
Niklas Wendin
Interims chef
Senior IT-chef med över 20 års erfarenhet av att leda globala
IT-tjänsteorganisationer och utveckla människor inom alla aspekter av IT. Niklas har skapat affärsvärde som strategisk rådgivare,
förändringsledare och interimschef genom att forma och optimera komplexa IT-funktioner, driva inköp och leda både
insourcing- och outsourcinginitiativ. Hans kombination av tekniskt djup och strategisk överblick har varit avgörande i att
utveckla IT-strategier, produktlösningar och att stötta organisationer genom förändringsprojekt med tydliga mål. Med
erfarenhet av att stabilisera och leda i utmanande miljöer är Niklas en stark tillgång i alla faser av IT-transformation.
Områden
- Interims chef
- Verksamhetsutvecklare
- Organisations förändring
- IT Service Management
- IT Sourcing
- IT Strategi
Om Niklas
Niklas är en ledare som värderar ett holistiskt perspektiv och coachar sina team att förstå sina roller i ett större sammanhang. Hans ledarstil präglas av ömsesidigt förtroende, öppen kommunikation och ett starkt fokus på gemensamma mål. Med en positiv attityd, även i svåra situationer, skapar Niklas en miljö där varje medarbetare känner sig sedd och uppskattad. Han kombinerar sin förmåga att se saker ur olika perspektiv med ett kritiskt öga för förbättring och presenterar välgrundade förslag som skapar förtroende i alla nivåer av organisationen.Niklas CV
-
AB SKF
Inköps ledare
2024 - 2024
UPPDRAG
Organisera och genomföra en upphandling av flera IT säkerhets relaterade tjänster för att stötta SKF's "Zero Trust" strategi runt IT säkerhet.
ROLL
Niklas roll var att organisera och leda upphandlingen genom samtliga faser (RFI to RFQ) inklusive tidplan, innehåll, bedömningskriterier m.m
NYTTA
Tydlig struktur i vad man väljer att göra själva respektive köper från partners samtidigt som man försäkrar sig om marknadsmässiga kostnadsnivåer. -
AB SKF
Program Ledare
2023 - 2023
UPPDRAG
Organisera och leda ett besparingsprogram med fem underprojekt ämnat att tillsammans med den största IT leverantören till SKF, identifiera samt omsätta besparingar motsvarande 20% av total utgift under innevarande år
ROLL
Niklas var övergripande ansvarig för programmets uppsättning, genomförande och utfall
NYTTA
Utfall på 21,2% bestående besparingar samtidigt som relationen med leverantören förbättrades radikalt (Win-Win) -
AB SKF
Head of Digital Workplace Services
2021 - 2023
UPPDRAG
Leda, representera och utveckla kapacitet och kapabilitet i ett globalt team som hanterar samtliga slutanvändartjänster (Digital Workplace, Telefoni, Office 365, Identity & Access mgmt., Print mgmt. etc.)
ROLL
Övergripande ansvar för resultat, budget, tidplaner och organisationsutveckling. Genomförde en fullständig transformation av SKFs digitala identitetssystem (IAM), både tekniskt och processmässigt. Definierade strategin för hur SKF skulle komma ur beroendet till Lotus Notes, och upphandlade en partner för detta långsiktiga arbete. Ledde upphandlingen och implementationen av en ny global PC HW-tjänst, samt omförhandlingar av flera befintliga serviceavtal.
NYTTA
Markant förbättrad IAM, med avseende på audit compliance, hastighet i förändringar, automation för att minska ”human errors”, samt framtidssäkrade tekniska lösningar. En etablerad plan med drivkraft för att arbeta bort beroenden till tekniskt arv (Lotus Notes). Betydande kvalitets och kostnadsförbättringar för samtliga slutanvändartjänster. -
AB SKF
Head of Service Management & Governance Dev
2020 - 2024
UPPDRAG
Leda, representera och utveckla kapacitet och kapabilitet i ett globalt team som hanterar Service Desk och SIAM, äger och styr samtliga ITIL-processer, IT Asset Management (både HW och SW), ServiceNow plattforms-,utveckling och underhåll samt driva en företagsomfattande omvandling mot ett serviceorienterat sätt att köpa in och driva IT. Detta inkluderade även utvecklandet och implementationen av en operativ modell för IT (inkl. rollbeskrivningar), samt intern kostnadsdistribution av IT kostnader.
ROLL
Övergripande ansvar för resultat, budget, tidplan och organisationsutveckling. Ledde den fullständiga implementationen av SIAM (Service Integration and Management) för en outsourcad driftsmodell med 100+ leverantörer. Ansvarig för att sätta, och genomföra strategin för ServiceNow plattformens utveckling och användande inom SKF. (inkluderande bland annat CSDM, CMDB, ITAM, ITOM, HR, SCM)
NYTTA
Globalt minskad incidentvolym och lösningstider med >75%. Service Desk användande ökade från ca 20% till 80% av incidentvolymen samtidigt som kundnöjdhet stadigt hölls över 98%. ServiceNow plattformen gick från att ha varit en IT angelägenhet till att användas av en majoritet av organisationen. Tydligt synliggjort felande länkar och brister i den totala IT operationen. -
HCL Technologies
Director Shared Services DWP
2016 - 2020
UPPDRAG
Fullt livscykelansvar för Digital WorkPlace Services-portföljen mot 6 stora kunder med sammanlagt ca 270.000 slutanvändare
ROLL
Övergripande ledaransvar över 7 rapporterande chefer med tillhörande grupper, både i Sverige och utomlands bestående av 250+ anställda och konsulter i 5 länder. Budgetansvar på ca 380 MSEK och med ansvar för kundrelationer, kundnöjdhet och P&L.
NYTTA
Utvecklade affären runt Shared Digital Workplace med 4 stora kunder, samtidigt som organisationen växte organiskt och personalens nöjdhet bibehölls -
HCL Technologies
Intern Coach
2016 - 2020
UPPDRAG
Utbilda HCL Senior mgmt i hur man tänker och agerar i en Shared Services-leverans-modell.
ROLL
Genom Niklas väl utvecklade förmåga att förklara komplexa samband mellan affärsmodeller och IT's påverkan på dessa så användes han som coach och utbildare för relevanta Seniora HCL-ledare och ledningsgrupper.
NYTTA
Detta gav Niklas en djup insikt i dynamiken på outsourcing- och offshoring-marknaden. -
Volvo IT
Senior Manager Architecture & Design
2011 - 2016
UPPDRAG
Leda en organisation bestående av områdes specialister, Service Managers och Arkitekter fördelade på 5 rapporterande chefer med tillhörande grupper, både i Sverige och utomlands, bestående av 100+ anställda och konsulter.
ROLL
Övergripande ansvar för resultat, budget (Budgetansvar på ca 200 MSEK), strategiska och taktiska planer samt organisations-utveckling.
NYTTA
Säkra, stabila, kostnadseffektiva och förutsägbara IT tjänster som stöttade planerbarheten över hela Volvo gruppen. -
Volvo IT
Service Management expert
2011 - 2016
UPPDRAG
Skapa ett Service Management ramverk som skulle användas internt inom Volvokoncernen, med målet att dela infrastruktur-komponenter mellan kunder. (skalfördelar m.a.p kostnader)
ROLL
Niklas roll i detta arbetet var som en co-creator (i egenskap av Service Management SME) i en fokuserad arbetsgrupp
NYTTA
Detta ramverk lade grunden till Volvo IT's framgångsrika "Shared Services" koncept och var senare en av de främsta anledningarna till att HCL valde att köpa Volvo IT -
Volvo IT
Intern Kostnads distribution
2006 - 2010
UPPDRAG
Skapa ett finansiellt ramverk för hur IT kostnader kan distribueras internt inom en stor global organisation.
ROLL
Niklas roll i detta arbetet var att strukturera upparbetade IT kostnader på ett transparent, logiskt och konsumptions-baserat sätt så att dessa sedan kunde användas för intern kostnadsdistribution.
NYTTA
Transparenta, tydliga och påverkningsbara IT kostnader blev distribuerade till de interna mottagarna.
Niklas kompetensområden
-
Bransch
Automotive, Industriell produktion, IT Service provider -
Kompetenser
ITIL, Analytisk förmåga, IT Insourcing, IT Outsourcing, Lösningsarkitektur, Verksamhetsanalys, Projekt- och Tjänste-portföljhantering, Förändringshantering, IT förändring, IT Förvaltning, IT Drift, Affärskrav, Ledning & Styrning, Digital strategi, Kommunikation, Analys av grundorsaker, IT Styrning, Budgetering, Coaching metoder, Strategiskt IT inköp, Operating models, Kostnadskontroll (IT), SIAM, CSAT, IT Service Management, ITSM Tools, KPI / SLA -
Språk
Engelska, Svenska
Niklas anställningar
-
Head of End User Services, SKF AB
2021 - 2023
-
Head of IT Service Management & Governance, SKF AB
2020 - 2024
-
Director Solution Centre DWP, HCL Technology
2016 - 2020
-
Senior manager Infra Architecture & Design, Volvo IT
2011 - 2016
-
Global Product Area Manager EUS, Volvo IT
2006 - 2011
-
Infrastruktur Arkitekt, Volvo IT
2000 - 2006
-
System ingenjör, Volvo IT
1998 - 2000
-
Systemingenjör, Telia Mobile AB
1995 - 1998
-
Elektronik ingenjör, Telia Mobile AB
1995 - 1996
Niklas utbildningar
-
Applied AI in practise, SKF University
2024 - 2024
-
Agile foundation, SKF University
2021 - 2021
-
“Eagles Nest” – HCL Internal training for senior mgmt., HCL HQ Dehli, India
2018 - 2018
-
Rhetoric speaking – “Ability to convince without persuasion”., Göteborg
2017 - 2017
-
"Sharpen the Saw" - HCL internal Service Delivery mgmt. training for Senior mgmt.,, HCL HQ Dehli India
2016 - 2016
-
ITIL Service Design inkl. certifiering,, Axelos
2015 - 2015
-
Culture ambassador training, Volvo Group
2014 - 2014
-
"Take off - Foundation for leading people", Volvo Group Academy + Mindset AB
2012 - 2013
-
Requirements management - "Writing good requirements", Volvo Group academy
2012 - 2012
-
"Coaching in practise", Viva Coaching
2011 - 2012
-
ITIL Core foundation inclusive certifiering, Axelos
2008 - 2008
-
UGL - Utveckling av grupp och ledare, Banfield consulting (internat)
2005 - 2005
-
Avancerad Engelska, Cambridge curriculum
2005 - 2007
-
Volvo interna utbildningar, Volvo IT, Volvo Group
1998 - 2016
-
Militärtjänst, MKV KA4
1994 - 1995
-
Elektroingenjör 2år, Chalmers Tekniska Högskola
1992 - 1994
-
4 årig teknisk utbildning, Aranässkolan Kungsbacka
1988 - 1992
-
,
0001 -