Hoppa till sidans innehåll

Olof Raab

Projektledare/utredare

Som person är Olof engagerad och målmedveten och har förmåga att snabbt skaffa sig en bild om vad som behöver göras. Han är fokuserad på att leverera resultat. Tack vare Olofs affärsförmåga kan han sätta sig in i och förstå olika verksamhetsregler och affärskrav.

Områden

  • Projektledare/utredare
  • Compliance/risk
  • Certifierat Dataskyddsombud

Översikt

Olof är en senior projektledare, utredare och samordnare med lång erfarenhet från såväl stora som små organisationer. Han har en bra balans mellan förståelse för verksamhetens behov, regelverksfrågor och teknikrelaterade områden. Olof har mångårig och gedigen erfarenhet inom riskhantering, regelverksfrågor och compliance. T ex inom betalningar, PCI-DSS, mobila betalningar, försäkringssystem, e-handel, ATM-projekt & GDPR. Han har förmågan att genomföra utredningar inom ett brett kunskapsområde. Olof levererar och presenterar infallsvinklar som bidrar till att utveckla kundens affär och strategi. Olof har omfattande kunskap om att leda projekt med fokus på finansiella regelverksprojekt. I uppdragen har ingått att leda förändringsarbete, ta fram strategier, etablera affärsprocesser och att skapa struktur avseende risk och kontinuitet. Han har genomfört implementeringar i linjeorganisationer, genomfört sårbarhets- och riskanalyser, samt skapat processer för Governance. Olof är även utbildat dataskyddsombud. Mitt professionella rykte i sammandrag: ”Olof har ett stort engagemang, en mycket tydlig drivkraft och ambition att ge kunden mer än den förväntade leveransen. Han har ett genuint affärstänkande, är ytterst professionell, sätter sig noga in i uppdragen och har en gedigen kvalitet i sitt arbete. Olof är en smidig lagspelare som med sin sociala förmåga är lätt att samarbeta med. Hans stora arbetskapacitet imponerar och smittar av sig - han är alltid påläst, lojal och informerar på ett lättillgängligt sätt. Olof har en bred erfarenhet, är mycket lösningsinriktad och arbetar effektivt och fokuserat även under tidspress. Han vill skapa resultat, söker hela tiden svar och ger sig inte förrän han penetrerat hela problembilden. Olof är pragmatisk med sin analytiska förmåga och kan ur komplicerade faktamängder plocka fram spännande lösningar. Han inspirerar med sin positiva inställning, är förtroendeingivande och ett bra bollplank vid brainstorming möten.” Sammanställningen baseras på svar från 8 kollegor och kunder som lämnat svar anonymt i april 2013.

Olofs CV

  • E-Hälsomyndigheten

    Risk Manager

    2019 -

    Risk Manager för operationell riskhantering inom arbetet med Nationell läkemedelslista. Uppdraget består bl.a. av följande uppgifter: * Ge förslag till arbetssätt för riskhantering på olika nivåer * Etablera verktyg/dokumentation för risker och riskåtgärder * Leda workshops för riskanalyser * Följa upp riskåtgärder * Kommunicera status för risker
  • Sveriges Kommuner och Landsting, SKL

    Samordnare i arbete med nationell läkemedelslista

    2018 - 2019

    Riksdagen har fattat beslut om att en lag om nationell läkemedelslista ska gälla från den 1 juni 2020. Jag leder arbetet med att samla in behov från och bygga upp olika typer av stöd för landsting, regioner och kommuner i detta uppdrag inom E-hälsa. Det ingår att föra dialog med berörd myndighet för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för respektive kommuns, landstings och regions verksamhets- och IT-projekt. Senast den 1 juni 2022 ska all hantering av recept på läkemedel, förskrivna hjälpmedel och livsmedel skötas via nationella läkemedelslistan. Detta innebär ett stort förändringsarbete som omfattar många aktörer. Landsting, regioner och kommuner kommer att behöva bygga om förskrivningsmoduler och andra system som hanterar information om förskrivna läkemedel. Det blir också nödvändigt att se över arbetssätt och att hitta en gemensam syn på ansvaret för patientens läkemedelsbehandling.
  • Sveriges Kommuner och Landsting, SKL

    Koordinator för SKLs arbete med GDPR

    2017 - 2018

    Koordinator på Sveriges Kommuner & Landsting (SKL) med uppgift att stötta Sveriges kommuner, kommunala bolag, landsting och regioner med deras GDPR-arbete. Jag leder en arbetsgrupp som ska prioritera och genomföra insatser som kan optimera nyttan för samtliga intressenter. Till exempel tar vi fram avtal, organiserar FAQ, hanterar samarbetsrum och spelar in informationsfilmer. Vidare skapar jag nätverk, samt samordnar och sprider relevant information. Arbetet övergår i intern förvaltning på SKL under hösten 2018. Arbetet har resulterat i att the EU Agency for Fundamental Rights i sin årsrapport kommer att ta upp SKL:s informationsinsats avseende GDPR till medlemmarna som ett bra och framgångsrikt exempel för övriga Europa att ta efter.
  • Svenska Handelsbanken

    Utredningsledare

    2017 - 2017

    Olof är utredningsledare för att skapa en process för hantering av operativa risker för bankens väsentliga processer inklusive process för nyckelkontroller. I uppdraget ingår framtagande av: Metod Implementering Dokumentation Rapportering Instruktioner & utbildning Förvaltning
  • Svenska Handelsbanken

    Metodansvarig - GDPR

    2016 - 2017

    Olof är metodansvarig i en förstudie avseende GDPR (General Data Protection Regulation). Syftet med förstudien är att skapa en översyn gällande vilka åtgärder banken behöver vidta när PuL, per 25 maj 2018, ersätts med en ny generell reglering för personuppgiftsbehandling inom EU. GDPR påverkar samtliga internationella enheter samt dotterbolag inom Handelsbanken. Olof leder arbetet med att genomföra en gapanalys där den nya förordningen matchas mot respektive lands nuvarande lagstiftning. Därefter vidtar åtgärder för att anpassa styrdokument, instruktioner och IT-lösningar på såväl central som lokal nivå.
  • Svenska Handelsbanken

    Programledare

    2015 - 2016

    Finansinspektion i Sverige har i föreskrifter från 1 juni 2014 (FFFS 2014:4) angivit nya regler avseende hantering av operativ risk inklusive kontinuitet med utgångspunkt från bankens väsentliga processer. Uppdraget är att utveckla och införa en dokumentation av bankens väsentliga processer samt att införa nya metoder för hantering av kontinuitet i enlighet med regelverket i FFFS 2014:4. Projektet ska även säkerställa att hanteringen av kontinuitet harmoniserar med kommande arbete med operativa risker. Regelverket ska appliceras inom samtliga regionbanker – Sverige, Norge, Finland, Danmark, Holland och Storbritannien. Olof är huvudprojektledare för "GL44 - Väsentliga processer" och ansvarar för genomförande, budget, tidplan samt organisation av delprojekt.
  • Akademikerförsäkring

    Projektledarmentor

    2015 - 2015

    Mentor och rådgivare åt intern projektledare på Akademikerförsäkring. Projekt för kravställande, upphandling och införande av nytt Försäkringssystem. Bidrar kontinuerligt med struktur, metod och mallar. Ingår i styrgrupp för projektet
  • Kvadrat

    Valberedning

    2014 - 2015

    Valberedningen bereder och lämnar förslag till årsstämman avseende: Val av och arvode till styrelsens ordförande respektive ledamöter i bolagets styrelse. Val av och arvode till revisor Arvode åt nästa års valberedning
  • Akademikerförsäkring

    Förstudieledare

    2014 - 2014

    Uppdragets syfte var att kvalitetssäkra och rekommendera ett val av nytt försäkringssystem till Akademikerförsäkring. Efter genomförd analys presenterades ett beslutsunderlag med rekommendation inför nästa steg i projektet: Försäkringssystem inför framtiden. Arbetsområden: Genomgång av nuvarande kravspecifikation Intervjuer av nyckelpersoner Finansiell analys samt kundreferenser Teknisk analys av systemen Leverantörsmöten Avstämning med Akademikerförsäkring. Beslutsunderlag
  • Storstockholms lokaltrafik

    Förvaltningsledare

    2014 - 2015

    Ansvarig för releaser avseende SL Access, biljett- och betalsystem – högt prioriterat program på SL. I min roll: Säkerställa att komplex leverans sker enligt överenskommen tidplan och med definierat innehåll. Utveckla och förfinat processen för change- och releasehantering. Ansvarig för koordinering av flera olika projekt avseende utvecklingsbehov och beställningar. En viktig framgångsfaktor är att säkerställa att de olika projekten arbetar med gemensamma tidplaner. Leda återkommande förvaltningsmöten och workshops för att fastställa kommande releaser. Förhandlingar samt kontinuerlig dialog med internationell leverantör för att genomföra beställningar och säkerställa korrekt leverans på utsatt tid. Agera stöd till respektive ägare av krav, samt projektledare för att nå önskat resultat. Processer enligt ITIL.
  • Returpack

    Rådgivare regelverk

    2014 - 2014

    Rådgivare åt Returpack och dess ledningsgrupp. Vägledning avseende strategi och genomförande av projekt för mobil utbetalning av pant avseende bland annat kortsäkerhet och regelverksfrågor.
  • Storstockholms lokaltrafik

    Affärsförvaltare Betalsystem, regelverk

    2013 - 2014

    Ansvar för förvaltning av SLs kassasystem med tillhörande hårdvara, leverantörskontakter och avtal. Förslår och ansvarar för förändringar och utvecklingsmöjligheter inom området. Beställare av bland annat kortprojekt. Löpande expertkompetens kring regelverksfrågor inom PCI-DSS.
  • Vardia Försäkring

    Projektledare

    2012 - 2012

    Projektledare för förbättrad ekonomihantering. Workshop och dokumentation avseende samtliga processer i försäkrings- och skadesystem som leder till åtgärder i ekonomisystemet Navision. Olof har tagit fram en struktur, vilket innebär att kunden självständigt kan driva arbetet vidare. Respektive delprocess tidsattes och ansvarig delprojektledare tillsattes.
  • Returpack

    Utredare regelverk

    2012 - 2013

    Förstudie inom affärsutveckling: Alternativa metoder för utbetalning av pant. Analys och presentation av tänkbara betalmetoder för framtida returautomater. Utredningsarbetet har bland annat inneburit intervjuer med externa parter i kombination med egen gedigen kunskap inom området.
  • Akademikerförsäkring

    Projektledare

    2012 - 2012

    Nulägesanalys avseende pågående implementering av nytt försäkringssystem. Genomgång med företagets representanter, avtalsförhandlingar och kontinuerlig dialog med organisationens jurister. För ledning och styrelse presenterades en rapport innehållande: -Beslutsunderlag för vidare framdrift av projektet. -Förslag avseende omprioriteringar. -Analys av avtalsförslag. Efter avslutad nulägesanalys var Olof projektledare för implementering av uppdateringar i försäkringssystemet. På deltid har han fortsatt att stödja kunden i bland annat avtalsfrågor.
  • Alliansor

    Utredare

    2012 - 2012

    Alliansors kund önskar erbjuda betalningar via Internet och telefon. Rekommendation och handlingsplan avseende säkerhet, kundnytta och ekonomi.
  • SEB Kort - Euroline

    Utredare regelverk

    2011 - 2011

    Framtagande av beslutsunderlag avseende Compliance. Tvingande regelverkskrav ställs av kortnätverken Visa och MasterCard. På utsatt tid levererades ett underlag som presenterades för Eurolines ledningsgrupp. Genom att leda arbetet med en projektgrupp skapades en tydlig riktlinje vilket innebar att Compliance inom kortinlösen för den internationella flygbranschen kunde bibehållas.
  • SEB Retail Sweden

    Affärsanalytiker

    2011 - 2011

    Verksamhetskoordinator inom projekt för flytt av bankomataffären (ATM)
  • Kvadrat

    Föreläsare: Din Mobila Plånbok

    2011 - 2011

    Förläsningsserie: NFC & Mobila betalningar. Behandlar marknadstrender, affärsnytta, säkerhet, omvärldsanalys
  • Swedavia

    Utredare

    2010 - 2011

    Utredning och rekommendation av alternativ för framtida betallösning för Swedavia Parkering. Fokus på mobila lösningar
  • Fareoffice AB

    Styrelseledamot

    2010 - 2011

    Bolaget bedriver försäljning och utveckling av komplette E-handelslösningar för globala biluthyrningsföretag.
  • SEB Retail Sweden

    Affärsanalytiker

    2009 - 2011

    Projekt för att skapa och säkerställa processer för hantering av känslig kortinformation. Framtagande av nulägesbeskrivning av organisation, processer, information och system. I nästa steg skapades åtgärdsplaner och rutiner för governance. Arbetet bedrevs ofta i workshopform.
  • IDG

    Affärscoach

    2009 - 2011

    Personlig jobbcoachning för chefer, specialister och säljare inom IT.
  • Nacka Kommun

    Coach

    2009 - 2011

    Affärscoach för att stödja och utveckla personal inom kommunen.
  • SEB Kort

    Utredare

    2008 - 2009

    Uppdrag: Hur väl uppfyller banken kortsäkerhet? Skapa nuvärdesanalys utifrån Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS). Samtliga enheter inom Issuing, Acquiring, ATM & Bankkontor i fokus. Verksamhetsutveckling för att skapa metod för att genomföra en säkerhetsanalys av processer och IT-system, såväl i Sverige som internationellt.
  • SEB Kort - Euroline

    Projektledare/Informationssäkerhetsansvarig

    2007 - 2008

    Euroline hanterar inlösen av korttransaktioner och ingår i SEB Kort AB (ett dotterbolag till SEB). Uppdrag: Leda Eurolines arbete med Säkra kortbetalningar för deras kunder. Detta innebar att: Ta fram en strategi för PCI-DSS Implementera linjeorganisation för programområdet Ansvara för utvecklingsprojekt Fungera som strategisk rådgivare och rapportera direkt till organisationens ledning.
  • DIBS-DebiTech

    Projektledare

    2006 - 2007

    Projektledare för en studie, under en given tidsperiod, där vi djup-intervjuade personal från våra kunders cash-management avdelningar. Syftet var att undersöka marknaden för betallösningar och vilka behov som finns framöver. Studien levererades och presenterades för DIBS-DebiTechs utvecklingsavdelning.
  • Flertal svenska banker

    Föredragshållare

    2006 - 2007

    Internationellt inriktade presentationer av marknaden för e-handel. Jag presenterar de olika aktörernas roller i värdekedjan och hur handlare, betalväxlar och banker samverkar. Åhörare är personal från bankernas cash-management avdelningar.
  • DIBS-DebiTech

    Business Area Manager

    2006 - 2007

    Stödjer svenska och internationella kunder, främst, e-Merchants med deras cash-management funktion. Samordnar upphandlingar av bankavtal, förhandlingar och stödjer kunder i implementeringsfas av betallösningar. Payment specialist, talare inom området
  • Netgiro

    Scandinavian Sales Executive

    2003 - 2006

    Företaget är en internationell betalväxel för e-Merchants. Jag var rådgivare avseende komplexa implementeringar av betallösningar, innefattande flera olika betalmetoder och inlösande parter, tex banker. Våra kunder hade komplexa lösningar. Tack vare mitt yrke etablerade jag kontakter med ett antal internationella banker, samtidigt med en god förståele kring betlmetoder och dess utveckling på olika marknader.
  • Entra, part of TietoEnator

    Projektledare

    1999 - 2000

    Övergripande projektledare för införande av säljstödssystem inom samtliga Bolag i företaget.
  • Entra, part of TietoEnator

    Sales Manager

    1998 - 2003

    Satt i ledningsgrupp för affärsområdet Payments. Jag varf ansvarig för försäljningspersonal och vår grupp sålde IT-projekt (kortlösningar) till banker och andra finansiella aktörer, såväl i Sverige som internationellt.. Vi erbjöd en produkt: "EntraCard" och vi var ansvariga för internationella implementeringar.
  • Waypoint, eget företag

    e-handel handburna GPS:er

    1997 - 1998

    Eget företag: Försäljning av handburna GPS:er via Internet
  • Telia Företag

    Teamchef

    1996 - 1998

    Teamchef /coach för 9 säljare. Tillsammans med kunden och Telias experter samordnade jag helhetslösningar inom IT-området, samt ansvarade för att uppdraget blev utfört enligt kundens önskemål. Jag hade budgetansvar.
  • Stadshypotek

    Projektledare

    1995 - 1995

    Projektledare för implementering och anpassning av en inköpt lånestock.
  • Stadshypotek

    Kreditanalytiker

    1994 - 1996

    I projektform ansvara för att erforderliga underlag inför kreditdragningar tog fram samt presentera underlagen för kreditkommitté. Analysera potentiella kunder till Stadshypotek. Jag belyste självständigt, samt i team, branscher och koncerner för att beräkna den långsiktiga lönsamheten och avkastningen.

Olofs kompetensområden

  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Affärsutveckling, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Utredning
  • Roller

    Coach, Workshopledare, Upphandlare, Huvudprojektledare
  • Utbildning

    civ.ek
  • Branscherfarenhet

    Bank & Finans, Postorder/ e-handel, Resebranschen, Spel
  • Tillämpningar

    e-handel
  • Ledarskap

    Ledarskap allmänt
  • Upphandling

    Inköp och förhandling, Kravformulering
  • Försäljning

    Försäljning, Försäljningsledning, Avtal och Förhandling
  • Projektfaser

    Förstudie
  • Projektledning

    Administrativ huvudprojektledning

Olofs anställningar

  • Business Area Manager, DIBS-DebiTech

    2006 - 2007

  • Scandinavian Sales Executive, Netgiro

    2003 - 2006

  • Sales Manager, EntraCard, Entra, part of TietoEnator

    1998 - 2003

  • Teamchef, Telia Företag

    1996 - 1998

  • Kreditanalytiker, Stadshypotek

    1994 - 1996

  • Banktjänsteman, Första Sparbanken

    1986 - 1994

Olofs utbildningar

  • Certifierat Dataskyddsombud, IFU – Handelshögskolan Executive Education i Stockholm

    2018 - 2018

  • Dataskyddsförordningen (GDPR) i praktiken, LegalWorks, Stockholm

    2016 - 2016

  • Att leda digital transformation, Stockholm

    2016 - 2016

  • Prosci Change Management - Certifiering, Stockholm

    2015 - 2015

  • Certified Scrum Master, Stockholm

    2010 - 2010

  • PCI Standards Training Program, Budapest, Ungern

    2010 - 2010

  • Diplomutbildning i styrelsearbete, Svenska Handels, Stockholm

    2009 - 2009

  • Peng-Ledare, Stockholm

    2009 - 2009

  • SEB Unified Process, SEB

    2009 - 2009

  • Certifierad Affärscoach, Solid Affärscoaching/ICF, Stockholm

    2008 - 2009

  • Informationsintegritet Infogix, Stockholm

    2008 - 2008

  • PCI DSS Training, VISA, London

    2007 - 2007

  • PCI DSS Training, Trustwave, Stockholm

    2007 - 2007

  • Engelska för förhandlingar, London

    2001 - 2001

  • Projektledarutbildning, Arbetsplats: Entra

    1999 - 2000

  • Tyska, Stockholms universitet

    1992 - 1992

  • Statistik, Stockholms universitet

    1991 - 1991

  • Ekonomiutbildning, Civilekonom, Stockholms universitet

    1989 - 1992

  • 3-årig Ekonomisk linje, S:t Jacobi Gymnasium

    1984 - 1986

Till konsultsök

Kontakt

Anna Bohlin Archer 070-3705363 anna.bohlin@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 436

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 342

    Kunder senaste året

  • 4,6/5

    Kundnöjdhet sedan 2007

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning