Alexandra Wikström Kelemen
Projektledare
Under de senaste åren har har Alexandra haft affärskritiska roller. Hon har erfarenhet från både offentlig- och privat sektor och har under flera år jobbat som en brygga mellan verksamhet och IT/teknik. Hon har en stor förståelse för komplexa IT-miljöer samtidigt som hon har förmågan att kommunicera med verksamheten utan att bli för teknisk. Erfarenheten av lösa tuffa uppgifter och anta utmaningar är helt naturligt för Alexandra och hon triggas av att bidra till stor grad.
Områden
- Projektledare
- Verksamhetsutvecklare
- Service Manager
Om Alexandra
Alexandra älskar utmaningar, är driven och trivs i ledande positioner. Hon är en problemlösare som med sin analytiska förmåga alltid hittar en lösning. Som ledare är hon lyhörd och ser sig själv som en del i teamet, men har samtidigt inga problem med att fatta tuffa beslut och hantera konflikter. Hon brinner för att motivera och inspirera andra och har en väldigt god samarbetsförmåga. Alexandra är affärsmässig, kommunikativ, social och van vid att arbeta med personer från alla nivåer i en organisation. Hennes personlighet lämpar sig för drivande uppdrag såsom projektledning, förändringsledning och verksamhetsutveckling.Alexandras CV
-
Saab AB
Service Manager
2022 -
Service Manager för Second Line Support och On-site support. -
Värnamo Kommun
Projektledare
2021 - 2022
Konsulten var projektledare för ett projekt som säkerställde informationssäkerhet och efterlevnad av GDPR vid implementering av ett nytt Barn- och elevregister samt ett nytt HR-system. Konsulten var även delprojektledare för IT i implementationsprojektet. -
Saab AB
Uppdragsledare
2021 - 2021
Konsulten arbetade som uppdragsledare för ett antal olika uppdrag:
Assethantering Hårdvara - Konsulten ansvarade för att säkerställa att hela processen för klienthårdvara sattes upp, ex. ta fram specifikationer, göra modeller beställningsbara, dokumentera krav på assethantering, ta fram installationsinstruktioner och utbilda personal.
Service Desk - Konsulten var ansvarig för att sätta upp organisation för Service Desk och On-site support för den nya IT-miljön, inklusive resurssättning, nytt telefonisystem, rutiner, kunskapsartiklar etc.
Resursplanering - Konsulten var ansvarig för att representera en del av linjeorganisationen i samtliga forum och diskussioner gällande struktur och resurssättning av förvaltningsorganisationen för den nya IT-miljön. Konsulten var även ansvarig för kompetensinventering samt planering för onboardning av nya resurser. -
Saab AB
Service Designer
2021 - 2021
Konsulten arbetade med att designa IT-tjänster för en ny IT-miljö och tog fram tjänstebeskrivning, maintenance plan, pris, budget, beställningsformulär, supportflöde etc. för respektive tjänst. Konsulten arbetade också med att planera drift och resurssätta de olika tjänsterna. -
Linnéuniversitetet
Projektledare
2018 - 2019
Konsulten var projektledare för Linnéuniversitetets implementering av ärendehanteringssystemet Easit. Easit implementerades under projektet på IT-avdelningen, Universitetsbiblioteket samt ett antal administrativa avdelningar. I projektgruppen ingick 6 personer, men ca 50 personer var involverade i olika delar av projektet.
Som en del i konsultens uppdrag ledde konsulten arbetet med att genomlysa och förbättra IT-avdelningens (ITIL-) processer samt kartlägga Universitetsbiblioteket och de administrativa avdelningarnas processer. Arbetet gjordes i workshopform samt genom one-to-one möten med personer som jobbar inom de specifika processerna. Konsulten levererade en uppdaterad processdokumentation samt var ett stöd i uppsättningen av processerna i Easit. -
Region Jönköpings län
Programledare/Projektledare
2017 - 2018
Konsulten var programledare för Region Jönköpings läns anpassning till GDPR (Dataskyddsförordningen) samt projektledare för ett av de projekt som ingick i programmet. I konsultens projekt "Ledning och styrning av GDPR" tog konsulten fram en styrningsmodell samt riktlinjer och rutiner för GDPR. Konsulten utbildade även samtliga av Regionens ledningsgrupper samt nämnder och styrelser i GDPR. Som programledare hade konsulten ansvar för att starta upp projekten i programmet, följa upp dessa samt rapportera till programstyrgruppen. -
Nässjö Kommun
Tf. e-strateg/CIO
2017 - 2018
E-strategen ansvarar för kommunens övergripande e-utvecklingen och stöttar förvaltningarna i deras arbete. Fokus låg på informationssäkerhet, rollstyrd behörighetshantering (Identity Management) samt e-tjänsteutveckling. E-strategen sitter också med i olika samarbetsforum, så som e-strategerna på Höglandet och E-utvecklingsrådet i Jönköpings län. -
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Projektledare
2017 - 2017
Konsulten ansvarande för övergripande projektledning och rapportering till styrgruppen. I projektgruppen ingick ca 10 personer.
Projektet syftade till att migrera Fastighetsmäklarinspektionens IT-miljö då myndigheten skulle utlokaliseras och samlokaliseras med Länsstyrelsen i Karlstad. I projektet ingick migrering av system, mail, användardata etc. samt beställning av hårdvara och telefonitjänster. -
Husqvarna AB
Huvudprojektledare
2016 - 2017
Konsulten ansvarande för övergripande projektledning och under projektledaren fanns tre underprojektledare med ansvar för olika områden. Totalt ingick 15-20 personer i projektet.
Projektet implementera ett nytt IT Service Management system (ärendehantering) globalt inom Husqvarna Group, en ny ITSM-portal för samtliga slutanvändare inom Husqvarna Group, nya processer (baserade på ITIL) samt ett nytt team med ansvar för Service Integration. I projektet ingick även People Change and Communications, med ansvar för att kommunicera förändringen globalt, utbilda samtliga handläggare samt tillhandahålla utbildningsmaterial för slutanvändare.
Projektets mål var en effektivare hantering av den outsourcade IT-miljön där leverantörerna jobbar i ett system, med samma processer och har en ingångsport för koordinering av ärenden. Projektet levererade även en möjlighet för Husqvarna att följa upp leverantörernas prestationer genom att mäta SLA:er. -
Höglandsförbundet/Höglandets IT
Affärsutvecklare
2013 - 2016
Som affärsutvecklare på Höglandets Kommunalförbund (HKF) var konsulten ansvarig för framtagande och utveckling av tjänstekatalog för IT samt för prissättning och fakturering av IT-tjänster. Tjänstekatalogen är i ständig utveckling och nya tjänster för att möte kommunernas behov tas fram efter hand. Då tjänsterna ska vara generella och passa flera kommuners behov är en viktig del av arbetsuppgifterna även att genom workshops och andra metoder samla in kommuner och förvaltningars krav och analysera dessa för att kunna utveckla rätt tjänster i rätt tid. Då tjänstekatalogen infördes under 2014 har en viktig del även varit att pedagogiskt förklara tjänsteinnehåll och prissättning för ekonomer, förvaltningschefer, strateger etc.
Konsulten hade även ansvar för upphandling av datorer och tillbehör, avtalsuppföljning, hantering av leasingutbyte samt licenshantering. -
Höglandsförbundet/Höglandets IT
Projektledare
2012 - 2013
Som projektledare var konsulten ansvarig för ett antal kommunövergripande projekt inom IT, så som exempelvis framtagande av koncept samt utrullning av ca 1000 datorer till kommunernas gymnasieskolor. Då företaget saknade erfarenhet av att driva projekt tog hon även fram en projektmodell (baserad på PROPS).
Konsulten var även ansvarig för processkartläggning och modellering och använde sig av verktygen 2c8 och Visio och vidareutbildade sig under denna tid i processmodellering i 2c8 samt processledning.
Konsulten var även kundansvarig, främst mot Barn- och utbildningsförvaltningarna i de fem kommunerna och startade upp det första kommunöverskridande nätverket som nu fungerar som en gemensam kravställare mot Höglandsförbundet. -
Vertis Environmental Finance, Budapest
Sales Trader
2011 - 2011
Konsulten hade ansvar för att starta upp handel med utsläppsrätter mot den svenska marknaden. -
Sony Ericsson Mobile Communications
Requirement Coordinator
2010 - 2011
Hantering av kund- och marknadskrav, legala krav samt interna krav för hårdvara. Alexandra var även ansvarig för att ta in och analysera kravmassa från nya kunder så som NTT Docomo, Verizon US och AT&T samt för att sätta upp process för kravhantering från kund till produktion. -
Sony Ericsson Mobile Communications
PlayNow plus Configuration Manager
2009 - 2009
Hantering och viss konfigurering av mjukvaruklienter och sevrar för musiktjänsten PlayNow plus. -
Sony Ericsson Mobile Communications
Sales Item Design Engineer
2009 - 2009
Konfigurering av marknads- och operatörsspecifika Sales Items för produktion samt insamling och hantering av operatörskrav. Alexandra hade också ansvar för att vara kontaktperson mot fabrik och säkerställa kvaliteten i avdelningens BOM:ar. -
Sony Ericsson Mobile Communications
Sales Item Configuration Manager
2007 - 2009
Konfigurering av marknads- och operatörsspecifika Sales Items för produktion. Alexandra hade också ansvar för att vara kontaktperson mot fabrik och säkerställa kvaliteten i avdelningens BOM:ar.
Alexandras kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Medlemsorganisationer & Fackförbund, Service/Tjänster, Tillverkande Industri, Stat/kommun/Landsting, Tillverkare av Telekomutrustning, Skola och utbildningsväsende, Hotell , Restaurang och Mötesindustri, Hälso-Sjukvård -
Försäljning
Avtal och Förhandling, Anbudsförfarande -
Hårdvara
Mac, PC -
IT-strategi
Teknikutredning -
Kommunikation & Information
Externkommunikation, Event management, Sociala medier, Kampanjer, Förändringskommunikation, Internkommunikation, Engelska -
Kvalitetsstyrning
Dokumenthantering, Dokumentation, Kvalitetssystem, Kvalitetscertifiering, Configuration Management, Change Management, Kvalitetsledning -
Ledarskap
Operativ ledning, Styrelseledamot, Ledarskap allmänt -
Marknadsföring
Utvecklingsprojekt- Varor och tjänster, Digitalisering -
Metoder & Processer
Agila metoder allmänt, Prince2, ITIL, Processer och metoder allmänt, PROPS, Processkartläggning, PENG, PM3, PPS, Lean-baserad processmetodik -
Modulkunskap affärssystem
Tidrapportering, Projektredovisning/Projektstyrning, Fakturering -
Projektfaser
Systemering/Design/Krav, Förstudie, Projektering, Utveckling/Genomförande, Implementation, Test, Införande och överlämning, Drift -
Projektledning
Effekt- och nyttohemtagning, Projektledning, Teknisk projektledning, Inköp, Agile project systems, Event Management, Administrativ huvudprojektledning, Administrativ delprojektledning, Portföljledning -
Roller
Affärsutvecklare, Upphandlare, Huvudprojektledare, Delprojektledare, Teknisk projektledare -
Tillämpningar
Ärendehanteringssystem -
Upphandling
LOU, Resurs i upphandlingsprocess, Beställarstöd, Inköp och förhandling, Offertutvärdering, Leverantörsanalys, Tillgänglighet, Kravformulering -
Utbildning
civ.ek, Workshopledning -
Verksamhetsutveckling och Strategi
Change Management, Programledning, Organisationsutveckling, Strategisk planering, Processutveckling, Affärsutveckling, Workshopledning, Utredning, Kravanalys, Processinförande, Kravmodellering, Verksamhetsmodellering, Affärs och IT strategi, GDPR, Projektledning, Verksamhetsutveckling allmänt, Sustainability/Hållbarhet, Omvärldsanalys, Utbildning -
Verktyg & Middleware
MS Explorer, MS Exchange, MS Office
Alexandras anställningar
-
Affärsutvecklare, Höglandets Kommunalförbund
2013 - 2016
-
Projektledare, Höglandets Kommunalförbund
2012 - 2013
-
Sales Trader, Vertis Environmental Finance
2011 - 2011
-
Ägare & Konsult, AxW Consulting
2009 - 2011
-
Konsult, Maxkompetens AB
2007 - 2008
-
Säljassistent, Din Bil Syd AB
2006 - 2007
-
Turistinformatör, Sävsjö Kommun
2004 - 2006
Alexandras utbildningar
-
Hållbarhetsutbildning, Region Jönköpings län
2020 - 2020
-
AI for Everyone, Coursera
2020 - 2020
-
GDPR i Teori och praktiken, Olingo Consulting AB
2017 - 2017
-
Att bygga en tjänstekatalog, BiTA
2013 - 2013
-
Processledning, Peter & Partner
2013 - 2013
-
ITIL Foundation v3 (certifierad), BiTA
2012 - 2012
-
Redaktörsutbildning SharePoint 2010, Lexicon
2012 - 2012
-
Grundkurs Lagen om Offentlig Upphandling, Sveriges Kommuner och Landsting
2012 - 2012
-
SQL, HTML, CSS och PHP programmering, Blekinge Tekniska Högskola
2011 - 2011
-
Project Management, Gävle Högskola
2011 - 2011
-
CSR baserat på kvalitetsutveckling, Högskolan på Gotland
2011 - 2011
-
Magisterprogrammet Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet
2002 - 2007