Kreativ och driven lagspelare som har lång erfarenhet som lead developer, lösningsarkitekt, systemutvecklare och line manager. Går igång på att tillsammans med sitt team lösa de utmaningar och problem som de ställs inför, och bidrag ofta med sin förmåga att se nya möjligheter. Har bred teknisk kompetens och gillar att jobba med långsiktiga lösningar där förvaltningsbarhet är av lika stor vikt som kundnyttan. Värnar om att vi alla är olika och att alla teammedlemmars åsikter skall få utrymme.
Kristers CV
Resolution Games
Systemutvecklare
2022 -
Under NDA. Utveckling av nytt AR spel som ännu inte utannonserats. Krister designade och utvecklade komplett ramverk för att skapa 3D UI. Detta inkluderade både enklare komponenter som Button och Panel, och mer avancerade som Grid, Horizontal- och VerticalLayout och Labels för generering av texter med olika grafiska stilar. Dessa komponenter användes av hela teamet för att bygga, designa och layouta spelets UI.
Resolution Games
Line Manager
2022 - 2023
Som line manager jobbade Krister med att motivera och vägleda medlemmar i sitt team för att hjälpa dem uppnå deras mål. Krister jobbade även med rekrytering och genomförde intervjuer med tänkta kandidater, samt onboarding och utvärdering av nyanställda. I rollen deltog Krister också vid företagets resursplanering.
Resolution Games
Systemutvecklare
2022 - 2022
Krister ingick i ett mindre team som portade Demeo VR till PlayStation VR2. Arbetet innefattade utveckling av system för hantering av Achievements och Haptic feedback mot Unity och PS5 SDK samt integration av dessa i Demeo VR. Arbetet innebar också att sätta sig in i Sonys omfattande utvecklingsplattform för PlayStation 5 och anpassning av Demeo VR för detta.
Tekniker: C#, Unity, PS5 SDK
Resolution Games
Systemutvecklare
2021 - 2022
På uppdrag av Meta utvecklades en upplevelse för Quest 2. Syftet var att demonstrera och utvärdera Metas kommande XR API:er. Krister ansvarade primärt för att implementera Scene- och Anchor-API som användes för att integrera en virtuell modell av spelarens rum i spelet, och se till att den positioneras korrekt och konsekvent mellan spelsessioner.
Tekniker: C#, Unity, Meta Spatial Anchors API, Meta Scene API
SEB IT
Lösningsarkitekt, Tech Lead, Kravanalytiker
2014 - 2021
Krister jobbade med Collateral Management System. Detta system används av SEB för att hantera säkerheter för affärer mot andra storföretag och finansiella institut. Kristers roll som Tech Lead innebar främst fokus på lösningsarkitektur för att ta fram IT lösningar utifrån de krav som identifierades hos verksamheten, samt att driva den tekniska utvecklingen av systemet.
Vid start av anställningen var systemet flera år gammalt och verksamhetens processer kördes uteslutande som lösa delprocesser helt manuellt av verksamheten. Detta förändrades successivt då de mindre processerna migrerades in i en jobbmotorbaserad process där beroenden mellan processerna kunde modelleras och således köras via automatik av systemet. Detta har markant effektiviserat verksamhetens arbete med hantering av collateral.
Har också drivit teamets arbete med att ta systemet från manuella byggen och deployer till helt automatiserade CI/CD lösning med automatiserade tester och build/deploy via Azure DevOps till Windows och Docker-miljöer. En stor del har också varit att driva teamets arbete för att exponera systemets funktionalitet via REST API. Har ävenlett teamets arbete mot Clean Architecture där vi helt frånkopplat business use case och domänlogik från externa beroenden och ramverk, och drivit systemet från en Monolitisk arkitektur till en Microservice baserad arkitektur.
Under åren genomfördes flertalet projekt för att implementera flöden av finansiella meddelanden via Swift och andra proprietära lösningar, samt projekt för att säkerställa att SEB uppfyllde krav från svenska och europieska myndigheter.
Tekniker: C#, .NET Framework, .NET Core, .NET Standard, Docker, Docker Swarm, Kafka, Nginx, CI/CD, DevOps, Git, REST API, Clean Architecture, UML, PowerShell, OAuth, Angular, TypeScript, Microsoft SQL Server, Entity Framework, EF Core, Dapper, NHibernate, Identity Server, Hangfire, Mediatr, Identity Server, Seq, DbUp, Windows Forms, Windows Service, WCF, IBM MQ, RabbitMQ, Crystal Reports, Kravanalys, Use Cases/User Stories, Agilt, Scrum
VINNOVA
Lösningsarkitekt, Lead Developer, Kravanalytiker
2008 - 2014
Krister satt en längre period i uppdrag mot VINNOVA. Uppdraget innebar förvaltning och nyutveckling av VINNOVAs externa Intressentportal och interna system som Intressentregister, Blanketteditor och Administrationsgränssnitt, samt integrationer mellan dessa och andra system för bl.a. ärende- och enkäthantering samt diarieföring och business intelligence.
Under denna period hade Krister flertalet roller. Han jobbade som lösningsarkitekt med att stötta VINNOVAs kravarbete samt att ta fram IT lösningar baserade på dessa krav, och som Lead Developer med att leda utvecklingsteamet mot givna mål. Krister agerade även i perioder Scrum Master för teamet.
Nämnvärda projekt är design och arkitektur för att förenkla och möjliggöra hantering av VINNOVAs finansieringsstöd för de projekt som de finansierar, från ansökan till uppföljning av avslutade projekt. Krister hjälpt även VINNOVA att modernisera deras ansökningsportal genom att lyfta den till ASP.NET och höja säkerheten kring hantering av portalens användare.
Tekniker: C#, .NET Framework, ASP.NET Web Forms, ASP.NET Web Services, Windows Service, Microsoft SQL Server, NHibernate, MSMQ, Azure DevOps, DevOps, UML, PowerShell, Windows Forms, Kravanalys, Use Cases/User Stories, Scrum, Agilt
Örebro Universitet
Handledare, Systemutvecklare
2007 - 2008
Krister arbetade som handledare inom objektorienterad programmering med Delphi.NET. Syftet var att öka genomströmningen av nya studenter inom Systemutvecklar- och Systemvetarprogrammet.
Tekniker: Delphi.NET, Delphi, InterBase
Auran Games
Systemutvecklare
2005 - 2005
Utveckling av onlinerollspel Fury till PC åt Auran Games. Krister ansvarade för gränssnittsprogrammering samt integration mot tjänster för inventoryhantering.
Tekniker: Visual Studio, C++, Microsoft Visual C++, Python, Perforce
Nokia
Systemutvecklare
2004 - 2004
Krister utvecklade spelet AirExpress åt Nokia. Nokia levererade spelet levererades tillsammans med Xpress-on Fun Shell för Nokia 3210. Till detta utvecklades även en komplett editor för redigering av levels till spelet. Utvecklingen innefattade integration mot en extern tjänst för hantering av high-score-tabeller.
Utveckling av The Kore Gang till Xbox. Kristers huvudsakliga uppgifter var programmering av kamerasystem, fienders rörelsemönster och artificiell intelligens, programmering av gränssnitt samt tjänst för och integration mot ett centralt system för hantering av spelparametrar.
Tekniker: Visual Studio, C++, Microsoft Visual C++, SourceSafe, Microsoft XDK
Fox Interactive Media
Systemutvecklare
2001 - 2001
Utveckling av Futurama till Game Boy Advance. Kristers huvudsakliga uppgifter var utveckling av verktyg för bygge av banor som via integration sparades i Microsoft Visual Source Safe.
Tekniker: Visual Studio, C, Make, GNU, SourceSafe, Nintendo AGB SDK
Fox Interactive Media
Systemutvecklare
1999 - 2001
Utveckling av World’s Scariest Police Chases till PlayStation. Spelet publicerades av Activision i Europa och USA. Kristers huvudsakliga uppgifter var konvertering och implementering av befintligt scriptspråk och virtuell maskin från PC till PlayStation, programmering av användargränssnitt, programmering av system för hantering av replayfunktionalitet, integration mot verktyg för redigering av banor inklusive kameraanimationer och data för artificiell intelligens, samt vidareutveckling av grundläggande system för verksamhetens framtida spel till PlayStation.
Tekniker: Visual Studio, C, Make, GNU, SourceSafe, PlayStation SDK
Codemasters
Systemutvecklare
1997 - 1999
Utveckling av No Fear Downhill Mountain Biking till PlayStation. Spelet publicerades av Codemasters i Europa och av THQ i USA. Kristers huvudsakliga uppgifter var programmering av komplett användargränssnitt, programmering av system för hantering av replayfunktionalitet, integration mot Codemasters system för onlinetävlingar (CAC, Competition Access Code), integration mot verktyg för ljussättning av banor, samt utveckling av grundläggande system som sedan användes för samtliga av verksamhetens framtida spel till PlayStation. Detta var system för hantering och visualisering av minnesallokering, handkontroller, minneskort, filer och felsökning.
Tekniker: Visual Studio, C, Make, GNU, SourceSafe, PlayStation SDK
Kristers kompetensområden
Kompetenser
Windows Service, Visual Studio Code, UML, IBM MQ, MSMQ, Microsoft Visual Studio, NHibernate, Delphi, Interbase, .NET Standard, PS5 SDK, Lua, Docker Swarm, CI/CD, OAuth, Identity Server, Entity Framework, EF Core, Dapper, Hangfire, Mediatr, Seq, DbUp, Nginx, Unity, RealityKit, Microsoft Visual SourceSafe, .NET Core, .NET Framework, RabbitMQ, Perforce, Clean Architecture, Azure DevOps, Docker, REST API, DevOps, TDD, Kafka, PowerShell, Git, Microsoft SQL Server, Macromedia Flash, J2ME, GNU, Seq, Angular, Make, WCF, Windows Forms, ASP.NET Web Forms, ASP.NET Web Services