Hoppa till sidans innehåll

Fredrik von Homeyer

  • - Projektledare
  • - Förändringsledare
  • - Jurist & Interimschef

Erfaren ledare som är van att skapa nytt, förbättra verksamheter & organisationer, och även leda då svåra beslut skall fattas och genomföras. Rutinerad projektledare och även certifierad förändringsledare och har lett många förändringsprojekt, svåra omställningar, nedläggning av verksamheter, samt även implementerat nya IT-system och tillhörande organisationsarbete för att få system och verksamhet att fungera väl ihop.

Jag är en strategisk och verkställande ledare med bl a en styrka att förstå och lyckas föra samman olika behov och viljor i gemensam riktning - och "komma i mål." God vana att förmå människor och förändringar att fungera!

Roller:

Projektledare: Fredrik har agerat projektledare i såväl privata som offentliga verksamheter under lång tid. Allt från att lägga ned en fabrik, implementera LOU för RISE, leda olika upphandling, implementera nya IT-system i organisationer, hantera krissituationer för bolag etc.

Förändringsledare: Som certifierad förändringsledare har Fredrik ansvarat för omorganisera, skapa nya processer och arbetssätt, definiera mandat m m, men även coachat chefer i sitt förändringsarbete.

Interrimschef: Med Fredriks stora erfarenhet som ledare i olika miljöer, kan han hantera rollen som interrimschef antingen genom att hålla igång verksamheten i normalt läge och/eller förbättra verksamheten, så att när ordinarie ny chef ankommer är verksamheten förbättrad.

Jurist: I egenskap av jurist har Fredrik arbetat såväl privat som offentligt med allt från bolagsjurist, förhandlingsledare i affärer, kontraktsskrivning, hantering av juridiska tvister, upphandling privat såväl som offentligt (LOU) och har även varit GDPR-ansvarig.

Om Fredrik

Som person är jag strategisk, strukturerad, tydlig, kreativ, en problemlösare och har en stark diplomatisk ådra kombinerat med god förhandlingsvana och konflikthantering. Är bra på att balansera å ena sidan diplomati & förankring, å andra sidan ändå se till att vi uppnår resultat. Min personlighet baseras på ärlighet, entusiasm, bra laganda, humor och eget starkt driv.

Fredriks CV

  • Sourcian Partner AB

    Jurist

    2025 - 2025

  • OptiGroup

    Förändringsledare

    2024 - 2025

  • Stena Stål AB

    Förändringledare

    2022 - 2024

  • Göteborgs Stad

    Projektledare

    2021 - 2022

  • Privatperson

    Jurist

    2021 - 2021

  • Stena Stål AB

    Projektledare & Verksamhetsutveckling

    2020 - 2021

  • Stena Stål AB

    Projektledare & Förändringsledare

    2019 - 2020

  • Göteborg Energi AB

    Interrimschef: Inköpschef

    2018 - 2020

  • Incipientus Ultrasound Flow Technologies AB

    Jurist

    2018 - 2019

  • Stena Stål AB

    Mentor & Förändringsledare

    2018 - 2018

  • Stena Stål AB

    Projektledare

    2017 - 2018

  • RISE (fd: SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut)

    Projektledare & Förändringsledare

    2016 - 2018

  • Stena Stål AB

    Förändringsledare

    2016 - 2017

  • Stena Stål AB

    Projektledare & Förändringsledare

    2015 - 2016

  • Chalmers tekniska högskola

    Upphandlingsspecialist & ledare

    2015 - 2016

  • SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

    Projektledare

    2015 - 2015

  • Mölnlycke Health Care

    Sourcingexpert & förhandlingsledare

    2015 - 2015

  • Stampen AB

    Strategisk Inköpschef

    2012 - 2015

  • Chalmers tekniska högskola

    Avdelningschef

    2008 - 2012

  • Chalmers tekniska högskola

    Inköpschef

    2005 - 2008

  • Chalmers tekniska högskola

    Affärsjurist

    2000 - 2005

  • Chalmers tekniska högskola

    Upphandlingskonsult

    1998 - 2000

  • Olympia Capital AB

    Bolagsjurist

    1997 - 1998

  • Adekvat Juridik HB

    Jurist, egenföretagare

    1994 - 1997

  • Svensk Sudanska Föreningen

    Projektchef

    1987 - 1990

  • HB Candela Jahn International

    Försäljare

    1986 - 1987

Fredriks kompetensområden

  • Bransch

    Stat/kommun/Landsting, Bank & Finans, Media, Medlemsorganisationer & Fackförbund, Service/Tjänster, Skola och utbildningsväsende, Tillverkande Industri, Säkerhet, Fastighet, Byggindustri, Försäkring
  • Kompetenser

    Implementation av IT-system, Förstudie av IT-system, Utveckling/Genomförande av IT-system, Systemering/Design/Krav av IT-system, Test av IT-system, Införande och överlämning av IT-system, Scrum, Elektronisk fakturering, Acceptanstest, Abalon, Ärendehanteringssystem
  • Roller

    Management, Projektledning, Krav, Utbildning
  • Övrigt

    Workshopledning, Digital marknadsföring, GDPR, Processkartläggning, Inköp, Internationella tekniska upphandlingar, Outsourcing, Prosci ADKAR, Chefscoaching, Mentor, Externkommunikation, Change Management, Affärsplanering, Anbudsförfarande, Interimsledning, Inköp inom projektledning, VD, Supply chain management, Strategiskt inköp, Dokumentation kvalitetsstyrning, Rekrytering & Personalutveckling, Affärsutveckling, Försäljning, Testledning, Projektering av IT-system, Riskanalys IT-säkerhet, IT-säkerhet allmänt, Administrativ huvudprojektledning, Projektadministratör/assistent, Kommersiell projektledning, PROPS, Processer och metoder allmänt, Verksamhetsutveckling allmänt, Organisationsutveckling, Strategisk planering, Verksamhetsstyrning, Processutveckling, Change Management kvalitetsstyrning, Marknadsanalys, Marknadsundersökning, Marknadsplanering, Avtal och Förhandling, Engelska, Kurs- och seminarieledare, Affärs och IT strategi, Operativ ledning, Mentorskap, Affärscoachning, Agila metoder allmänt, Administrativ delprojektledning, Contract management, Beställarstöd vid upphandling, Inköp och förhandling vid upphandling, Offertutvärdering vid upphandling, SIQ, Leverantörsanalys vid upphandling, Strategisk affärsplanering, Utbildning, Ledarskap, rekrytering, personalutveckling, Verksamhetsanalys, Processinförande, PPS, Kravanalys, Utredning, Kravformulering vid upphandling, TQM, Internkommunikation, Kommunikationsstrategi, Projektledning, LOU, Presentationsteknik, Beteendevetenskap, ERP Implementation, Order- och leveransflöden, Compliance, Projektledning inom Supply Chain, Fackförhandlingar, Förändringsledning, Ledarskap allmänt, Tillgänglighet vid upphandling, Organisationskultur och värdegrund, Utbildningsmaterial, Pedagogik, LEAN, Upphandling av kommunikationstjänster, Förändringskommunikation, Kommunikationsplanering, Kansli och administrativ chef, Miljö- och sociala krav vid upphandling

Fredriks anställningar

  • Konsult, Kvadrat AB, Göteborg

    2015 -

  • Strategisk Inköpschef, Stampen AB

    2012 - 2015

  • Avdelningschef, Chalmers tekniska högskola

    2008 - 2012

  • Inköpschef, Chalmers tekniska högskola

    2005 - 2008

  • Affärsjurist, Chalmers tekniska högskola

    2000 - 2005

  • Upphandlingskonsult, Chalmers tekniska högskola

    1998 - 2000

  • Bolagsjurist, Olympia Capital AB

    1997 - 1998

  • Jurist, Egenföretagare

    1994 - 1997

  • Projektchef, Svensk Sudanska Föreningen

    1987 - 1990

  • Försäljare, HB Candela Jahn International

    1986 - 1987

Fredriks utbildningar

  • Förändringsledare (Certifierad), PROSCI, Stockholm

    2016 - 2016

  • UGL: Utveckling av Grupp och Ledare, Ljungbergsgården

    2011 - 2011

  • Coachande ledarskap, Chalmers tekniska högskola

    2009 - 2009

  • Framtida ledare, Svenska universitets- och högskoleförbundet

    2005 - 2008

  • Biståndsarbetarutbildning, Sandö U-Centrum

    1998 - 1998

  • Juristlinjen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

    1992 - 1997

  • 3-årig ekonomisk utbildning, Marks gymnasieskola

    1983 - 1986

  • High School, Lake Wales High School, Florida

    1982 - 1983

Kontakt

Kort om Kvadrat

Spetskonsulter inom systemutveckling, digitalisering, informationshantering, ledning, organisations- och verksamhetsutveckling.