Hoppa till sidans innehåll

Sebastian Junefelt

Managementkonsult

Sebastian är en rutinerad konsult med analytisk förmåga och en bra blick för helheter och komplexa samband. Han har drivit projekt och uppdrag på olika organisationsnivåer inom såväl privat som offentlig sektor och är specialiserad på processutveckling, verksamhetsanalys samt kultur och värderingar.

Områden

  • Managementkonsult
  • Processutvecklare & Verksamhetsanalytiker (BA)
  • Kultur- och värderingskonsult

Om Sebastian

I sin konsultroll sätter Sebastian stort fokus på mål och kvalité i sina leveranser vilket i kombination med hans ödmjuka sätt, kommunikativa skicklighet och goda samarbetsförmåga gör honom till en framgångsrik förändringsledare.

Sebastians CV

  • Atritec

    Processutvecklare/Verksamhetsanalytiker

    2024 -

    Atritec, som tillhandahåller mättjänster inom väg och järnväg, var inne i en stark tillväxtfas och i takt med fler affärer och fler medarbetare fanns ett behov av att se över och utveckla ett antal centrala processer. Detta för att på ett ännu bättre sätt kunna hantera en ökad komplexitet som följer med fler och en större variation av kundkrav.

    Sebastian drev uppdraget som inleddes med ett flertal processkartläggningar av prioriterade processer varpå problem inkl. dess rotorsaker och förbättringspotential identifierades. Utifrån detta togs lösningar fram och implementerades vilket ledde till effektiva och leveranssäkra processer samt nöjdare medarbetare.
  • Stena Metall

    Business Analyst: HR Masterdata

    2023 - 2023

    Kunden höll på att införa ett nytt system (Workday) för att hantera HR masterdata och det fanns behov av att stödja i projektet i delarna som rörde användarnas behov och krav samt förändringsledning.

    Sebastian, I rollen som Business Analyst och work stream lead, arbetade utifrån ramverket POTI (Process, Organization, Technology, Information) med kartläggning, analys och visualisering av processer för både nuläge och önskat läge samt behov och utmaningar i processerna för sex olika länder i Europa. Vidare arbetade Sebastian även med förändringsledning, framtagande av kommunikationsmaterial, en struktur för en ny rollkatalog samt att ta fram underlag till integrationer mellan olika system.

    Resultatet av projektet var ett implementerat system för HR-masterdata med nya etablerade, effektiva processer.
  • Stena Metall

    Business Analyst (IAM)

    2022 - 2022

    Kunden höll på att införa ett nytt system för att hantera verksamhetens systemaccesser och det fanns behov av att stödja i projektet i delarna som rörde användarnas behov och krav.

    Sebastian, I rollen som Business Analyst, arbetade med analys och visualisering av bland annat processer för nuläge och önskat läge, kundernas behov och utmaningar, roller och funktionalitet i syfte att säkerställa att utvecklingsteam, användare och övriga intressenter hade samsyn kring vad projektet skulle uppnå och hur vägen dit skulle se ut.
  • Stena Recycling

    Kvalitetsutvecklare

    2022 - 2023

    Kunden hade sedan en tid tillbaka drivit en omfattande förändringsresa mot att bli en processorienterad organisation samt att det i samband skett en del organisatoriska förändringar som gjorde att det fanns behov av att stödja kunden i kvalitetsrelaterade frågor.

    I Sebastians roll som kvalitetsutvecklare arbetade han med representanter från verksamheten och genomförde processkartläggningar av huvudprocesser och stödprocesser, genomförde interna revisioner utifrån ISO-standarder samt hanterade frågor rörande plattformen där ledningssystemet visualiserades (Canea One). Exempel på processer som kartlades och utvecklades:
    - Inköp (bolags- och koncernnivå)
    - HR
    - Tull
    - Erbjudande
    - Leda och styra
    - Hantera kundkrav
    - Leverantörsutvärdering

    Uppdraget mynnade ut i att organisationen både gällande struktur och kultur tagit ytterligare några steg framåt i sin utveckling mot en mer processorienterad organisation samt en ökad tydlighet i kvalitetsarbetet.
  • Stena Recycling

    Processutvecklare: Processer för tillstånd

    2022 - 2022

    Kunden stod inför interna förändringar och det fanns således ett behov av att klargöra arbetssättet för att söka, ta i anspråk samt efterleva och återkalla tillstånd för miljöfarlig verksamhet.

    Arbetet bedrevs i workshop-form med en arbetsgrupp för att avgränsa, kartlägga, definiera syften samt ge förslag till fortsatt arbete för de olika processerna. Uppdraget utmynnade i fyra processkartor innehållandes aktiviteter, roller samt stödjande system och dokumentation som överlämnades till beställaren för fortsatt arbete.
  • Fasteus Teknik

    Projekt- och förändringsledare

    2021 - 2022

    Kunden befann sig i en stark tillväxtfas och behövde hjälp med att utveckla såväl kultur som struktur i verksamheten för att stå rustad inför framtiden.

    Sebastian drev arbetet som inleddes med en situationsanalys där förbättringsområden såsom processutveckling, organisationsutveckling, styrning och ledning, IT-stöd, samverkan och kommunikation samt kultur och värderingar identifierades. Därefter genomfördes ett arbete med att definiera önskade lägen för dessa områden varpå en gap-analys mellan nuläget och det önskade läget genomfördes. Gap-analysen mynnade ut i ett antal förbättringsaktiviteter som delegerades inom verksamheten och följdes sedan upp i gemensamma forum för att säkerställa en utveckling utifrån ett helhetsperspektiv.
  • Västtrafik och SJ Götalandståg

    Uppdragsledare: Kultur- och värderingsarbete

    2020 - 2020

    Västtrafik har under flera år arbetat med Västtrafikmodellen som syftar till att utveckla Västtrafiks samverkan med sina upphandlade partnerföretag för att tillsammans med dem få ut mer av de gemensamma resurserna och nå ökat resande och nöjdare kunder. Som en del i utvecklingsarbetet är ett aktivt arbete med en gemensam värdegrund och en god kultur.

    Sebastian ansvarade för en kulturinventering av den gemensamma affären. Utifrån resultatet togs rekommendationer fram rörande vilka insatser som bör genomföras för att ta affärens kultur till nästa nivå. Kulturinventeringen gjordes med metoden och verktyg enligt Barrett Values Center (BVC) Cultural Transformation Tools (CTT). Utifrån rekommendationerna tog de två parterna fram en konkret handlingsplan för att vidareutveckla gruppens kultur och fortsätta med öppen och konstruktiv dialog.

    Uppdraget resulterade i en rapport och handlingsplan som innehöll en mängd fokusområden för affärscheferna och de två organisationerna att jobba vidare med. Gruppen rapporterade att arbetet ledde till ökad insikt i gruppens dynamik och potential för vidareutveckling.
  • Konsument- och medborgarservice

    Uppdragsledarstöd: organisationsöversyn

    2020 - 2020

    Bakgrunden till uppdraget var att förvaltningsledningen för Konsument- och medborgarservice hade initierat ett stort förändringsarbete för att förvaltningen arbetade för mycket i stuprör och saknade ibland ett helhetsgrepp, vilket påverkade kvaliteten på tjänster och service till dem förvaltningen är till för. Det gjorde det också svårare för andra att samarbeta med förvaltningen. Förvaltningsledningen såg därför ett behov av genomföra en organisationsöversyn i syfte att skapa en organisation som gör det lättare att samarbeta och arbeta mer effektivt.

    Sebastian agerade stöd till uppdragsledaren och uppdraget inleddes med en gemensam workshop där en effektkarta för att skapa samsyn om de önskade effekterna av den nya organisationen togs fram. Vidare arbetades en intressentkarta fram i syfte att identifiera de viktigaste intressenterna för organisationsförändringen. Därefter intervjuades alla i ledningsgruppen samt ett antal externa förvaltningar och bolag för att kartlägga de behov som bör beaktas vid organisationsförändringen. Utifrån framtaget material fick ledningsgruppen sedan, tillsammans med alla enhetschefer, under ett antal workshops arbeta fram förslag som gav ett kvalitativt stöd för förvaltningens ställningstaganden runt organisationen.
  • Göteborg Energi

    Processledare: Försäljningsprocess

    2020 - 2020

    Kunden var i behov av en processledare för att säkerställa att processen för att sälja och teckna avtal med deras kunder levererar som den ska samt utvecklas utifrån ett helhetsperspektiv baserat på verksamhetens behov.

    Sebastian drev uppdraget som dels innebar att vara stöd för och engagerad i frågor och strategier som berör processen och dels att leda och stödja processen och processanvändarna genom att analysera, kartlägga och dokumentera processen samt arbeta med att realisera lärdomar och insikter från tillhörande kundresor. Det innebar att inhämta och bedöma förändringsförslag från verksamheten samt ansvara för att förändringen genomförs i syfte att effektivisera verksamheten, minska risken för fel i processen och således öka kundnöjdheten. I rollen som processledare ingick även ett ansvar att säkerställa att alla delar inom verksamhetsutvecklingen exempelvis IT-förvaltning, informationsmodell samt strategier och organisation beaktas och involveras vid behov.
  • Göteborg Energi

    Processutvecklare: Styrande dokument

    2020 - 2020

    Styrande dokument för processarbete för en koncern

    Bakgrunden till uppdraget var en genomförd situationsanalys av processarbetet hos kunden. I situationsanalysen framkom ett stort antal behov inom olika områden i verksamheten bland annat en avsaknad av en tydlig styrning av processarbetet. Uppdraget syftade därför till att ta fram ett nytt styrande, koncernövergripande dokument för att lägga grunden inför det fortsatta arbetet.

    Sebastian ansvarade för att driva uppdraget som inleddes med en genomgång av befintliga styrande dokument för verksamhetens processer. Därefter inleddes arbetet med att ta tillvara på den nuvarande dokumentationen och med stöd av best-practice ta fram ett nytt dokument för styrning av processarbetet. Arbetet bedrevs genom att Sebastian ansvarade för att skriva dokumentet och innehållet stämdes av löpande med centrala intressenter från verksamheten.
    Resultatet av uppdraget var en ny processtyrningsmodell innehållandes centrala begreppsdefinitioner, riktlinjer för processarkitektur, metodik för processutveckling samt en beskrivning av roller, ansvar och forum i processarbetet.
  • Göteborg Energi

    Processutvecklare: Situationsanalys processmognad

    2019 - 2020

    Situationsanalys inför framtagande av nytt processramverk för en koncern

    Bakgrunden till uppdraget var att kunden stod inför omfattande investeringar och för att klara av dessa fanns ett behov av att hitta effektiviseringspotential i verksamheten. Uppdraget syftade till att inhämta information från verksamheten och således lägga grunden för ett nytt ramverk för koncernens processarbete och en kultur som främjar ständiga förbättringar.
    Sebastian ansvarade för att driva projektet som inleddes med en situationsanalys som skedde i workshopform där önskade effekter och ett önskat läge gällande verksamhetens processarbete definierades. Därefter gjordes en beskrivning av rådande situation (verksamhetens nuläge) genom att träffa ett 20-tal personer från alla delar av verksamheten som var väl insatta i processarbetet. Dessa personer fick i ett antal arbetsmöten besvara ett antal frågor om arbetet med processerna inom verksamheten i syfte att mappa in varje del av verksamheten i en modell för processmognad för att få en överblick över processmognaden på koncernnivå.

    Resultatet från arbetsmötena ställdes mot en vedertagen referensram för processarbete (APQC) vilket resulterade en beskrivning av det gap som fanns mellan verksamhetens nuläge och målbild. Utifrån gap-analysen identifierades ett antal utvecklingsområden med tillhörande aktiviteter som behöver genomföras för att ta verksamheten till sitt önskade läge för att sedermera kunna uppnå önskade effekter.
  • Göteborg Energi

    Uppdragsledare: Kultur- och värderingsarbete

    2019 - 2019

    Avdelningen för Produktutveckling på Göteborg Energi hade under de senaste åren genomgått en del förändringar i ledarskap, gruppens sammansättning och avdelningens roll i organisationen. Avdelningens chef ville få en större grad av öppenhet i gruppen för påverka gruppens vidareutveckling och individernas förmåga att jobba effektivt och konstruktivt.

    Sebastian ansvarade för en kulturinventering och workshop med gruppen. Kulturinventeringen gjordes med metoden och verktyg enligt Barrett Values Center (BV) metoden Cultural Transformation Tools (CTT). Under workshoppen fick gruppen utforska sina egna och gruppens värderingar. Gruppen jobbade med att ta fram en konkret handlingsplan för att vidareutveckla gruppens kultur och fortsätta med öppen och konstruktiv dialog.

    Uppdraget resulterade i en rapport och handlingsplan som innehöll en mängd fokusområden för avdelningschefen och gruppen att jobba vidare med. Gruppen rapporterade att arbetet ledde till ökad insikt i gruppens dynamik och potential för vidareutveckling.
  • Göteborg Energi

    Processutvecklare: Huvudprocesskarta

    2019 - 2019

    Framtagande av huvudprocesskarta för en koncern

    Bakgrunden till uppdraget var att koncernen hade tagit fram ett nytt arbetssätt kring att mäta och följa upp sin verksamhet. Parallellt med detta pågick ett initiativ som syftade till att kundperspektivet skulle prägla verksamheten i större utsträckning.
    Huvudprocesskartan var ett av flera områden som prioriterades för att tydligare lyfta fram kundens behov och tydliggöra hur verksamheten levererade värde till kunden. Den nuvarande huvudprocesskartan var organisatoriskt uppbyggd och beskrev väl vilka områden verksamheten arbetade med men inte hur de samspelade för att skapa nöjda kunder. Därav var det även svårt att mäta och följa upp processerna och verksamheten som helhet på en övergripande nivå.

    Sebastian drev uppdraget och genom ett antal arbetsmöten tillsammans med representanter från verksamheten med stöd av best-practice togs ett förslag till en ny huvudprocesskarta fram. Denna karta beskrev verksamheten ur ett kundperspektiv vilket främjade kundfokus. Vidare syftade den även till till att underlätta styrning och utveckling av verksamheten genom att bidra med en struktur att koppla mätetal till och styra efter. Till sist bidrog även kartan till att skapa motivation hos medarbetare genom att bidra till en ökad helhetsförståelse för verksamheten.
  • Göteborg Energi

    Projektledare: Processanalys

    2019 - 2020

    Processanalys av försäljningsprocess

    Göteborg Energi arbetar via sitt dotterbolag DinEl som elhandlare mot privat- och företagskunder. Verksamheten befann sig vid uppdragets början i ett läge där det fanns osäkerheter gällande arbetssättet i försäljningsprocessen som inbegrep kalkylering och uppdatering av aktuella priser i säljkanaler, avtalsförhandling med kund och prissäkring på elbörsen. Osäkerheterna var en effekt av brister i dokumentation kring arbetssätt, flertalet uppkomna och rapporterade fel för slutkund samt brister i styrningen av processen.
    Sebastian drev uppdraget som gick ut på att genom en processanalys skapa ett gemensamt, tydligt och kvalitetssäkert arbetssätt. Arbetet inleddes med att kartlägga processens alla delar tillsammans med representanter från verksamheten som arbetade i processen. Därefter identifierades ett stort antal förbättringsområden som syftade till att säkerställa att processen levererar önskad output. Arbetet fortsatte sedan med att ta fram lösningsförslag för att tillgodose processens behov av bl.a. tydlig styrning, minskat manuellt arbete, ägarskap av ex. rutiner, systemstöd och resurser, förankring av hela flödet hos utförare och intressenter. Därefter togs material fram varpå förankring och etablera lösningarna.

    Resultatet av uppdraget var en processkarta över hela flödet, tydliggjorda roller och ansvar, framtagna styrande dokument för processen, en tydliggjord modell för prissättning mot kund, förenklade kalkylverktyg samt tyddliggjort ägarskap för arbetssätt, resurser och systemstöd. Till sist inbegrep uppdraget även en stor mängd utbildning och kommunikation av berörd personal.
  • Västra Götalandsregionen IT/Enheten Arkitektur & Integration

    Uppdragsledare: Utredning

    2018 - 2018

    Behovet av integrationstjänster inom Västra Götalandsregionen förväntas öka kraftigt framöver samtidigt som teamet som arbetar med detta redan idag har kapacitetsbrist. Uppdraget omfattade att genomföra en förstudie i syfte att dels utreda förutsättningar för att ta hjälp av en extern leverantör med integrationsutveckling och dels att identifiera brister i nuvarande arbetssätt och föreslå lösningar på dessa.

    Medarbetarna inom enheten engagerades genom intervjuer och workshops i arbetet med nulägesanalys, orsaksanalys och framtagning av lösningsförslag, vilket ingick i leveransen. Som uppdragsledare ansvarade Sebastian för projektledning, detaljupplägg, analysarbete och förändringsledning. I leveransen ingick även förslag på angreppssätt för utökad mätning och uppföljning, samt rekommendationer för nästa steg.
  • Göteborgs universitet

    Spelledare: Processpel/leanspel

    2018 - 2018

    Kunden hade arbetat med att beskriva och förbättra processer under en tid. De ville nu ta nästa steg genom att med processer som verktyg utvecklingsarbetet. Uppdraget utgjorde en utbildningssatsning som syftade till att möta medarbetarnas behov av ett gemensamt synsätt kring processer samt ökad kompetens för att driva egna processutvecklingsprojekt.

    Sebastian ledde under en halvdag ett process- och Leanspel där deltagarna fick öva sig i att tillämpa idéer bakom Lean genom ett antal spelrundor som varvades med strukturerat förbättringsarbete kring bland annat optimering och balansering av processflöden, eliminering av slöserier, visualisering av flöden. Vid dagens slut var deltagarna en mer sammansvetsad grupp med gemensamma erfarenheter av förbättringsarbete och de fick med sig idéer om hur de kan förändra sin egen verksamhet till det bättre.
  • Västra Götalandsregionen: Koncernkontoret

    Projektledare: Konferensdag

    2018 - 2018

    Enheten Primärvården på Koncernkontoret har ansvar för att på uppdrag av politiken följa upp och kvalitetssäkra leveransen av Primärvård till regionens invånare. Primärvårdens vårdgivare består bland annat av 200 vårdcentraler och 100 rehabiliteringsenheter som drivs i offentlig och privat regi. För att kunna främja den gemensamma utvecklingen av Primärvården på ett konkurrensneutralt sätt anordnar VGR en konferensdag årligen för alla vårdgivare.

    Sebastians roll i uppdraget var således att organisera en konferensdag för 350 deltagare från alla primärvårdsenheter och övriga intressenter i Västra Götalandsregionen. Arbetet inleddes med att i nära dialog med beställaren kartlägga intressanta ämnen och utvecklingsinitiativ i regionen och utifrån kartläggning utse talare till konferensen. Därefter sattes en en relevant agenda ihop för konferensen varpå arbetet sedan bestod av att koordinera alla talares innehåll och material för att säkerställa ett gott helhetsintryck för att konferensdeltagare. Vidare inbegrep arbetet också att tillse att alla praktiska detaljer föll på plats.

    Dagen innehöll sedan föreläsningar i storsal, en utställning samt 13 parallella seminarier som involverade över 50 talare. Konferensen fick toppbetyg av alla som medverkade och deltog och var starten för ett fortsatt arbete med utveckling i fokus där projektet skulle stödja enheten i att hitta ett arbetssätt för att främja och stödja utvecklingsprojekt inom primärvården.

    https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/nyheter/nyhetslista/primarvardsdagen-vgr-2018--presentationer/
  • Västtrafik

    Projektledare: Situationsanalys

    2018 - 2018

    Kunden hade länge upplevt en otydlighet kring skoltrafiken. Syftet med uppdraget var således att beskriva nuläget för arbetet och avtalen inom skoltrafik för att möjliggöra förståelse, helhetssyn och förbättringsarbete.

    Sebastian drev uppdraget som inleddes med en intressentanalys med flera deltagare från verksamheten. Utifrån intressentanalysen genomfördes 15 intervjuer med personer som arbetar med skoltrafik för i syfte att kartlägga arbetssättet samt fånga upplevda problem och förslag till förbättringar. Därefter gjordes en genomlysning och en sammanställning av alla avtal kopplade till skoltrafik utifrån ett antal olika parametrar.

    Utifrån insamlat material utmynnade uppdraget ut i definitioner av olika typer av skoltrafik med tillhörande arbetssätt och hur varje typ regleras ekonomiskt. Vidare levererades även en sammanställning av problem och förbättringsområden samt rekommenderade åtgärder.
  • Trafikkontoret

    Uppdragsledare: Processkartläggning

    2018 - 2018

    Uppdraget syftade till att ta fram ett nytt, enhetligt arbetssätt för framtagande av strategiska, styrande dokument för stadens utveckling med fokus på olika transportsätt (ex. fotgängare, gods, bil, cykel). Sebastian drev arbetet som bestod av att genomföra en kartläggning av kundens arbetssätt och inleddes med att göra en avgränsning mot andra processer. Därefter kartlades flödet först på övergripande nivå för att sedan detaljeras allteftersom.

    Leveranserna innehöll en sammanställning av gränssnitt mot andra processer i form av en SIPOC, en processkarta över hela flödet inklusive roller och ansvariga, en ökad förståelse för flödet för medarbetarna i processen. Vidare levererades även ett första utkast till krav på processen avseende tid, kvalitet och kostnad samt identifierade problem/förbättringsområden i och kring processen som behöver lösas för att arbetssättet ska kunna följas.
  • Västtrafik

    Processutvecklare: Utveckling av ledningsprocess

    2017 - 2018

    Kunden befann sig i ett läge där ledningsprocessen för framtagande av den övergripande affärsplanen för hela företaget samt processen för framtagande av affärsutvecklingsplan tillsammans med varje enskild underleverantör av trafik var i behov av att utvärderas.

    Uppdraget innebar att analysera befintlig process och komma med förslag på förbättringar i syfte att förbättra styrningen av dels företaget i stort och dels varje enskild affär med respektive underleverantör. Sebastian genomförde och sammanställdes åtta intervjuer, fyra workshops samt en enkät med ca 50 respondenter från ledningarna från kunden och dess underleverantörer. Detta i syfte att samla in information om hur processen fungerar idag och vilken förbättringspotential som finns. Efter att information inhämtats analyserades materialet varpå problemområden i och kring processen formulerades. Problemen prioriterades sedan gemensamt av kunden och dess underleverantörer.

    Resultatet av arbetet var ett underlag bestående av beskrivna problemområden och förbättringspotential som låg till grund för ett omfattande förbättringsarbete.
  • Trafik Göteborg

    Workshopledare: Strategidagar

    2017 - 2017

    Uppdraget syftade till att hjälpa kunden med att skapa en vi-känsla i en nystartat verksamhet samt att involvera medarbetarna i verksamhetsplaneringen. Arbetet bestod av att planera och genomföra en konferens över två dagar där verksamhetsplanering var i fokus.

    Sebastian drev uppdraget som inleddes med en planeringen av dagarna som skedde i nära samarbete med beställaren. Genomförandet av dagen hade fokus på att ta fram aktiviteter som drev mot framtagna strategier inom verksamheten. Dessa arbetsmoment varvades med övningar som syftade till att medarbetarna skulle lära känna varandra och således underlätta samarbete inom verksamheten.

    Resultatet av dagarna var en omfattande handlingsplan inför kommande år samt medarbetare som hade fått möjlighet att komma närmare varandra i sina roller och som personer.
  • Västtrafik

    Projektledare: Utveckling av trepartssamarbete

    2017 - 2017

    Uppdraget syftade till att utveckla samverkan mellan kommun, trafikhuvudman och underleverantörer. Arbetet kretsade kring en gemensam workshop för cirka 50 personer som syftade till att föra parterna närmare varandra och klargöra rollerna för alla inblandade.

    Sebastian drev uppdraget som sträckte sig över planering, genomförande och efterarbete av resultatet. Workshopen fokuserade på de dialogmöten som de tre parterna har för att stämma av aktuella frågor ett antal gånger per år. Resultatet av dagen blev ett förtydligande kring vilka förberedelser varje part förväntas göra inför varje dialogmöte samt hur mötena ska gå till.
  • Västtrafik

    Processledarstöd: Utveckling av kunderbjudande

    2017 - 2018

    Datadriven utveckling av utbudshanteringsprocess

    Kunden skulle starta upp ett nytt processteam för en prioriterad process. En processledare tillsattes för att leda en grupp bestående av utförare i processen som inbegrep både representanter från verksamheten samt underleverantörer. Sebastians uppdrag som processledarstöd syftade till att stötta processledaren i sin nya roll inför ett omfattande utvecklingsarbete.

    Sebastians roll innefattade metodstöd, planering, praktiskt genomförande, samt överföring av kunskap om förbättringsarbete och förändringsledning. En större utvärdering av processen genomfördes genom att första inhämta data som loggförts när olika aktiviteter genomförts såsom ledtider och kundsynpunkter för att säkerställa att utvecklingen av processen baseras på fakta.

    Insamlingen av data följdes av orsaksanalys för att sedan resulterade i en rad införda förbättringsåtgärder. Arbetet innebar att vara motor i såväl processteamet som för behovsstyrda arbetsgrupper samt agera förändringsledare. Utfallet av genomförda förbättringsåtgärder utvärderades året därpå och därefter startade en ny förbättringscykel upp.

    Slutleveransen bestod förutom en utvecklad process i sin helhet, dels av problembeskrivningar, rotorsaker, uppdaterade IT-stöd, insamlad mätdata, åtgärder och rekommendationer, och dels av ett förbättringsteam med ökad kunskap och verktyg för att självständigt driva arbetet vidare.
  • Västtrafik

    Processledarstöd: Marknadsföringsprocess

    2016 - 2018

    Kunden skulle starta upp ett nytt förbättringsteam för en prioriterad process. En processledare tillsattes och kundens underleverantörer bjöds in att delta. Sebastians uppdrag som processledarstöd syftade till att stötta processledaren i sin nya roll.

    Sebastians roll innefattade metodstöd, planering, praktiskt genomförande, samt överföring av kunskap om förbättringsarbete och förändringsledning. En större utvärdering av processen genomfördes följt av en orsaksanalys. Detta resulterade i en rad införda förbättringsåtgärder. Arbetet innebar att vara motor i såväl förbättringsteamet som för behovsstyrda arbetsgrupper, samt agera förändringsledare. Utfallet av genomförda förbättringsåtgärder utvärderades året därpå och därefter startade en ny förbättringscykel upp.

    Slutleveransen bestod dels av en rapport innehållandes problembeskrivningar, rotorsaker, åtgärder och rekommendationer, och dels av ett förbättringsteam med ökad kunskap och verktyg för att självständigt driva arbetet vidare.
  • Västtrafik

    Processledarstöd: Kommunikationsprocess

    2016 - 2018

    Kunden skulle starta upp ett nytt förbättringsteam för en kommunikationsprocess. En processledare tillsattes och kundens underleverantörer bjöds in att delta. Sebastians uppdrag som processledarstöd syftade till att stötta processledaren i sin nya roll.

    Sebastians roll innefattade metodstöd, planering, praktiskt genomförande, samt överföring av kunskap om förbättringsarbete och förändringsledning. En större utvärdering av processen genomfördes följt av en orsaksanalys. Detta resulterade i en rad införda förbättringsåtgärder. Arbetet innebar att vara motor i såväl förbättringsteamet som för behovsstyrda arbetsgrupper, samt agera förändringsledare. Utfallet av genomförda förbättringsåtgärder utvärderades året därpå och därefter startade en ny förbättringscykel upp.

    Slutleveransen bestod av en processkarta samt en rapport innehållandes problembeskrivningar, rotorsaker, åtgärder och rekommendationer samt ett förbättringsteam med ökad kunskap och verktyg för att självständigt driva arbetet vidare.
  • Västtrafik

    Förändringsledare: Kultur- och värderingsarbete

    2016 - 2017

    Uppdraget syftade till att ta företagets kultur till nästa nivå såväl internt som i gränssnittet med sina sju största leverantörer. Ett viktigt mål var att ge alla involverade deltagare gemensamma och fördjupade insikter om var man är, vart man ska och vad som krävs för att kunna ta sig dit man vill.

    Sebastian drev uppdraget i vilket verktyget Cultural Values Assessment användes, ett verktyg som är känt under namnet CTT® (Cultural Transformation Tools). Mätningen följdes av arbetsmöten där representanter från företaget och leverantörer deltog. Den gemensamma förståelsen för hur önskad kultur ska efterlevas förstärktes genom dialog kring aspekter som spelregler, tillit, arbetssätt för ständiga förbättringar samt vad som krävs för individ, grupp och organisation att gå från ord till handling.

    Arbetet involverade nära 200 personer och resulterade i ett stort antal förbättringsområden som presenterades och överlämnades till ledningarna för respektive affärsledning för realisering.
  • Västtrafik

    Förstudieledare: Störningsinformation

    2015 - 2016

    Sebastian var uppdragsledare för en förstudie som syftade till att förbättra Västtrafiks hantering av störningsinformationen. Information om störningar och omläggningar är ett av Västtrafiks prioriterade områden då brister inom detta påverkar kundnöjdheten starkt negativt.

    Arbetet inbegrep en kartläggning av de processer som hanterar störningsinformation för att skapa en gemensam bild av nuvarande arbetssätt för att därefter kunna arbeta mot ett önskat arbetssätt. Vid arbetet med önskat läge identifierades ett antal problemområden och till dessa kopplade förbättringsåtgärder.

    Uppdraget resulterade i en processkarta över nuläget och en karta för ett önskat läge samt identifierade problemområden och förbättringsförslag.
  • Västtrafik

    Workshopledare: Förfrågningsunderlag

    2015 - 2015

    Kunden stod inför att genomföra en större upphandling av leverantörer och ville förnya förfrågningsunderlaget för att interaktionerna med vinnaren av upphandlingen skulle präglas av samarbete, en gemensam värdegrund, styrning mot uppsatta mål och arbete i gemensamma processer.

    Sebastian drev uppdraget som syftade till att genomföra en genomlysning av befintligt förfrågningsunderlag samt under ett antal workshops ta fram ett underlag som skulle ligga till grund för färdigställandet av förfrågningsunderlaget inför den kommande upphandlingen fram. I uppdraget ingick även kvalitetssäkring av slutversionen.
  • Västtrafik

    Uppdragsledare: Avdelningsuppdrag

    2015 - 2015

    Kunden hade nyligen genomfört en omorganisation som hade skapat ett behov av att se över hur kvalitetsavdelningen bättre kunde stödja verksamheten utifrån de nya förutsättningarna. Uppdraget gick ut på att till att förtydliga avdelningens syfte, uppdrag och ansvar.

    Sebastian drev arbetet och genomförde ett antal workshops och intervjuer med representanter från avdelningen och verksamheten som skulle stöttas i syfte att hitta områden och frågor där avdelningen skulle kunna vara behjälplig.
    Arbetet resulterade i ett nytt uppdrag för avdelningen samt uppdaterade rollbeskrivningar för medarbetarna.
  • Västtrafik

    Workshopledare: Avdelningskonferens

    2015 - 2015

    Uppdraget syftade till att hjälpa beställaren att skapa en vi-känsla mellan två avdelningar och att skapa ett underlag till handlingsplan samt en förståelse av vad alla som individer, i sina roller och som avdelning, skulle bidra med för att uppfylla deras uppdrag och nå deras mål.
    Uppdraget innebar att planera och genomföra en konferens som sträckte sig över två dagar.

    Sebastian drev planeringen och genomförandet av de två dagarna. Resultatet av dagarna var revidering av avdelningarnas mål och uppdrag, förankring av de processer som avdelningar arbetar i, en översiktsbild över avdelningarnas intressenter och deras respektive förväntningar på varandra samt en bild över vilka forum och möten avdelningarna är involverade i. Dessa delar sammanfattades sedan i en handlingsplan som avdelningarna sedan kunde arbeta med.
  • Västtrafik

    Processutvecklare

    2015 - 2015

    Processkartläggning och anpassning till huvudprocesskarta

    Kunden stod inför en omorganisation och ville få vägledning i arbetet att utforma organisationsstrukturen. Behovet var därför att få en större insikt i arbetet hos en avdelning som arbetade med fastighetsfrågor för att kunna ta hänsyn till det. Vidare fanns ett behov av att tydliggöra och koppla samman de flöden som avdelningen arbetade i med den övergripande strukturen i huvudprocesskartan.
    Sebastian drev uppdraget att genomföra en processkartläggning på en övergripande nivå av de flöden som avdelningen arbetade i samt en intressentanalys för att säkerställa gränssnitt och förväntningar mot interna och externa intressenter. Arbetet skedde i workshopform tillsammans med representanter från verksamheten samt i tät dialog med beställare och nyckelpersoner.

    Resultatet av arbetet var en sammanställning och beskrivning av de processer som avdelningen arbetar i, en intressentkarta med förväntningar på och från respektive part samt ett förtydligande i huvudprocesskartan inom vilka processer avdelningen arbetade.
  • Västtrafik

    Uppdragsledare: Struktur för affärsplanearbete

    2014 - 2015

    Kunden hade ett behov av att konkretisera och formalisera framtagandet av de gemensamma affärsutvecklingsplaner som togs fram med respektive underleverantör av trafik. Affärsutvecklingsplanen syftade till att skapa förutsättningar för samverkan mot gemensamt uppsatta mål och vara vägledande för det dagliga arbetet. Den skulle se till helheten, driva affären framåt och balansera resurserna mellan olika områden i syfte att få bästa möjliga utväxling av de gemensamma resurserna.

    Uppdraget drevs av Sebastian och inleddes med att i samråd med representanter från verksamheten specificera vilka delar planerna ska bestå av och hur strukturen ska se ut. Därefter påbörjades arbetet med att ta fram en omfattande mall för affärsutvecklingsplanerna och bakgrundsmaterialet med tillhörande användarmanual.
  • Västtrafik

    Spelledarstöd: Processpel/leanspel

    2014 - 2014

    Uppdragets bakgrund var ett behov av att få ökad samsyn på processarbete, samt att hitta en metodik för hur man skall arbeta mer systematiskt med förbättringar.

    Insatsen genomfördes som en utbildning i ständiga förbättringar inkl. praktisk tillämpning i form utav rollspel (lean administration) där deltagarna övar sig i att förbättra processer. Sebastians roll var spelledare och facilitator.

    Efter genomförandet har deltagarna fått en ökad samsyn på processer och förbättringsarbete
  • Västtrafik

    Förändringsledare och delprojektledare

    2014 - 2018

    Västtrafikmodellen

    Uppdraget, som benämndes Västtrafikmodellen, syftade till att utveckla Västtrafiks samverkan med sina upphandlade partnerföretag för att tillsammans med dem få ut mer av de gemensamma resurserna och nå ökat resande och nöjdare kunder. Arbetet med att utforma Västtrafikmodellen var helt centralt för att utveckla Västtrafik och realisera organisationens uppdrag.

    För att åstadkomma minskad detaljstyrning och skapa ett ökat engagemang för kunden hos partnerföretagen, hade Västtrafik infört incitamentsavtal inom flera avtal. Som delprojektledare och förändringsledare ansvarade Sebastian, tillsammans med sitt team, för etablering av nya arbetssätt där målstyrning var centralt. Detta för att få effekt av den nya avtalsformen. Gemensamma affärsledningar tillsammans med partnerföretag startades upp, som utgångspunkt för att styra respektive affär.

    Sebastian ledde arbetet med att utveckla de gemensamma processerna och den gemensamma värdegrunden tillsammans med representanter från Västtrafik och partnerföretagen. Arbetssätt etablerades även för löpande förankring och dialog av en gemensam värdegrund. Uppdraget omfattade att driva arbetsgrupper, workshopledning, coachning, koordinering mellan delprojekt, analys och handlingsplaner.
  • Prové

    Uppdragsledare: Varumärkesstrategi

    2014 - 2015

    Kunden hade under året som gått gjort stora interna förändringar och ett 20-tal nya medarbetare hade tillkommit. Samtidigt saknade företaget en tydlig formulering av vad det stod för.

    Sebastian drev uppdraget som syftade till att ta fram en varumärkesplattform för att skapa ett starkt, synligt varumärke som skulle genomsyras av företagets värderingar för att på sikt generera ökad försäljning, attrahera rätt medarbetare och bidra till ett ökat självförtroende hos alla medarbetare av vad företaget stod för. Arbetet bedrevs i tre steg: situationsanalys, utformning av lösning samt implementering. Alla tre steg involverade ett stort antal medarbetare på företaget i form av arbetsmöten och styrgruppsmöten.

    Arbetet resulterade i en varumärkesplattform innehållandes beskrivningar av vision, uppdrag, värderingar och vad varumärket står för samt ett avsnitt med exempel för hur medarbetare kan leva och arbeta i enlighet med varumärkets budskap. Förutom en varumärkesplattform bidrog uppdraget till uppdatering av företagets hemsida och annat grafiskt material samt att företaget började delta i studentmässor och anordna marknadsföringsevenemang.
  • X2AB

    Uppdragsledarstöd: Framtidens kollektivtrafik

    2014 - 2014

    X2AB är ett samarbete mellan olika aktörer som bidrar till att kollektivtrafiken kan utvecklas snabbare mot att dubbla antalet kollektivtrafikresande till 2025. Det görs genom att driva utvecklingsprojekt som är effektivare att genomföra tillsammans än var och en trafikhuvudman för sig och säkerställa att resultaten kan nyttjas av alla aktörer i branschen. Mot denna bakgrund arrangerades en heldag som syftade till att inspirera alla aktörer inom kollektivtrafikbranschen till nya lösningar för att öka resandet nationellt.

    Sebastian, i rollen som uppdragsledarstöd, bidrog i uppdraget som omfattade framtagande av agenda och upplägg för dagen samt genomförande. Resultatet av dagen var ett stort antal idéer till utvecklingsprojekt som främjar det kollektiva resandet.

Sebastians kompetensområden

  • Metoder & Processer

    Processer och metoder allmänt, BPM, LEAN, Prosci ADKAR, Lean-baserad processmetodik, Processkartläggning
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Verksamhetsutveckling allmänt, Organisationsutveckling, Verksamhetsstyrning, Processutveckling, Workshopledning, Utredning, Processinförande, Verksamhetsanalys, Förändringsledning, Affärsplanering, Processförvaltning, Change Management, Koordinering
  • Kvalitetsstyrning

    Change Management
  • Ledarskap

    Ledarskap allmänt, Kurs- och seminarieledare, Organisationskultur och värdegrund
  • Standarder

    ISO 9001
  • Branscherfarenhet

    Passagerartransport, Hotell , Restaurang och Mötesindustri
  • Utbildning

    civ.ek, Annan högskoleutbildning 4 år eller mer
  • Roller

    Workshopledare, Organisations-och Processkonsult, Förändringsledare, Facilitator

Sebastians anställningar

  • Managementkonsult, Prové AB

    2014 - 2020

  • Banksäljare, Forex Bank

    2012 - 2014

  • Shift Manager, McDonald's Corporation

    2004 - 2012

Sebastians utbildningar

  • Civilekonom - Master of Business Administration (MBA) – Management, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

    2010 - 2014

  • Advanced Shift Management, McDonald's Business School

    2009 - 2009

  • Basic Shift Management, McDonald's Business School

    2008 - 2008

Till konsultsök

Kontakt

Anna Söderlund VD, Sälj och Rekrytering inom Management/Projektledning 072-200 27 21 anna.soderlund@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning