Hoppa till sidans innehåll

Nikolas Eriksson

Software Developer

Erfaren och mångsidig IT-lagspelare med en bakgrund inom programvaruutveckling och testning. Med en stark inriktning på backend-utveckling men även en förmåga att stödja frontend-aspekter. Historiska uppdrag har inkluderat migrering av system till molnbaserade verktyg, webb-utveckling, databashantering, testning, testledning och givit en kontinuerlig nyfikenhet för att utforska ny teknik.

Områden

  • Software Developer
  • Test Engineer
  • Test Leader

Om Nikolas

Nikolas är en målinriktad och positiv individ med stark passion för att lära sig nya saker och strävan efter kundnöjdhet. Nikolas agila arbetsstil, kreativitet och förmåga att ta ansvar i grupp, gör honom till en effektiv samarbetspartner. Nikolas har framgångsrikt tagit initiativ i projekt och visat en stark förmåga att hantera tidspress, samt att snabbt ta lärdom av misstag och förbättras som individ.

Nikolas CV

  • Telenor Sverige AB

    Software Developer

    2022 -

    Nikolas har en ledande roll i ett litet team för utveckling av en intern portal för att beställa och administrera testdata. Utveckling sker i både frontend och backend. Nikolas har också administrerat flytten från en on-premises lösning över till den cloudbaserade tjänsten AWS.

    Tekniker: Java, Javascript, Oracle SQL, Git, Jenkins, AWS, Kubernetes
    Roller: Software Developer
  • Telenor Sverige AB

    Software Developer

    2021 -

    Nikolas arbetar som Software Developer för självbetjäningsportalen, Mitt Företag. Han ansvarar för backend-utveckling, men har även breddat sina kunskaper mot frontend-utveckling. Ett agilt arbetssätt med CI/CD uppsättning för att kunna ge kunder snabba förbättringar. Nikolas har även ett ansvar för drift, där han tar emot ärenden och löser produktionsproblem.

    Tekniker: .NET, C#, Vue.js, Typescript, Cypress, Jenkins, Git
    Roller: Software Developer
  • Telenor Sverige AB

    Software Developer/Test Engineer

    2019 - 2020

    Nikolas arbetade på sommaren som både utvecklare och testare samtidigt som han genomförde sina studier. Under sommaren fick han ta eget ansvar för sina uppgifter då många av kollegorna var på semester. Han var också ansvarig för att driften flöt på och undersökte incidenter i produktionsmiljön.

    Tekniker: .NET, C#, Cypres, Javascript, Jira, Confluence
    Roller: Software Developer, Test Engineer
  • Telenor Sverige AB

    Test Engineer/Domain Specialist

    2017 - 2018

    En helt ny tjänst skulle utvecklas för Telenor, en självbetjäningsportal för företagskunder där de skulle kunna administrera hela sin telefonilösning. Nikolas arbetade med test och integration mot backend-system. Kunskap om Telenors interna processer och system var väldigt viktigt för projektet och Nikolas kunskap säkerställde att projektet kunde lyckas i rollen som Domain Specialist. Testautomation för projektet var något som Nikolas undersökte och började implementera.

    Tekniker: Cypress, Javascript, Jira, Confluence
    Roller: Test Engineer, Domain Specialist
  • Telenor Sverige AB

    Test Leader

    2016 - 2017

    Nikolas arbetade som Test Leader inom ett förbättringsarbete för att öka kvalité inom Telenors brevhantering. Nikolas hade tre stycken testare som rapporterade till honom och testade systemet. Inom arbetet rapporterades det kontinuerligt till intressenter med status och progress.

    Tekniker: Jira, Confluence
    Roller: Test Leader
  • Uniflex Bemanning

    Test Engineer

    2015 - 2016

    Nikolas var med som Test Engineer och tog fram Telenors "Mina sidor"-app för konsumentkunder i ett agilt projekt där han ansvarade för att säkerställa kvalité och integration mot backend-system. Var även med i kravarbetet för att kunna ställa rätt krav mot de backend-system som skulle integrera med appen.

    Tekniker: Jira, Confluence
    Roller: Test Engineer
  • Uniflex Bemanning

    Test Engineer

    2014 - 2015

    Nikolas var med och tog fram en ny tjänst kallad "Gruppnummer" för Telenors företagskunder. Ett webbaserat gränssnitt där kunden fick göra inställningar för välkomstmeddelande, schema och öppettider m.m. I projektet testades också gruppnummer via telefonsamtal för att säkerställa att diverse inställningar fungerade korrekt. Testfall och testschema var uppskapade i Quality Center för en säker och fullständig dokumentation.

    Tekniker: Quality Center
    Roller: Test Engineer
  • Uniflex Bemanning

    Test Engineer

    2013 - 2014

    Nikolas arbetade som Test Engineer i ett nytt säljsystem för säljare i både butik och kundtjänst. Webbaserat system där acceptanstest var ett stort fokus, men ingick även integrationstester. Ett stort projekt där många resurser var iblandade. Testfall och testschema var uppskapade i Quality Center för en säker och fullständig dokumentation.

    Tekniker: Quality Center
    Roller: Test Engineer

Nikolas kompetensområden

  • Affärssystem

    Siebel
  • Branscherfarenhet

    Teleoperatörer
  • Hårdvara

    PC
  • Kommunikation & Information

    Engelska
  • Ledarskap

    Ledarskap allmänt
  • Metoder & Processer

    Scrum, ITIL, Agila metoder allmänt, ISTQB, KANBAN
  • Mobila Telesystem

    4G, Handburna terminaler/ Mobiltelefoner, Basstation, 3G, Mobilsystem allmänt, GPRS, GSM
  • Modulkunskap affärssystem

    Tidrapportering
  • Operativsystem/plattformar

    iOS, Windows, Android
  • Projektfaser

    Förstudie, Systemering/Design/Krav, Test
  • Roller

    Testare
  • Systemtyper

    Webb- och Internetbaserade system, Mobila telesystem
  • Test & Verifiering

    Acceptanstest, Integrationstest, Validering & Test - Mjukvara
  • Tillämpningar

    Billing-system, CRM-system
  • Utbildning

    Annan högskoleutbildning 3 år
  • Verktyg & Middleware

    Jenkins, Atlassian Jira, Atlassian Confluence, Git

Nikolas anställningar

  • Software Developer, Telenor Sverige AB

    2021 -

  • Test Engineer, Telenor Sverige AB

    2016 -

  • Test Engineer, Uniflex Bemanning

    2013 - 2016

Nikolas utbildningar

  • Software Engineering, Blekinge Tekniska Högskola

    2018 - 2021

Till konsultsök

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning