Hoppa till sidans innehåll

Informellt ledarskap i appteamet

Vi träffar Camilla Dorvall, f d CIO på Collector Bank och Kvadratkonsulten Raul Bache. Under två år var Raul tongivande apputvecklare på Collector Bank, här berättar de tillsammans om uppdraget.

Camilla Dorvall och Raul Bache.

Hej Camilla och Raul! Camilla, berätta om Collector och bakgrunden till uppdraget!

Camilla: Collector Bank är en innovativ nischbank som finns i Sverige, Norge och Finland. Collector satsar mycket på innovativa produkter, IT och digitala tjänster. När jag började 2012 fanns bara lite servrar och IT-drift och jag skulle hjälpa till att göra Collector till Nordens största digitala nischbank.

Till att börja med handlade det om att få ut alla produkter och tjänster digitalt och ta den positionen på marknaden. Och det gjorde vi. Vi växte kraftigt, all drift outsourcades och IT-avdelningen blev en ren utvecklingsavdelning. Vi hade stort fokus på att utveckla lånesystem, inkassosystem och e-handelssystem för vår största konkurrent var Klarna. Vi ville ha coola lösningar och jobbade mycket med våra appar. Till exempel gjorde vi en bank-app och utvecklade allt kring det.

Vad fanns det för utmaningar när Raul började?

Camilla: Vi hade ett utvecklingsteam som arbetade väldigt produktstyrt och var ganska många, hela avdelningen var 140 personer på slutet. Utmaningen för Raul var att när man arbetar med appar behöver man jobba med alla produktområdena. Varje produkt hade sin roadmap kring vad som var viktigast. När de sen ska tillgängliggöras i webb och app, de digitala tjänsterna för alla produkter var det svårare att veta vad som var viktigast här och nu. Vad är det som ska prioriteras och vem styr prioriteringen av utvecklingen?

Hur skedde prioriteringsarbetet?

Camilla: Det var svårt och lite rörigt, det kunde växla - nu är det fokus på det här, då styrde man dit och sen kunde det styras åt något annat håll. Vi kom framåt, men roadmapen för webb- och app-utveckling var inte så tydlig plus att ansvaret kanske låg fel i organisationen. Mitt ansvarsområde fanns mer kring produktutveckling av våra tjänster och produkter. Man kan tycka att webb- och app-utvecklingen borde ha legat någon annanstans än under IT-utveckling.

Hur kom du i kontakt med Kvadrat?

Camilla: Anna Edshage på Kvadrat Göteborg och jag träffades på en lunch, då hörde jag talas om Kvadrat första gången. Vi pratade om vilka behov jag såg på Collector. Senare ville hon presentera en jätteduktig kille, det var Raul. Jag hade behov av en riktigt duktig apputvecklare, så kom Raul in till oss.

Hur såg uppdraget ut?

Uppdraget var att vara med i app-teamet och utveckla app-tjänsterna. Raul är en riktigt bra arkitekt och stöttade hela teamet med sin senioritet och förmåga att se helhetsbilden. Vi hade ganska många juniora utvecklare i teamet. Utan Raul tror jag inte att vi hade kommit så långt som vi gjorde. Trots utmaningarna som jag nämnde kunde han få ihop det på ett bra sätt. Sen är han otroligt snabb på att utveckla och med hög kvalitet. En väldigt stor tillgång för Collector Bank kan jag säga.

Raul, berätta om uppdraget!

Raul: Jag tyckte att det roligaste och mest utmanande för mig var de juniora förmågorna vi hade. Att på något sätt etablera och sprida ways of working. Visa att det här är ett hantverk, så här kan man göra. Det finns många olika sätt att utveckla på men nu committar vi till det här sättet.

Det var mycket upplärning, några i teamet var nyutexaminerade. Jag blev en förebild och en mentorsfigur i allt jag gjorde och vi byggde en kultur av att göra så gott man kan med de förutsättningar man har.

Uppdraget var löpande med kontinuerlig utveckling och pågick i två år. Det fylldes på med önskemål och förfrågningar om funktionalitet hela tiden.

Nämn några viktiga framgångsfaktorer!

Raul: Vi hade stort fokus på testbarhet av produkten. Vi arbetade med continous integration och utvecklade med testbarhet i åtanke. Jag är väldigt stolt över vad vi lyckades skapa tillsammans. Vem som helst hade kunnat gå in och utveckla och ganska omgående få veta om något hade gått sönder eller inte. Vi kunde lätt och snabbt få ny funktionalitet på plats.

Camilla: Det var en utmaning för oss att det fanns många viljor och ett team med många juniorer. Det bästa för mig var att Raul tog ansvaret att driva och vara en informell ledare och stöttade juniorerna i app-teamet. Man kände sig alltid trygg, du är så duktig på det du gör.

Raul: Jag kände att jag hade potentialen att ge och är glad att det fanns utrymme för att ta den rollen. Testerna var ett sätt att garantera funktionaliteten även när vi gjorde stora förändringar. Det är inte ovanligt att en mjukvara går sönder i ena änden när du pillar i andra änden. Har du en testsvit minimerar du risken för att det uppstår fel och även att felen hamnar i produktion.

Man vet direkt när någon kommer från Kvadrat, de har driv, engagemang och frihet.  

Upptäckts felen inte förrän de hamnar i produktion får kundtjänst ta smällen och först så småningom kommer problemet tillbaka till utvecklarna. Att fel kan orsaka långa kedjor av hantering och dra resurser på många håll i företaget var inte självklart för alla. Utvecklingsarbetet går inte att se som individuellt utan är affärskritiskt och berör alla. I teamet uppstod en ödmjukhet inför detta. Som utvecklare är det annars ganska lätt att snöa in på sig själv och sin egen prestation.

Jag uppskattade att det ömsesidiga förtroendet verkligen bar frukt. Det kan finnas rigida processer och en kultur där processen nästan är viktigare än resultatet. Hos Collector var det väldigt resultatinriktat och då kan processen istället formas efter behoven. Såg jag förbättringar var det också uppskattat och välkommet.

Camilla, vad är ditt intryck av Kvadrat?

Camilla: Jag tycker Kvadrat är ett fantastiskt bolag. Jag gillar det här att man jobbar som egen, kulturen och den känsla man förmedlar som kvadratare. Kvadrat samlar väldigt duktiga människor. Man vet direkt när någon kommer från Kvadrat, de har driv, engagemang och frihet.  

Tack Camilla och Raul!

Är du nyfiken på vad Kvadrat kan hjälpa ditt företag med? Läs mer här.

Kvadrat i siffror

  • 439

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 342

    Kunder senaste året

  • 4,6/5

    Kundnöjdhet sedan 2007

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning