Malin är en engagerad och drivande person med lång erfarenhet från ledande roller, bland annat som projektledare, scrum master och som agil coach. Hon verkar inom flera branscher, däribland IT och säkerhet.
Om Malin
Malin är lösningsorienterad och ser till att hålla en öppen, transparent samt tillåtande kultur och arbetsmiljö där problem är till för att lösas.
Malins CV
Saab Group IT
Team Coach
2024 -
Uppdrag: Malin leder två grupper i rollen som team coach. Dessa team arbetar inom området IAM (identity, access management) och PAM (privileged access managemnt). Teamen ansvarar för drift, förvaltning och utveckling vilket innebär en flexibilitet där Malin behöver hantera teamens planering ihop med oförutsedda händelser och utvecklingsprojekt med tidsplanering, budget och prioritet.
Malins ansvar inkluderar att skapa och följa upp ärenden i backlogg samt leda dagliga möten och alla agila events så som daily, refinement, kanban planning och retrospective. Under uppdragets gång har antalet medarbetare mer än dubblerats, en stor och viktig del har varit att introducera nya medarbetare så att de snabbt ska komma igång och bli en del av gruppen. Malin har sedan tidigare arbetat med en "checklista för nya" där en nyckelfaktor är att låta dom nya driva sin egen introduktion, vilket avlastar dom mer erfarna och samtidigt ger dom nya förutsättning att snabbt känna sig bidragande och bli en del av gruppen. Grupperna hade redan en ansträngd personalstyrka med stressade medarbetare, kommunikation och förberedelser hjälpte dem att känna sig delaktiga och se nyttan med det extra arbete som det innebär att lära upp nya kollegor.
Roll: Malin ansvarar för att driva större ärenden och förändringar, samt säkerställa att teamet arbetar effektivt och uppfyller kundens krav. Malin agerar som en förlängd hand till medarbetarnas linje chef i personalfrågor och arbetssätt samt stöttar de som äger och driver tjänsterna. Malin leder det agila arbetet i teamen och har även en nyckelroll för att skala upp det inom tjänsteområdet.
Nytta: Malin har fått detta team att lyckas i sin tuffa förändring att dubbleras och delas upp med bibehållen leveransförmåga och gemenskap. Hennes processer har etablerats och anammats av fler inom organisationen vilket skapat en väl fungerande grund för gemensam leverans vilket ökar produktivitet.
Uppdrag: Det här är en organisation som ansvarar för PKI (product key infrastructure) och MFA (multifactor authentication) tjänster. Malin kliver in som team lead och uppdraget växer snabbt då det sker en omorganisation och ansvariga för tjänsterna förändras, Malin får en nyckelroll för att se till att allt rullar på innan Service Managers finns på plats. Tjänstens ägare lyfter in ytterligare områden som Comsec (krypterade nät och signalskydd) och Secret Management (med bland annat produkter som Vault). Malin är med och bygger upp det paraply som behövs för att få till en god överhörning och samarbete. Uppdraget kräver god insikt i säkerhetsklassade miljöer och dess processer. Dialog med myndighet användare och utförare runt om i Sverige. Malin blir en central punkt för dessa tjänster och tar stort ansvar för dokumentation, configuration management, utbildning, processer och arbetssätt.
Uppdraget startade med en grupp om ca 5 personer och när Malin lämnar över finns det två grupper och totalt ca 20 tekniker och 5 service managers som Malin hjälpt igång.
Man arbetar med en kanban-board i Jira för utvecklingsärenden. Även större projekt eller delar av större projekt planeras i verktyget Jira. Här finns ett skalat agilt arbetssätt som Malin är med och introducerar för att minska friktion mellan olika team och korta ner leveranstider för kunden. Backloggen växte från en enkel lista med ca 100 rader till det femdubbla med alla nya tjänster som lyftes in. Malin ansvarade för att få detta filtreringsbart efter olika önskemål, behov och prioritet.
Incidenter och beställningar hanteras i ServiceNow i flera miljöer vilket kräver god planering och noggranna processer för att leva upp till drift och förvaltningsavtalet.
Roll: Malin ansvarar för att driva större ärenden och förändringar, samt säkerställa att teamen inom tjänsten arbetar effektivt och uppfyller kundens och myndighetens krav. I denna unga organisation finns det även behov att tillsätta roller som service manager och täcka upp där dessa roller inte ännu är tillsatta. Malin är med och utformar en mycket stark kultur som är hjälpsam och inkluderande även när arbetet är stressigt och krävande på många sätt. Detta sker bland annat under konferenser där Malin hanterat rollmodelering, teambuilding och självorganiserade team.
Nytta: Genom Malins arbete har teamet lyckats öka leveransprecisionen och minska ledtider genom effektiva koordineringsinsatser. Hon har även säkerställt en hög grad av kundnöjdhet genom att etablera starka relationer med både det interna och externa intressenter. Malin har bidragit till att utveckla en kultur av ansvarstagande inom teamet, vilket har lett till ökad produktivitet och processer som uppdateras och hålls aktuella och uppdaterade.
Verktyg och roller; Srum, Safe, Team Lead, Service Coordinator, Service Manager, ServiceNow, Sharepoint, AzureDevOps, PKI, MFA, HSM, Signalskydd, Dokumentationshantering, IT säkerhet, Granskningsledare, KSF, Mötesledare och utbildare.
Saab Cyber Security
Scrum Master
2019 - 2021
Uppdrag: Projektet hade i upppgift att utveckla och implementera en modern och skalbar IT-infrastrukturplattform för virtuella utvecklingsmiljöer med höga krav på IT-säkerhet och användbarhet. Uppdraget har omfattat kravanalys, design, och dokumentation av tekniska lösningar för att uppfylla både tvingande legala myndighetskrav och verksamhetskrav från multipla verksamhetsområden.
Malin hade en ledande roll i projektet som utvecklades mycket under resans gång. Vid uppdragets start var det ca 20 personer uppdelat i två team där Malin ingick i Service Management och Processgrupperingen. Bland annat för att konfigurera ServiceNow och dokumentera de processer som krävdes för att leva upp till de säkerhetskrav som projektet skulle efterleva.
När projektet var för stort för endast två team klev Malin fram som Scrum Master och tog ett större ansvar i utbildningar för hela projektorganisationen gällande det agila ramverket och arbetssätt. Dessa utbildningar skedde kontinuerligt i sprintintervallen var tredje vecka samt under konferenser där Malin hade en central roll i både planering och genomförande. Projektet fortsatte att växa och Malin var med i hela rekryteringsprocessen, med intervjuer och vidare till introduktion i den nya tekniska miljön och dess processer.
Roll: Malins uppgifter inkluderade facilitation av scrum-möten, coachning av teamet i agila processer samt att hantera dokumentation. Rekrytering och introduktion av nya medarbetare när projektet växte från ca 20 till 70 medarbetare och sedan migrering till befintlig leveransorganisation.
Nytta: Malin bidrog till att öka transparens och förankra kommunikation inom den nya organisationen och till dess samarbetspartners. Hennes engagemang ökade förståelsen för den komplexa miljön och ledde till samarbete och leveransfokus.
Verktyg och roller; Srum, Safe, Team Lead, ServiceNow, Sharepoint, AzureDevOps, Dokumentationshantering, IT säkerhet, Utbildare, Agil coach.
Fujitsu, SEB projekt
ITSM Integrationsledare
2018 - 2018
Uppdrag: Projektet ingick i ett T&T-program där uppgiften var att integrera två ITSM-system. Prokektet som Malin ansvarade för hade fokus på incident och ändringshantering. Projektet involverade flera interna och externa intressenter, inklusive processägare från både Fujitsu och SEB. Systemen var baserade på ITIL men skilde sig åt och det krävdes en djup förståelse för för att nå en bra lösning, både tekniskt men framförallt för att möta behov och krav från arbetsgrupperna.
Roll: Malins uppgifter inkluderade ledning av integrationsspecialister, tekniker och testledare för att säkerställa en smidig integration mellan systemen.
Nytta: Malins arbete resulterade i effektiviserade processer inom ITSM, där integrationspunkterna mellan systemen blev tydliga, vilket i sin tur ledde till en snabbare hantering av incidenter och ökad kvalitet i tjänsterna. Projektet bidrog även till en gemensam standardiserad process, vilket minskade framtida problem och identifierade risker.
Uppdrag: Företaget ämnade flytta samtliga kunder till ett och samma ITSM verktyg - ServiceNow. Programmet spände över de Nordiska länderna, med ett utvecklingsteam placerat i Finland och även resurser i Indien. Malin var ansvarig projektledare för den hela den Svenska kundbasen.
Dessa migreringar rörde sig främst i ServiceNow-modulerna Incident, Request, Change, Problem, CMDB och Knowledge.
Roll: Uppdraget var komplext och varierade i storlek, Malin hade ett övergripande ansvar och tillsatte bl.a. testledare och utbildare som agerade under hennes ledning.
Nytta: Uppdraget gav Malin en god förståelse för verktyget ServiceNow samt inblick i olika supportfunktioner. Malins engagemang bidrog till en ökad effektivitet inom sopportorganisationen och hjälpte öven kunderna att förstå sina processer och därmed få bättre nytta av redan etablerade tjänster.
Teknik/Metod: ServiceNow, Remedy, ITIL, Integrationsledare, Projektledare, Test och Kravställare.
Fujitsu/Carath förvaltning
Agil Projektledare och Team Lead
2016 - 2018
Uppdrag: Malin var ansvarig för ett utvecklingsprojekt med fokus på att lyfta ett system från VB6 till C# .Net, där de involverade organisationerna var spridda på flera orter.
I uppdraget ingick även ett kundansvar som tog vid efter avslutat projekt och löpte på med kontinuerlig uppföjlning och dialog med kundrepserentanter.
Roll: I rollen kombinerade hon projektledning med kundansvar och hade ansvar för att leda projektens progression .
Nytta: Projektet resulterade i en framgångsrik teknikövergång som förbättrade systemets funktioner och användarvänlighet, vilket ledde till ökad effektivitet och minskad tidsåtgång för support. Hennes arbete bidrog även till en starkare enhetlig arbetsmetod mellan sjukhusen.
Uppdrag: Malin klev in i detta omfattande projekt i det man först trodde var slutfasen. Projektet hade redan kostat mycket pengar och det stod klart att förändrande insatser skulle krävas. Malin stod inför en utmanande roll att effektivisera projektets organisation där flera omstrukturerande insatser krävdes och genomfördes. Det här projektet ledde till flera nyttiga erfarenheter kring agil projektedning, kodutveckling, kravställning och förväntan.
Roll: Ansvarig projektledare i kundägt system. Malin följde upp progress och förde dialog med stakeholders samt coachade utvecklingsteamet.
Nytta: Genom Malins insatser synliggjordes progress men även utmaningar som gav styrgrupp och stakeholders viktig information till beslutsfattande.
Teknik/Metod: Scrum, Projektledning.
CSC/Saab
Projektledare
2013 - 2013
Uppdrag: Tech Mahindra var en site i Indien dit utvecklingsarbete skulle flyttas, vilket genomfördes i ett större program där uppgifterna delades in i arbetspaket där man arbetade med en handfull utvecklare från Saab, ett par mottagare hos Tech Mahindra, tekniker och arkitekt från CSC.
Roll: Malins roll var att leda arbetspaketen eller delprojekten inom programmet. Bland uppgifterna fanns utmaningen att motivera tekniker som skulle lära upp de nya Indiska medarbetarbetarna. Malin hanterade projektbudget och rapportering till styrgrupp översåg dokumentation och koordination mellan de olika parterna inom projektet.
Nytta: Malins deltagande bidrog till en god dialog mellan berörda parter vilket ökade samarbetet och förenklade processen att flytta utvecklingsarbetet utomlands för att på så sätt spara pengar åt slutkunden Saab.
Verktyg och roller: Project Manager, MS Project, Distans projekt.
CSC Sverige AB
Förändringsledare
2011 - 2013
Uppdrag: Malin ansvade här för IT tjänsten med förvaltning och utveckling av Saabs utlandskontor. Detta kunde röra sig om att styra det IT relaterade arbetet när ett kontor sattes upp, bytte lokal, skulle avslutas samt övrig förändring och utveckling av IT tjänsterna.
Roll: Malin drog nytta av sin erfarenhet som projektledare och koordinerade de olika uppdragen som ofta innebar resor med speciella utmaningar för att transportera meteriel.
Nytta: Arbetet var många gånger komplext men även repetativt. Därav skapade Malin processer och rutiner för att öka tryggheten för arbetsgruppen och tillförlitligheten i planerna vilket ledde till kortare ledtider och ökad tillgänglighet för utlandskontorens personal.
Verktyg och roller; Projektledare, Koordinator, Tjänsteägare.
Malins kompetensområden
Kompetenser
Scrum, Produktionsinförande av IT-system, Drift av IT-system, Införande och överlämning av IT-system, Implementation av IT-system, Test av IT-system, Utveckling/Genomförande av IT-system, Förstudie av IT-system, Systemering/Design/Krav av IT-system