bland annat på utredning blev beslutet att gå vidare och ett förbättringsprojekt startades.

  • PwC - Global My Business

    2014 - 15

    Global Requirement Lead

    Kravledare med uppdrag att nyutveckla en globalt anpassningsbar, webbaserad samarbetes plattform för kundkommunikation och stödjande av interna arbetsprocesser i bokföringsaffären. Arbetet bedrivs i geografiskt spritt scrum team och i mycket nära samarbete med UX (användarbehov och användarupplevelse/GUI). Samordnar kravresurserna och ansvarar för kravleveranserna.

  • Länsförsäkringar - Skadeprocess 2

    2014 - 14

    Förändringsledare

    Drev/faciliterade ett strategiskt arbete för ledningsgruppen på Sak Hälsa kring nya mål och processer för skadehanteringen på 4 års sikt.

  • Länsförsäkringar - Digitaliserat Arbetssätt

    2013 - 14

    Kravledare och Förändringsledare

    Dels IT-kravledning, dels förändringar i verksamheten gällande nytt arbetssätt. Införande av IBM Case Manager - ärendehantering. Projektet outsourcades till indiskt bolag under uppdragstiden och jag var även engagerad i metoder och projektplanering i samband med detta.

  • Avanza Bank - Marknadsvågen

    2012 - 12

    Verksamhetsutvecklare och Förändringsledare

    Hjälpte Marknadsavdelningen att ta fram och etablera ett nytt arbetssätt och tog fram affärsområdenas krav och önskemål för innehållet under 2012. Ledde flertalet workshopar med många olika intressenter.

  • Avanza Bank - Kundlivscykeln

    2011 - 12

    Process- och Verksamhetsutvecklare

    Hjälpte till att införa Kundlivscykeln på Avanza inkl. CRM verktyg och ett antal händelse styrda aktiviteter. Fungerade som metodstöd till CRM-ansvarig och ledde flertalet workshops.

  • Avanza Bank - nyaavanzabank.se

    2011 - 11

    Förändringsledare, Facilitator och Eventansvarig

    Samordnade det inledande målarbetet och genomförde en stor kick-off för Avanzas fleråriga satsning - Nya Avanza Bank. Planerade och modererade ett heldagsevent med alla på företaget (ca 250 personer) inkl. förberedande arbete och uppföljningsaktiviteter med alla.

  • Avanza Bank - Kundsupport

    2011 - 12

    Processutvecklare/förändringsledare

    Processkartläggning. Workshops och processdokumentation inkl. förbättringsförslag kring de mest prioriterade processerna på kundsupporten.

  • Avanza Bank - nyaavanzabank.se

    2011 - 12

    Projektledarstöd, Metodstöd och Kravledare

    Ansvarig för målarbetet, kravarbetet och riskanalys (inkl. löpande uppföljning och rapportering till styrgruppen). Genomförde flera idé-workshopar (krav). Stöttade affärsutvecklarna i idéhantering och kravarbete. Etablerade arbetsprocesser och synkade utvecklingen med SCRUM. Ledde uppföljnings- och utvärderingsworkshopar (lessons learned).

  • Avanza Bank - Kundrelationer

    2011 - 11

    Facilitator och Eventansvarig

    Planerade och modererade kick-off för ca 80 personer inom affärsområdet Kundrelationer. Skapade i samband med detta underlag för verksamhetsplaneringen.

  • Avanza Bank - Avanza Labs

    2010 - 11

    Kravanalytiker och Metodstöd

    Ansvarig för målarbetet, stöd till kravhanteringen och stöd till projektledaren i planering och prioritering. Skapade en förvaltningsprocess för Labs. Labs är en webbaserad plattform för kollaborativ utveckling.

  • SEB - Securities Services - Covered Bonds

    2010 - 10

    Processutvecklare

    Två olika projekt inom Covered Bonds. Processkartläggning, workshopledning, metodstöd och dokumentation i ARIS. PL: Carin Pierre.

  • SEB - Internetavd - E-faktura

    2010 - 10

    Processutvecklare och Kravanlytiker

    Förbättringar E-faktura. Processkartläggning och kravhantering.

  • SEB Common Front - Affärsströmmar

    2010 - 10

    Förändringsledare

    Inom Common Front – affärsinitiativen:
    * SME - Small and Medium Enterprises
    * Multilangauage
    * Sales Performance
    Facilitator för att sätta strategi, mål och högnivå krav inom de olika affärsdelarna. Tillsammans med Steve Byrne (senior konsult IBM) och resp. affärsansvarig från verksamheten.

  • SEB Common Front - SEB Labs

    2009 - 09

    Utredare - strategi

    Skapade ett omfattande beslutsunderlag "SEB Labs - Innovation and User Participation" till Common Fronts ledningsgrupp. Tillsammans med Åsa Höglund och Joakim de Leeuw. Initiativet/delprojektet ”User Participation” initierades som en del av CF Business Strategy för att säkerställa att Common Front utvecklar sina lösningar i linje med SEBs strategier och användarnas behov och önskemål.

    Syftet är att skapa en plattform för framtida affärsutveckling – både gällande systemstöd och processbeskrivningar, men kanske framförallt att etablera ett förhållningssätt, en kultur där användarna, både kunder och anställda, deltar i betydligt större utsträckning än traditionellt genom hela utvecklingsprocessen – från idé till färdig applikation/tjänst/produkt.

  • SEB Retails ledning - Customer Centricity

    2008 - 09

    Förändringsledn, Projektledare och Verksamhetsutv

    Projektledare. Sammanställde ett strategiskt beslutsunderlag: "Kundcentrering - SEBs chans att göra skillnad". Omfattande workshops, omvärldsbevakning och analyser. Koordinerade en projektgrupp med experter och en stor mängd intressenter.

  • SEB - Common Front

    2007 - 08

    Facilitator, Förändringsledare och Kravanalytiker

    Flertalet olika roller med fokus på förändring och nyutveckling. Tidiga projektfaser med arbete kring mål, strategi och framtagandet av förflyttningsplaner och riskanalyser. Detaljer på begäran.

  • SEB Retail - Värdepappershandel Internet

    2006 - 07

    Kravanalytiker och Metodstöd

    VIP - Värdepappershandel på Internet för Privatpersoner - ansvarig för metoder och för kravhantering/kravledning. Buisness Analyst och System Analyst. Deltog i projektledningsgruppen. Jobbade med mål och med krav/use cases. Jobbade också med att anpassa arbetsprocesserna i projektet med stöd av SEB UP.

  • SEB - SEB Licence

    2006 - 06

    Workshopledare och Förändringsledare

    Coach och förändringsledare för SEB License under våren 2006. Ett koncerngemensamt kulturförändrings- och kompetenshöjningsprojekt, där alla anställda gick igenom en intern utbildning och en serie av workshopar.

  • SEB NRPB - In-house WSL

    2005 - 06

    Workshopledn, Metodstöd, Kravanalys och Processutv

    In-house och verksamhetsnära workshopledare på projektkontoret för Nordic Retail Private Banking. Inom detta uppdrag ett flertal uppdrag inom workshopledning, processutveckling och kravanalys, samt metodstöd till projektledare och beställare. Detaljer på begäran.

  • SEB - fler uppdrag

    2004 - 10

    WSL, Kravanalys, Processutv och Förändringsledare

    Flertalet kortare (< 6 månader) uppdrag - detaljer på begäran

  • Apoteket

    2004 - 04

    Workshopledare, Metodstöd och PL

    Jobbade i projektledningsgruppen med metoder, planering och administration samt genomförde flertalet workshops.

  • Naturvårdsverket

    2003 - 03

    Kravanlytiker och Testare

    Utvärderade och kom med förslag på förbättringar - nya krav - på en befintlig applikation för diarieföring.

  • Socialdemokraterna

    2002 - 02

    Projektledare och Kravanalytiker

    Projektledare, Workshopledare, Kravanalytiker samt ansvarig för idéutveckling. Skapade sajten: www.socialdemokraterna.se, inför valet 2002. Ledde utvecklingen från idé till förvaltning.

  • AFA

    2001 - 01

    Workshopledare, Kravanalytiker och Testledare

    Workshopledare, Kravanalytiker, Testledning och dokumentation – projekt gällande ny registerföringsapplikation.

  • SEB Marknadsavd - Volvo Ocean Race

    2001 - 01

    Projektadministratör

    Del av projektledningen. Strukturerade och initierade projektet, etablerade rutiner och fastställde mål, samt administrerade båtbygge och båtbyggare samt arrangerade för framtida stopp under seglingen.

  • SEB IT CIO - Task Force Internet

    2000 - 01

    Delprojektledare och Utredare

    Delprojektledare, utredare och projektadministratör – Etablering av SEB Internet London; Uppdrag för SEB IT CIO. På plats i London och delvis i Stockholm.

  • SEB IT CIO - Red Box

    2000 - 00

    Ansvarig - Request for Propsal

    Sammanställde RFP - Request For Proposal för ”Red Box: The Pan-European Internet vision”, tillsammans med huvudprojektledaren koordinerade vi en mängd IT-experter och verksamhetskunniga för att sammanställa ett omfattande beslutsunderlag. Jag fungerade som workshopledare och kravanalytiker och ansvarade för att dokumentera hela RFPn.

  • SEB - Internetkontoret WOWBA

    1998 - 99

    Delprojektledare - Design och Generella funktioner

    Delprojektledare och med i projektledningsgruppen – ansvarig för ”Design och generella funktioner” inom WOWBA: den nya (i huvudsak fortfarande befintliga) versionen av Internetkontoret, SEB IT. Omfattande projekt på nästan två år och många projektmedlemmar. Mitt delprojekt: 6-12 personer.

Kompetensområden

  • - Verksamhetsutveckling och Strategi

    Sustainability/Hållbarhet, Utredning, Verksamhetsanalys, Utbildning, Affärsutveckling, Processutveckling, Projektledning, Kravanalys, Kravmodellering, Workshopledning

  • - Metoder & Processer

    KANBAN, LEAN, LOTS, Agila metoder allmänt, Processer och metoder allmänt, RUP/UP

  • - Ledarskap

    Organisationskultur och värdegrund, Affärscoachning, Beteendevetenskap, Kurs- och seminarieledare

  • - Projektfaser

    Test, Förstudie, Systemering/Design/Krav, Utveckling/Genomförande

  • - Projektledning

    Agile project systems, Event Management, Administrativ huvudprojektledning, Projektadministratör/assistent, Administrativ delprojektledning, Projektledning

  • - Systemtyper

    Webb- och Internetbaserade system

  • - Branscherfarenhet

    Media, Bank & Finans

  • - Utbildning

    Systemvetenskap, e-learning, Annan högskoleutbildning 3 år

  • - Roller

    Användbarhetsspecialist, Delprojektledare, Huvudprojektledare, Interaktionsdesigner, Redaktör, Service Designer, Affärsutvecklare, Team-ledare, Coach, Förändringsledare, Kravanalytiker, Organisations-och Processkonsult, Projektledning digitala medier, Workshopledare

  • - Kommunikation & Information

    CSR, Event management, Redaktionell kommunikation, Sociala medier, Grafisk identitet och profil, Intranät, Utbildningsmaterial, Engelska, Förändringskommunikation

Anställningar

  • 2010 - 2012

    Facilitator och Affärsutvecklare, Avanza Bank

  • 2004 - 2010

    Kravanalytiker, Workshopledare, Metodstöd, SEB

  • 2001 - 2004

    Konsult, Arete (fd Ambrosia Data)

  • 1996 - 2001

    Kravanalytiker, WSL, Metodstöd, UX-expert, SEB

Utbildningar

  • 2011 - 11

    Cert: CPF - Certified Professional Facilitator, IAF - International Association of Facilitators

  • 2009 - 09

    Cert: RUP Requirements och Business modeling, Astrakan/SEB

  • 2007 - 09

    Cert: NLP Coaching Master Practioner, Coach2coach

  • 1999 - 00

    Projektledning, IBM, SEB & Real Sense

  • 1993 - 96

    Multimedia - Pedagogik, Teknik och Ekonomi, Stockholms Universitet

  • 1991 - 92

    Journalistik och Massmedia, Inst for Expertiental Learning/Intl Business School, Washington DC

Visa mer

Intresserad? Kontakta

Anders Eriksson
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0733-58 36 50
Marit Barklund
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
073-360 70 07
Henrik Widström
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-276 44 68
Isac Hellwig
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-7220557
Sebastian Monadjemzadeh
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
0739613171
Anna Bohlin Archer
Kundansvarig på Kvadrat Stockholm AB
070-3705363