Filip är en erfaren konsult och fullstackutvecklare med fokus på modern webbutveckling i C# och .NET. Han har lång erfarenhet av att utveckla skalbara, robusta och användarvänliga lösningar för både frontend och backend, med särskild tonvikt på prestanda, säkerhet och underhållbarhet. Filip arbetar obehindrat i hela utvecklingskedjan – från kravanalys och arkitektur till implementation, test och driftsättning – och trivs i agila team med nära samarbete med både utvecklare, produktägare och slutanvändare. Han behärskar teknologier och ramverk som C#, .NET, ASP.NET Core, Entity Framework, RESTful API:er, JavaScript, TypeScript, Angular, HTML, CSS samt databaser som SQL Server. Han har även erfarenhet av molntjänster, DevOps och CI/CD. Filip brinner för ren och välstrukturerad kod, kontinuerligt lärande och att leverera lösningar som skapar verkligt värde för kunden.
Om Filip
Filip är en ansvarsfull, kundorienterad och lösningsdriven person med stark analytisk förmåga och en naturlig nyfikenhet för ny teknik. Han är kreativ, tar snabbt till sig ny kunskap och trivs i miljöer där lärande och teknisk utveckling står i centrum.
Han är målinriktad och motiveras av projekt med teknisk komplexitet, där han får bidra både strategiskt och operativt. De projekt han uppskattar mest är de som bygger på modern utvecklingsmetodik, innehåller utmanande tekniska problem och drivs av engagerade och kompetenta team.
Filip har ett djupt tekniskt intresse och utforskar gärna nya teknologier genom egna mjukvaruprojekt på fritiden. Han använder aktivt AI-verktyg för att öka sin effektivitet, särskilt i tidiga faser av utvecklingen som prototyping och konceptvalidering.
Filips CV
Humando
iOS Developer with AI-Enhanced Workflows
2025 -
Kontext: Prototypstadie, egen startup/fritid, teamstorlek: 1 person
Jag har utvecklat en iOS-app och ett antal kringliggande automationsflöden där AI används genom hela utvecklingskedjan, från planering och kodgenerering till UI-testning och dokumentation. Fokus har varit att utforska hur LLM-agenter och multimodala analyser kan höja kvaliteten och snabbheten i prototyputveckling.
Centrala insatser: - AI-stöd i hela utvecklingskedjan Integrerat AI i planering, kodgenerering, testautomatisering, UI/UX-analys och dokumentation via verktyg som Claude Code, Codex CLI, Cursor och Grok.
- Multimodala UI-tester Byggt testflöden som analyserar UI-screenshots och automatiskt upptäcker: * felaktiga layouter * saknade element/knappar * constraints-problem och blockers * visuella avvikelser Detta kombinerar traditionella tester med AI-driven bildtolkning.
- AI-baserad UI/UX-analys Utvecklat agenter som granskar UI-screenshots för att identifiera text-overflow, misalignment, design-mismatch och potentiella tillgänglighetsproblem.
- Kodstandard- och kvalitetskontroller Skapat agenter som säkerställer Swift-kodstandard, struktur, dokumentation, Firestore-regler samt konsekventa UI-flöden.
- Snabb prototyputveckling via multi-agent-processer Använt kedjor av AI-agenter för att uppnå snabbare iterationer och mer effektiv kvalitetssäkring i iOS-projekt.
1. AI-Driven iOS App Development (end-to-end prototyp) Byggde en iOS-app där hela utvecklingscykeln (planering ? kod ? test ? UI-analys ? dokumentation) automatiserades med AI-verktyg. AI-agenter användes parallellt för kodgenerering, testskrivning och strukturell analys.
2. Multimodal UI Test Suite Implementerade AI-drivna screenshot-analyser i UI-tester. Systemet upptäcker layoutfel, constraints-brott, UI-blockers och saknade element.
3. UI/UX Vision Analyzer Utvecklade agent som granskar UI-screenshots för att hitta designproblem såsom misalignment, visuella buggar, text-overflow och tillgänglighetsavvikelser.
4. Swift Code Standards Enforcer Skapade agent som automatiskt validerar: * naming conventions * kodstruktur * stilguidelines * dokumentationsnivå Genererar även uppdaterade krav- och designdokument baserat på implementerad kod.
I min egen utvecklingsmiljö har jag byggt och experimenterat med pipelines och dataintegritetslösningar för att säkerställa konsistens, deduplicering och stabil databehandling i prototyper. Arbetet har inkluderat datainsamling, validering, transformationer, samt detektion av konflikt- och race-condition-scenarier främst mot Firestore och AI-drivna arbetsflöden.
Centrala insatser: - Datapipelines & transformationslogik Byggt pipeline-liknande flöden för att hämta, rensa, normalisera och validera data innan den används av AI-agenter eller backend-logik. Arbetat med JSON- och YAML-baserade processblueprints för att beskriva datadrivna AI-flöden.
- Deduplicering & integritetskontroller i Firestore Implementerat avancerad dedupe-logik med fuzzy matching, timestamp-toleranser, fältprioritering och idempotens. Byggt system som upptäcker datadivergens, race conditions och parallella uppdateringskonflikter från flera iOS-enheter.
- Konfliktlösning & synklogik Konstruerat prototypmässiga conflict resolution-mekanismer för Firestore-synk, med fokus på robusthet och reducerad replikationskonflikt. Resultat: stabilare och mer förutsägbar klient–backend-synk i prototypprojekt.
- Automatisk datavalidering i AI-flöden Infört multi-step validering i agent-pipelines för att säkerställa korrekthet före varje processsteg.
- Metadata-generering Skapat verktyg som extraherar metadata från kod, commit-historik, UI-screenshots och API-dataset för att förbättra AI-kontext och analysförmåga.
- Synthetic data & stresstester Genererat större mängder synthetic data för belastningstester, regelvalidering och identifiering av edge cases i Firestore-baserade system.
1. Firestore Data Integrity Engine (dedupe + conflict resolution) Utvecklade logik för att identifiera dubbletter trots skillnader i datapaket. Implementerade fuzzy matching, timestamp-tolerans och idempotens. Resultat: betydligt stabilare klient–backend-synk i mina prototyper.
2. Firestore Cost-Protection Agent AI-agent som analyserade Firestore-struktur och säkerhetsregler. Identifierade potentiella kostnadsdrivare, säkerhetsproblem och ineffektiva queries. Genererade optimeringsförslag för struktur och indexering.
3. Metadata Generator for AI Workflows Extraherade metadata från kodbas, commits och UI-screenshots. Förbättrade AI-flöden genom rikare kontext och tydligare projektstruktur.
4. Synthetic Data Stress Suite Skapade omfattande synthetic datasets för att stresstesta Firestore-regler och klientlogik. Upptäckte race conditions, edge cases och prestandabrott som annars varit svåra att reproducera.
5. Data Transformation Pipelines (Python) Byggde Python-skript för att hämta, rensa, normalisera och lagra data från API:er och loggar. Användes som förberedelse inför AI-analys och utvecklingsautomation.
Jag har i egen regi utvecklat ett antal AI-drivna utvecklingsflöden och prototyper som automatiserar delar av programvaruutvecklingen. Arbetet har syftat till att utforska hur multi-agent-system kan användas för planering, kodgenerering, testning och dokumentation i ett helt automatiserat utvecklingscykelflöde. Samtliga resultat är prototypstadium men har gett betydande lärdomar och tydligt accelererat produktutveckling i experimentella projekt.
Centrala insatser och resultat: - Multi-agent utvecklingspipeline Byggt kedjor av agenter med tydliga roller (t.ex. planner, coder, reviewer, tester och dokumenter) som arbetar sekventiellt mot ett gemensamt mål. Implementerat enkel delad kontext, feedback-loopar och konflikthantering mellan agenter för att automatisera kodgenerering, refaktorisering och dokumentation.
- Automatiserad code review Skapat en agent som analyserar pull requests och ger strukturerad feedback kring stil, edge cases, arkitektur och dokumentation. Detta har i mina prototyper minskat manuellt review-arbete med upp till ~90 %.
- AI-driven feature breakdown & systemanalys Utvecklat analyser som bryter ned features ur perspektiven säkerhet, DevOps, debugging, UI/UX och datamodellering. Systemet genererar automatiskt user flows, edge-case-kartor och rekommendationer som stöd för planering.
