Hoppa till sidans innehåll

En affärsplan för varje team

Klarna Bank AB - Mars 2018 – februari 2019

Utmaning

Klarna Bank AB har drygt 2000 medarbetare och över 300 team. Det har varit en stor utmaning för företaget att behålla den höga leveranshastighet samtidigt som man fortsätter att växa bolaget med fler produkter och fler medarbetare. För att klara av det här så har Klarna valt en distribuerad ledarskapsmodell med en Product Manager i varje produktteam som var ansvarig för teamets resultat.

Lösning/utförande

På plats har Kvadrat haft en Product Manager som har varit med och lett ett av dessa autonoma produktteam. Teamet jobbade med verktygsstöd och datainsamling från ordrar som manuellt inspekteras för misstänkt bedrägeri.
Kvadrats Product Manager har varit med och identifierat teamets kunder, vilka utmaningar kunderna har och hur teamet kan hjälpa till att lösa dem. Han har också varit drivande i att sätta ihop teamets affärsplan med en tydlig vision för teamet, deras strategi, roadmap, viktiga KPI:er och prioriterat det dagliga arbetet.

Nytta/effekt

Genom Kvadrats arbete har teamet på Klarna kunna hålla ett högt leveranstempo och haft ett starkt fokus på sina kunder. Teamets affärsplan har gett kontinuitet och strategisk inriktning för både teamet och de team som är beroende av deras leveranser. Teamet skapade även en central microservice där bedrägeridata från ett flertal affärssystem kunde kopplas samman. På så sätt kunde Klarna använda maskininlärning för att mer effektivt bekämpa misstänkta bedrägerier.

Kontaktperson

Simon Almström.

Kvadrat i siffror

  • 436

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 342

    Kunder senaste året

  • 4,6/5

    Kundnöjdhet sedan 2007

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning