Hoppa till sidans innehåll

ITIL-processer som en del av den ökande digitaliseringen

Annica

Annica Cassel Huynh har arbetat i IT-branschen i över tio år och har under tiden kunnat följa utvecklingen och framfarten som bland annat digitaliseringen medfört. Här berättar Annica om ITIL-processer, skillnader i IT-branschen och hur det funkar att axla rollen som egenföretagare när man är föräldraledig.

Hej Annica! Vem är du?
– Jag är en återvändande smålänning som bor med min man och tre barn vid en sjö utanför Gränna, där vi för närvarande bygger ut vårt hus så det blir beboeligt. Jag startade mitt företag 2014 och är specialiserad på ITIL-processer, men har även erfarenhet av förvaltningsledning och teknisk projektledning. På den lilla fritiden som finns tränar jag – gärna styrketräning eller skidåkning.

Du har jobbat i IT-branschen i över 10 år, bland annat med ITIL-processer. Vad innebär din roll för organisationer som anlitar dig?
– ITIL-processer behövs för att stödja verksamheten med leveransen av stabil IT-drift vid sidan av den snabba och flexibla utveckling som kunderna förväntar sig. Min roll i detta brukar vara att få hela verksamheten att använda och lita på processerna. I detta ligger ofta att få verksamheten att acceptera att fel kommer uppstå. Och att verksamheten ska sträva efter att skapa kontrollerade miljöer där fel kan identifieras och elimineras, utan att riskera driften av övriga tjänster.

ITIL-processer behövs för att stödja verksamheten med leveransen av stabil IT-drift vid sidan av den snabba och flexibla utveckling som kunderna förväntar sig.

Du har arbetat med IT – både statligt, kommunalt och privat – i över 10 år. Hur har ditt arbete förändrats under åren som gått?
– Företag idag behöver kunna hantera en ökad osäkerhet, en snabbare utveckling och ökad flexibilitet utan att för den saken skull riskera den förhoppningsvis stabila IT-driften. Med den ökande digitaliseringen blir behovet extra tydligt. För mitt arbete betyder det att processerna och arbetssätt måste fungera ännu snabbare och bättre. Här syns en skillnad i redskapen som används; exempelvis i form av ärendehanteringssystem som är mycket effektivare och mer användbara idag i jämförelse mot för tio år sedan, vilket underlättar mitt arbete.

Det går dock att göra stora förbättringar här och man kommer inte ifrån att prata med varandra fortfarande är den bästa kommunikationen.

I nuläget är du föräldraledig. Hur fungerar det för dig som egenföretagare?
Egentligen är det ingen större skillnad mot tidigare förutom att det kan vara bra att ha extra kapital i bolaget. Det gäller som vanligt att hålla sig “up to date” på branschen, till exempel via distanskurser eller genom att läsa på och prata med kollegor. Och där har man ju en stor fördel med Kvadrats sammankomster och kanaler. Jag planerar även att hälsa på hos min senaste kund och då följer bebisen med som en del av charmoffensiven.

Tack så mycket, Annica!

Kvadrat i siffror

  • 436

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 342

    Kunder senaste året

  • 4,6/5

    Kundnöjdhet sedan 2007

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning