Hoppa till sidans innehåll

Karin Fhager

Informationsarkitekt

Karin har lång erfarenhet av att, i flera olika roller, arbeta i gränslandet mellan IT och verksamhet. Hon certifierad informationsarkitekt, verksamhetsarkitekt och produktägare. Hon arbetar både med arkitekturstyrning och operativ modellering för att bland annat beskriva informationsflöden och processer samt med ledning inom både IT och verksamhet.

Hon är en bred generalist med god kännedom och praktisk erfarenhet av verksamhetsutveckling, agilt produktägarskap samt förvaltnings- och projektledning. Karin har över 20 års erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.

Karin kan bidra med sin kunskap och erfarenhet både på strategisk, taktisk och operativ nivå och rör sig med lätthet mellan dessa. Hennes goda ledaregenskaper kommer väl till pass för att skapa struktur, tillit och engagemang.

Områden

  • Informationsarkitekt
  • Verksamhetsarkitekt
  • Verksamhetsutvecklare
  • Produktägare
  • Förvaltningsledare

Om Karin

Karin har god samarbetsförmåga och är en lyhörd, nyfiken och lösningsorienterad person som trivs bäst i sammanhang där hon får göra nytta och leverera värde. Hon är social, öppen och kommunikativ. Prestigelöshet, humor och struktur är något som Karin uppskattar och själv använder som redskap i sitt yrkesutövande. Att förstå, förklara och visualisera komplexa sammanhang samt att förbättra relationen och förståelsen mellan verksamhet och IT är något hon ser som en av sina största styrkor. Karin är även en trygg och stabil ledare som arbetar med att uppnå delaktighet, driv och en vilja till ständig förbättring.

Karins CV

  • Luftfartsverket

    Senior informationsarkitekt

    2024 -

    Ansvarig för framtagande av övergripande informationsnivåer (informationsdomäner och informationsområden) för att kunna etablera informationsstyrning (data governance) på myndigheten.
  • Luftfartsverket

    Senior informationsarkitekt

    2024 - 2024

    Framtagning av metodstöd och mallar för informationsklassning samt genomförande av ett antal klassningar för att etablera materialet.
  • Luftfartsverket

    Senior informationsarkitekt

    2023 -

    Ansvarig för att införa och öka förmågan kring informationsarkitektur på Luftfartsverket. I uppdraget ingår att handleda två juniora informationsarkitekter. Som informationsarkitekt ingår ansvar för framtagande och förvaltning av informationsmodeller på olika nivåer, och för olika behov beroende på komplexitet och kontext. Uppdraget innebär även stöd kring informationsstyrning, informationshantering och informationssäkerhet.
  • Transportstyrelsen

    Verksamhets- och informationsarkitekt

    2022 - 2023

    Ansvarig för framtagande av verksamhetsarkitektur med särskild tyngdpunkt på process- och informationsarkitektur inom ramen för att byta ut och modernisera Vägtrafikregistret (samhällsviktigt register över bland annat Sveriges fordon och förare).
    Arbetet har skett på både strategisk, taktisk och operativ nivå och inburit såväl arkitekturstyrning, framtagning av målarkitektur samt praktisk modellering. Stort fokus har lagts på kartläggning och dokumentation av information och hur en framtida separering/modularisering av information med utgångspunkt från nuvarande informationsflöden skulle påverka verksamhetens processer.

    Metoder: astrakan, UML, archimate, informationsmodellering, processmodellering, begreppsmodellering, regelmodellering, kundresor, förmågemodellering, målarkitektur, data governance, data management

    Verktyg: sparx enterprise architectur, TFS, Visio, Gunnar (VTR), miro
  • Transportstyrelsen

    Projektledare

    2021 - 2021

    Projektledare för projektet "Förberedelse inför genomförande av Nytt VTR".
    Projektet innebar:
    * Framtagning av projektdirektiv-och specifikation.
    * Operativ ledning av projektet för att uppnå dess mål.
    * Workshopledning och dokumentation av beslutsunderlag, rapporter och kommunikationsmaterial.
    * Framtagande av övergripande process- och informationsarkitektur för att skapa inriktningsbeslut för det operativa genomförandet.

    Metoder: PLUS, Agilt arbetssätt, riskanalys, astrakan, uml

    Verktyg: sharepoint, sparx enterprise, architect
  • Transportstyrelsen

    Projektledare

    2020 - 2021

    Delprojektledare i myndighetens då största projekt USB (uppbörd och sidoordnad bokföring) med huvudansvar för kommunikation och samordning mellan projektet och berörda förvaltningsobjekt.

    Metoder: PULS, PM3, Agilt arbetssätt, scrum, kanban, riskanalys

    Verktyg: sharepoint
  • Transportstyrelsen

    Förvaltningsledare och lead product owner

    2019 - 2020

    Huvudansvar för ett förvaltningsobjekt (inkl. både verksamhet och IT) inom ramen för förvaltningsmodellen Pm3. Ansvar för framtagande av förvaltningsplan och för löpande prioritering av aktiviteter inom och utanför gällande förvaltningsplan samt budget- och samordningsansvar. Uppdraget innehöll även rollen lead product owner (scrum) vilket innebar ansvar för backlog och ett nära samarbete med de agila leveransteamen. Under perioden genomfördes även ett stort informationssäkerhetsarbete med informationsklassningar och framtagning av dokumentationshanteringsplaner.
    Förvaltningsobjektet hanterade ett tjugotal it-lösningar innehållande samhällsviktig information och funktionalitet, med varierande komplexitet.

    Metoder: Agilt arbetssätt, scrum, kanban, Pm3, informationsklassning, förvaltningsplan, dokumenthanteringsplan

    Verktyg: TFS, sharepoint
  • Transportstyrelsen

    Förvaltningsproduktledare och product owner

    2017 - 2018

    Uppdraget innebar en delegerad förvaltningsledarroll inom förvaltningsmodellen Pm3, med ett mer operativt ansvar för ledning och styrning. I rollen ingick även ansvar som product owner vilket innebar ett nära samarbete med de agila leveransteamen med ansvar för till exempel refinement, sprintplanering och prioritering av produktbacklogg och incidenter.
    Förvaltningsobjektet hanterade ett tjugotal it-lösningar innehållande samhällsviktig information och funktionalitet, med varierande komplexitet.

    Metoder: Agilt arbetssätt, scrum, kanban, Pm3, informationsklassning, förvaltningsplan, dokumenthanteringsplan

    Verktyg: TFS, sharepoint
  • Transportstyrelsen

    Verksamhetsutvecklare

    2016 - 2017

    Uppdraget innebar rollen verksamhetutvecklare i projektet "Bildfångst in i W3D3" vilket innebar att dokument och ärendefunktionalitet skulle flyttas från en äldre systemlösning till en nyare (W3D3). Uppdraget innebar att fånga verksamhetens behov genom kartläggning och dokumentation av dess behov av information och informationsflöden.
    Uppdraget innehöll även förändringsledning för att förbereda och stötta verksamheten på de förändringar som skulle införas.

    Metoder: astrakan

    Verktyg: Sparx enterprice architecture, W3D3, Bildfångst
  • Transportstyrelsen

    Verksamhetsutvecklare

    2016 - 2017

    Uppdraget innebar rollen verksamhetutvecklare i projektet "Medicinska villkor, EU-komplettering" vilket innebar att nya regler skulle implementeras i verksamhet och IT-stöd.

    Uppdraget innebar att kartlägga och dokumentera hur befintlig information skulle påverkas av de nya reglerna samt hur nya informationsmängder skulle slå mot informationsflöden och verksamhetens processer.
    Uppdraget innehöll även förändringsledning för att förbereda och stötta verksamheten på de förändringar som skulle införas.

    Metoder: astrakan, uml

    Verktyg: Sparx enterprice architecture, Gunnar (VTR)
  • Transportstyrelsen

    Verksamhetsutvecklare

    2014 - 2014

    I uppdraget ingick att hantera flera utvecklingsinsatser i samarbete med Transportstyrelsens intressenter, exempelvis:
    - Införande av ny teknisk lösning för hantering av e-post mellan Transportstyrelsen och Domstolsverket.
    - Införande av digitala läkarintyg tillsammans med Inera.
    - Framtagande av intern rutin för hantering av remisser
    - Införande av nya texter i brev och blanketter

    Uppdraget innebar att fånga både den interna verksamhetens och de externa intressenternas behov genom att få kontroll över befintliga och önskade strukturer för informationsflöden. Uppdraget innehöll även förändringsledning för att förbereda och stötta verksamheten på de förändringar som skulle införas.
  • Transportstyrelsen

    Projektledare inom kvalitet och utbildning

    2013 - 2016

    Uppdraget innebar ansvar för ett övergripande kvalitets- och utbildningsprojekt på en kundtjänst. Projektet syftade till att öka kvaliteten på både handläggning och kundmöte genom bland annat framtagande och genomförande av kompetenstester, medlyssning och coachning av telefonsamtal, framtagande och förvaltning av avdelningens handledningar samt genomlysning av innehåll i mallar för ärendehantering.

    Uppdraget innebar även framtagning av utbildningsmaterial för nyanställda samt planering och genomförande av utbildningar.
  • Transportstyrelsen

    Verksamhetsutvecklare

    2011 - 2014

    Uppdraget innebar att ett omfattade EU-direktiv skulle implementeras i verksamheten och dess stödjande it-lösningar. Massiva regelförändringar skulle hanteras i vägtrafikregistret och dess integrationer samt i brev, blanketter, mallar och extern kommunikation.

    Uppdraget innebar att fånga de författningsförändringar som skulle införas samt att applicera dessa i verksamhetens arkitektur, primärt genom process- och informationskartläggning av nu- och målläge. Författningsändringarna påverkade kraftigt verksamhetens informations- och regelstruktur och uppdraget innebar även att genom förändringsledning ansvara för stora utbildnings- och kommunikationsinsatser för att förbereda verksamheten på ikraftträdandet.

    Metoder: astrakan, RUP

    Verktyg: Gunnar (VTR), W3D3,

    verktyg: Sparx enterprise architect
  • Vägverket och Transportstyrelsen

    Verksamhetsutvecklare

    2008 - 2011

    I transformationen från Vägverket till Transportstyrelsen och efter centraliseringen av länsstyrelsens körkortsverksamhet till Transportstyrelsen behövde såväl arbetssätt ensas som digitala lösningar för ärendehantering tas fram.

    I uppdraget ingick såväl att vara delaktig i att ena arbetssätt genom framtagande av gemensamma handledningar, instruktioner och utbildningar samt att beskriva verksamhetens behov av digitala lösningar (W3D3).
    Verksamhetens behov kring nya digitala lösningar togs primärt fram genom kartläggning och dokumentation av nuläge och önskat läge för verksamhetens hantering av processer, regler och information. I uppdraget ingick även att genom förändringsledning ansvara för att förbereda verksamheten på kommande förändringar inom teknik och arbetssätt.

    Verktyg: W3D3, astrakan
  • 0001 -

Karins kompetensområden

  • Bransch

    Offentlig verksamhet, Myndighet
  • Kompetenser

    Microsoft office, W3D3, Sparx EA
  • Övrigt

    Data Governance, Informationsklassning, Affärsmodellering, Kundresor, Kunddrivet arbetssätt, Processutveckling, Processorienterat arbetssätt, Automatiserad handläggning, Registerhållning, Kanban, Projektledning, Ärendehantering, Digitalisering, Scrum, Pm3, Begreppsmodellering, Processmodellering, Förmågemodellering, Informationsmodellering, Verksamhetsarkitektur, Informationsarkitektur, Verksamhetsutveckling, Förvaltningsledning, Produktägare, Agilt arbetssätt, Arkitektstyrning, Data management

Karins anställningar

  • , Transportstyrelsen

    2010 - 2023

  • , Vägverket

    1999 - 2010

Karins utbildningar

  • AIXM 5, Eurocontrol

    2024 - 2024

  • SAFe product owner, We are movement

    2024 - 2024

  • OANS - flygtrafiktjänstseminarium, Luftfartsverket - Sturup

    2024 - 2024

  • Certifierad informationsarkitekt, DF Kompetens

    2022 - 2023

  • Sparx enterprice architect, Biner

    2022 - 2022

  • Grundläggande digitaliseringsutbildning, Internutbildning Transportstyrelsen

    2022 - 2022

  • Certifierad verksamhetsarkitekt, DF Kompetens

    2022 - 2022

  • Processbaserad verksamhetsutveckling, Internutbildning Transportstyrelsen

    2021 - 2021

  • Management 3.0 agilt ledarskap, Cornerstone

    2021 - 2021

  • Projektledning i IT-projekt, Cornerstone

    2020 - 2020

  • Grundläggande förvaltningsutbildning, Internutbildning Transportstyrelsen

    2017 - 2017

  • Informationssäkerhet grundkurs, Internutbildning Transportstyrelsen

    2017 - 2017

  • Certifierad produktägare (product owner), Crisp

    2017 - 2017

  • Verksamhetsutveckling med processer, Astrakan

    2016 - 2016

  • Skriv bättre i jobbet, Poppius journalistskola

    2013 - 2013

  • Biblioteksvetenskap, Bibliotekshögskolan Borås

    1999 - 1999

  • Religionsvetenskap, historia och litteraturhistoria, Karlstad Högskola och Linköpings universitet

    1995 - 1998

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning