Hoppa till sidans innehåll

Niklas Kratz

  • Projektledare
  • Kravare
  • Scrum Master
  • Program office manager
  • Team manager

Niklas jobbar med moderna arbetssätt, processer och brinner för resultat tillsammans med engagerade team. Han är en erfaren ledare inom bank och finans, med en gedigen bakgrund som projektledare, programkontorschef, kravspecialist, Scrum Master och Team Manager.

Niklas styrkor ligger i projekt- och programledning, agila metoder, strategiskt ledarskap och teknisk förståelse. Han har en förmåga att identifiera hur ny teknik kan tillämpas operativt för att skapa affärsvärde.

Med lång erfarenhet av både strategiska och operativa projekt har Niklas byggt upp en gedigen meritlista utifrån dynamiska och komplexa miljöer. Han trivs i sammanhang där lagarbete, kunskapsdelning och utveckling är centrala för att nå tydliga gemensamma mål.

Om Niklas

Strukturerad, hög arbetskapacitet, erfaren inom bank, nyfiken

Niklas CV

  • Marginalen AB

    Funktionsledare

    2024 - 2025

  • Swedbank AB

    Team Manager

    2021 - 2024

  • Swedbank AB

    Scrum Master

    2018 - 2021

  • Swedbank AB

    Projekt ledare

    2015 - 2018

  • Swedbank AB

    Program Office Manager

    2012 - 2018

  • Swedbank

    Projekt ledare

    2010 - 2012

  • Accountor Group AB

    System Owner

    2007 - 2010

  • Fenix Outdoor AB

    Category Manager

    2005 - 2007

Niklas kompetensområden

  • Kompetenser

    Confluence, Agile, data warehouse, DevOps, Computer Science, Jira, MicroStrategy, Azure, agile methodologies, Microsoft Dynamics AX, Microsoft Project, SQL Server, Qlik, SQL, SABA, Scrum Master, Axapta
  • Personligt

    leadership, results-oriented, coordinated, teamwork
  • Roller

    Krav, Management, Projektledning, Test
  • Språk

    Swedish, English
  • Övrigt

    visualization software, User Requirements, testing, strategic leadership, standardizing, standardization, internal and external stakeholders, sales, Security, requirements gathering, data accuracy, data collection, customer profitability, conceptualization, change management, strategic business, presentations, business needs, budgets, banking, automation, architecture, architectural planning, financial statements, Business Analysis, requirements analysis, GDPR, ISTQB, quality standards, project support, Project management, financial projects, program management, product development, Innovation, procurement, cost control, Statistic, purchasing, financial operations, financial, finance, process management, financial reporting

Niklas anställningar

  • Function lead, Marginalen AB

    2024 - 2025

  • Team Manager, Swedbank AB

    2010 - 2024

  • System Owner, Accountor Group AB

    2007 - 2010

  • Category Manager, Fenix Outdoor AB

    2005 - 2007

Niklas utbildningar

  • Developing User Requirements: The Key to Project Success,

    2018 - 2023

  • ISTQB Foundation - Certification Course in Testing,

    2015 - 2015

  • Finance 1 in MS Axapta Dynamics, Qurius

    2008 - 2008

  • Reporting & Business Analysis in MS Axapta Dynamics, Qurius

    2008 - 2008

  • Development 1 & 2 in MS Axapta Dynamics, Qurius

    2008 - 2008

  • Security Informatics and System Protection, Stockholm University

    2004 - 2004

  • Computer Science and Innovation Technology Program, Mälardalens University

    2001 - 2003

  • Statistic course, Stockholm University

    2000 - 2000

Kort om Kvadrat

Spetskonsulter inom systemutveckling, teknik, digitalisering, informationshantering, ledning, organisations- och verksamhetsutveckling.