Josefin Buraas
Systematisk projektledare
Josefin är en mångsidig och kompetent ledare som tar sig an roller som förändringsledare, utredare och projektledare med stor skicklighet. Hon är även en högt uppskattad föreläsare och utbildare.
Som projektledare och utredare har Josefin en imponerande verktygslåda och gedigen erfarenhet inom Lean och Six Sigma. Genom att kombinera denna systematiska metodik med hennes kunskap och engagemang för ledarskapsfrågor, leder Josefin sina team till resultat som håller över tid.
Som strategisk inköpare har Josefin stor erfarenhet av tex nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiformulering samt upphandling och implementering. Josefin har även ett stort intresse av hållbarhetsfrågor och att skapa cirkulära flöden - både i rollen som strategisk inköpare och som verksamhetsutvecklare.
Josefin är en pålitlig partner som har en stark vilja att ta ansvar hela vägen och skapa värde för sina kunder på riktigt. Hon är även intresserad av att engagera sig i nya affärsidéer och utvecklar sin förmåga inom innovationsledning.
Områden
- Systematisk projektledare
- Förändringsledare
- Utbildare/ föreläsare
Om Josefin
Josefin är en resultatorienterad projektledare med en strukturerad och engagerad approach. Hon är skicklig på att fokusera på det väsentliga och lösa komplexa problem. Med en passion för lärande och en förmåga att prioritera rätt uppgifter, driver hon arbetet framåt. Genom lyhördhet, samarbete och kreativitet hittar Josefin lösningar som driver projekt framåt. Hon kommunicerar effektivt och involverar teamet för att skapa motivation och framgång.Josefins CV
-
Mölnlycke Healthcare
Projektledare Globalt inköpssystem
2022 - 2023
Josefin var projektledare för "Införande av ett nytt inköpssystem" inom indirekt inköp. Projektet omfattade tex kontraktshantering, strategiskt och taktiskt inköp, riskhantering och leverantörsutvärdering, samt implementering av en ny samarbetsplattform.
I rollen som projektledare var Josefins huvudsakliga ansvar att leda och driva projektet samt koordinera aktiviteter inom delprojekten kommunikation och förändringsledning. Hon stödde även IT-teamet i deras arbete, som bla omfattade systemtester, insatser för att förbättra datakvaliteten, datamigrering och integrationer mellan de befintliga systemen och det nya. Josefin ansvarade för att utarbeta projektplan, bedöma resursbehov och budget samt följa upp dessa. Hon var också ansvarig för att ta fram underlag och beslutsunderlag för styrgruppsmöten och andra relevanta forum. -
RISE - Finance
Projektledare Småinköp och Bankkort
2021 - 2022
Josefin hade ledar- och utförarrollen i projektet "Småinköp", som innefattade nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiformulering, stöd i upphandlingsprocessen och utvärdering. Samtidigt ledde hon arbetet med att utveckla tydliga riktlinjer, processer och rutiner för småinköp på RISE. Detta inkluderade även implementering av bankkort, samt integration med befintliga processer/system. -
RISE - Inköp
Projektledare Avfallshantering
2021 - 2022
Josefin ledde projekt Avfall från ax till limpa vilket omfattade nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiframtagning, upphandling och utvärdering. Josefin fick även förtroendet att hålla i implementeringen på RISE största site. Stor tonvikt på hållbarhet med återbruk och återvinning i fokus. Parallellt ledde Josefin arbetet med att tydliggöra och ta fram nya processer och rutiner för avfallshantering samt uppföljning av densamma. Arbetet mynnade även ut i ett hållbart avtal som också innebar betydande besparingar. -
RISE - Fastighet
PL - Förstudie, Strategi, Upphandling Elavtal
2021 - 2021
Josefin ledde projekt elhandel från ax till limpa vilket omfattade nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiframtagning, samt stöd i upphandling och utvärdering. Parallellt ledde Josefin arbetet med att tydliggöra och ta fram nya processer och rutiner kring elhandel samt uppföljning av densamma. -
RISE - Finance
PL - Nuläges- behovsanalys, Strategi Banktjänster
2020 - 2021
Josefin ledde projektet Banktjänster från nuläges- och behovsanalys, till strategiframtagning och upphandling. Genom avtalet uppnåddes ett hållbart och totalkostnadseffektivt arbetssätt med avseende på RISE banktjänster. Projektet omfattade tjänster inom betalningsförmedling (Cash management), löneförmedling, kontostruktur och cashpool, ränte- och valutahandel samt placeringsrådgivning. Projektet ledde också till betydande besparingar inom kategorin. -
RISE - Kvalitet och Hållbarhet
Projektledare - Implementering av IA-systemet
2020 - 2021
Josefin ledde konfiguration och implementering av IA-systemet för hela RISE-koncernen. Parallellt togs nya arbetssätt och rutiner fram. IA-systemet möjliggjorde enkel rapportering och uppföljning av arbetsmiljöavvikelser tex tillbud, olyckor och riskobeservationer. Efter implementeringen, förvaltade Josefin systemet under ca ett halvår. -
RISE - Fastighet
PL - Förstudie, Upphandling Försäkringar
2020 - 2020
Josefin ledde projektet, som började med en nuläges- och behovsanalys av RISE-koncernens bolags samtliga försäkringar och relaterade processer. Josefin fick därefter fortsatt förtroende att stötta upphandlingsledaren på RISE att ta fram upphandlingsunderlag, upphandla, utvärdera och till viss del hålla i implementeringen av ny försäkringsmäklare och nytt arbetssätt på RISE. Projektet ledde till en bättre kontroll över försäkringsskydd och dess premier, enhetliga och tydligare arbetssätt samt lägre totalkostnad. Projektet ledde också till betydande besparingar inom kategorin. -
Chalmers
Projektledare - Effektivisera avfallshantering
2019 - 2020
Josefin ledde projektet för att ta fram nya och effektivare processer och standarder för avfallshanteringen på campus. Projektet omfattade nuläges- och behovsanalys samt strategiframtagning av både transportflöden, soprummens utformning samt processer med roller och ansvar. Implementeringsplan togs också fram. Projektet tog hänsyn till olika miljöaspekter (minskat utsläpp), hållbar arbetsmiljö för anställda, samt lagar och regler. Nära samarbete med både operativ personal och chefer men också forskare och utvecklingsgrupper på Chalmers. -
RISE - HR
PL - Förstudie och implementering Resebyråtjänst
2019 - 2020
Josefin har drivit utveckling och implementering av ny webbaserad resebyråtjänst, som internt på RISE har lyfts fram som "ett mycket framgångsrikt tvärfunktionellt projekt med stora besparingar och förbättrat arbetssätt".
Projektet omfattade både nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiframtagning och upphandling av resebyråtjänst samt implementering inkl konfigurering. Projektet resulterade i stora finansiella besparingar genom olika åtgärder. Tex gick man från 50% till 86% onlinebokningar, minskat antal business class, sänkt servicearvode, konverterat inrikesflyg till tåg. Uppnådde även enkelt och effektivt arbetssätt kring tjänsteresor och nya rutiner för hela RISE som omfattas av ca 3000 anställda.
Projektet samverkade även med ett forskningsprojekt som arbetar med mobilitetslösningar (MaaS – mobility as a service). -
RISE - HR
Projektledare - Upphandling Arbetsvärdering
2018 - 2019
Josefin hade rollen som projektledare i syfte att skapa förutsättningar för att börja arbeta med en modell för gemensam arbetsvärdering på RISE. Projektet omfattade att genomföra en nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys och framtagning av upphandlingsunderlag. Efter utvärdering och leverantörsval, fick Josefin uppdrag att genomföra fas 1 i implementeringen, för att förbereda organisationen inför förändringen. -
Stena Line
Föreläsare / Utbildare
2018 - 2018
Josefin höll en skräddarsydd och lektionsledd 2-dagars utbildning i "Praktisk Projektledning och ständiga förbättringar" för ekonomiavdelningen på Stena Line. Uppdraget omfattade både framtagning av utbildning, genomförande och uppföljning. -
Lexicon
Föreläsare / Mentor
2018 - 2018
Josefin utbildade flera olika grupper inom personlig effektivitet (1-dags-utbildning) och projektledning (4-dagars utbildning). Uppdraget omfattade både planering, framtagning av kursmaterial och genomförande, samt uppföljning. -
KUKA AG
Facilitator / Workshopledare
2018 - 2018
Josefin arbetade med ett team hos kund i syfte att minska ledtiden på support-avdelningen. Uppdraget omfattade tex en kartläggning av nuläget, orsaksanalys av dåvarande problem samt framtagning av förbättringsförslag. -
Hand Center
Workshop-ledare i Ledningsgrupp
2017 - 2017
Josefin faciliterade en 2-dagars workshop med ledningsgruppen på Hand Center. Denna workshop syftade till att skapa samsyn i organisationen med målet att skapa tillväxt och engagerade medarbetare.
Under workshopen genomfördes övningar bla för att skapa insikt kring både individens och gruppens motivation. Därefter definierade gruppen ett gemensamt syfte med verksamheten (både från ett externt och internt perspektiv). Gruppen kunde därefter ta fram ett utkast till en gemensam vision och målområden, samt skapade samsyn genom att konkretisera sina värderingar. -
Stena Metall
Projektledare - Nytt Ledningssystem
2016 - 2017
Josefin har genomfört en förstudie och pilotprojekt i syfte att skapa ett ramverk och struktur för det koncerngemensamma ledningssystemet på Stena Metall. Josefin har lett 6 piloter och ett par konfigureringsteam samt skapat det ramverk som ska gälla för hela koncernen. Detta för att skapa förutsättningar för ett bredd-införande för samtliga (8) bolag inom Stena Metall. Ledningssystemet ska möjliggöra effektivare process- och dokumentstyrning, tydligare och effektivare projektledning samt ärendehantering. -
APM Terminals
Business Process Manager och PMO (anställd)
2012 - 2016
Josefin ansvarade för utveckling och implementering av Lean, Six Sigma och verksamhetssystemet på container-terminalen i Göteborg. Hon ansvarade för PMO och följde upp samtliga förbättringsinitiativ på terminalen. Josefin coachade och utbildade även chefer och projektledare samt ledde större tvärfunktionella initiativ. Som medlem i ledningsgruppen ansvarade Josefin för att bla facilitera affärplansarbetet, målnedbrytning och processutvecklingsarbetet i ledningsgruppen. -
Akademiska Hus
Delprojektledare Strategiskt inköp
2011 - 2012
Josefin var delprojektledare inom kategorin Mark och genomförde kategori- och spendanalys inom ramen för ett större inköpsprojekt på ett stort bolag inom fastighetsbranschen. Uppnådde bla ökade synergier mellan regioner, minskad leverantörsbas, standardiserade arbetssätt, förbättrade kravspecifikationer. -
Borealis
Continuous Improvement support
2011 - 2011
Josefin supporterade implementeringen av Borealis OPEX program i Stenungssund. Programmet innebar bla att förbättra arbetssätten kring ökad tillgänglighet i produktion, "lessons learned" och risk-hantering samt ständiga förbättringar. Josefin bidrog till projektet genom att bla förbereda och facilitera workshops, utbilda personal, genomföra intervjuer och supportera i förändringsledning. -
NU-sjukvårdens och Älvsborgs Landsting
Analytiker - Process och flöden
2010 - 2010
Josefin anlitades som expert för att analysera data och flöden i framförallt akut-sjukvårdens processer. Detta för att kunna hantera inflödet av patienter och kontrollera köerna på ett bättre sätt. Projektet ledde bla till att styra inflödet på ett annat sätt och att justera triagerings-processen. -
Vattenfall
Delprojektledare transformationsprojekt
2009 - 2009
Josefin var delprojektledare i ett omfattande transformationsprojekt inom ett affärsområde på Vattenfall. Under projektet förändrades organisation och arbetssätt för att linjera med hur omvärlden förändrats. Josefins uppgifter var bla att planera, koordinera och leda förändringar tillsammans med projekt-teamet hos kund. Det innebar också att arbeta med riskhantering och koordinera med det övergripande projekt-teamet. -
Gävleborg Landsting
Huvudprojektledare LEAN transformation
2009 - 2009
Josefin ansvarade för att leda och koordinera programmet för att utveckla och implementera Lean-strategier på både operativ och strategisk nivå. Projektet resulterade i ett antal processförbättringar som bl.a. ledde till kortare kötider för patienten med bibehållen vårdkvalitet och uppnådd vårdgaranti. Utbildningar genomfördes i t ex värdeflödesanalys, 5 varför, Kaizen, PDCA and 5 S -
Sony Ericsson
Kvalitetsexpert
2008 - 2008
Josefin var anlitad som kvalitetsexpert inom Lean och Six Sigma, för att ta fram kvalitets-feedback-processen samt supporta i implementeringen. Josefin tog tillsammans med teamet fram en process för hur företaget skulle använda sig av kvalitets-feedback från kund och säkerställa att den informationen nådde utvecklarna. Detta för att kunna agera mer pro-aktivt och lära sig av erfarenheter utifrån kundens feedback. -
Skanska Stomsystem
Projektledare LEAN-införande
2008 - 2008
Josefin slutförde ett redan påbörjat projekt kring implementering av LEAN på Skanska Stomsystem i Strängnäs. Projekt-teamet arbetade med att skapa en jämn takt i produktionsprocessen, genom att bla jämna ut flödet, arbeta med planeringsprocessen och daglig styrning samt förbättra processerna i förrådet. -
Volvo Logistics
Interim avdelningschef - Inköpsavdelning
2007 - 2008
Josefin ledde medarbetare till att utveckla processer och verktyg i syfte att stödja inköpsprocessen genom ett mer strategiskt och proaktivt arbetssätt. Avdelningen bestod av ca 10 medarbetare. -
Volvo Personvagnar Göteborg
PMO, Master Black Belt och implementeringsansvarig
2005 - 2007
Ansvarig för projektkontor på fabriken Volvo Cars Torslanda. Josefin var ansvarig för att utveckla och implementera strategier tillsammans med ledningsgrupper inom produktion och logistik för att uppnå förbättrad process och produktkvalitet. Utbildare och coach för projektledare och chefer. -
Volvo Cars Body Components
Logistikchef på Södra fabriken
2005 - 2005
Josefin var linjechef för 38 anställda med ansvar för intern materialhantering, utlastning, produktionsplanering, godsmottagning och emballageberedning. Ingick i Logistiks ledningsgrupp och ansvarade för avdelningens budget och nyckeltal. -
Volvo Cars Body Components
Projektledare i förbättringsprojekt
2003 - 2005
Identifierade och projektledde förbättringsprojekt i tvärfunktionella processer enligt lean och six sigma metodiken. Utbildade medarbetare och chefer i metodik och verktyg inom lean och six sigma samt genomförde tex värdeflödesanalyser -
Volvo Cars Body Components
Logistikutvecklare fordonsindustrin
2001 - 2003
Projektansvarig för att logistiksäkra processer i vagnsprojekt samt analyserade processer för att optimera transportsätt inom och mellan fabriker
Josefins kompetensområden
-
Metoder & Processer
Processer och metoder allmänt, BPM, LEAN, Lean Six Sigma, Lean-baserad processmetodik, Processkartläggning -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Verksamhetsutveckling allmänt, Organisationsutveckling, Verksamhetsstyrning, Processutveckling, Workshopledning, Utredning, Processinförande, Verksamhetsanalys, Utbildning, Förändringsledning, Projektledning, Affärsplanering, Change Management, Inköp -
Kvalitetsstyrning
Change Management -
Ledarskap
Kurs- och seminarieledare, Interimsledning -
Branscherfarenhet
Fordon, Verkstad och Automotive -
Upphandling
Kravformulering, Resurs i upphandlingsprocess -
Projektfaser
Förstudie, Implementation, Införande och överlämning -
Utbildning
MBA, Annan högskoleutbildning 4 år eller mer, Workshopledning -
Roller
Delprojektledare, Huvudprojektledare, Upphandlare, Workshopledare, Organisations-och Processkonsult, Coach, Lärare, Förändringsledare, Facilitator -
Kommunikation & Information
Presentationsteknik -
Projektledning
Projektledning, Inköp
Josefins anställningar
-
konsult, Buraas Consulting AB
2016 -
-
Business Process manager, APM Terminals
2012 - 2016
-
Management konsult, Capgemini Consulting
2007 - 2012
-
Logistikchef, Volvo Cars Body Components
2005 - 2005
-
Förändringsledare, Six Sigma Master Black Belt, Volvo Cars Torslanda
2005 - 2007
-
Logistikutvecklare och projektledare, Volvo Cars Body Components
2001 - 2004
Josefins utbildningar
-
Trädgårdsdesign Primo och Trädgårdsritning, Trädgårdsakademin
2023 - 2023
-
Att leda utan att vara chef, Kvadrat
2022 - 2022
-
SAFe - business agility, Scaled Agile Inc
2020 - 2020
-
Kommunikation och Ledarskap, Dale Carnegie
2019 - 2020
-
Strategiska Presentationer, Dale Carnegie
2018 - 2018
-
Webbkursprogrammet - att göra webbkurser, Course IT matters
2018 - 2018
-
Certifierad styrelseledamot, Styrelseakademin Väst
2017 - 2017
-
Grafisk facilitering, Kristian Rönne
2017 - 2017
-
Content & Market management, IHM Business School
2016 - 2016
-
Retorik 10 hp, Göteborgs universitet
2016 - 2016
-
UGL - Utveckling Grupp ledare, Göteborgs Arbetspsykologi
2015 - 2015
-
Business management, IHM Business School
2015 - 2015
-
Mini-MBA, Probana business school
2015 - 2016
-
Ledarskapsutbildning "Leading others", Maersk Training
2014 - 2014
-
Konsult-utbildningar på Capgemini (CSW, Lean, Selling), Capgemini University Les Fontaine, Paris
2007 - 2012
-
Certifierad Lean Kaizen Sensei - projektledare för Lean-projekt, Ford Motor Company
2005 - 2005
-
Six Sigma Master Black Belt Level 2, Ford Motor Company
2003 - 2005
-
Organisation och ledarskap 45 hp, Kristianstad Högskola
2003 - 2005
-
Certifierad Consumer driven Six Sigma Black belt, Ford Motor Company /Volvo PV
2003 - 2004
-
Elevingenjörsprogrammet Volvo Personvagnar, Volvo
2001 - 2002
-
Total Quality Management, Missouri State University
2000 - 2000
-
Fil Mag Industriell Systemekonomi (Total Quality Management), Växjö universitet
1997 - 2001