Hoppa till sidans innehåll

Boosta tillväxten i ditt IT-konsultbolag

I Kvadrats ekosystem finns allt du behöver för ett lyckligt och hållbart liv som egenföretagande konsult – även samarbetspartners som erbjuder smarta lösningar.

I detta inlägg gästas kvadratbloggen av Kvadrats samarbetspartner Wint.

Wint är en automatiserad helhetstjänst för företags bokföring och administration.

Hur gör du egentligen som enmansföretagare om du vill utveckla din affär och skapa tillväxt, utan att behöva anställa? Här bjuder Kvadrats samarbetspartner Wint på tips som kan ge dig som nybliven IT-konsult stenkoll på ekonomin och maximera dina förutsättningar för en bra tillväxtresa. Vi lämnar ordet till dem. 😊

Skaffa stenkoll på siffrorna

Om du vill att bolaget ska växa gäller det först och främst att veta hur ekonomin ser ut – både just nu och inom den närmaste framtiden. Men vilka siffror är viktiga att hålla koll på? 

Att bara titta på företagets bankkonto ger ju ingen rättvis bild eftersom den summa som finns på kontot idag lika väl kan dubbleras som halveras till imorgon, beroende på hur det ser ut med kundfordringar och skulder för stunden. Därför behöver du kika på resultatet och likviditeten. 

Resultat – skillnaden mellan intäkter och kostnader

Resultatet berättar hur det går – eller har gått – för företaget under en viss tidsperiod. Slå samman alla intäkter för perioden och dra sedan bort kostnaderna. Om summan blir positiv har du gått med vinst och om den blir negativ har du gått med förlust.

Men det du ser i din resultatrapport visar oftast hur det har gått i en redan avslutad period och inte hur det går för dig just nu. Därför bör du också kika på bolagets likviditet.

Likviditet – skillnaden mellan pengar in och pengar ut

Ditt företags likviditet ger en fingervisning om bolagets förmåga att betala sina skulder på kort sikt, d.v.s. om du har – och förväntas ha – tillräckligt med pengar på kontot för att betala räkningar, lön och andra utgifter.

Likviditeten får du fram genom att dra bort summan av dina skulder från summan av dina kundfordringar, dvs “pengar in” minus “pengar ut”. För att ha en god likviditet bör resultatet av den uträkningen vara positiv vid varje givet tillfälle.

Gör budget över ditt resultat och din likviditet

För att försöka förutse hur det kommer att gå för bolaget framöver, samt för att ha bra underlag för att fatta beslut om din verksamhet, är det en god idé att göra både en resultatbudget och en likviditetsbudget för ditt företag.

Resultatbudgeten lägger grunden för din målsättning
Resultatbudgeten gör du för att försöka förutse resultatet för en given period, kanske det närmaste året. Dela upp resultatbudgeten månadsvis och utgå från dina kostnader – de är ofta lättare att förutspå. Vilka kostnader är fasta respektive rörliga? Kommer du behöva göra några investeringar under året? I vilken månad förväntas den kostnaden i så fall komma?

Komplettera sedan med dina förväntade och önskade intäkter varje månad. Här finns säkert vissa intäkter som du vet kommer att komma och andra som du tror eller hoppas på. Försök vara så realistisk som möjligt. 

När du har gjort en resultatbudget kan du inför varje månad kika i den för att se hur du behöver prestera för att uppnå önskat resultat, och efter varje avslutad månad kan du också jämföra ditt faktiska resultat med det du budgeterat för, för att se om du ligger i fas med dina mål.

Likviditetsbudgeten hjälper dig att fatta beslut
Det bästa sättet att hålla koll på bolagets likviditet och på så sätt ge sig själv ett bra beslutsunderlag för eventuella investeringar är att göra en likviditetsbudget. En sådan kan göras över hela året, men bryts med fördel ned på månads-, eller till och med veckobasis.

I likviditetsbudgeten ställer du upp den summa du har på kontot just nu samt alla framtida inbetalningar och utbetalningar som du vet om. På så sätt får du en bra överblick över alla kommande kontohändelser och kan se i god tid ifall någonting skulle diffa. Håll också ett extra öga på NÄR pengarna ska komma in och gå ut så att du alltid har täckning på kontot.

It’s all in the details – följ upp projekt och kostnadsställen

Nu när du har koll på både resultatet och likviditeten är du bra kittad för att fatta beslut om din verksamhet. Men de stora vinsterna kan också ligga i de små detaljerna – som att veta vilka kunder eller projekt som är mest lönsamma. Den informationen kan du få genom att jobba med kostnadsställen och projekt i din bokföring.

Glöm kontoplanen – tänk projektbaserat

Många företagare (och redovisningsbyråer också för den delen) bokför fortfarande enligt den så kallade kontoplanen – för så har man ju alltid gjort. 

Men för företag som ofta jobbar i projektform blir den typen av redovisning inte särskilt användbar. Du som är IT-konsult borde lämna kontoplanen i det förflutna där den hör hemma och istället fokusera din bokföring på kostnadsställen och projekt. 

Genom att märka upp eller “tagga” alla intäkter och kostnader till det projekt där det hör hemma kan du som företagare enkelt följa upp din ekonomi på detaljnivå och se hur ett visst projekt går, hur mycket du tjänar på en specifik kund eller hur stora kostnader du har kopplat till ett visst delprojekt. 

Så här funkar det i praktiken

Låt säga att du driver IT-konsultbolaget AB som jobbar mot två olika kunder – ett projekt hos varje kund. Nu vill du följa respektive projekt för att se exakt hur lönsamma de är. Varje projekt har kostnader kopplade till sig i form av till exempel löner, inköp eller resekostnader.

Genom att tagga alla dessa kostnader och även tagga upp de inkomster som kan kopplas till respektive projekt kan IT-konsultbolaget AB lätt och smidigt följa projektens resultat löpande – och även bakåt i tiden – för att se om du behöver höja priset ut mot kunden eller dra ner på kostnaderna i projekten. 

Följ upp resultatet

Genom att göra på det här sättet blir bolagets totala resultatrapport lättare att följa upp och för dig blir det lättare att räkna ut relevanta nyckeltal såsom vinstmarginal och bruttovinst. 

Utöver det får du separata resultatrapporter där du kan följa upp dina projekt och kostnadsställen, för att exakt kunna se hur projektet går eller hur mycket tid eller pengar du lägger ner i förhållande till fakturerat pris. En oslagbar spårbarhet för dig som vill få ditt bolag att växa.

När du har full koll på vilka projekt och kunder som är mest, respektive minst, lönsamma kan du nämligen göra upp handlingsplaner för att utveckla dina affärer och boosta din tillväxt ytterligare. Bra va?

Jag kommer få pengar över – vad gör jag?

Kommer du att avsluta året med ett positivt resultat? Då kan du börja fundera på vad du ska göra med pengarna du får över. Här är fyra alternativ att överväga:

Investera i en kapitalförsäkring

Behövs inte pengarna i bolaget i närtid? Då kan det vara en idé att investera i aktier och fonder för att få företagets pengar att växa på sikt. 

När du väljer att handla med värdepapper så bör det göras med redan skattade pengar. Det betyder att du betalar bolagsskatt på vinsten som du gjort i företaget under året, och det som sedan är kvar är pengar som du kan handla aktier och fonder för. 

Det allra enklaste är att investera pengarna i en kapitalförsäkring. En kapitalförsäkring schablonbeskattas, vilket innebär att du kan köpa och sälja aktier inom försäkringen utan att behöva betala reavinstskatt. Istället betalar du en avkastningsskatt som baseras på kapitalförsäkringens värde. 

En annan fördel med en kapitalförsäkring är att du inte behöver bokföra alla köp och försäljningar av aktier som sker inom kapitalförsäkringen, utan att det endast är in- och utbetalningar som bokförs.

Satsa på tjänstepensionen

Om ditt bolag inte har något större kapitalbehov alls – vilket ofta är fallet för konsulter som jobbar mycket ute hos kund och inte behöver göra några större investeringar – kan det också vara en smart idé att investera bolagets positiva resultat i den egna pensionen. Det du gör då är att du höjer din tjänstepension och på så sätt investerar du företagets pengar i din egen framtid.

Att göra en inbetalning till tjänstepensionen minskar bolagets skattemässiga resultat, och sänker därmed skatten som behöver betalas in. Därmed gör du både en god investering på lång sikt och sänker skatten i bolaget på kort sikt.

Låt pengarna stanna i bolaget

Vet du att du kommer att behöva kapital i ditt bolag inom en nära framtid så bör du låta pengarna finnas tillgängliga i företaget. Placera pengarna på ett sparkonto med så hög sparränta som möjligt – så har du möjlighet att växla upp när du är redo för det.

Höj din årslön – maxa utdelningsutrymmet

Lön och utdelningsutrymme hör ihop. Ju högre lön du tar ut, desto större blir ditt utdelningsutrymme.

Om det bara är du i bolaget och du maxar din lön så kan du använda löneunderlaget när du ska ta utdelning. Ju högre lön, desto högre lågbeskattad utdelning med andra ord. Men tänk på att om du plockar ut en lön som överstiger brytgränsen för statlig inkomstskatt så kommer du betala mer skatt där, även om din lågbeskattade utdelning blir högre. 

Om du funderar på hur det där med utdelning funkar och hur mycket lön du borde ta ut för att maxa ditt utdelningsutrymme har Wint tagit fram en smart kalkylator på sajten K10.nu.

Jobba smartare – inte mer!

Förr eller senare kommer de flesta konsulter till en punkt där administrationen tar kål på såväl glädje som tillväxtmöjligheter – framförallt eftersom den stjäl tid från din vardag.

Du som har ett timpris på 1 000 kr/h förlorar ju 3 000 kr på att jobba tre timmar med administration istället för att jobba mot kund. Om du hanterar administrationen på arbetstid vill säga. Många enmansföretagare väljer att göra den på kvällar och helger istället, vilket visserligen gör att du maximerar din debiteringsgrad, men istället minimerar tiden med familj och vänner.

Alternativet: automatisera bokföringen

Istället för att göra bokföringen själv eller att anlita en redovisningskonsult är vårt förslag att du automatiserar bokföringen – ett kostnadsbesparande och tidseffektivt alternativ som bör tilltala dig som driver ett bolag där du lever på att sälja din tid.

Tack Wint för tipsen! 😊

Om Wint

Wint är en fullservicelösning som hanterar ditt bolags bokföring per automatik. Dessutom sköter Wint dina betalningar mot banken, tar hand om din lönehantering, dina momsdeklarationer och ditt bokslut, samt förser dig med ett smart företagskort som är direkt integrerat i bokföringen.

Allt detta, plus rådgivning, teknisk support och en smart faktureringslösning i ett modernt gränssnitt får du till en fast månadskostnad, utan överraskningar.

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning