Hoppa till sidans innehåll

Per Lindberg

Projektledare

Erfaren IT-ledare med bred kompetens inom ledning av IT-leveranser, projektledning, upphandling, avtalsförhandling. Stor erfarenhet av att verka i gränslandet mellan IT och verksamhet och förstå kopplingen mellan verksamhetsprocesser och IT-lösningar och leveranser för att nå affärsmål. Per har varit verksam i flera olika roller med uppgift att leverera IT-tjänster och projekt till verksamhetskritiska affärsprocesser.

Stark förmåga att skapa effektiva team med motiverade medarbetare, och väl fungerande relationer och samarbeten mellan olika delar i organisationer såväl som med externa leverantörer.

Per har stor praktisk erfarenhet från agila organisationer, och är utbildad Product Owner och Scrum Master. I rollen som produktägare kan Per genom god förståelse för flera olika verksamhetsprocesser och branscher utgöra bryggan mellan strategisk produktutveckling och agila utvecklingsteam. Per kan jobba med kravanalys och bryta ner affärskrav till en genomförbar backlog.

Områden

  • Projektledare
  • Produktägare
  • Upphandlingsexpert

Om Per

Per har ett strukturerat arbetssätt, och stor förmåga att identifiera kritiska samband och risker och arbeta fram lösningar för att nå uppsatta mål. Genom stor erfarenhet och ett förtroendeingivande och ödmjukt sätt bygger Per snabbt bra relationer och stort förtroende på alla nivåer i kundens organisation. Van att arbeta i internationell miljö och talar och skriver engelska flytande.

Pers CV

  • Axel Arigato

    Projektledare

    2023 - 2023

    Per driver ett projekt inom informationssäkerhet. Leveransen bestod av införande av en modell för systematiskt informationssäkerhetsarbete, informationsklassning, policydokument och ett antal tekniska åtgärder för höjd informationssäkerhet. Kravställningen i projektet togs fram baserat på ISO 27001
  • Kappahl

    Projektledare

    2019 -

    Per driver ett projekt för Kappahl där en ny kassa utvecklas för alla butiker. Lösningen utvecklas med Microsoft Modern POS (MPOS) och betallösning från Adyen. I rollen ansvarar Per för utveckling av lösningen och utrullning och installation i samtliga butiker på alla Kappahls marknader.
    Tidigare har Per drivit projekt för Kappahl inom logistik/tullhantering där en ny lösning upphandlades och implementerades. I rollen ansvarade Per för att driva upphandling och avtalsförhandling, och därefter för implementation och driftsättning.
    Dessförinnan har Per drivit två strategiska projekt för att expandera KappAhls e-handel till nya marknader och förbättra kundupplevelsen och försäljning på befintliga marknader.
  • PostNord

    Product owner

    2018 - 2019

    Produktägare för en B2B integrationstjänst. Rollen inkluderar bland annat;
    Införande av agil leveransmodell inklusive rådgivning och coachning av nyckelpersoner.
    Att agera produktägare, kravställa, leda projekt och förbereda tjänster för kommersiell lansering.
    Tillsammans med produktchefer ta fram kommersiella modeller för tjänster.
    Säkerställa att tjänsten är en del av och möter företags satsningar på digitalisering.
  • Husqvarna

    Interim Management

    2017 - 2018

    Interim management för kundens Online Services funktion.
    Produktägare för en digital marknadsföringsplattform/CMS.
    Rollen inkluderar bland annat; Införande av agil leveransmodell med flera team.
    Upphandling, kontraktering och införande av 24/7 support, positionerad för att hantera B2C och B2B e-Commerce flöden.
    Delta i uppbyggnaden av kundens ledningsgrupp
  • H&M

    IT Service Ansvarig

    2013 - 2017

    Som ISR (IT Service Responsible) ansvarade Per för IT-området Transport Management. Per hade leverans- och budgetansvar för alla IT-tjänster som verksamheten använder för transport inom e-handel. I rollen ingick att definiera, etablera och leverera IT-tjänster till verksamheten, arbetsleda ett team med egna resurser, samt styra och följa upp köpta tjänster.

    I rollen som ISR byggde Per gedigen upphandlingskunskap. Vid upphandling av transporttjänster globalt ansvarade Per för IT-delen i upphandlingar, och säkerställde att IT-SLA förhandlades och var i linje med de kommersiella förutsättningar som förhandlats och avtalas.

    För samtliga köpta IT- och verksamhetstjänster inom området ansvarade Per för att SLA upprättades och att det fanns en struktur för leverantörsuppföljning på plats. Per ledde kommersiella eskaleringar och förhandlingar.
  • H&M

    Systemansvarig

    2011 - 2013

    Per ansvarade för en förvaltningssituation där man förvaltade och utvecklade lösningar som används inom logistik för H&M:s e-handel. I rollen ansvarade Per för den dagliga driften av ett antal system och tjänster. Per ansvarade för det egna teamet, managering av köpta externa tjänster, samt för koordinering med IT-operations och andra leveransteam för angränsande system. Per hade bemannings- och budgetansvar för den egna leveranssituationen.
    Utöver det hade Per även en koordinerande roll för all bemanning inom hela systemområdet Online Logistik på H&M (>30 personer) för att säkerställa planering och kompetensförsörjning tillsammans med H&M:s sourcing organisation.
  • KappAhl

    Projektledare

    2008 - 2011

    Som projektledare på KappAhl arbetade Per med ledning av intern utveckling och integration, införande av standardsystem, utrullning och införande av verksamhetsförändringar, samt ledning och koordinering av externa systemleverantörer. Projekten spänner över allt från infrastrukturförändringar i centrala system, till införande av nya system och arbetssätt i butik.

    Per var även IT-ansvarig för design och etablering av ett Project Management Office på KappAhl
  • Schenker

    Konsult - Projektledare

    2007 - 2008

    Uppdrag som IT-koordinator och projektledare på Schenker Dedicated Services. Per ledde implementering av IT-stöd och EDI integration för nya logistikflöden. Schenker Dedicated Services är en 4PL partner och verksamheten bygger på att snabbt kunna sätta upp ny eller förändrad EDI-integration och hantera ständigt förändrade krav.
    Per hade en nyckelroll i införandet av Agila arbetssätt, med inriktning på Scrum.
  • Consili

    Affärskonsult

    2007 - 2007

    I rollen som affärskonsult arbetade Per med processförbättringar inom ekonomiadministration samt implementation av elektronisk fakturahantering.

    Det dagliga arbetet gick främst ut på att kartlägga kunders processer, ta fram lösnings- och förbättringsförslag, och sedan se till att dessa implementerades. Per specificerade lösningar som andra team-medlemmar implementerade samt gjorde egna uppsättningar i Visma Business och Ascendo.
  • ICA

    Teamleader och projektledare

    2006 - 2007

    Per hade operativt ansvar för alla applikationer och utvecklingsteam inom artikel- och sortimentsprocessen. Ansvar för både förvaltningsuppdrag och utvecklingsprojekt, samt att vid behov fungera som projektledare.
    I rollen ingick att vara verksamhetens "speaking partner" och hantera krav, ansvara för uppföljning av kostnader, leda gruppen och utveckla medarbetarna i linje med överenskomna kompetensmål.
  • ICA

    Applikationsarkitekt

    2005 - 2006

    Per utgjorde bryggan mellan IT och verksamheten för processer inom finans, administration och Human Resource. Det innebar att Per ansvarade för strategiska planer, förstudier och uppstart av nya projekt inom IT. Per satt också med i ledningsgruppen för IT Finans & HR, och hade därigenom del av ansvaret för en funktion med 16 anställda plus externa konsulter.
  • ICA

    Teamleader och projektledare

    2004 - 2005

    IT-ansvar för system inom finans samt betalflöden inom koncernen och mot externa parter. Det största projektet som genomfördes var införande av en ny lösning för elektronisk fakturahantering och ordermatchning, med produkter från Basware.
  • ICA

    Teknisk projektledare och utvecklare

    2001 - 2004

    I rollen som teknisk projektledare ansvarade Per för att samla in och översätta verksamhetens krav till implementering som utfördes av ett projektteam. Rollen innebar också att säkerställa leveranser av IT-infrastruktur. Projekten avsåg främst systemlösningar för hantering av in och utgående fakturor för Statoil Detaljhandel (då ett dotterbolag till ICA).
    Rollen som utvecklare innebar utveckling inom flera områden både i projekt och förvaltningsuppdrag. Förvaltningsuppdragen innebar även ansvar för drift och support av affärskritiska system. Rollen gav Per möjlighet att komma i kontakt med flera olika utvecklingsverktyg och tekniska plattformar.

Pers kompetensområden

  • IT-säkerhet

    IT-säkerhet allmänt
  • Projektledning

    Teknisk projektledning, Contract management, Projektledning
  • Metoder & Processer

    PROPS, PPS, Scrum, Agila metoder allmänt, SAFe
  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Verksamhetsutveckling allmänt, Verksamhetsstyrning, Workshopledning, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Förändringsledning, Projektledning, Affärs och IT strategi, Affärsplanering, Programledning, Change Management
  • Roller

    Produktledare, Team-ledare, Delprojektledare, Huvudprojektledare, Upphandlare, Affärsutvecklare, Systemförvaltare, Förändringsledare, Interimschef, Produktägare, Teknisk projektledare, Scrum master
  • Försäljning

    Avtal och Förhandling
  • Ledarskap

    Ledarskap allmänt, Outsourcing
  • Branscherfarenhet

    Detaljhandel, Transport/Spedition/Flyg, Postorder/ e-handel
  • Upphandling

    Kravformulering, Offertutvärdering, Inköp och förhandling, Beställarstöd, Resurs i upphandlingsprocess, Internationella tekniska upphandlingar
  • Utbildning

    Systemvetenskap

Pers anställningar

  • Senior consultant, Opticos

    2017 -

  • IT Service Ansvarig, H&M

    2011 - 2017

  • Projektledare, KappAhl

    2008 - 2011

  • Konsult, Dfind

    2007 - 2008

  • Konsult, Consili

    2007 - 2007

  • Utvecklare, arkitekt, ledare, ICA

    2001 - 2007

Pers utbildningar

  • Ledningssystem för informations-säkerhet, Canea

    2023 - 2023

  • Certified Professional Scrum Product Owner, ProAgile

    2020 - 2020

  • Certified SAFe 5 Agilist, Scaled Agile Inc

    2020 - 2020

  • Affärsjuridik, Silf Competence

    2016 - 2016

  • Buying Services, H&M

    2014 - 2014

  • External Managed Services, H&M

    2013 - 2013

  • Effektiv förändringsledning, Astrakan

    2010 - 2010

  • KappAhls projektledarprogram (PROPS), Wenell

    2008 - 2009

  • Visma Business Certifieringsutbildning, Visma

    2007 - 2007

  • Certified Agile Master, DF

    2007 - 2007

  • Ledarutveckling, ICA Skolan

    2004 - 2005

  • Affärsengelska, Richard Lewis Communications

    2003 - 2003

  • Projektledning, IBM

    2001 - 2001

  • Systemarkitekturutbildning, Högskolan i Borås

    1997 - 2001

Till konsultsök

Kontakt

Anna Söderlund VD, Sälj och Rekrytering inom Management/Projektledning 072-200 27 21 anna.soderlund@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning