Karin Fhager
Informationsarkitekt
Karin har lång erfarenhet av att, i flera olika roller, arbeta i gränslandet mellan IT och verksamhet. Hon certifierad informationsarkitekt, verksamhetsarkitekt och produktägare. Hon arbetar både med arkitekturstyrning och operativ modellering för att bland annat beskriva informationsflöden och processer samt med ledning inom både IT och verksamhet.
Hon är en bred generalist med god kännedom och praktisk erfarenhet av verksamhetsutveckling, agilt produktägarskap samt förvaltnings- och projektledning. Karin har över 20 års erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
Karin kan bidra med sin kunskap och erfarenhet både på strategisk, taktisk och operativ nivå och rör sig med lätthet mellan dessa. Hennes goda ledaregenskaper kommer väl till pass för att skapa struktur, tillit och engagemang.
Områden
- Informationsarkitekt
- Verksamhetsarkitekt
- Verksamhetsutvecklare
- Produktägare
- Förvaltningsledare
Om Karin
Karin har god samarbetsförmåga och är en lyhörd, nyfiken och lösningsorienterad person som trivs bäst i sammanhang där hon får göra nytta och leverera värde. Hon är social, öppen och kommunikativ. Prestigelöshet, humor och struktur är något som Karin uppskattar och själv använder som redskap i sitt yrkesutövande. Att förstå, förklara och visualisera komplexa sammanhang samt att förbättra relationen och förståelsen mellan verksamhet och IT är något hon ser som en av sina största styrkor. Karin är även en trygg och stabil ledare som arbetar med att uppnå delaktighet, driv och en vilja till ständig förbättring.Karins CV
-
Luftfartsverket
Senior informationsarkitekt
2024 -
Ansvarig för framtagande av övergripande informationsnivåer (informationsdomäner och informationsområden) för att kunna etablera informationsstyrning (data governance) på myndigheten. -
Luftfartsverket
Senior informationsarkitekt
2024 - 2024
Framtagning av metodstöd och mallar för informationsklassning samt genomförande av ett antal klassningar för att etablera materialet. -
Luftfartsverket
Senior informationsarkitekt
2023 -
Ansvarig för att införa och öka förmågan kring informationsarkitektur på Luftfartsverket. I uppdraget ingår att handleda två juniora informationsarkitekter. Som informationsarkitekt ingår ansvar för framtagande och förvaltning av informationsmodeller på olika nivåer, och för olika behov beroende på komplexitet och kontext. Uppdraget innebär även stöd kring informationsstyrning, informationshantering och informationssäkerhet. -
Transportstyrelsen
Verksamhets- och informationsarkitekt
2022 - 2023
Ansvarig för framtagande av verksamhetsarkitektur med särskild tyngdpunkt på process- och informationsarkitektur inom ramen för att byta ut och modernisera Vägtrafikregistret (samhällsviktigt register över bland annat Sveriges fordon och förare).
Arbetet har skett på både strategisk, taktisk och operativ nivå och inburit såväl arkitekturstyrning, framtagning av målarkitektur samt praktisk modellering. Stort fokus har lagts på kartläggning och dokumentation av information och hur en framtida separering/modularisering av information med utgångspunkt från nuvarande informationsflöden skulle påverka verksamhetens processer.
Metoder: astrakan, UML, archimate, informationsmodellering, processmodellering, begreppsmodellering, regelmodellering, kundresor, förmågemodellering, målarkitektur, data governance, data management
Verktyg: sparx enterprise architectur, TFS, Visio, Gunnar (VTR), miro -
Transportstyrelsen
Projektledare
2021 - 2021
Projektledare för projektet "Förberedelse inför genomförande av Nytt VTR".
Projektet innebar:
* Framtagning av projektdirektiv-och specifikation.
* Operativ ledning av projektet för att uppnå dess mål.
* Workshopledning och dokumentation av beslutsunderlag, rapporter och kommunikationsmaterial.
* Framtagande av övergripande process- och informationsarkitektur för att skapa inriktningsbeslut för det operativa genomförandet.
Metoder: PLUS, Agilt arbetssätt, riskanalys, astrakan, uml
Verktyg: sharepoint, sparx enterprise, architect -
Transportstyrelsen
Projektledare
2020 - 2021
Delprojektledare i myndighetens då största projekt USB (uppbörd och sidoordnad bokföring) med huvudansvar för kommunikation och samordning mellan projektet och berörda förvaltningsobjekt.
Metoder: PULS, PM3, Agilt arbetssätt, scrum, kanban, riskanalys
Verktyg: sharepoint -
Transportstyrelsen
Förvaltningsledare och lead product owner
2019 - 2020
Huvudansvar för ett förvaltningsobjekt (inkl. både verksamhet och IT) inom ramen för förvaltningsmodellen Pm3. Ansvar för framtagande av förvaltningsplan och för löpande prioritering av aktiviteter inom och utanför gällande förvaltningsplan samt budget- och samordningsansvar. Uppdraget innehöll även rollen lead product owner (scrum) vilket innebar ansvar för backlog och ett nära samarbete med de agila leveransteamen. Under perioden genomfördes även ett stort informationssäkerhetsarbete med informationsklassningar och framtagning av dokumentationshanteringsplaner.
Förvaltningsobjektet hanterade ett tjugotal it-lösningar innehållande samhällsviktig information och funktionalitet, med varierande komplexitet.
Metoder: Agilt arbetssätt, scrum, kanban, Pm3, informationsklassning, förvaltningsplan, dokumenthanteringsplan
Verktyg: TFS, sharepoint -
Transportstyrelsen
Förvaltningsproduktledare och product owner
2017 - 2018
Uppdraget innebar en delegerad förvaltningsledarroll inom förvaltningsmodellen Pm3, med ett mer operativt ansvar för ledning och styrning. I rollen ingick även ansvar som product owner vilket innebar ett nära samarbete med de agila leveransteamen med ansvar för till exempel refinement, sprintplanering och prioritering av produktbacklogg och incidenter.
Förvaltningsobjektet hanterade ett tjugotal it-lösningar innehållande samhällsviktig information och funktionalitet, med varierande komplexitet.
Metoder: Agilt arbetssätt, scrum, kanban, Pm3, informationsklassning, förvaltningsplan, dokumenthanteringsplan
Verktyg: TFS, sharepoint -
Transportstyrelsen
Verksamhetsutvecklare
2016 - 2017
Uppdraget innebar rollen verksamhetutvecklare i projektet "Bildfångst in i W3D3" vilket innebar att dokument och ärendefunktionalitet skulle flyttas från en äldre systemlösning till en nyare (W3D3). Uppdraget innebar att fånga verksamhetens behov genom kartläggning och dokumentation av dess behov av information och informationsflöden.
Uppdraget innehöll även förändringsledning för att förbereda och stötta verksamheten på de förändringar som skulle införas.
Metoder: astrakan
Verktyg: Sparx enterprice architecture, W3D3, Bildfångst -
Transportstyrelsen
Verksamhetsutvecklare
2016 - 2017
Uppdraget innebar rollen verksamhetutvecklare i projektet "Medicinska villkor, EU-komplettering" vilket innebar att nya regler skulle implementeras i verksamhet och IT-stöd.
Uppdraget innebar att kartlägga och dokumentera hur befintlig information skulle påverkas av de nya reglerna samt hur nya informationsmängder skulle slå mot informationsflöden och verksamhetens processer.
Uppdraget innehöll även förändringsledning för att förbereda och stötta verksamheten på de förändringar som skulle införas.
Metoder: astrakan, uml
Verktyg: Sparx enterprice architecture, Gunnar (VTR) -
Transportstyrelsen
Verksamhetsutvecklare
2014 - 2014
I uppdraget ingick att hantera flera utvecklingsinsatser i samarbete med Transportstyrelsens intressenter, exempelvis:
- Införande av ny teknisk lösning för hantering av e-post mellan Transportstyrelsen och Domstolsverket.
- Införande av digitala läkarintyg tillsammans med Inera.
- Framtagande av intern rutin för hantering av remisser
- Införande av nya texter i brev och blanketter
Uppdraget innebar att fånga både den interna verksamhetens och de externa intressenternas behov genom att få kontroll över befintliga och önskade strukturer för informationsflöden. Uppdraget innehöll även förändringsledning för att förbereda och stötta verksamheten på de förändringar som skulle införas. -
Transportstyrelsen
Projektledare inom kvalitet och utbildning
2013 - 2016
Uppdraget innebar ansvar för ett övergripande kvalitets- och utbildningsprojekt på en kundtjänst. Projektet syftade till att öka kvaliteten på både handläggning och kundmöte genom bland annat framtagande och genomförande av kompetenstester, medlyssning och coachning av telefonsamtal, framtagande och förvaltning av avdelningens handledningar samt genomlysning av innehåll i mallar för ärendehantering.
Uppdraget innebar även framtagning av utbildningsmaterial för nyanställda samt planering och genomförande av utbildningar. -
Transportstyrelsen
Verksamhetsutvecklare
2011 - 2014
Uppdraget innebar att ett omfattade EU-direktiv skulle implementeras i verksamheten och dess stödjande it-lösningar. Massiva regelförändringar skulle hanteras i vägtrafikregistret och dess integrationer samt i brev, blanketter, mallar och extern kommunikation.
Uppdraget innebar att fånga de författningsförändringar som skulle införas samt att applicera dessa i verksamhetens arkitektur, primärt genom process- och informationskartläggning av nu- och målläge. Författningsändringarna påverkade kraftigt verksamhetens informations- och regelstruktur och uppdraget innebar även att genom förändringsledning ansvara för stora utbildnings- och kommunikationsinsatser för att förbereda verksamheten på ikraftträdandet.
Metoder: astrakan, RUP
Verktyg: Gunnar (VTR), W3D3,
verktyg: Sparx enterprise architect -
Vägverket och Transportstyrelsen
Verksamhetsutvecklare
2008 - 2011
I transformationen från Vägverket till Transportstyrelsen och efter centraliseringen av länsstyrelsens körkortsverksamhet till Transportstyrelsen behövde såväl arbetssätt ensas som digitala lösningar för ärendehantering tas fram.
I uppdraget ingick såväl att vara delaktig i att ena arbetssätt genom framtagande av gemensamma handledningar, instruktioner och utbildningar samt att beskriva verksamhetens behov av digitala lösningar (W3D3).
Verksamhetens behov kring nya digitala lösningar togs primärt fram genom kartläggning och dokumentation av nuläge och önskat läge för verksamhetens hantering av processer, regler och information. I uppdraget ingick även att genom förändringsledning ansvara för att förbereda verksamheten på kommande förändringar inom teknik och arbetssätt.
Verktyg: W3D3, astrakan -
0001 -
Karins kompetensområden
-
Bransch
Offentlig verksamhet, Myndighet -
Kompetenser
Microsoft office, W3D3, Sparx EA -
Övrigt
Data Governance, Informationsklassning, Affärsmodellering, Kundresor, Kunddrivet arbetssätt, Processutveckling, Processorienterat arbetssätt, Automatiserad handläggning, Registerhållning, Kanban, Projektledning, Ärendehantering, Digitalisering, Scrum, Pm3, Begreppsmodellering, Processmodellering, Förmågemodellering, Informationsmodellering, Verksamhetsarkitektur, Informationsarkitektur, Verksamhetsutveckling, Förvaltningsledning, Produktägare, Agilt arbetssätt, Arkitektstyrning, Data management
Karins anställningar
-
, Transportstyrelsen
2010 - 2023
-
, Vägverket
1999 - 2010
Karins utbildningar
-
AIXM 5, Eurocontrol
2024 - 2024
-
SAFe product owner, We are movement
2024 - 2024
-
OANS - flygtrafiktjänstseminarium, Luftfartsverket - Sturup
2024 - 2024
-
Certifierad informationsarkitekt, DF Kompetens
2022 - 2023
-
Sparx enterprice architect, Biner
2022 - 2022
-
Grundläggande digitaliseringsutbildning, Internutbildning Transportstyrelsen
2022 - 2022
-
Certifierad verksamhetsarkitekt, DF Kompetens
2022 - 2022
-
Processbaserad verksamhetsutveckling, Internutbildning Transportstyrelsen
2021 - 2021
-
Management 3.0 agilt ledarskap, Cornerstone
2021 - 2021
-
Projektledning i IT-projekt, Cornerstone
2020 - 2020
-
Grundläggande förvaltningsutbildning, Internutbildning Transportstyrelsen
2017 - 2017
-
Informationssäkerhet grundkurs, Internutbildning Transportstyrelsen
2017 - 2017
-
Certifierad produktägare (product owner), Crisp
2017 - 2017
-
Verksamhetsutveckling med processer, Astrakan
2016 - 2016
-
Skriv bättre i jobbet, Poppius journalistskola
2013 - 2013
-
Biblioteksvetenskap, Bibliotekshögskolan Borås
1999 - 1999
-
Religionsvetenskap, historia och litteraturhistoria, Karlstad Högskola och Linköpings universitet
1995 - 1998