- Issue ranking & Feasibility Index Skapat ett enkelt index som låter AI uppskatta komplexiteten i GitHub-issues och prioritera utveckling över flera parallella brancher. Har i experiment resulterat i upp till 20x snabbare prototypframtagning.
- Dokumentations- och deploy-automation Prototyper för generering av release notes, arkitekturförklaringar, checklistor och beslutshistorik. AI-flödena kan även generera enklare pipeline-steg för deployment och kvalitetskontroller. Teknisk miljö: GitHub Actions, Git Hooks, CLI-baserade agentflöden, Python-baserade automationsskript, Xcode Cloud, samt egna agentroller/protokoll.
Jag har genomfört flera hobbyprojekt för att utveckla färdigheter inom dataanalys, tidsserieanalys och datadriven modellering. Dessa projekt syftar till att förstå ekonomiska mönster och att träna på datadrivna arbetsmetoder, inte att skapa produktionsklara resultat.
- Market Data Pipeline (EVE Online) Hämtat och bearbetat live-prisdata via API:er. Genomfört tidsserieanalys (trender, volatilitet, outliers, säsongsmönster) för att förstå marknadsdynamik.
- Korrelationer & prisanalys Undersökt samband mellan regioner och varugrupper för att identifiera enklare supply/demand-mönster. Visualiserat förändringar i marknadsbeteende.
- Data cleaning & transformation Byggt script för att automatiskt städa och normalisera rådata inför analys.
- EDA-agent (prototyp) Experimenterat med AI som verktyg för att generera hypoteser, sammanfatta dataset och upptäcka anomalier. Målet har varit att förstå hur AI kan användas för att stödja tidig datainsikt. Teknisk miljö: Lokal Pythonmiljö med NumPy, Pandas och enklare visualiseringar.
Utvecklade en C# .NET-dataintegrationsmotor som konsoliderar indata från flera externa system med olika XML-scheman. Motorn genererar strukturerad data i ett enhetligt format för att skapa 2D- och 3D-produkt- och underhållsdokumentation.
Ledde portning och modernisering av relaterade projekt från .NET Framework 4 till .NET 8. Detta inkluderade refaktorering av föråldrade API:er, införande av moderna beroendeinjektionsmönster och konvertering av äldre synkron kod till asynkrona mönster med async/await—vilket förbättrade systemets prestanda och skalbarhet.
Hanterade komplexa produktionsdatabas-migreringar med versionerade Entity Framework Core-migreringar, anpassade EF-verktyg och skräddarsydda MSSQL-skript.
Etablerade och upprätthöll utvecklingsstandarder inklusive kodstil, namngivningskonventioner och användning av moderna språkfunktioner och ramverk för att främja tydlighet, konsistens och långsiktig underhållbarhet.
Exempel på vanliga problem: * Komplexa frågor till databasen och ineffektiv processning av data måste optimeras. * Effektiv användning av modern .NET teknik och sedan sprida kunskap i teamet via demos. * Refaktorering av kod löpande för att stödja ny funktionalitet, felhantering, testbarhet och uppsättning av riktlinjer för teamet.
Tekniker: C#, .NET Core, JavaScript, TypeScript, Angular, Visual Studio, VS Code, Cursor, ASP.NET, Entity Framework, Automapper, SignalR, Serilog, MSSQL, Windows Services, Hangfire, Azure DevOps Server (2019/2022), SQL Server Profiling, Resharper
Saab
Utvecklare
2019 - 2024
Utveckla applikation för kundanpassning av data relaterad till service och support. Applikationen har mycket UI-fokus.
Tekniker: C#, .NET Core, Angular, TypeScript, Entity Framework, Web API
Saab
Utvecklare
2018 - 2020
Utvecklade en C# .NET-dataintegrationsmotor som konsoliderar indata från flera externa system med olika XML-scheman.
Tekniker: C#, .NET Core, JavaScript, TypeScript, Angular, Visual Studio, VS Code, ASP.NET, Entity Framework, Automapper, SignalR, Serilog, MSSQL, Windows Services, Hangfire, Azure DevOps Server (2019/2022), SQL Server Profiling, Resharper
Saab
Utvecklare
2016 - 2017
C# Desktop-applikation för viktberäkningar, övergång från en befintlig Microsoft Access 2013-lösning till en skalbar, underhållbar arkitektur med SQL Server och .NET Entity Framework.
Den stöder valideringsregler och rapporterings-/exportfunktionalitet för integration med efterföljande system. Denna moderniseringsinsats förbättrade avsevärt applikationens underhållbarhet, prestanda och användbarhet, vilket gjorde den mer anpassad till nuvarande IT-standarder och användarförväntningar.
Byggd med WPF och .NET strukturerades applikationen med en tydlig separation av ansvarsområden (MVVM-mönster) för att säkerställa underhållbarhet och skalbarhet. Särskild fokus lades på prestanda, dataexakthet och användarvänlighet för icke-tekniska slutanvändare.
Saab
Utvecklare
2015 - 2018
Utvecklade applikation för att förbereda kabeltestningsindatafiler som används av kabeltestningsmaskiner i verkstad/laboratorium. Analys av testning av grupper av komponenter och kablar Visualisera kabelkontakter/stift.
Arkitekt och utvecklare av ett prestandatestningsramverk för Workdays webb-API:er, med Java och Apache JMeter, för att stödja en storskalig intranät-release som betjänar tusentals användare.
Designade och implementerade testarkitekturen, utvecklade återanvändbara och parametriserade testskript, och utförde riktade belastnings- och stresstester före, under och efter produktionslanseringen. Initiativet genomfördes under flera fokuserade, högintensiva perioder parallellt med andra ansvarsområden.
Testresultaten informerade direkt prestandajustering och ledde till betydande förbättringar i systemets responsivitet, skalbarhet och övergripande användarupplevelse. Under produktionslanseringen koordinerade och utförde jag live-prestandavalideringar för att säkerställa systemstabilitet under verklig användarbelastning, minimera affärsstörningar och säkra en framgångsrik lansering.
Saab
Utvecklare
2014 - 2014
Ett operativt planeringssystem utvecklas för att stödja cirka 200 användare i deras dagliga arbetsflöden. Applikationen är byggd med C# och ASP.NET MVC, med SQL Server som datalagringsbackend. Klientsidan använder teknologier som jQuery och Bootstrap.
Backend-utnyttjar Quartz.NET för schemaläggning av stora bakgrundsjobb, inklusive databearbetning för Excel-exporter och komplexa SQL-operationer. Beroendeinjektion implementeras med Unity för att främja lös koppling mellan komponenter och underlätta enhetstestning.
Backend-testning utförs med xUnit-testramverket, med Moq använt för att mocka beroenden. Klientsidig enhetstestning utförs med Chutzpah och Jasmine. Systemnivåtestning utförs med Selenium, med en separat testsvit utvecklad i Java.
Saab
Utvecklare
2014 - 2015
Utvecklade en .NET WPF desktop-applikation för automatiserad analys av sensordata från en materialhärdningsprocess. Applikationen bearbetar tidsserie-sensorindata (temperatur och tryck) och tillämpar en omfattande uppsättning domänspecifika regler för att utvärdera om uppvärmnings-, härdnings- och kylningsfaser följer kravställda kvalitetsstandarder. Lösningen ersätter en tidigare manuell utvärderingsprocess genom att automatisera beslutslogik och visualisera resultat genom tabeller och grafer, med tydliga indikatorer för avvikelser eller anomalier.
Teknologier och ramverk som används: - .NET 8 / WPF för desktop-användargränssnittet - Unity för beroendeinjektion - NetOffice för Excel-integration - XUnit för enhetstestning - Moq för mocking i tester
Humando
Utvecklare
2014 - 2014
Utvecklade och publicerade en styrketräningsapp för Android, designad för att hantera träningsrutiner, logga träningspass och visualisera framsteg över tid genom olika interaktiva diagram och grafer.
Applikationsarkitekturen är baserad på lätta Activities som är värdar för återanvändbara Fragments för att främja modularitet och kodåteranvändning över olika vyer. Android Support Libraries (t.ex. ActionBar, ActionBarTabs, Fragments, Dialogs) används för att säkerställa kompatibilitet över ett brett spektrum av API-nivåer.
Viktiga teknologier och funktioner: - SQLite med ORM Lite för lokal datapersistens - Robotium för UI-testautomatisering - Git för versionshantering - Gradle för byggkonfiguration - Livscykelhantering via Save/Restore Instance State - Drag & Drop, ViewPager för swipe-navigation - In-App Purchases för monetarisering
Aptean
Utvecklare
2013 - 2013
Underhåll och uppgradering av existerande e-handelsportal (Java, JEE, Struts, Spring Framework, Hibernate, SQL, JSP, Quartz, Apache Velocity, XML, HTML, CSS, Dojo, Maven). Förstudie med ett flertal prototyper inför ny e-handelsplattform (ASP .NET MVC 5, C#, Entity Framework 6, EPiServer CMS, EPiServer Commerce, jQuery, jQuery Mobile, Javascript, Handlebars, Bootstrap, Microsoft SQL Server). Versionshantering med Clearcase samt Team Foundation Server (TFS).
Pitch Technologies
Arkitekt och Utvecklare
2012 - 2013
Produktutveckling samt prototyper inför demonstration på simuleringsmässa i Italien. Webb- och mobil teknologi används tillsammans med en rad simuleringssystem från olika leverantörer för att visa möjligheterna att integrera modern teknologi i äldre system samt samexistens av moderna och gamla simuleringskomponenter. Bland annat görs en webbapplikation där simuleringstillståndet i militär simulering presenteras på en karta (Google Maps) och uppdateras kontinuerligt. Användarna kan utföra simuleringsoperationer från ett webbgränssnitt (JEE, jQuery, JavaScript, HTML5, Modernizr), från ett mobilgränssnitt (jQuery Mobile) samt från en Androidapplikation som använder sig av Android Google Maps. Stöd för de mest populära webbläsarna implementeras och gränssnitt designas för att se tilltalande ut på många olika storlekar av devices (mobiltelefoner och tablets). Serversidan skrivs i Java och kommunikationen med klienter sker via RESTful Web Services i JSON-format. För att underlätta Dependency Injection och öka testbarheten används Spring Framework. Testning görs med Junit, Mockito samt Selenium 2. Maven hanterar beroenden till andra bibliotek. SVN och GIT används för versionshantering. FogBugz används som ärendehanteringsystem och arbetet utförs med inslag från SCRUM och kanban bl.a. med verktyget Trello.
Försvarets materielverk (FMV)
Arkitekt och Utvecklare
2012 - 2013
Cirka 10 personer med olika expertis inom militär verksamhet, simulering och distribuerade system ska analysera, modelera och harmonisera krav kring framtida militära ledningsträningssytem i luft, sjö och markdomänen. Jag deltar som specialist inom distribuerade system samt som arkitekt och utvecklare. System- och kravmodellering sker i Enterprise Architect enligt MoDAF (Ministry of Defence Architecture Framework). En fristående applikation skriven i C# utvecklas för att effektivisera kravanalys samt möjliggöra spårbarhet (krav -> design -> implementation), kollaborativt arbete med spårbarhet av förändringar och granskningsprocesser. Applikationen utbyter information med Enterprise Architect SQL-databas. En lokal representation av databasens tillstånd skapas för att möjliggöra komplex dataanalys och datainsamling samt markant öka prestandan genom att bundla databastransaktioner vid inmatning av ny information. Hantering av krav, granskningsprocesser mm sker i form av en rad Microsoft Word- och Microsoft Excel-mallar där applikationen har möjlighet att skapa skräddarsydda dokument för de olika författarna beroende på vilken typ av information som efterfrågas och vilken fas arbetet är i. Gruppens deltagare kan välja att arbeta enbart med Word och Exceldokumenten genom att generera nya dokument vid behov, modifiera och lägga till ny information och sedan låta applikationen tolka och mata in informationen i databasen. Ytterliggare ett antal applikationer utvecklas där ibland ett plug-in till Enterprise Architect som gör det möjligt att importera High Level Architect objektmodeller enligt OMT (Object Modeling Template) specifikationen till Enterprise Architect i form av UML (SysML). C#, Windows Forms, UML, Informations- och databasmodellering, SysML, MoDAF, Word/Excel Automation, Google Protobuf, SQL, Enterprise Architect SDK, Scrum.
BAE Systems
Arkitekt och Utvecklare
2012 - 2012
Design och implementation av applikation med förmågan att lagra och bearbeta/analysera simuleringstillståndet vid olika tidpunkter. Syftet är att använda applikationen vid militärövningar där man efter genomförd övning genomför AAR (After Action Review) för att analysera vad som skett. Applikationen används tillsammans med en tidigare utvecklad applikation som presenterar simuleringsläget och ger användaren möjlighet att pausa, spola fram/bakåt, öka uppspelningshastighet osv. Utveckling sker i Java och information lagras i en SQL databas.
Försvarets materielverk (FMV)
Arkitekt
2012 - 2013
Försvarsmaktens framtida behov av datorstödd ledningsträning kartläggs och harmoniseras i form av krav och design. Arkitektur, designregler och designmönster tas fram för nya såväl som existerande systemkomponenter. Arkitektur och design relaterat till bland annat Skalbarhet, Lastbalansering, Prestanda, Feltolerans och Datakonsistens. Min primära roll är som arkitekt och specialist inom distribuerade system och distribuerad simulering samt användning av öppna standarder så som HLA (High Level Architecture).
Design och Arkitektur, Kravanalys, Kravmodellering, Verksamhetsanalys, Enterprise Architect, UML, Informations- och databasmodellering, Projektledning, RUP 4+1, SysML, MoDAF.
Försvarets materielverk (FMV)
Arkitekt
2012 - 2012
Huvudansvarig för design av nya interoperabilitetskomponenter samt huvudansvarig för integration mellan samtliga mjukvarukomponenter som behövs för genomförande av stor datorstödd ledningsträningsövning (hundratals aktivt deltagande). Information behöver utbytas mellan C2-system (Command & Control) levererade av Saab och simuleringssystem levererade av BAE Systems. Krav på interoperabilitet ställs av FMV där HLA (High Level Architecture) har en viktig roll. Information utbyts enligt en SISO standardiserad objektmodell för militär simulering. Krav på robusthet och prestanda är mycket högre än vad ingående komponenter tidigare upplevt vilket kräver god design men även kontinuerlig integration för att säkerställa att samtliga komponenter uppfyller ställda krav. C++, Java, HLA, Distribuerade system, Distribuerad simulering, Pitch pRTI, SLB, Saab WISE, PC-DART, Windows Server 2003 Administration, Windows Active Directory, Continuous integration, Team City, Ant.
Försvarsmakt
Utvecklare
2011 - 2012
Integration av ett antal komersiella simuleringskomponenter (bland annat Steel Beasts, X-Plane, VBS2) samt kundens simuleringssystem. Integration görs i C++ och Java via ett antal interoperbilitetsramverk (t.ex. LVC-Game och Pitch Developer Studio) men också direkt integration med kundens system (C++). En webbapplikation vidareutvecklas (JEE, HTML, JSON) för att visualisera delar av simuleringen samt underlätta integrationen av övriga system. Uppdragets syfte är att hjälpa kunden att komma igång med integrationsarbetet för att sedan kunna övergå i en utvecklingsfas för att utöka simuleringsförmågan i deras system. Övrigt: C++, Java, XML, HLA.
Försvarets materielverk (FMV)
Arkitekt
2011 - 2012
Forskning och utveckling kring områden där förbättring behövs i nuvarande ledningssystem och simuleringssystem som används i Sverige. Arkitektur och design genomförs i team mer prototypande för att utvärdering. Exempel på områden som undersöks är prestanda/skalbarhet, öppna standarder angående utbyte av information inom olika domäner, hantering av simuleringstid, datakonsistens vid storskalig distribuerad simulering, synkronisering av simuleringstillstånd och informationsutbyte mellan simulatorsystem och Command and Control system (C2). Java, C++, High Level Architecture (HLA Evolved), Distributed Interactive Simulation (DIS)
Företag inom försvarsindustri i Frankrike
Arkitekt
2011 - 2011
Design tillsammans med ett team i Frankrike för att överkomma ett antal problem relaterat till distribuerad simulering. Bundling av nätverkspaket, packet loss, latency, calculation smoothing algorithms, nätverkslayout, filtrering av information, feltolerans och skalbarhet.
Försvarets materielverk (FMV)
Arkitekt och Utvecklare
2011 - 2011
Design och implementation av webbapplikation för att monitorera, starta och stoppa tjänster som exekverar på ett virtuellt nätverk. Applikationen hittar de tjänster som finns tillgängliga i molnet och presenterar de tjänster som användaren har rätt att monitorera, stoppa och/eller starta. Java, Utveckling sker i Java med JEE och Spring Framework. Utveckling av användargränssnitt görs med HTML, CSS, Javascript och jQuery UI. Arbetet genomförs med agil arbetsmetodik enligt SCRUM. För versionshantering används Git. Övrigt: Maven, Bonjour.
BAE Systems
Arkitekt och Utvecklare
2011 - 2011
Design och implementation av applikation som genererar C#-kod där koden som genereras är ett middleware för att underlätta utveckling av C#-simuleringsmodeller och C#-applikationer som använder simuleringstjänster som utbyter information i en distribuerad miljö på ett eller flera virtuella nätverk. C#, C++/CLI, C.
Pitch Technologies
Handledare och Mentor
2011 - 2011
Handledare för examensarbete där studeten har som uppgift att ta fram ett ramverk för test och verifiering av applikationer som exekverar tillsammans för att lösa gemensamma uppgifter (cloud computing) med fokus på skalbarhet och feltolerans. Utveckling sker i Java. Övrigt: XML, Unit testing, Continuous integration, Team City, Ant.
BAE Systems
Utvecklare
2010 - 2011
Design och utveckling av ett antal webbapplikationer för att ge BAE systems kunder ny simuleringsförmåga, skalbarhet, robusthet och feltolerans vid användning av ny simuleringsplattform (som designades i ett tidigare uppdrag). Applikationerna visar bland annat hur man kan hantera balansering av last i ett distribuerat system med simuleringstjänster samt hur man hanterar bortfall av simuleringskomponenter beroende på krasch eller nätverksproblem. Utveckling sker i Java med JEE och utveckling av användargränssnitt med jQuery Mobile, HTML, CSS, Javascript och Google Maps. Webb- och applikationsservrar som används är Apache Tomcat och Caucho Resin. Versionshantering med SVN. Övrigt: SOA, Maven, Unit testing, Continuous integration, RESTful Web Services, JSON, XML-RPC.
Försvarsmakten Sverige
Utvecklare
2010 - 2011
Design och implementation av applikation som levererar indata till C2-system (Command & Control) som är de system som används för ledning i skarpt läge av försvarsmakten. Indata består av tillståndet i simuleringssystemen som används med funktionalitet för att ytterliggare efterlikna verkligheten genom en mängd konfigureringsmöjligheter för att t.ex. fördröja eller förvränga indata. Java, HLA (High Level Architecture), XML, Unit testing, Continuous integration, Team City, Proguard, Ant.
BAE Systems Bofors
Arkitekt och Utvecklare
2010 - 2010
Design och implementation av plattform för nätverkskommunikation och informationsutbyte mellan militära simuleringsmodeller. Implementation av lager för nätverkkommunikation och informationsutbyte i simuleringsmodell för Archersystemet. Agilt arbetssätt med SCRUM, kanban samt Testdriven utveckling (TDD). Kontinuerlig integration och byggprocess via Ant och Team City. Versionshantering: SVN. Övrigt: C++, High Level Architecture (HLA), XML.
Pitch Technologies
Arkitekt och Utvecklare
2010 - 2010
Design och implementation av interoperabilitetskomponent i existerande applikation. Applikationen transformerar information som skickas enligt High Level Architecture (HLA) till ett format specificerat enligt Distributed Interactive Simulation (DIS). Förbättrad design av existerande delar av applikationen beroende på höjda krav på antalet transaktioner/s, underhållbarhet för framtida tillägg, förbättrad felhantering och användarvänlighet. Versionshantering sker med SVN. I byggprocessen används Ant och Team City för att köra automattester samt att bygga alla delar av applikationen kontinuerligt. Övrigt: Java, High Level Architecture (HLA), Distributed Interactive Simulation (DIS).
BAE Systems
Arkitekt
2010 - 2011
Design och implementation av backendplattform för simuleringskomponenter som exekverar i en distribuerad heterogen miljö (interoperabilitet mellan programmeringsspråk samt mellan operativsystem). Plattformen sköter all nätverkskommunikation, tidshantering, upp och nerpackning av data, samt funktionalitet för att utnyttja multicore-CPU. Nätverkskommunikationen genomförs såväl på LAN som WAN. C++, C++ Boost, Java, Web Services, WSDL, High Level Architecture (HLA), Visual Studio 2010, Visual Studio 2008, VC9, VC8, Versionshantering med SVN samt Clearcase.
Pitch Technologies
Arkitekt och Utvecklare
2009 - 2010
Design och utveckling av ett antal webbapplikationer och system för att koppla samman ett antal distribuerade system (främst simuleringssystem). Utveckling sker i Java med JEE och utveckling av användargränssnitt med HTML, CSS och GWT. Webb- och Applikationsservrar som användes var Caucho Resin och Apache Tomcat. Maven används i byggprocessen. Versionshantering: SVN. Övrig Webbteknologi i form av bl.a. JEE, SOA, RESTful Web Services, XML-RPC, JSON och Google Maps används i ett antal applikationer för användning av tunna och smarta klienter på mobiltelefoner och tablets för att komma åt simuleringstjänster i molnet.
Pitch Technologies
Utvecklare
2009 - 2010
Design och implementation av applikation (Pitch Developer Studio) som genererar kod i C++ och/eller Java. Denna kod packas vanligtvis i ett bibliotek (lib) som sedan integreras med kundernas applikationer som används för simulering. Detta mellanlager används för att underlätta, öka feltoleransen och spara tid och pengar vid utveckling av simuleringskomponenter. Den genererade koden kommunicerar med standardiserade gränssnitt (IEEE 1516-2000 och IEEE 1516-2010) i en distribuerad miljö. Stöd för ett flertal kompilatorer och platformar. Ärendehantering sker med FogBugz. För kontinuerliga automattester samt byggmiljö används Team City, jUnit och Ant. Versionshantering: SVN. Arbetet utförs enligt ett agilt arbetssätt med Testdriven utveckling (TDD), Extreme Programming (XP), SCRUM och kanban. Övrigt: High Level Architecture (HLA), C++, Java, Java Swing, Apache Velocity, Proguard, Pitch pRTI, MäK RTI, Red Hat Enterprise Linux 6, Mac OS X 10.7, Visual Studio 2010, Visual Studio 2008, VC10, VC9, VC8, GCC4.1, GCC3.2.
Filips kompetensområden
Bransch
Service/Tjänster, Försvar
Kompetenser
Eclipse, Förstudie av IT-system, Utveckling/Genomförande av IT-system, Funktionstestning, Systemtestning, Testautomatisering, Testutveckling, Prestandaoptimering databaser, Systemintegration, Simulering, Windowsapplikationer, AJAX, Visual Basic .NET, ASP.NET, Subversion, Android, Git, Enterprise Architecht (verktyg), Jquery, CSS, MVC, AngularJS, Acceptanstestledning, MS .NET, JDBC, Ant, MS SQL-server, Webb- och Internetbaserade system, Validering & Test - Mjukvara, Systemering/Design/Krav av IT-system, Oracle, ASP, C, C++, HTML, Javascript, SQL, UML, XML, C#, MS Visual Studio, Visual Studio .NET, Java, Continuous Integration
Roller
Utveckling / UX / DevOps, Test, Arkitektur
Övrigt
Verksamhetsmodellering, Verksamhetsanalys, Kravmodellering, Kravanalys, Teknisk projektledning, Datamodellering, Leverantörsanalys vid upphandling, Agila metoder allmänt, Kravformulering vid upphandling
Filips anställningar
Systems Architect, Pitch Technologies
2011 - 2013
Systems Developer, Pitch Technologies
2009 - 2011
Filips utbildningar
Flight and Ground Vehicle Simulation, Binghamton University - New York
2013 - 2013
Civilingenjör Datateknik, Linköping
2004 - 2008
Kort om Kvadrat
Spetskonsulter inom systemutveckling, teknik, digitalisering, informationshantering, ledning, organisations- och verksamhetsutveckling.