Hoppa till sidans innehåll

Alexandra Wikström Kelemen

Projektledare

Under de senaste åren har har Alexandra haft affärskritiska roller. Hon har erfarenhet från både offentlig- och privat sektor och har under flera år jobbat som en brygga mellan verksamhet och IT/teknik. Hon har en stor förståelse för komplexa IT-miljöer samtidigt som hon har förmågan att kommunicera med verksamheten utan att bli för teknisk. Erfarenheten av lösa tuffa uppgifter och anta utmaningar är helt naturligt för Alexandra och hon triggas av att bidra till stor grad.

Områden

  • Projektledare
  • Verksamhetsutvecklare
  • Service Manager

Om Alexandra

Alexandra älskar utmaningar, är driven och trivs i ledande positioner. Hon är en problemlösare som med sin analytiska förmåga alltid hittar en lösning. Som ledare är hon lyhörd och ser sig själv som en del i teamet, men har samtidigt inga problem med att fatta tuffa beslut och hantera konflikter. Hon brinner för att motivera och inspirera andra och har en väldigt god samarbetsförmåga. Alexandra är affärsmässig, kommunikativ, social och van vid att arbeta med personer från alla nivåer i en organisation. Hennes personlighet lämpar sig för drivande uppdrag såsom projektledning, förändringsledning och verksamhetsutveckling.

Alexandras CV

  • Saab AB

    Service Manager

    2022 -

    Service Manager för Second Line Support och On-site support.
  • Värnamo Kommun

    Projektledare

    2021 - 2022

    Konsulten var projektledare för ett projekt som säkerställde informationssäkerhet och efterlevnad av GDPR vid implementering av ett nytt Barn- och elevregister samt ett nytt HR-system. Konsulten var även delprojektledare för IT i implementationsprojektet.
  • Saab AB

    Uppdragsledare

    2021 - 2021

    Konsulten arbetade som uppdragsledare för ett antal olika uppdrag:

    Assethantering Hårdvara - Konsulten ansvarade för att säkerställa att hela processen för klienthårdvara sattes upp, ex. ta fram specifikationer, göra modeller beställningsbara, dokumentera krav på assethantering, ta fram installationsinstruktioner och utbilda personal.

    Service Desk - Konsulten var ansvarig för att sätta upp organisation för Service Desk och On-site support för den nya IT-miljön, inklusive resurssättning, nytt telefonisystem, rutiner, kunskapsartiklar etc.

    Resursplanering - Konsulten var ansvarig för att representera en del av linjeorganisationen i samtliga forum och diskussioner gällande struktur och resurssättning av förvaltningsorganisationen för den nya IT-miljön. Konsulten var även ansvarig för kompetensinventering samt planering för onboardning av nya resurser.
  • Saab AB

    Service Designer

    2021 - 2021

    Konsulten arbetade med att designa IT-tjänster för en ny IT-miljö och tog fram tjänstebeskrivning, maintenance plan, pris, budget, beställningsformulär, supportflöde etc. för respektive tjänst. Konsulten arbetade också med att planera drift och resurssätta de olika tjänsterna.
  • Linnéuniversitetet

    Projektledare

    2018 - 2019

    Konsulten var projektledare för Linnéuniversitetets implementering av ärendehanteringssystemet Easit. Easit implementerades under projektet på IT-avdelningen, Universitetsbiblioteket samt ett antal administrativa avdelningar. I projektgruppen ingick 6 personer, men ca 50 personer var involverade i olika delar av projektet.

    Som en del i konsultens uppdrag ledde konsulten arbetet med att genomlysa och förbättra IT-avdelningens (ITIL-) processer samt kartlägga Universitetsbiblioteket och de administrativa avdelningarnas processer. Arbetet gjordes i workshopform samt genom one-to-one möten med personer som jobbar inom de specifika processerna. Konsulten levererade en uppdaterad processdokumentation samt var ett stöd i uppsättningen av processerna i Easit.
  • Region Jönköpings län

    Programledare/Projektledare

    2017 - 2018

    Konsulten var programledare för Region Jönköpings läns anpassning till GDPR (Dataskyddsförordningen) samt projektledare för ett av de projekt som ingick i programmet. I konsultens projekt "Ledning och styrning av GDPR" tog konsulten fram en styrningsmodell samt riktlinjer och rutiner för GDPR. Konsulten utbildade även samtliga av Regionens ledningsgrupper samt nämnder och styrelser i GDPR. Som programledare hade konsulten ansvar för att starta upp projekten i programmet, följa upp dessa samt rapportera till programstyrgruppen.
  • Nässjö Kommun

    Tf. e-strateg/CIO

    2017 - 2018

    E-strategen ansvarar för kommunens övergripande e-utvecklingen och stöttar förvaltningarna i deras arbete. Fokus låg på informationssäkerhet, rollstyrd behörighetshantering (Identity Management) samt e-tjänsteutveckling. E-strategen sitter också med i olika samarbetsforum, så som e-strategerna på Höglandet och E-utvecklingsrådet i Jönköpings län.
  • Länsstyrelsen Västra Götalands län

    Projektledare

    2017 - 2017

    Konsulten ansvarande för övergripande projektledning och rapportering till styrgruppen. I projektgruppen ingick ca 10 personer.

    Projektet syftade till att migrera Fastighetsmäklarinspektionens IT-miljö då myndigheten skulle utlokaliseras och samlokaliseras med Länsstyrelsen i Karlstad. I projektet ingick migrering av system, mail, användardata etc. samt beställning av hårdvara och telefonitjänster.
  • Husqvarna AB

    Huvudprojektledare

    2016 - 2017

    Konsulten ansvarande för övergripande projektledning och under projektledaren fanns tre underprojektledare med ansvar för olika områden. Totalt ingick 15-20 personer i projektet.

    Projektet implementera ett nytt IT Service Management system (ärendehantering) globalt inom Husqvarna Group, en ny ITSM-portal för samtliga slutanvändare inom Husqvarna Group, nya processer (baserade på ITIL) samt ett nytt team med ansvar för Service Integration. I projektet ingick även People Change and Communications, med ansvar för att kommunicera förändringen globalt, utbilda samtliga handläggare samt tillhandahålla utbildningsmaterial för slutanvändare.

    Projektets mål var en effektivare hantering av den outsourcade IT-miljön där leverantörerna jobbar i ett system, med samma processer och har en ingångsport för koordinering av ärenden. Projektet levererade även en möjlighet för Husqvarna att följa upp leverantörernas prestationer genom att mäta SLA:er.
  • Höglandsförbundet/Höglandets IT

    Affärsutvecklare

    2013 - 2016

    Som affärsutvecklare på Höglandets Kommunalförbund (HKF) var konsulten ansvarig för framtagande och utveckling av tjänstekatalog för IT samt för prissättning och fakturering av IT-tjänster. Tjänstekatalogen är i ständig utveckling och nya tjänster för att möte kommunernas behov tas fram efter hand. Då tjänsterna ska vara generella och passa flera kommuners behov är en viktig del av arbetsuppgifterna även att genom workshops och andra metoder samla in kommuner och förvaltningars krav och analysera dessa för att kunna utveckla rätt tjänster i rätt tid. Då tjänstekatalogen infördes under 2014 har en viktig del även varit att pedagogiskt förklara tjänsteinnehåll och prissättning för ekonomer, förvaltningschefer, strateger etc.

    Konsulten hade även ansvar för upphandling av datorer och tillbehör, avtalsuppföljning, hantering av leasingutbyte samt licenshantering.
  • Höglandsförbundet/Höglandets IT

    Projektledare

    2012 - 2013

    Som projektledare var konsulten ansvarig för ett antal kommunövergripande projekt inom IT, så som exempelvis framtagande av koncept samt utrullning av ca 1000 datorer till kommunernas gymnasieskolor. Då företaget saknade erfarenhet av att driva projekt tog hon även fram en projektmodell (baserad på PROPS).

    Konsulten var även ansvarig för processkartläggning och modellering och använde sig av verktygen 2c8 och Visio och vidareutbildade sig under denna tid i processmodellering i 2c8 samt processledning.

    Konsulten var även kundansvarig, främst mot Barn- och utbildningsförvaltningarna i de fem kommunerna och startade upp det första kommunöverskridande nätverket som nu fungerar som en gemensam kravställare mot Höglandsförbundet.
  • Vertis Environmental Finance, Budapest

    Sales Trader

    2011 - 2011

    Konsulten hade ansvar för att starta upp handel med utsläppsrätter mot den svenska marknaden.
  • Sony Ericsson Mobile Communications

    Requirement Coordinator

    2010 - 2011

    Hantering av kund- och marknadskrav, legala krav samt interna krav för hårdvara. Alexandra var även ansvarig för att ta in och analysera kravmassa från nya kunder så som NTT Docomo, Verizon US och AT&T samt för att sätta upp process för kravhantering från kund till produktion.
  • Sony Ericsson Mobile Communications

    PlayNow plus Configuration Manager

    2009 - 2009

    Hantering och viss konfigurering av mjukvaruklienter och sevrar för musiktjänsten PlayNow plus.
  • Sony Ericsson Mobile Communications

    Sales Item Design Engineer

    2009 - 2009

    Konfigurering av marknads- och operatörsspecifika Sales Items för produktion samt insamling och hantering av operatörskrav. Alexandra hade också ansvar för att vara kontaktperson mot fabrik och säkerställa kvaliteten i avdelningens BOM:ar.
  • Sony Ericsson Mobile Communications

    Sales Item Configuration Manager

    2007 - 2009

    Konfigurering av marknads- och operatörsspecifika Sales Items för produktion. Alexandra hade också ansvar för att vara kontaktperson mot fabrik och säkerställa kvaliteten i avdelningens BOM:ar.

Alexandras kompetensområden

  • Branscherfarenhet

    Medlemsorganisationer & Fackförbund, Service/Tjänster, Tillverkande Industri, Stat/kommun/Landsting, Tillverkare av Telekomutrustning, Skola och utbildningsväsende, Hotell , Restaurang och Mötesindustri, Hälso-Sjukvård
  • Försäljning

    Avtal och Förhandling, Anbudsförfarande
  • Hårdvara

    Mac, PC
  • IT-strategi

    Teknikutredning
  • Kommunikation & Information

    Externkommunikation, Event management, Sociala medier, Kampanjer, Förändringskommunikation, Internkommunikation, Engelska
  • Kvalitetsstyrning

    Dokumenthantering, Dokumentation, Kvalitetssystem, Kvalitetscertifiering, Configuration Management, Change Management, Kvalitetsledning
  • Ledarskap

    Operativ ledning, Styrelseledamot, Ledarskap allmänt
  • Marknadsföring

    Utvecklingsprojekt- Varor och tjänster, Digitalisering
  • Metoder & Processer

    Agila metoder allmänt, Prince2, ITIL, Processer och metoder allmänt, PROPS, Processkartläggning, PENG, PM3, PPS, Lean-baserad processmetodik
  • Modulkunskap affärssystem

    Tidrapportering, Projektredovisning/Projektstyrning, Fakturering
  • Projektfaser

    Systemering/Design/Krav, Förstudie, Projektering, Utveckling/Genomförande, Implementation, Test, Införande och överlämning, Drift
  • Projektledning

    Effekt- och nyttohemtagning, Projektledning, Teknisk projektledning, Inköp, Agile project systems, Event Management, Administrativ huvudprojektledning, Administrativ delprojektledning, Portföljledning
  • Roller

    Affärsutvecklare, Upphandlare, Huvudprojektledare, Delprojektledare, Teknisk projektledare
  • Tillämpningar

    Ärendehanteringssystem
  • Upphandling

    LOU, Resurs i upphandlingsprocess, Beställarstöd, Inköp och förhandling, Offertutvärdering, Leverantörsanalys, Tillgänglighet, Kravformulering
  • Utbildning

    civ.ek, Workshopledning
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Change Management, Programledning, Organisationsutveckling, Strategisk planering, Processutveckling, Affärsutveckling, Workshopledning, Utredning, Kravanalys, Processinförande, Kravmodellering, Verksamhetsmodellering, Affärs och IT strategi, GDPR, Projektledning, Verksamhetsutveckling allmänt, Sustainability/Hållbarhet, Omvärldsanalys, Utbildning
  • Verktyg & Middleware

    MS Explorer, MS Exchange, MS Office

Alexandras anställningar

  • Affärsutvecklare, Höglandets Kommunalförbund

    2013 - 2016

  • Projektledare, Höglandets Kommunalförbund

    2012 - 2013

  • Sales Trader, Vertis Environmental Finance

    2011 - 2011

  • Ägare & Konsult, AxW Consulting

    2009 - 2011

  • Konsult, Maxkompetens AB

    2007 - 2008

  • Säljassistent, Din Bil Syd AB

    2006 - 2007

  • Turistinformatör, Sävsjö Kommun

    2004 - 2006

Alexandras utbildningar

  • Hållbarhetsutbildning, Region Jönköpings län

    2020 - 2020

  • AI for Everyone, Coursera

    2020 - 2020

  • GDPR i Teori och praktiken, Olingo Consulting AB

    2017 - 2017

  • Att bygga en tjänstekatalog, BiTA

    2013 - 2013

  • Processledning, Peter & Partner

    2013 - 2013

  • ITIL Foundation v3 (certifierad), BiTA

    2012 - 2012

  • Redaktörsutbildning SharePoint 2010, Lexicon

    2012 - 2012

  • Grundkurs Lagen om Offentlig Upphandling, Sveriges Kommuner och Landsting

    2012 - 2012

  • SQL, HTML, CSS och PHP programmering, Blekinge Tekniska Högskola

    2011 - 2011

  • Project Management, Gävle Högskola

    2011 - 2011

  • CSR baserat på kvalitetsutveckling, Högskolan på Gotland

    2011 - 2011

  • Magisterprogrammet Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet

    2002 - 2007

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning