Johan Wetter
Systemutvecklare
Johan är en civilingenjör med ett stort tekniskt intresse och lång erfarenhet från olika projekt inom mjukvaruutveckling. Johans erfarenhet sträcker sig genom hela utvecklingsflödet från förstudier till kundsupport. Hans största styrka är att arbeta agilt med systemering och programmering av realtidssystem. Utöver det tekniska är han även intresserad av team management, effektivisering och utveckling av arbetssätt.
Områden
- Systemutvecklare
- Team Lead
Om Johan
Johans ledord som utvecklare är kvalitet och transparens. Genom hans erfarenhet från olika typer av roller har han lätt för att se på lösningar och problem från olika perspektiv. I rollen som teknisk ledare strävar Johan alltid efter god kommunikation och öppenhet för att underlätta beslutsfattande.Johans CV
-
Polisen
Full Stack utvecklare
2022 -
Möjliggöra användande av AI-algoritmer för att automatisera bildbehandling i utredningar bestående av stora mängder bild- och videomaterial. -
SICK IVP
Mjukvaruutvecklare
2018 - 2022
Utveckla machine vision lösningar som med hjälp av 3D-kameror kan lokalisera friliggande objekt som är möjliga att plocka med en industrirobot, vanligtvis ur en låda fylld med likadana objekt.
Teknisk miljö: C++, C#, Java, Python, SVN -
Avalon Innovation AB
Team Lead
2018 - 2019
Team Lead med ansvar för mjukvaruutveckling och elektronik i regionen Linköping/Jönköping. -
Saab Dynamics Seaeye
Scrum Master/Mjukvaruutvecklare
2017 - 2018
Utveckling av autonoma och fjärrstyrda undervattensfarkoster. Uppdraget bestod av integrering av hårdvara i befintliga system med tillhörande implementering av gränssnitt och funktionalitet för kommunikation mellan styrsystem och hårdvara.
Teknisk miljö: C++, GIT, SVN -
Väderstad AB
Systemutvecklare
2016 - 2017
Utveckling och underhåll av kontrollsystemen som används i Väderstads såmaskiner. Uppdragets syfte var att automatisera och effektivisera maskinernas funktionalitet. Arbetet innefattade systemering, implementering, maskintest av ny funktionalitet och kundsupport/felsökning av befintlig funktionalitet.
Teknisk miljö: C++, C#, JavaScript, Embedded Linux, SVN -
Ericsson AB
Teknisk Koordinator
2016 - 2016
Övergripande tekniskt ansvarig för funktionalitet som påverkar GSMs basstation (BSC) under utvecklings- och releasefasen. Innefattar att övervaka studier och tekniska lösningar, koordinera utvecklingen och bistå med teknisk support. -
Eriksson AB
Taskforcemedlem
2015 - 2016
Taskforce för snabb framtagning av stöd för EC-GSM-IoT. Arbetets syfte var att ta fram en färdig arkitektur som kunde användas som grund för att driva igenom standardisering i 3GPP. EC-GSM-IoT är en IoT-lösning som kan utnyttja befintlig infrastruktur och är anpassad till produkter med höga krav på energieffektivitet men som inte har behov av stora dataflöden.
Teknisk miljö: C, SVN -
Ericsson AB
Supportingenjör
2013 - 2016
Assistera kunder och övriga instanser av supportverksamheten med felsökning och återställning av nätverk. Utveckling av kundsupportverktyg för att effektivisera felsökning genom att grafiskt visualisera nätverk samt automatiskt samla in och utvärdera data.
Teknisk miljö: C#, Python, GIT -
Ericsson AB
Scrum Master/Mjukvaruutvecklare
2013 - 2013
Kvalitets och systemeringsansvarig för enhet inom GSM som har som uppgift att hantera uppsättning och nedtagning av mobila dataflöden. Utveckling av 3Gsim, en lastgenerator för trafiksimulering i WCDMA-nätverk (3G).
Teknisk miljö: C, C++, Python, ClearCase -
Ericsson AB
Team Lead/Mjukvaruutvecklare
2009 - 2013
Utveckling av ny funktionalitet inom mobil datakommunikation.
Teknisk miljö: C, Python, ClearCase -
Ericsson AB
Systemutvecklare
2008 - 2009
Systemering och implementering av Ericssons EGPRS Dual Carrier Downlink prototyp som visades på Mobile World Congress.
Teknisk miljö: C, ClearCase
Johans kompetensområden
-
Kommunikation & Information
Engelska -
Ledarskap
Mentor -
Metoder & Processer
Scrum, KANBAN, Continious Delivery -
Mobila Telesystem
Mobilsystem allmänt, GPRS, GSM -
Projektfaser
Systemering/Design/Krav, Implementation -
Roller
Utvecklare/Programmerare, Team-ledare, Scrum master -
Systemtyper
Inbyggda system, Objektorienterade system, Realtidssystem -
Tillämpningar
Artificiell Intelligens -
Utvecklingsspråk
Python, C, C++ -
Verktyg & Middleware
MS Visual Studio
Johans anställningar
-
Konsult inom systemutveckling, Kvadrat AB
2019 -
-
Team Lead/Konsult inom systemutveckling, Avalon Innovation AB
2018 - 2019
-
Konsult inom systemutveckling, Combitech AB
2016 - 2018
-
Mjukvaruutvecklare/Supportingenjör/Koordinator, Ericsson AB
2009 - 2016
-
Konsult inom systemutveckling, Combitech AB
2008 - 2009
Johans utbildningar
-
Civilingenjör i Medieteknik, Linköpings Universitet
2002 - 2008