Hoppa till sidans innehåll

Niklas Wendin

Interims chef

Senior IT-chef med över 20 års erfarenhet av att leda globala
IT-tjänsteorganisationer och utveckla människor inom alla aspekter av IT. Niklas har skapat affärsvärde som strategisk rådgivare,
förändringsledare och interimschef genom att forma och optimera komplexa IT-funktioner, driva inköp och leda både
insourcing- och outsourcinginitiativ. Hans kombination av tekniskt djup och strategisk överblick har varit avgörande i att
utveckla IT-strategier, produktlösningar och att stötta organisationer genom förändringsprojekt med tydliga mål. Med
erfarenhet av att stabilisera och leda i utmanande miljöer är Niklas en stark tillgång i alla faser av IT-transformation.

Områden

  • Interims chef
  • Verksamhetsutvecklare
  • Organisations förändring
  • IT Service Management
  • IT Sourcing
  • IT Strategi

Material

Om Niklas

Niklas är en ledare som värderar ett holistiskt perspektiv och coachar sina team att förstå sina roller i ett större sammanhang. Hans ledarstil präglas av ömsesidigt förtroende, öppen kommunikation och ett starkt fokus på gemensamma mål. Med en positiv attityd, även i svåra situationer, skapar Niklas en miljö där varje medarbetare känner sig sedd och uppskattad. Han kombinerar sin förmåga att se saker ur olika perspektiv med ett kritiskt öga för förbättring och presenterar välgrundade förslag som skapar förtroende i alla nivåer av organisationen.

Niklas CV

  • AB SKF

    Inköps ledare

    2024 - 2024

    UPPDRAG
    Organisera och genomföra en upphandling av flera IT säkerhets relaterade tjänster för att stötta SKF's "Zero Trust" strategi runt IT säkerhet.

    ROLL
    Niklas roll var att organisera och leda upphandlingen genom samtliga faser (RFI to RFQ) inklusive tidplan, innehåll, bedömningskriterier m.m

    NYTTA
    Tydlig struktur i vad man väljer att göra själva respektive köper från partners samtidigt som man försäkrar sig om marknadsmässiga kostnadsnivåer.
  • AB SKF

    Program Ledare

    2023 - 2023

    UPPDRAG
    Organisera och leda ett besparingsprogram med fem underprojekt ämnat att tillsammans med den största IT leverantören till SKF, identifiera samt omsätta besparingar motsvarande 20% av total utgift under innevarande år
    ROLL
    Niklas var övergripande ansvarig för programmets uppsättning, genomförande och utfall
    NYTTA
    Utfall på 21,2% bestående besparingar samtidigt som relationen med leverantören förbättrades radikalt (Win-Win)
  • AB SKF

    Head of Digital Workplace Services

    2021 - 2023

    UPPDRAG
    Leda, representera och utveckla kapacitet och kapabilitet i ett globalt team som hanterar samtliga slutanvändartjänster (Digital Workplace, Telefoni, Office 365, Identity & Access mgmt., Print mgmt. etc.)

    ROLL
    Övergripande ansvar för resultat, budget, tidplaner och organisationsutveckling. Genomförde en fullständig transformation av SKFs digitala identitetssystem (IAM), både tekniskt och processmässigt. Definierade strategin för hur SKF skulle komma ur beroendet till Lotus Notes, och upphandlade en partner för detta långsiktiga arbete. Ledde upphandlingen och implementationen av en ny global PC HW-tjänst, samt omförhandlingar av flera befintliga serviceavtal.

    NYTTA
    Markant förbättrad IAM, med avseende på audit compliance, hastighet i förändringar, automation för att minska ”human errors”, samt framtidssäkrade tekniska lösningar. En etablerad plan med drivkraft för att arbeta bort beroenden till tekniskt arv (Lotus Notes). Betydande kvalitets och kostnadsförbättringar för samtliga slutanvändartjänster.
  • AB SKF

    Head of Service Management & Governance Dev

    2020 - 2024

    UPPDRAG
    Leda, representera och utveckla kapacitet och kapabilitet i ett globalt team som hanterar Service Desk och SIAM, äger och styr samtliga ITIL-processer, IT Asset Management (både HW och SW), ServiceNow plattforms-,utveckling och underhåll samt driva en företagsomfattande omvandling mot ett serviceorienterat sätt att köpa in och driva IT. Detta inkluderade även utvecklandet och implementationen av en operativ modell för IT (inkl. rollbeskrivningar), samt intern kostnadsdistribution av IT kostnader.

    ROLL
    Övergripande ansvar för resultat, budget, tidplan och organisationsutveckling. Ledde den fullständiga implementationen av SIAM (Service Integration and Management) för en outsourcad driftsmodell med 100+ leverantörer. Ansvarig för att sätta, och genomföra strategin för ServiceNow plattformens utveckling och användande inom SKF. (inkluderande bland annat CSDM, CMDB, ITAM, ITOM, HR, SCM)

    NYTTA
    Globalt minskad incidentvolym och lösningstider med >75%. Service Desk användande ökade från ca 20% till 80% av incidentvolymen samtidigt som kundnöjdhet stadigt hölls över 98%. ServiceNow plattformen gick från att ha varit en IT angelägenhet till att användas av en majoritet av organisationen. Tydligt synliggjort felande länkar och brister i den totala IT operationen.
  • HCL Technologies

    Director Shared Services DWP

    2016 - 2020

    UPPDRAG
    Fullt livscykelansvar för Digital WorkPlace Services-portföljen mot 6 stora kunder med sammanlagt ca 270.000 slutanvändare

    ROLL
    Övergripande ledaransvar över 7 rapporterande chefer med tillhörande grupper, både i Sverige och utomlands bestående av 250+ anställda och konsulter i 5 länder. Budgetansvar på ca 380 MSEK och med ansvar för kundrelationer, kundnöjdhet och P&L.

    NYTTA
    Utvecklade affären runt Shared Digital Workplace med 4 stora kunder, samtidigt som organisationen växte organiskt och personalens nöjdhet bibehölls
  • HCL Technologies

    Intern Coach

    2016 - 2020

    UPPDRAG
    Utbilda HCL Senior mgmt i hur man tänker och agerar i en Shared Services-leverans-modell.

    ROLL
    Genom Niklas väl utvecklade förmåga att förklara komplexa samband mellan affärsmodeller och IT's påverkan på dessa så användes han som coach och utbildare för relevanta Seniora HCL-ledare och ledningsgrupper.

    NYTTA
    Detta gav Niklas en djup insikt i dynamiken på outsourcing- och offshoring-marknaden.
  • Volvo IT

    Senior Manager Architecture & Design

    2011 - 2016

    UPPDRAG
    Leda en organisation bestående av områdes specialister, Service Managers och Arkitekter fördelade på 5 rapporterande chefer med tillhörande grupper, både i Sverige och utomlands, bestående av 100+ anställda och konsulter.

    ROLL
    Övergripande ansvar för resultat, budget (Budgetansvar på ca 200 MSEK), strategiska och taktiska planer samt organisations-utveckling.

    NYTTA
    Säkra, stabila, kostnadseffektiva och förutsägbara IT tjänster som stöttade planerbarheten över hela Volvo gruppen.
  • Volvo IT

    Service Management expert

    2011 - 2016

    UPPDRAG
    Skapa ett Service Management ramverk som skulle användas internt inom Volvokoncernen, med målet att dela infrastruktur-komponenter mellan kunder. (skalfördelar m.a.p kostnader)

    ROLL
    Niklas roll i detta arbetet var som en co-creator (i egenskap av Service Management SME) i en fokuserad arbetsgrupp

    NYTTA
    Detta ramverk lade grunden till Volvo IT's framgångsrika "Shared Services" koncept och var senare en av de främsta anledningarna till att HCL valde att köpa Volvo IT
  • Volvo IT

    Intern Kostnads distribution

    2006 - 2010

    UPPDRAG
    Skapa ett finansiellt ramverk för hur IT kostnader kan distribueras internt inom en stor global organisation.

    ROLL
    Niklas roll i detta arbetet var att strukturera upparbetade IT kostnader på ett transparent, logiskt och konsumptions-baserat sätt så att dessa sedan kunde användas för intern kostnadsdistribution.

    NYTTA
    Transparenta, tydliga och påverkningsbara IT kostnader blev distribuerade till de interna mottagarna.

Niklas kompetensområden

  • Bransch

    Automotive, Industriell produktion, IT Service provider
  • Kompetenser

    ITIL, Analytisk förmåga, IT Insourcing, IT Outsourcing, Lösningsarkitektur, Verksamhetsanalys, Projekt- och Tjänste-portföljhantering, Förändringshantering, IT förändring, IT Förvaltning, IT Drift, Affärskrav, Ledning & Styrning, Digital strategi, Kommunikation, Analys av grundorsaker, IT Styrning, Budgetering, Coaching metoder, Strategiskt IT inköp, Operating models, Kostnadskontroll (IT), SIAM, CSAT, IT Service Management, ITSM Tools, KPI / SLA
  • Språk

    Engelska, Svenska

Niklas anställningar

  • Head of End User Services, SKF AB

    2021 - 2023

  • Head of IT Service Management & Governance, SKF AB

    2020 - 2024

  • Director Solution Centre DWP, HCL Technology

    2016 - 2020

  • Senior manager Infra Architecture & Design, Volvo IT

    2011 - 2016

  • Global Product Area Manager EUS, Volvo IT

    2006 - 2011

  • Infrastruktur Arkitekt, Volvo IT

    2000 - 2006

  • System ingenjör, Volvo IT

    1998 - 2000

  • Systemingenjör, Telia Mobile AB

    1995 - 1998

  • Elektronik ingenjör, Telia Mobile AB

    1995 - 1996

Niklas utbildningar

  • Applied AI in practise, SKF University

    2024 - 2024

  • Agile foundation, SKF University

    2021 - 2021

  • “Eagles Nest” – HCL Internal training for senior mgmt., HCL HQ Dehli, India

    2018 - 2018

  • Rhetoric speaking – “Ability to convince without persuasion”., Göteborg

    2017 - 2017

  • "Sharpen the Saw" - HCL internal Service Delivery mgmt. training for Senior mgmt.,, HCL HQ Dehli India

    2016 - 2016

  • ITIL Service Design inkl. certifiering,, Axelos

    2015 - 2015

  • Culture ambassador training, Volvo Group

    2014 - 2014

  • "Take off - Foundation for leading people", Volvo Group Academy + Mindset AB

    2012 - 2013

  • Requirements management - "Writing good requirements", Volvo Group academy

    2012 - 2012

  • "Coaching in practise", Viva Coaching

    2011 - 2012

  • ITIL Core foundation inclusive certifiering, Axelos

    2008 - 2008

  • UGL - Utveckling av grupp och ledare, Banfield consulting (internat)

    2005 - 2005

  • Avancerad Engelska, Cambridge curriculum

    2005 - 2007

  • Volvo interna utbildningar, Volvo IT, Volvo Group

    1998 - 2016

  • Militärtjänst, MKV KA4

    1994 - 1995

  • Elektroingenjör 2år, Chalmers Tekniska Högskola

    1992 - 1994

  • 4 årig teknisk utbildning, Aranässkolan Kungsbacka

    1988 - 1992

  • ,

    0001 -

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning