Niklas Kratz
- Projektledare
- Kravare
- Scrum Master
- Program office manager
- Team manager
Niklas jobbar med moderna arbetssätt, processer och brinner för resultat tillsammans med engagerade team. Han är en erfaren ledare inom bank och finans, med en gedigen bakgrund som projektledare, programkontorschef, kravspecialist, Scrum Master och Team Manager.
Niklas styrkor ligger i projekt- och programledning, agila metoder, strategiskt ledarskap och teknisk förståelse. Han har en förmåga att identifiera hur ny teknik kan tillämpas operativt för att skapa affärsvärde.
Med lång erfarenhet av både strategiska och operativa projekt har Niklas byggt upp en gedigen meritlista utifrån dynamiska och komplexa miljöer. Han trivs i sammanhang där lagarbete, kunskapsdelning och utveckling är centrala för att nå tydliga gemensamma mål.
Om Niklas
Strukturerad, hög arbetskapacitet, erfaren inom bank, nyfiken
Niklas CV
-
Marginalen AB
Funktionsledare
2024 - 2025
-
Swedbank AB
Team Manager
2021 - 2024
-
Swedbank AB
Scrum Master
2018 - 2021
-
Swedbank AB
Projekt ledare
2015 - 2018
-
Swedbank AB
Program Office Manager
2012 - 2018
-
Swedbank
Projekt ledare
2010 - 2012
-
Accountor Group AB
System Owner
2007 - 2010
-
Fenix Outdoor AB
Category Manager
2005 - 2007
Niklas kompetensområden
-
Kompetenser
Confluence, Agile, data warehouse, DevOps, Computer Science, Jira, MicroStrategy, Azure, agile methodologies, Microsoft Dynamics AX, Microsoft Project, SQL Server, Qlik, SQL, SABA, Scrum Master, Axapta -
Personligt
leadership, results-oriented, coordinated, teamwork -
Roller
Krav, Management, Projektledning, Test -
Språk
Swedish, English -
Övrigt
visualization software, User Requirements, testing, strategic leadership, standardizing, standardization, internal and external stakeholders, sales, Security, requirements gathering, data accuracy, data collection, customer profitability, conceptualization, change management, strategic business, presentations, business needs, budgets, banking, automation, architecture, architectural planning, financial statements, Business Analysis, requirements analysis, GDPR, ISTQB, quality standards, project support, Project management, financial projects, program management, product development, Innovation, procurement, cost control, Statistic, purchasing, financial operations, financial, finance, process management, financial reporting
Niklas anställningar
-
Function lead, Marginalen AB
2024 - 2025
-
Team Manager, Swedbank AB
2010 - 2024
-
System Owner, Accountor Group AB
2007 - 2010
-
Category Manager, Fenix Outdoor AB
2005 - 2007
Niklas utbildningar
-
Developing User Requirements: The Key to Project Success,
2018 - 2023
-
ISTQB Foundation - Certification Course in Testing,
2015 - 2015
-
Finance 1 in MS Axapta Dynamics, Qurius
2008 - 2008
-
Reporting & Business Analysis in MS Axapta Dynamics, Qurius
2008 - 2008
-
Development 1 & 2 in MS Axapta Dynamics, Qurius
2008 - 2008
-
Security Informatics and System Protection, Stockholm University
2004 - 2004
-
Computer Science and Innovation Technology Program, Mälardalens University
2001 - 2003
-
Statistic course, Stockholm University
2000 - 2000