Hoppa till sidans innehåll

Fredrik Wessberg

Ekonomi- och IT-utvecklare

Fredrik hjälper företag och organisationer att införa effektivare processer och system inom ekonomi- och verksamhetsstyrning. Han är civilekonom med IT-inriktning och började sin karriär som IT-konsult inom systemutveckling. Under de senaste 15 åren har han förutom VD-uppdrag arbetat i flera olika företag som CFO och CIO. Fredrik utgår alltid från affärsprocessen och affärsnyttan när han tar sikte på effektivare styrning av verksamhet och ekonomi. Uppdragen varierar från förstudier och utredningar inför förbättringsarbeten, till ledning av genomförandeprojekten inom analys, krav och verifiering. Fredrik har vid flera tillfällen använt outsourcing som en strategi i effektiviseringen och har god förmåga att förhandla med externa parter.

Områden

  • Ekonomi- och IT-utvecklare
  • Ekonomistyrning
  • Process- och kravanalytiker

Om Fredrik

Fredrik utmärker sig med sitt tydliga driv att få leverera och slutföra projekt och förbättringsarbeten, vilket gör att han arbetar i ett högt tempo för att nå uppsatta mål i tid och kostnad. Han är exceptionellt analytisk och strukturerad vilket kommer till stor nytta för hans uppdragsgivare när det gäller att få ordning på krav och förbättringsåtgärder - och att säkerställa korrekta leveranser. Avtalsgranskning och compliance kopplat till affärsnytta hör därför också till Fredriks arbetsområden. Bredden i sina tidigare roller som vVD, VD, CFO, CIO och KAM har gett Fredrik goda kunskaper inom företagens alla verksamhetsgrenar; Ledning och styrning, Marknadsföring och Sälj, Rekrytering och HR, Juridik, Ekonomi och IT.

Fredriks CV

  • Kronofogden

    IT-controller (Ekonomi- och portföljstyrning)

    2024 -

    Arbeta med och förädla myndighetens ekonomistyrning, främst vad gäller styrningen av utvecklingsverksamheten.
  • Skatteverket

    Finansiell controller Ekonomiavdelningen

    2021 - 2023

    Förstärka Controllergruppen på Styrningsenheten (STYR), Ekonomi-, styrnings- och analysavdelningen (ESA) som ansvarar för övergripande controlling av hela myndighetens ekonomi (omsätter ca. 9,2 miljarder SEK). Även ansvara för controlling av IT-utvecklingsportföljen (SAFe).
    Projektledaransvar för utveckling av myndighetens ekonomistyrning (USE-projektet) med koppling till verksamhetsplanering, prioriterade områden och långsiktiga strategier som en del av Skatteverkets förnyelse.
    Huvudkoordinator och myndighetens projektledare för total genomlysning av all verksamhet och ekonomi i Skatteverkets samtliga tio avdelningar över en fyraårsperiod (s.k. baslinjeberäkning).
    Myndigheten använder UBW (f.d. Agresso) som ekonomisystem och Mercur för budget, prognos och uppföljning samt Jira och Confluence för stöd av IT-utvecklingen.
  • Kvadrat

    Styrelseledamot

    2019 -

    Ledamot i styrelsen för Kvadratkoncernen samt Kvadrat Linköping.
  • Kvadrat Linköping

    Styrelseledamot/ordförande

    2019 - 2023

    Ledamot i dotterbolagsstyrelse, från 2021 ordförande.
  • Skatteverket

    Avdelningscontroller IT-avdelningen

    2019 - 2020

    IT-avdelningen består av ca 1 500 personer och omsätter ca 1,9 miljarder SEK. De större avdelningarna har en controllerenhet som ansvarar för att stödja avdelningens chefers finansiella och verksamhetsmässiga styrning. På IT-avdelningens controllerenhet arbetar ett antal enhetscontrollers med att stödja avdelningens enheter samt en avdelningscontroller som har sammanhållande helhetsansvar för avdelningen.
    IT-avdelningen har även infört samordnat agilt arbetssätt enligt SAFe och uppföljning enligt TBM vilket har medfört behov av ny finansiell styrning. Denna utveckling har ingått i Fredriks ansvar som avdelningscontroller.
    Myndigheten använder UBW (f.d. Agresso) som ekonomisystem och Mercur för budget, prognos och uppföljning samt Jira och Confluence för stöd av IT-utvecklingen.
  • AFA Försäkring

    Huvudprojektledare

    2018 - 2019

    Kunden gick över till ny version av ekonomisystemet Unit4 Business World (Agresso) och koncernkonsolideringsverktyget FPM (Ocra) genom nyinstallationer och helt nya uppsättningar, eftersom man samtidigt införde en ny ekonomimodell för hela företaget. Ett 30-tal integrerade system påverkades och uppdaterades liksom den legala externa rapporteringen (IFRS respektive Solvens II) och den interna styrningen med införandet av nytt uppföljningssystem (Mercur). Projektet bestod av ett antal delprojekt med totalt ca. 25 projektdeltagare där Fredrik var huvudprojektledare. Projektet levererade alla delar i tid under stor tidspress.
  • Finansdepartementet

    Utredning och pilot effektivare BI-lösning

    2017 - 2018

    En speciallösning för uppföljning av kommunernas och landstingens ekonomi med statistik från SCB har använts sedan 2015. Lösningen, baserad på MS SQL Server i datalager och för datatransformationer samt MS Power Pivot för rapporter, var komplicerad att förvalta och har dragits med prestandaproblem. I utredningen undersökte Fredrik om användandet av verktyget MS Power BI Desktop kunde lösa problemen. I uppdraget ingick att genomföra en pilot med flytt av delar av den befintliga lösningen till den nya plattformen. Slutrapporten presenterades för intressenter inom Regeringskansliet.
  • LSH och SHMM

    Projektledare sammanslagning ekonomifunktion

    2017 - 2018

    De två myndigheterna LSH och SHMM skulle gå samman till en ny myndighet från 1 januari 2018 varför ett sammanslagningsprojekt startades våren 2017. Fredrik var projektledare för delprojektet Ekonomi (sammanslagning av system och funktion). Båda myndigheterna redovisar i UBW (Unit Business World, f.d. Agresso) och använder Statens servicecenters tjänster för lönehantering (Primula) och leverantörsfakturor (Visma Proceedo). Delprojektet gick enligt plan och budget med slutleverans 31 januari.
  • Kvadrat Göteborg

    Styrelseledamot

    2016 - 2018

    Fredrik var med och stöttade Kvadrat Göteborg i uppstarten 2014 i rollen som COO för Kvadratkoncernen och har sedan fortsatt stödja de två grundarna. Från och med hösten 2016 utökade Fredrik sitt engagemang med en plats i bolagets styrelse. Kvadrats start i Göteborg har blivit koncernens mest framgångsrika etablering på ny ort.
  • Statens Fastighetsverk (SFV)

    Controller ekonomi och verksamhet

    2016 - 2017

    Myndigheten styr verksamheten och verksamhetsutvecklingen med fleråriga strategiplaner som utgår från myndighetens instruktion och de årliga regleringsbreven från Finansdepartementet. Inför planeringen av verksamheten enligt ny strategiplan 2017-2021 behövde styrmodellen ändras och utvecklas. Fredrik stöttade SFV i den utvecklingen samt bistod med uppdateringar i planerings- och uppföljningssystemet Stratsys.
    Samtidigt har Fredrik också fyllt de två vakanta rollerna Ekonomicontroller och Verksamhetscontroller vilket bl.a. har inneburit ansvar för myndighetens tertialrapportering till Generaldirektör och ledning, styrelse samt regeringen. Fredrik ansvarade även för budget 2017 samt arbetet med årsredovisning 2016. Allt controllerarbete skedde i samverkan med myndighetens övriga ekonomienheter.
  • Kvadrat Holding

    COO, vVD

    2013 - 2016

    Koncernens konstanta tillväxt har de senaste åren skapat stora påfrestningar på de centrala funktionerna och organisationen som helhet. Samtidigt finns planer på fortsatt tillväxt och geografisk expansion. För att möjliggöra detta måste koncernens stödfunktioner byggas om, förstärkas och effektiviseras. Fredrik gick in i rollen som Chief Operations Officer med uppgift att leda förändringsarbetet under de kommande tre åren (2013-2016). Fredrik började med att outsourca koncernens IT-funktion, därefter Ekonomifunktionen och slutligen införa en ny organisation med ett processorienterat arbetssätt. Nu har Kvadratkoncernen strukturen och förutsättningarna som krävs för att fortsätta växa obehindrat i både numerär och i antal bolag. De centrala stödfunktionerna kan skalas upp obegränsat med sjunkande kostnad i förhållande till omsättningen.
  • Red Oak Consulting

    VD, grundare

    2010 - 2013

    Tillsammans med en branschkollega grundade Fredrik IT-konsultbolaget Red Oak Consulting med visionen att samla marknadens bästa konsulter och marknadsföra tjänsterna i ett tydligare definierat toppskikt vad gäller kvalitet och bestående nytta för kunderna. Med sin by-line ”Re-instating Consulting” ville de visa sin marknad skillnaden mellan resurser och konsulter och på så sätt återupprätta konsult-rollen. Fredriks uppdrag som VD var att marknadsföra Red Oak mot potentiella kunder och medarbetare och samtidigt successivt bygga företagsstruktur och kultur. Under bolagets första 18 månader växte man till 27 medarbetare, etablerade sitt varumärke, tog hem viktiga ramavtal och byggde en mycket positiv och stark företagskultur från sitt kontor på Drottninggatan 55 i Stockholm. Red Oak Consulting fick juni 2011 Kvadrat som ny huvudägare och under 2013 integrerades verksamheten med Kvadrats dotterbolag i Stockholm.
  • Frontwalker (f.d. IT-Arkitekterna)

    CFO, CIO

    2007 - 2010

    Fredrik ansvarade för koncernens ekonomi och finanser, IT, administration, HR, verksamhetsutveckling, kvalitet, säkerhet och miljö. Frontwalker omsatte ca 250 mkr med 120 anställda (90 konsulter) och ca 50 kontrakterade underkonsulter. Utöver ansvaret för den löpande verksamheten hade Fredrik i uppgift att utveckla rutiner, processer och systemstöd för ekonomi- och verksamhetsstyrning med målet att göra koncernen redo för en planerad börsintroduktion. Fredrik införde en ny lednings- och styrningsprocess med tillhörande system som medförde en avsevärd höjning i kvalitet och tillförlitlighet i den ekonomiska rapporteringen. Därmed gavs VD och styrelse möjlighet att styra verksamheten effektivare mot uppsatta mål.
  • Kvadrat

    CFO, CIO, Adm. chef

    2002 - 2007

    När marknaden för IT-tjänster försvagades 2002 insåg man behoven av att bli effektivare för att kunna fokusera sina resurser mot försäljning och marknadsföring. Säljarbetet i sig behövde också struktureras och nya verktyg behövde tas fram. Fredrik införde en ny organisation där han tog ansvar för ekonomi, IT och administration samt stödfunktionerna till affärs- och rekryteringsprocesserna. Fredrik definierade och införde de nya processerna och tog även fram nytt systemstöd. Kostnaderna för koncernens stödprocesser minskades med 40 % samtidigt som grunden för den kommande expansionen lades. När marknaden vände uppåt var Kvadrat redo för tillväxt med ökad lönsamhet.
  • Kvadrat Konsult

    VD

    2001 - 2002

    Som VD för dotterbolagen Kvadrat Konsult, vilket utgjorde ena halvan av Kvadrat, ansvarade Fredrik för marknadsföring och försäljning av konsulternas tjänster, rekrytering, kultur och ekonomi. I en kraftigt nedåtgående marknad lyckades Fredrik behålla en hög beläggningsgrad på över 85 % och samtidigt stärka samhörigheten mellan konsulterna. Även ekonomiskt överträffades målen med ett starkt positivt resultat. När IT-marknaden försvagades ytterligare såg man ingen anledning att fortsätta marknadsföra sig under två namn och det var inte effektivt att driva Kvadrat i två parallella dotterbolag. Därför avvecklades dessa med ny organisation som följd där Fredrik fick rollen som CFO, CIO och administrativ chef.
  • Cell Network (f.d. Mandator)

    Key Account Manager

    2000 - 2001

    Som affärsansvarig för bank, finans och försäkring samordnade Fredrik säljarbetet inom marknadsområdet parallellt med sin egen försäljning. Fredrik arbetade samtidigt med att paketera tjänsterna för att tydliggöra affärsnyttan med sina leveranser. I huvudsak erbjöds IT-konsulter till banker och försäkringsbolag inom Stockholmsregionen. Fredrik nådde sina säljmål de fyra kvartal han hade rollen.
  • Mandator

    Konsultchef

    1999 - 2000

    Region Uppsala var uppdelat i två delar varav Fredrik ansvarade för den ena med projektledare och Microsoftutvecklare, totalt ett 20-tal konsulter. I ansvaret ingick rekrytering, HR, konsulternas beläggning och gruppens resultat. I och med beläggningsansvaret arbetade Fredrik även med försäljning. De ekonomiska målen överträffades i omsättning och resultat. Efter ett år erbjöds Fredrik rollen som Key Account Manager på koncernens huvudkontor i Stockholm.
  • KPMG

    Delprojektledare

    1998 - 1999

    Projektledning och systemdesign för en del av ett större systemutvecklingsprojekt där KPMG-koncernens befintliga tidrapporteringssystem på minidator skulle ersättas med ett modernt distribuerat client- serversystem. Inrapporterade tider kunde därmed automatiskt hämtas in från alla kontor i landet varje dygn och kundfakturering kunde ske veckovis i stället för som tidigare månadsvis. Projektet levererade det nya systemet i tid och det användes i över 10 år innan det ersattes av en webbaserad version.
  • Posten Utrikes

    Utredning

    1998 - 1998

    Fredrik genomförde två kortare uppdrag; utredning av organisationens behov av ledningsinformation (behovsanalys) samt workshop-ledning vid genomförande av begreppsmodelleringar. Slutresultatet låg sedan till grund för beställning av nytt ledningsinformationssystem som skulle möjliggöra effektiviseringar i produktionen.
  • Pharmacia & Upjohn

    Projektledning, utveckling

    1997 - 1998

    Projektledning för konstruktion av ett client- serversystem där Fredrik tidigare gjort förstudie och tagit fram kravspecifikationen. Under projektet deltog Fredrik även i delar av utvecklingsarbetet som teknisk projektledare, framför allt när den egna kalkyl-motorn skulle byggas och verifieras. Systemet gav ansvarig för inköp av fastighetsdriftstjänster en unik översikt av alla leveranser och kostnader och därmed förbättrat resultat.
  • Pharmacia & Upjohn

    Data-analys, databasmigrering

    1997 - 1997

    Projektledning och utförandet av migrering från databaser i Lotus Notes, MS SQL Server och MS Access till Oracle. Arbetet ingick i det globala Intranät-projekt CTMS (Clinical Trial Management System) som syftade att införa ett globalt system för hantering och koordination av koncernens olika pågående medicinska studier och som skulle ersätta de lokala systemen i USA, Italien, England och Sverige. Uppdraget innebar besök hos kundens enheter i olika länder, dels för att inhämta nödvändig affärskritisk information och säkerställa migrering utan förlust av data, dels för att sälja in det nya systemet. Migreringen förbereddes och testades i ett antal automatiserade steg och genomfördes sedan utan problem. Projektet gick i mål i både tid och kostnad.
  • Payex (f.d. Faktab Finans)

    Förstudie

    1997 - 1997

    Förstudie inför byggandet av ett helt nytt centralt verksamhetssystem. Företaget arbetade i en äldre systemlösning där man hade flera olika parallella versioner av sitt verksamhetssystem p.g.a. eftergifter mot storkunders krav på specifika anpassningar. I befintlig lösning ingick också ett överdimensionerat databaskluster som inte fungerade som beställt. Fredriks förstudie resulterade i en slutrapport där han rekommenderade en modern lösning i Microsoftmiljö med objektorienterad modul-baserad arkitektur. Kunden byggde nytt system enligt slutrapportens förslag där projektet gick i mål i tid och kostnad enligt planen i slutrapporten.
  • Fyris kontor

    Utredning

    1997 - 1997

    Fredrik genomförde en förstudie där kunden ville undersöka möjligheten att integrera sitt interna butikssystem med två externa system - en mycket tidig B2B-lösning. Slutrapporten låg sedan till grund för ett integrationsprojekt som gav stora effektiviseringsvinster.
  • Pharmacia & Upjohn

    Förstudie, krav, design

    1996 - 1997

    Fredrik genomförde en förstudie och analys samt tog fram en kravspecifikation av ett nytt client-serversystem för intern fastighetsförvaltning. Systemet skulle utgöra nytt verktyg för översikt och planering av inköp av externa tjänster samt uppföljning. Fredrik utvecklade bl.a. en cellbaserad kalkylator motsvarande dagens Excel för att användarna skulle kunna definiera sina egna beräkningsformler dynamiskt och koppla dessa till en databas. Fredrik ledde sedan utvecklingen av systemet i ett senare uppdrag.
  • KTH

    Utredning

    1996 - 1996

    Fredrik utredde och utvärderade dator- och användarstödet till studenterna på KTH. Slutrapporten redovisades för universitetets ledning och ledde till en rad förändringar.
  • Ericsson Radio Systems

    Utvecklare

    1995 - 1996

    Design och utveckling av en distribuerad tidrapporteringsapplikation i PowerBuilder 4.0 på Windows- resp. Unix-plattform med relationsdatabas i Sybase. Applikationen anpassades till kundens verksamhet på flera orter och inom olika områden.
  • Ericsson Radio Systems

    Utvecklare

    1995 - 1995

    Egen design och utveckling av en distribuerad statistik- och analysapplikation i MS Access. Applikationen interagerade med olika databaser i Sybase.
  • Ericsson Radio Systems

    Utvecklare

    1995 - 1995

    Egen design och utveckling av en budget- och estimatapplikation i MS Access, MS Excel och Sybase. Applikationen interagerade med ekonomisystemets databas för att både hämta och lämna data och utgjorde ett verktyg för analys och budgetering hos ekonomichefen.
  • Ericsson Radio Systems

    Applikationskonsult

    1994 - 1995

    Applikationskonsult i affärssystemet Smart Stream DSS från Dun & Bradstreet Software, USA (liknande dagens SAP). Analys, implementation, informationsdesign och användarutbildning. Skapade även egna skräddarsydda anpassningar av systemet.
  • Värmlands nation

    Ekonomichef

    1993 - 1994

    Ettårigt heltidsämbete med ansvar för nationens ekonomi och en anställd ekon.ass. som skötte kontering och bokföring. Tillsammans med Förste kurator även ansvarig för nationens verksamhet som sysselsatte över 100 medarbetare på hel- och deltid.
  • Nordea (fd Nordbanken, fd PKBanken)

    Kassachef och kredithandläggare

    1986 - 1993

    Började som kassör på PK-Bankens huvudkontor i Uppsala, efter två månader ansvar för kontorets kassatjänst där en handfull kassörer ingick. Ansvarade för kontorets likvida medel och kontakterna med Riksbanken. Kredithandläggare under senare delen av anställningen samt som extraarbete under studietiden, d.v.s. förberedelse och efterbearbetning av kreditärenden.

Fredriks kompetensområden

  • Verksamhetsutveckling och Strategi

    Verksamhetsstyrning, Utredning, Verksamhetsanalys, Affärs och IT strategi
  • Branscherfarenhet

    Bank & Finans, Tillverkare av Telekomutrustning
  • Roller

    Upphandlare, Utredare, Workshopledare, Organisations-och Processkonsult, Kravanalytiker, Förändringsledare, Interimschef, VD
  • Systemtyper

    Beslutstöd- och BI-system
  • Ledarskap

    VD, Outsourcing

Fredriks anställningar

  • COO och vVD, Kvadrat

    2013 - 2016

  • VD och grundare, Red Oak Consulting

    2010 - 2013

  • CFO och CIO, Frontwalker (fd IT-Arkitekterna)

    2007 - 2010

  • CFO och CIO, Kvadrat

    2002 - 2007

  • VD, Kvadrat Konsult

    2001 - 2002

  • Kundansvarig säljare (KAM), Cell Network (fd Mandator)

    1999 - 2001

  • Konsultchef, Cell Network (fd Mandator)

    1998 - 1999

  • IT-konsult, Mandator

    1995 - 1998

  • IT-konsult, WM-data

    1994 - 1995

  • Ekonomichef (Andrekurator), Värmlands Nation

    1993 - 1994

  • Kassachef, kredithandläggare (extra-arbete), Nordea (fd Nordbanken/PKBanken)

    1986 - 1993

Fredriks utbildningar

  • Hållbar effektivitet, iManagement

    2015 - 2015

  • Upphandling enligt LOU, 10zing advokatbyrå

    2004 - 2004

  • Presentationsteknik, Informator

    2002 - 2002

  • Säljutbildning, Mercuri International

    2000 - 2000

  • Ledarskapsutbildning, Crestcom

    1999 - 2000

  • Project Management, Mandator Academy

    1998 - 1998

  • Objektorienterad analys, Astrakan

    1997 - 1997

  • Pedagogik och beteendevetenskap, Uppsala universitet

    1992 - 1993

  • Civilekonom, inriktning IT, Uppsala Universitet

    1989 - 1992

  • Säljkurs, Sällma (genom PKBanken)

    1986 - 1986

  • Highschool, senior, Freeland Highschool

    1983 - 1984

  • Treårig ekonomisk linje, Linnéskolan, Uppsala

    1983 - 1986

Till konsultsök

Kontakt

Johan Huss Kundansvarig säljare, Bransch: Offentlig sektor och Bank 070-783 83 36 johan.huss@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning