Hoppa till sidans innehåll

Josefin Buraas

Systematisk projektledare

Josefin är en mångsidig och kompetent ledare som tar sig an roller som förändringsledare, utredare och projektledare med stor skicklighet. Hon är även en högt uppskattad föreläsare och utbildare.

Som projektledare och utredare har Josefin en imponerande verktygslåda och gedigen erfarenhet inom Lean och Six Sigma. Genom att kombinera denna systematiska metodik med hennes kunskap och engagemang för ledarskapsfrågor, leder Josefin sina team till resultat som håller över tid.

Som strategisk inköpare har Josefin stor erfarenhet av tex nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiformulering samt upphandling och implementering. Josefin har även ett stort intresse av hållbarhetsfrågor och att skapa cirkulära flöden - både i rollen som strategisk inköpare och som verksamhetsutvecklare.

Josefin är en pålitlig partner som har en stark vilja att ta ansvar hela vägen och skapa värde för sina kunder på riktigt. Hon är även intresserad av att engagera sig i nya affärsidéer och utvecklar sin förmåga inom innovationsledning.

Områden

  • Systematisk projektledare
  • Förändringsledare
  • Utbildare/ föreläsare

Om Josefin

Josefin är en resultatorienterad projektledare med en strukturerad och engagerad approach. Hon är skicklig på att fokusera på det väsentliga och lösa komplexa problem. Med en passion för lärande och en förmåga att prioritera rätt uppgifter, driver hon arbetet framåt. Genom lyhördhet, samarbete och kreativitet hittar Josefin lösningar som driver projekt framåt. Hon kommunicerar effektivt och involverar teamet för att skapa motivation och framgång.

Josefins CV

  • Mölnlycke Healthcare

    Projektledare Globalt inköpssystem

    2022 - 2023

    Josefin var projektledare för "Införande av ett nytt inköpssystem" inom indirekt inköp. Projektet omfattade tex kontraktshantering, strategiskt och taktiskt inköp, riskhantering och leverantörsutvärdering, samt implementering av en ny samarbetsplattform.

    I rollen som projektledare var Josefins huvudsakliga ansvar att leda och driva projektet samt koordinera aktiviteter inom delprojekten kommunikation och förändringsledning. Hon stödde även IT-teamet i deras arbete, som bla omfattade systemtester, insatser för att förbättra datakvaliteten, datamigrering och integrationer mellan de befintliga systemen och det nya. Josefin ansvarade för att utarbeta projektplan, bedöma resursbehov och budget samt följa upp dessa. Hon var också ansvarig för att ta fram underlag och beslutsunderlag för styrgruppsmöten och andra relevanta forum.
  • RISE - Finance

    Projektledare Småinköp och Bankkort

    2021 - 2022

    Josefin hade ledar- och utförarrollen i projektet "Småinköp", som innefattade nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiformulering, stöd i upphandlingsprocessen och utvärdering. Samtidigt ledde hon arbetet med att utveckla tydliga riktlinjer, processer och rutiner för småinköp på RISE. Detta inkluderade även implementering av bankkort, samt integration med befintliga processer/system.
  • RISE - Inköp

    Projektledare Avfallshantering

    2021 - 2022

    Josefin ledde projekt Avfall från ax till limpa vilket omfattade nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiframtagning, upphandling och utvärdering. Josefin fick även förtroendet att hålla i implementeringen på RISE största site. Stor tonvikt på hållbarhet med återbruk och återvinning i fokus. Parallellt ledde Josefin arbetet med att tydliggöra och ta fram nya processer och rutiner för avfallshantering samt uppföljning av densamma. Arbetet mynnade även ut i ett hållbart avtal som också innebar betydande besparingar.
  • RISE - Fastighet

    PL - Förstudie, Strategi, Upphandling Elavtal

    2021 - 2021

    Josefin ledde projekt elhandel från ax till limpa vilket omfattade nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiframtagning, samt stöd i upphandling och utvärdering. Parallellt ledde Josefin arbetet med att tydliggöra och ta fram nya processer och rutiner kring elhandel samt uppföljning av densamma.
  • RISE - Finance

    PL - Nuläges- behovsanalys, Strategi Banktjänster

    2020 - 2021

    Josefin ledde projektet Banktjänster från nuläges- och behovsanalys, till strategiframtagning och upphandling. Genom avtalet uppnåddes ett hållbart och totalkostnadseffektivt arbetssätt med avseende på RISE banktjänster. Projektet omfattade tjänster inom betalningsförmedling (Cash management), löneförmedling, kontostruktur och cashpool, ränte- och valutahandel samt placeringsrådgivning. Projektet ledde också till betydande besparingar inom kategorin.
  • RISE - Kvalitet och Hållbarhet

    Projektledare - Implementering av IA-systemet

    2020 - 2021

    Josefin ledde konfiguration och implementering av IA-systemet för hela RISE-koncernen. Parallellt togs nya arbetssätt och rutiner fram. IA-systemet möjliggjorde enkel rapportering och uppföljning av arbetsmiljöavvikelser tex tillbud, olyckor och riskobeservationer. Efter implementeringen, förvaltade Josefin systemet under ca ett halvår.
  • RISE - Fastighet

    PL - Förstudie, Upphandling Försäkringar

    2020 - 2020

    Josefin ledde projektet, som började med en nuläges- och behovsanalys av RISE-koncernens bolags samtliga försäkringar och relaterade processer. Josefin fick därefter fortsatt förtroende att stötta upphandlingsledaren på RISE att ta fram upphandlingsunderlag, upphandla, utvärdera och till viss del hålla i implementeringen av ny försäkringsmäklare och nytt arbetssätt på RISE. Projektet ledde till en bättre kontroll över försäkringsskydd och dess premier, enhetliga och tydligare arbetssätt samt lägre totalkostnad. Projektet ledde också till betydande besparingar inom kategorin.
  • Chalmers

    Projektledare - Effektivisera avfallshantering

    2019 - 2020

    Josefin ledde projektet för att ta fram nya och effektivare processer och standarder för avfallshanteringen på campus. Projektet omfattade nuläges- och behovsanalys samt strategiframtagning av både transportflöden, soprummens utformning samt processer med roller och ansvar. Implementeringsplan togs också fram. Projektet tog hänsyn till olika miljöaspekter (minskat utsläpp), hållbar arbetsmiljö för anställda, samt lagar och regler. Nära samarbete med både operativ personal och chefer men också forskare och utvecklingsgrupper på Chalmers.
  • RISE - HR

    PL - Förstudie och implementering Resebyråtjänst

    2019 - 2020

    Josefin har drivit utveckling och implementering av ny webbaserad resebyråtjänst, som internt på RISE har lyfts fram som "ett mycket framgångsrikt tvärfunktionellt projekt med stora besparingar och förbättrat arbetssätt".

    Projektet omfattade både nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys, strategiframtagning och upphandling av resebyråtjänst samt implementering inkl konfigurering. Projektet resulterade i stora finansiella besparingar genom olika åtgärder. Tex gick man från 50% till 86% onlinebokningar, minskat antal business class, sänkt servicearvode, konverterat inrikesflyg till tåg. Uppnådde även enkelt och effektivt arbetssätt kring tjänsteresor och nya rutiner för hela RISE som omfattas av ca 3000 anställda.

    Projektet samverkade även med ett forskningsprojekt som arbetar med mobilitetslösningar (MaaS – mobility as a service).
  • RISE - HR

    Projektledare - Upphandling Arbetsvärdering

    2018 - 2019

    Josefin hade rollen som projektledare i syfte att skapa förutsättningar för att börja arbeta med en modell för gemensam arbetsvärdering på RISE. Projektet omfattade att genomföra en nuläges- och behovsanalys, marknadsanalys och framtagning av upphandlingsunderlag. Efter utvärdering och leverantörsval, fick Josefin uppdrag att genomföra fas 1 i implementeringen, för att förbereda organisationen inför förändringen.
  • Stena Line

    Föreläsare / Utbildare

    2018 - 2018

    Josefin höll en skräddarsydd och lektionsledd 2-dagars utbildning i "Praktisk Projektledning och ständiga förbättringar" för ekonomiavdelningen på Stena Line. Uppdraget omfattade både framtagning av utbildning, genomförande och uppföljning.
  • Lexicon

    Föreläsare / Mentor

    2018 - 2018

    Josefin utbildade flera olika grupper inom personlig effektivitet (1-dags-utbildning) och projektledning (4-dagars utbildning). Uppdraget omfattade både planering, framtagning av kursmaterial och genomförande, samt uppföljning.
  • KUKA AG

    Facilitator / Workshopledare

    2018 - 2018

    Josefin arbetade med ett team hos kund i syfte att minska ledtiden på support-avdelningen. Uppdraget omfattade tex en kartläggning av nuläget, orsaksanalys av dåvarande problem samt framtagning av förbättringsförslag.
  • Hand Center

    Workshop-ledare i Ledningsgrupp

    2017 - 2017

    Josefin faciliterade en 2-dagars workshop med ledningsgruppen på Hand Center. Denna workshop syftade till att skapa samsyn i organisationen med målet att skapa tillväxt och engagerade medarbetare.

    Under workshopen genomfördes övningar bla för att skapa insikt kring både individens och gruppens motivation. Därefter definierade gruppen ett gemensamt syfte med verksamheten (både från ett externt och internt perspektiv). Gruppen kunde därefter ta fram ett utkast till en gemensam vision och målområden, samt skapade samsyn genom att konkretisera sina värderingar.
  • Stena Metall

    Projektledare - Nytt Ledningssystem

    2016 - 2017

    Josefin har genomfört en förstudie och pilotprojekt i syfte att skapa ett ramverk och struktur för det koncerngemensamma ledningssystemet på Stena Metall. Josefin har lett 6 piloter och ett par konfigureringsteam samt skapat det ramverk som ska gälla för hela koncernen. Detta för att skapa förutsättningar för ett bredd-införande för samtliga (8) bolag inom Stena Metall. Ledningssystemet ska möjliggöra effektivare process- och dokumentstyrning, tydligare och effektivare projektledning samt ärendehantering.
  • APM Terminals

    Business Process Manager och PMO (anställd)

    2012 - 2016

    Josefin ansvarade för utveckling och implementering av Lean, Six Sigma och verksamhetssystemet på container-terminalen i Göteborg. Hon ansvarade för PMO och följde upp samtliga förbättringsinitiativ på terminalen. Josefin coachade och utbildade även chefer och projektledare samt ledde större tvärfunktionella initiativ. Som medlem i ledningsgruppen ansvarade Josefin för att bla facilitera affärplansarbetet, målnedbrytning och processutvecklingsarbetet i ledningsgruppen.
  • Akademiska Hus

    Delprojektledare Strategiskt inköp

    2011 - 2012

    Josefin var delprojektledare inom kategorin Mark och genomförde kategori- och spendanalys inom ramen för ett större inköpsprojekt på ett stort bolag inom fastighetsbranschen. Uppnådde bla ökade synergier mellan regioner, minskad leverantörsbas, standardiserade arbetssätt, förbättrade kravspecifikationer.
  • Borealis

    Continuous Improvement support

    2011 - 2011

    Josefin supporterade implementeringen av Borealis OPEX program i Stenungssund. Programmet innebar bla att förbättra arbetssätten kring ökad tillgänglighet i produktion, "lessons learned" och risk-hantering samt ständiga förbättringar. Josefin bidrog till projektet genom att bla förbereda och facilitera workshops, utbilda personal, genomföra intervjuer och supportera i förändringsledning.
  • NU-sjukvårdens och Älvsborgs Landsting

    Analytiker - Process och flöden

    2010 - 2010

    Josefin anlitades som expert för att analysera data och flöden i framförallt akut-sjukvårdens processer. Detta för att kunna hantera inflödet av patienter och kontrollera köerna på ett bättre sätt. Projektet ledde bla till att styra inflödet på ett annat sätt och att justera triagerings-processen.
  • Vattenfall

    Delprojektledare transformationsprojekt

    2009 - 2009

    Josefin var delprojektledare i ett omfattande transformationsprojekt inom ett affärsområde på Vattenfall. Under projektet förändrades organisation och arbetssätt för att linjera med hur omvärlden förändrats. Josefins uppgifter var bla att planera, koordinera och leda förändringar tillsammans med projekt-teamet hos kund. Det innebar också att arbeta med riskhantering och koordinera med det övergripande projekt-teamet.
  • Gävleborg Landsting

    Huvudprojektledare LEAN transformation

    2009 - 2009

    Josefin ansvarade för att leda och koordinera programmet för att utveckla och implementera Lean-strategier på både operativ och strategisk nivå. Projektet resulterade i ett antal processförbättringar som bl.a. ledde till kortare kötider för patienten med bibehållen vårdkvalitet och uppnådd vårdgaranti. Utbildningar genomfördes i t ex värdeflödesanalys, 5 varför, Kaizen, PDCA and 5 S
  • Sony Ericsson

    Kvalitetsexpert

    2008 - 2008

    Josefin var anlitad som kvalitetsexpert inom Lean och Six Sigma, för att ta fram kvalitets-feedback-processen samt supporta i implementeringen. Josefin tog tillsammans med teamet fram en process för hur företaget skulle använda sig av kvalitets-feedback från kund och säkerställa att den informationen nådde utvecklarna. Detta för att kunna agera mer pro-aktivt och lära sig av erfarenheter utifrån kundens feedback.
  • Skanska Stomsystem

    Projektledare LEAN-införande

    2008 - 2008

    Josefin slutförde ett redan påbörjat projekt kring implementering av LEAN på Skanska Stomsystem i Strängnäs. Projekt-teamet arbetade med att skapa en jämn takt i produktionsprocessen, genom att bla jämna ut flödet, arbeta med planeringsprocessen och daglig styrning samt förbättra processerna i förrådet.
  • Volvo Logistics

    Interim avdelningschef - Inköpsavdelning

    2007 - 2008

    Josefin ledde medarbetare till att utveckla processer och verktyg i syfte att stödja inköpsprocessen genom ett mer strategiskt och proaktivt arbetssätt. Avdelningen bestod av ca 10 medarbetare.
  • Volvo Personvagnar Göteborg

    PMO, Master Black Belt och implementeringsansvarig

    2005 - 2007

    Ansvarig för projektkontor på fabriken Volvo Cars Torslanda. Josefin var ansvarig för att utveckla och implementera strategier tillsammans med ledningsgrupper inom produktion och logistik för att uppnå förbättrad process och produktkvalitet. Utbildare och coach för projektledare och chefer.
  • Volvo Cars Body Components

    Logistikchef på Södra fabriken

    2005 - 2005

    Josefin var linjechef för 38 anställda med ansvar för intern materialhantering, utlastning, produktionsplanering, godsmottagning och emballageberedning. Ingick i Logistiks ledningsgrupp och ansvarade för avdelningens budget och nyckeltal.
  • Volvo Cars Body Components

    Projektledare i förbättringsprojekt

    2003 - 2005

    Identifierade och projektledde förbättringsprojekt i tvärfunktionella processer enligt lean och six sigma metodiken. Utbildade medarbetare och chefer i metodik och verktyg inom lean och six sigma samt genomförde tex värdeflödesanalyser
  • Volvo Cars Body Components

    Logistikutvecklare fordonsindustrin

    2001 - 2003

    Projektansvarig för att logistiksäkra processer i vagnsprojekt samt analyserade processer för att optimera transportsätt inom och mellan fabriker

Josefins kompetensområden

  • Metoder & Processer

    Processer och metoder allmänt, BPM, LEAN, Lean Six Sigma, Lean-baserad processmetodik, Processkartläggning
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Verksamhetsutveckling allmänt, Organisationsutveckling, Verksamhetsstyrning, Processutveckling, Workshopledning, Utredning, Processinförande, Verksamhetsanalys, Utbildning, Förändringsledning, Projektledning, Affärsplanering, Change Management, Inköp
  • Kvalitetsstyrning

    Change Management
  • Ledarskap

    Kurs- och seminarieledare, Interimsledning
  • Branscherfarenhet

    Fordon, Verkstad och Automotive
  • Upphandling

    Kravformulering, Resurs i upphandlingsprocess
  • Projektfaser

    Förstudie, Implementation, Införande och överlämning
  • Utbildning

    MBA, Annan högskoleutbildning 4 år eller mer, Workshopledning
  • Roller

    Delprojektledare, Huvudprojektledare, Upphandlare, Workshopledare, Organisations-och Processkonsult, Coach, Lärare, Förändringsledare, Facilitator
  • Kommunikation & Information

    Presentationsteknik
  • Projektledning

    Projektledning, Inköp

Josefins anställningar

  • konsult, Buraas Consulting AB

    2016 -

  • Business Process manager, APM Terminals

    2012 - 2016

  • Management konsult, Capgemini Consulting

    2007 - 2012

  • Logistikchef, Volvo Cars Body Components

    2005 - 2005

  • Förändringsledare, Six Sigma Master Black Belt, Volvo Cars Torslanda

    2005 - 2007

  • Logistikutvecklare och projektledare, Volvo Cars Body Components

    2001 - 2004

Josefins utbildningar

  • Trädgårdsdesign Primo och Trädgårdsritning, Trädgårdsakademin

    2023 - 2023

  • Att leda utan att vara chef, Kvadrat

    2022 - 2022

  • SAFe - business agility, Scaled Agile Inc

    2020 - 2020

  • Kommunikation och Ledarskap, Dale Carnegie

    2019 - 2020

  • Strategiska Presentationer, Dale Carnegie

    2018 - 2018

  • Webbkursprogrammet - att göra webbkurser, Course IT matters

    2018 - 2018

  • Certifierad styrelseledamot, Styrelseakademin Väst

    2017 - 2017

  • Grafisk facilitering, Kristian Rönne

    2017 - 2017

  • Content & Market management, IHM Business School

    2016 - 2016

  • Retorik 10 hp, Göteborgs universitet

    2016 - 2016

  • UGL - Utveckling Grupp ledare, Göteborgs Arbetspsykologi

    2015 - 2015

  • Business management, IHM Business School

    2015 - 2015

  • Mini-MBA, Probana business school

    2015 - 2016

  • Ledarskapsutbildning "Leading others", Maersk Training

    2014 - 2014

  • Konsult-utbildningar på Capgemini (CSW, Lean, Selling), Capgemini University Les Fontaine, Paris

    2007 - 2012

  • Certifierad Lean Kaizen Sensei - projektledare för Lean-projekt, Ford Motor Company

    2005 - 2005

  • Six Sigma Master Black Belt Level 2, Ford Motor Company

    2003 - 2005

  • Organisation och ledarskap 45 hp, Kristianstad Högskola

    2003 - 2005

  • Certifierad Consumer driven Six Sigma Black belt, Ford Motor Company /Volvo PV

    2003 - 2004

  • Elevingenjörsprogrammet Volvo Personvagnar, Volvo

    2001 - 2002

  • Total Quality Management, Missouri State University

    2000 - 2000

  • Fil Mag Industriell Systemekonomi (Total Quality Management), Växjö universitet

    1997 - 2001

Till konsultsök

Kontakt

Peter Jansson Affärsutvecklare 070-2439603 peter.jansson@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning