Håkan Ågren
Systemintegrationsarkitekt
Håkan har under flera år jobbat som systemintegrationsarkitekt hos Volvo Group AB/Volvo IT. Hos Volvo har han arbetat med systemintegration in en extremt stor och komplex systemmiljö. Han har haft uppgifter har innehållit att skapa bland annat nya arkitekturlösningar, utreda problem i existerande miljöer, utveckling av en ny servicebuss och säkerhetsfrågor. Håkan har också jobbat med internutbildning, kontroll av arkitekturell kvalitet och har ett uppdrag som Lead Architect för ett stort projekt som drivs av ekonomiavdelningen.
Håkan har i sitt arbete på Volvo använd sig av verktyg som Websphere Message Broker Toolkit, Websphere MQ Explorer, RFHUtil, Eclipse, XML-Spy, Subversion, Visio, Athlassian JIRA, Athlassian Confluence, Jenkins, Maven, MS SQL Server och Python.
Inom tidigare anställningar har Håkan jobbat länge med professional services inom Airlines och Intellectual Property. Han har utvecklat klassbibliotek, och även applikationer, för datamigrering och formattering. Tekniker som Håkan använde under den tiden innehåller Sybase PowerBuilder, MS SQL Server, Oracle, Microsoft Access, C#, Python, CVS, Mercurial, Linux, QPid, Athlassian JIRA och Athlassian Confluence.
Håkan talar flytande engelska och behärskar även engelska i skrift mycket väl.
Områden
- Systemintegrationsarkitekt
- Systemutvecklare
- Databasutvecklare
Om Håkan
Håkan är en trevlig och social kollega med ett fokus på kundnytta. Med en både bred och djup bakgrund inom IT-branschen är Håkan en skicklig analytiker och problemlösare. Han delar gärna med sig av sina kunskaper till både kollegor och kunder. Håkan har jobbat med support, programmering, analys, design, integration, arkitektur, test och dokumentation.Håkans CV
-
Volvo Penta
Lösningsarkitekt
2023 - 2024
Projekt
Volvo Pentas produktutvecklingsorganisation arbetar med en mängd projekt för att ställa om till elektriska och hybrid-produkter inom sina stora affärsområden Marin och Industri. Bland annat är Håkan inblandad i projekt för utveckling för mjukvarudistribution över internet samt
införande av Volvos nya generation av motorstyrningsplattform.
Roll
Håkans roll som lösningsarkitekt innebär arbete med förstudie, informationsflöden, säkerhetsanalys, infrastrukturkrav, arbetssätt och systemintegration. I förstudiearbetet för den nya motorstyrningen blir analysen väldigt omfattande; från verksamhetsförmågor till säkerhetsanalys till systemarkitetur.
Nytta
Övergången till elektromobilitet är en nödvändighet i branschen och bidrar till att både stärka Volvos Groups hållbarhetsprofil och möjliggöra en mer tjänstebaserad affär. -
Göteborgs Stad - Argos
Lösningsarkitekt
2021 - 2023
Projekt
Kretslopp och vatten ska migrera sin kundhantering och fakturering för vatten och avfallshantering från en lösning med flera äldre IT-system till en modernare plattform. Systemet hanterar såväl kunders kontrakt på rinnande vatten som besök på återvinningscentraler, fakturering och e-tjänster för kunder.
Roll
Som lösningsarkitekt i projektet arbetar Håkan med att se till att målarkitektur följs, bidrar med kunskap kring Göteborgs Stads infrastruktur och standardtjänster för information, skärper upp säkerhet för dataflöden och ställer krav på projektets integrationspartners.
Nytta
En modernare plattform innebär större möjligheter att under projektets gång och även längre fram i tiden vidareutveckla transparens, tjänster och gränssnitt emot slutkunden. -
Göteborgs Stad - Politisk Ärendehantering
Lösningsarkitekt
2020 - 2023
Lösningsarkitekt
Projekt
Göteborgs Stad inför ett nytt system för att hantera den politiska processen, vilket för en kommun är centralt. Projektet syftar till att modernisera verktygsstödet för processen men också att styra upp processen och likrikta arbetssättet inom olika verksamheter.
Roll
Håkan arbetar med allt från riskanalys till design och implementation av lösningar. I myndighets miljö måste en del extra lagar om transparens följas men även kommunens egna policies om öppenhet ska följas. Under upphandlingsfasen av projektet arbetade Håkan med kraven på upphandlad produkt; insamling, analys, formulering och verifikation. Håkan tar som lösningsarkitekt alltid allvarligt på säkerhetsfrågan då myndigheter naturligt ofta behandlar skyddsvärd information. Under våren 2023 hade Håkan också en roll som teknisk support för systemets slutanvändare.
Nytta
Migreringen till en ny miljö är ett steg i planen att helt migrera bort från en teknisk miljö inom Göteborgs Stad och därmed minska komplexiteten i IT-miljön. Samtidigt ger detta en möjlighet att förbättra både interna arbetssätt och service såval som transparens mot medborgarna. -
Volvo Group
IT-arkitekt
2018 - 2020
Projekt
Volvo Construction Equipment (VCE) jobbade med en stor strategisk IT-omställning som bland annat innebär att byta en stor del av applikationerna inom området PLM. Ett flertal projekt på detta område har slagits samman till ett större program som syftar till bättre support för det sätt som olika utrustningsval görs hos VCE, bland annat spårning av ändringar i både hård och mjukvara på varje specifik maskin.
Roll
Håkan jobbade med systemintegrationer via messaging middleware såsom IBM MQ samt specialmjukvara i Volvos integrationsplattform. Uppdraget omfattar arkitekturella beslut, lösningsdesign, implementation, deployment och dokumentation. Håkan tog även rollen som databasdesigner i ett av delprojekten i programmet och deltog i diskussioner om olika lösningalternativ och plattformsval på hög nivå.
Nytta
Håkan har med sin erfarenhet av Volvos arbete runt integration i olika roller kunnat bidra med snabb utveckling av godkänd,flexibel och dokumenterad integrationsarkitektur. Programmet har kunnat ha en kontaktpunkt för allt som hade med Volvos integrationsplattform att göra i samtliga projekt och faser.
Teknik
IBM MQ, VCOM, Visio, Service Now, Jira -
Volvo Cars Group IT
Lösningsarkitekt
2017 - 2018
Projekt
Volvo Cars hade behov av att byta en EDI-plattform vid bilfabriken i Torslanda. Plattformen används för Supply Chain Logistics enligh principen Just In Time Just In Sequence. Detta innebär att exakt rätt delar levereras till produktionslinjen i rätt ordning vid rätt tid från externa logistikpartners. Varje bil hanteras som en unik kombination i produktionslinjen.
Roll
Håkan tog en mycket drivande och koordinerande roll som lösningsarkitekt men ansvar för nulägesanalys, analys av möjliga ersättningsprodukter, säkra högpresterande infrastruktur med HA för både nätverk och middleware, kravinsamling, driva utvecklings och testarbete, lösningsarkitektur, migreringsplan, support och dokumentation. Då projektgruppen var mycket liten innebar projektet extra mycket självständigt arbete.
Nytta
Håkans lösningsorienterade och analytiska arbetssätt gjorde att detaljer lyftes upp tidigt och de höga kraven på prestanda och stabilitet kunde tillgodoses. Håkan och projektet kunde minimera risker genom en inbyggd flexibilitet i systemet.
Teknik
IBM MQ, IBM Datapower, EDIFACT, AS2, Visio, EA Sparx, Service Now -
Jeppesen Systems AB
Systems Analyst
2016 - 2017
Projekt
Jeppesens nya Tracking-plattform skulle installeras hos en pilotkund och projektet både vidareutvecklade produkten samt byggde specialiserad mjukvara för integration med den specifika slutkunden.
Trackingplattformen håller reda på den flygande personalens scheman och stödjer arbetat med att underhålla schemat med hänsyn till förseningar, sjukdomar och andra störningar.
Roll
Håkan jobbade med integrationslagret i Jeppesens nya applikationsplattform. I sin roll som System Analyst jobbade han med både generella funktioner och kundspecifika integrationer. Håkan och hans team jobbade med utveckling enligt SCRUM-metodik och continuous integration och utvecklade både i Python och Java. Håkan jobbade mycket med Java och integrationsramverket Camel, men även strömmande webbtjänster för hantering av stora datamängder.
Nytta
Håkan bidrog med en djup erfarenhet av messagingplattformar var viktig i att förbättra användandet av och kunskapen kring Apache Camel i teamet.
Teknik
Python, Java, Camel, REST, SOAP, Mercurial, Maven, Jenkins, Athlassian JIRA, Visio -
Volvo Group AB - Volvo Group Exposure
Lead Architect
2015 - 2016
Projekt
Volvo Group har haft många omorganiseringar och även uppköp och försäljning av företag. Projektet syftar till att förbättra de finansiella rapporterna med avseende på utsatthet mot finansiella risker och krediter. Projektet är ännu i en förstudiefas.
Roll
Håkans roll är att ha ett arkitekturellt ansvar för hela IT-lösningen och även fungera som en brygga mellan SME och utvecklingsteam. En stor del av arbetet kommer att bestå i att analysera vilka system som berörs av de dataförändringar som kommer att krävas. I senare faser är det kravanalys och kommunikation med alla berörda system som blir den huvudsakliga uppgiften.
Nytta
Den högre detaljnivån i utsatthetsrapporterna kommer hjälpa Volvo att identifiera finansiella riskområden mycket mer finkornigt. Det kommer också att förenkla exempelvis värdering av hela koncernen eller av enskilda delar. -
Volvo Group AB - Business Administration Architecture Office
IT Architect
2014 - 2016
Projekt
BA Architecture Office (BA AO) arbetar med kvalitetssäkring av mjukvaruprojekt som berörs application i BA-portföljen. Tidigare hade Volvos olika AO endast ansvaret för att hantera integrationsdelarna, men har nu ansvaret för att guida projekt genom hela kvalitetssäkringen.
Roll
Håkan är en del av BA AO som har ansvaret att guida projekten igenom kvalitetssäkringsprocessen och se till att dokumentation och arkitektur håller hög kvalité. Håkan bidrar med en stark teknisk och arkitekturell kompetens och en analytisk blick.
Nytta
Volvo har en stor mängd egna in-house-applikationer i en extremt komplex IT-miljö. För att skapa mer ordning i driftsmiljön och därmed lägre kostnader har man infört en kvalitetssäkring där projekten måste visa både krav och planer innan man tillåts gå vidare till utvecklingsfasen. Detta sätt att likrikta arkitekturen skapar en enklare miljö som är lättare att drifta och därmed också både billigare, stabilare och lättare att felsöka vid behov.
Teknik
Visio, Athlassian JIRA -
Volvo Group AB - DRS Integration
IT Architect
2014 - 2016
Projekt
DRS Integration är en specialinriktad gruppering inom Volvo Group som bland annat arbetar med metodutveckling, utvecklarstöd, dokumentationsramverk, verktygsutveckling, granskning och specialistresurser inom systemintegration. Arbetet är mycket självständigt och kräver god initiativförmåga.
Roll
Håkan arbetar som senior IT-arkitekt i en position där han har flera stödjande uppgifter inom integrationsområdet. Bland dessa märks:
- Stödja arkitekter och utvecklare med arkitekturella och tekniska frågor
- Granska befintliga lösningar när så begärs och föreslå ändringar vid behov.
- Utveckla och vidareutveckla metoder och ramverk
- Hålla utbildning i WebSphere MQ/IBM MQ.
- Framställning av utbildningsmaterial för e-learning.
- Dokumentera metoder och standarder på ett lättillgängligt format.
Håkan bidrar med en stark service-anda och stark specialistkunskap. Han är också en pragmatiker när det gäller att hitta nya vägar när givna standardlösningar inte matchar.
Nytta
Inom stora organisationer är det viktigt att likrikta hur integrationer implementeras för att hålla nere komplexitet och runtime-kostnader. Gruppen hjälper företagets arkitekter och utvecklare att följa likriktningen på bästa sätt genom att utveckla metoder och agera mentorer för mindre integrationserfarna projekt. Gruppen gör också ofta granskningar av integrationslösningar där det ofta är problem.
Teknik
Visual Studio, Eclipse, XML, Java, Websphere MQ, Websphere Message Broker, Visio, SOAP, Athlassian JIRA, Athlassian Confluence, Remedy, Maven, Jenkins, Nexus -
Volvo Group AB - Business Administration Service Bus
IT Architect
2013 - 2015
Projekt
Håkan har jobbat som IT-arkitekt i uppbyggandet av en service-buss för Business Administration (BA). Inom denna roll har Håkan arbetat med att sätta regler för hur BAs applikationer ska kommunicera standardicerat. Han har också jobbat med XML-scheman, krypteringskrav, ansvarsfrågor och versionshantering.
Roll
Håkan tillförde en starkare teknisk kompetens till ett projekt som tidigare var affärs och informationsorienterat. Håkan har också kunnat lägga en större kraft bakom arkitekturella beslut för att likrikta dem över olika delar av applikationskatalogen.
Nytta
En välkonstruerad servicebuss gör det enklare för kringliggande system att kommunicera med viktiga BA-system såsom Finans, HR, Real Estate, etc. När allt detta görs på liknande sätt, med samma standarder och med väl utpekade kontaktytor underlättar det både för projekt att använda de servicar som tillhandahålls men minskar också underhållskostnader som tidigare kom ifrån många olika speciallösningar.
Detta har gjort att Volvo idag har det lättare att integrera med framförallt masterdatatjänster från BA.
Teknik
XML, Visio -
Volvo Group AB - Volvo Construction Equipment
Integration Architect
2012 - 2012
Projekt
Volvo Construction Equipment (VCE) startade ett projekt för att automatisera distributionen av produktkataloger till sina återförsäljarorganisationer. Projektet lades ner då VCE och återförsäljare inte kunde komma överens och man valde då att till vidare fortsätta som förut.
Roll
Håkan fick uppgiften att konstruera en lösning för att distribuera kataloger och förändringar i binär form via VCEs standardlösning för kommunikation till återförsäljare. Detta var implementerat och kunde testas innan projektet lades ner.
Nytta
Automatisk distribution är mer tillförlitligt och i längden billigare än manuell filsändning. Ett etablerat system för automatisk distribution går också lätt att återanvända för eventuella nya återförsäljarorganisationer.
Tekniker
STAR XML, Visio, SVN -
Volvo Group AB - Group Trucks Operations
Integration Architect
2012 - 2014
Projekt
Som sitt första uppdrag på Volvo blev Håkan en del av ett program med tre delprojekt som supportar hela livscykeln för ett servicekontrakt, från försäljning och prissättning till fakturering, claims och arkivering.
Roll
Håkan hade ansvaret för att systemintegrationerna i projektet löstes på rätt sätt i enlighet med Volvo Groups principer. Han tog på egen hand fram en detaljerad integrationsarkitektur som på ett effektivt och resurssnålt sätt uppfyllde de krav som ställdes, men också nya meddelandeformat. Då extra utveckling krävdes på integrationsplattformen jobbade Håkan antingen som ledare och mentor för en utvecklare eller utvecklade själv.
Nytta
Inom kommersiell automotive (lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner etc) ligger den stora vinsten för tillverkarna i eftermarknadsprodukter och tjänster, som t.ex. service och reservdelar. Programmet SACCelerate skapade en ny svit av applikationer för att göra det möjligt att ta större andelar på denna marknad genom fördelaktiga servicekontrakt och en förenklad administration.
Den löst kopplade integrationsarkitekturen har också bevisat sin nytta då enskilda applikationer lätt kunnat ersättas av nya vid behov.
Tekniker
Java, XML Schema, Websphere MQ, Websphere Message Broker, Visio, Subversion, Maven -
Jeppesen Systems AB - Lufthansa CMS Program
Systemanalytiker/Systemexpert
2009 - 2012
Projekt
Lufthansa CMS-programmet syftade till att ersätta delar mjukvaran för planering av flygpersonal, ersätta mjukvara för hela trackingprocessen och avveckla mainframe-applikationerna som användes av Lufthansas crew-planering.
Roll
Håkans roll i början av projektet var som customiseringsutvecklare men tog med tiden en projektroll som arkitekt och kravanalytiker, ofta på plats hos kund. Han jobbade också med att förbättra teamets utvecklingsmetoder som automatisering av tester. Håkan blev också ofta kundens diskussionspartner och var en god representant för Jeppesen och projektet på plats. Under projektets gång blev Håkan befordrad från Systemanalytiker till Systemexpert. Håkan tog också fram detaljerad dokumentation över den programlogik som togs fram för customiseringslagret och systemintegrationer.
Nytta
Jeppesens mjukvara för optimisering av crew-planeringsprocessen är världsledande och hjälper användarna att skapa billigare planeringslösningar, speciellt för stora mängder personal med många regler. Trackingmjukvaran håller reda på om förseningar eller annat gör att ändringar måste göras i schemat och även här är optimering viktigt. Lufthansas användande av mainframe var också mycket kostsamt att utgjorde ensamt ett bra businesscase för hela programmet.
Tekniker:
Python, XML, Linux, Eclipse, Mercurial, RUP -
Jeppesen Systems AB - Qantas Airways Rostering
Systemanalytiker
2008 - 2009
Projekt
Håkan arbetade med ett projekt för att optimera planeringen av personal på Qantas Airways flygrutter. Projektet ersatte mjukvara för hela processen för personalplanering.
Roll
Håkan fick ansvaret för datatransformering i projektet. Detta implementerades i produktens customiseringslager. Håkan skapade även standardklasser för I/O-datastrukturer som sedan återanvändes i andra projekt. Även problemmodellering och statistikrapporter ingick i Håkans uppgifter.
Nytta
Jeppesens planeringssystem är världsledande och skapar nästan alltid billigare scheman än konkurrenters produkter. Qantas Airways rosteringprojekt syftade till att dra nytta av denna bättre optimering, men också andra funktioner som:
- Möjlighet att korrekt modellera lagar och fackliga avtal på ett effektivare sätt.
- Förbättrade möjligheter att ta hänsyn till personalens önskningar om resmål, lediga dagar och mycket mer.
- Ett större mått av automatisering i processen.
Teknik
Python, CVS, XML, Eclipse, Linux, RUP -
Jeppesen Systems AB - Qantas Airways Pairing
Systemanalytiker
2007 - 2008
Projekt
Håkan arbetade med ett projekt för att optimera planeringen av flygrutter för Qantas Airlines. Projektet ersatte mjukvara för hela processen för ruttplanering. Rutterna beskriver schemat för flygplan för att täcka samtliga planerade flighter och även passa in nödvändig service.
Roll
Håkan fick ansvaret för datatransformering i projektet. Detta implementerades i produktens customiseringslager. Även problemmodellering och statistikrapporter ingick i Håkans uppgifter.
Nytta
Jeppesens planeringssystem är världsledande och skapar nästan alltid billigare scheman än konkurrenters produkter. Qantas Airlines pairingprojekt syftade till att dra nytta av denna bättre optimering av rutter.
Teknik
Python, CVS, XML, Eclipse, Linux, RUP -
Jeppesen Systems AB - Singapore Airlines Rostering
Systemanalytiker
2007 - 2008
Projekt
Håkan arbetade med ett projekt för att optimera planeringen av personal på Singapore Airlines flygrutter. Projektet ersatte mjukvara för hela processen för personalplanering.
Roll
Håkan fick ansvaret för datatransformering i projektet. Detta implementerades i produktens customiseringslager. Håkan skapade även standardklasser för I/O-datastrukturer som sedan återanvändes i andra projekt. Även problemmodellering och statistikrapporter ingick i Håkans uppgifter.
Nytta
Jeppesens planeringssystem är världsledande och skapar nästan alltid billigare scheman än konkurrenters produkter. Singapore Airlines rosteringprojekt syftade till att dra nytta av denna bättre optimering, men också andra funktioner som:
- Möjlighet att korrekt modellera lagar och fackliga avtal på ett effektivare sätt.
- Förbättrade möjligheter att ta hänsyn till personalens önskningar om resmål, lediga dagar och mycket mer.
Projektet fick stort beröm av kunden för att vara i tid och enligt budget, något de nästan aldrig varit med om.
Teknik
Python, CVS, XML, Eclipse, Linux
Håkans kompetensområden
-
Branscherfarenhet
Fordon, Transport/Spedition/Flyg -
Databaser
Databaskonstruktion, Databaser allmänt -
Databashanterare
MS SQL-server, SQL server -
Drift/Support/Service
Användarsupport -
Kommunikation & Information
Engelska -
Kvalitetsstyrning
Kvalitetssäkring/ Reliability engineering -
Ledarskap
Mentorskap -
Operativsystem/plattformar
Windows 7 -
Projektfaser
Implementation, Utveckling/Genomförande, Systemering/Design/Krav -
Roller
Arkitekt -
Utvecklingsspråk
SQL, Python, C# -
Verktyg & Middleware
MQSeries, Subversion, MS Visual Studio
Håkans anställningar
-
IT-arkitekt, Volvo IT
2012 - 2016
-
Systemexpert, Jeppesen Systems AB
2011 - 2012
-
Systemanalytiker, Jeppesen Systems AB
2007 - 2011
-
Systemutvecklare, Patrix AB
2000 - 2007
-
Kundstödspersonal, Sema Group AB
1995 - 2000
Håkans utbildningar
-
Datateknisk linje, Chalmers Tekniska Högskola
1994 - 1996
-
Teknisk linje åk 3, datateknik, Forsmarks Skola
1991 - 1992