Hoppa till sidans innehåll

Sara Westin

Service Manager

Sara är en passionerad problemlösare som med entusiasm och iver tar sig an olika typer av uppdrag. Hon kommer till sin rätt i gränsytan mellan IT och verksamhet i olika typer av roller som t ex Problem/Incident Manager, Scrum Master eller Testledare.

Områden

  • Service Manager
  • Testledare

Om Sara

Sara är en erfaren IT-generalist som fungerar och presterar bra i sammanhang där det finns mycket att göra och många åsikter som ska ensas. Hon tycker om att lösa problem och trivs med att förbättra processer och arbetssätt. Sara har lång erfarenhet av att etablera arbetssätt, rutiner och processer kring olika förvaltningsobjekt. Hon har även en väl utvecklad diplomatisk ådra utan att för den sakens skull tveka när det gäller att delge synpunkter och riktlinjer. Hon har genom åren skaffat sig bred erfarenhet av agil systemutveckling som är till fördel i dialoger med utvecklare och arkitekter. Tack vare Saras breda kompetens, lyhördhet och sociala sätt brukar hon snabbt bli väl fungerande i både teamkonstellationer och projektinsatser.

Saras CV

  • Tullverket

    Testledare, kravanalytiker, testare

    2022 -

    På Tullverket är Sara verksam i ett agilt utvecklingsteam som förvaltar och utvecklar tjänster som möjliggör för aktörer att bedriva tullverksamhet. Arbetsuppgifterna är mycket varierande och kan handla om att tillsammans med utvecklare hitta fel i javakod och konfiguration, undersöka avvikelser i databaser, arbeta med kravställning för ny funktionalitet tillsammans med verksamhetsspecialister och utvecklare, planera för och genomföra tester samt vid behov verka som uppdragsledare vid aktiviteter som berör fler team eller avdelningar.

    Med anledning av systemlösningarnas komplexitet finns ofta behov av omfattande regressionstester som kontinuerligt behöver utökas och uppdateras för att förbättra testtäckningen.

    Krav för nya tjänster tas fram med hjälp av metoden SBE (Specification By Example), vilket är en metod som medför att testfall och dokumentation tas fram löpande i och med kravarbetet. Specifikationerna tjänar också som grund vid framtagande av automatiserade tester.

    Atlassians produkter Confluence, JIRA och BitBucket är tillsammans med Oracle SQL Developer, SoapUI och TrackJMS regelbundet förekommande verktyg i arbetet.
  • Telia Company AB, Sundsvall

    Problem Manager/Billing, kravanalys och test

    2020 - 2022

    Inom området Billing pågick en omfattande systemförnyelse som innebar migration av en stor mängd kunder till en ny miljö. I uppdraget som Problem Manager ingick att uppmärksamma, prioritera och forcera fram lösningar på de problem som uppstod i arbetet med prissättning och fakturering i den nya miljön samt arbeta förebyggande så att möjliga orsaker till problem kunde undanröjas innan de inträffade. I arbetet ingick också att analysera data för att förstå problemets omfattning. För de avvikelser som uppmärksammades var det Saras uppgift att identifiera det ursprungliga kravet och komma överens med beställare om avvikelsen skulle hanteras som en defekt eller om det krävdes nyutveckling och därefter formulera ett underlag tillsammans med specialister inom förvaltningsorganisationen innan överlämning kunde ske för utveckling.

    Arbetet genomfördes med agila arbetssätt och verktyg såsom Scrum, Kanban, Jira och Confluence.
  • Telia Company AB, Sundsvall

    IT Solution Expert/Billing - Prepaid

    2016 - 2022

    I uppdraget som IT Solution Expert inom Telia IT Billing arbetade Sara med förvaltning och konfigurering i den OCS-plattform som hanterar alla kontantkortskunder hos Telia (Telia/Halebop). I arbetsuppgifterna ingick kravanalys, design, konfigurering och test av de tjänster som implementerades i plattformen. Vid varje ny release av plattformen genomfördes förutom tester på ny funktionalitet även regressionstester på olika trafikfall, att tjänster fungerade och att exporter av data till andra system var korrekta. Confluence och JIRA(Xray) användes för allt arbete kring kravhantering, utveckling och test.
  • Telia Company AB, Sundsvall

    Service Manager Billing

    2014 - 2016

    Saras arbetsuppgifter var att genom olika aktiviteter öka kundnöjdheten i leveransen av förvaltningstjänster kring den applikation som hanterar fakturering av bredband, IP-telefoni och IPTV-tjänster. I uppdraget ingick att ta fram och underhålla en modell för kapacitetsplanering av utveckling samt att leda förvaltningsmöten med kunden.
  • Telia Company AB, Sundsvall

    IT Solution Expert/Billing - B2B

    2013 - 2016

    Sara arbetade tillsammans med ett team i Indien med teknisk förvaltning av en applikation för fakturering av kapacitetsprodukter/B2B. Uppdraget bestod till största del i att vara kontaktpunkt för verksamheten men vid behov även köra fakturering samt utföra felsökning.
  • Telia Company AB, Sundsvall

    Testledare/Uppgraderingsprojekt

    2013 - 2013

    När den applikation som Sara arbetat med funktionell- och teknisk förvaltning av skulle uppgraderas fick Sara förmånen att verka som testledare i ett uppgraderingsprojekt med kollegor från Indien. Sara arbetade i huvudsak som SME och testledare för systemtest vilket inkluderade upprättande av testplan, verifiering av testfall, och framtagande av testrapporter. Hon assisterade slutanvändarna under acceptanstestperioden samt tog fram relevanta testdata. Sara ledde också produktionssättningen där den nya produktionsmiljön togs i drift.

    Tekniker/Verktyg: Oracle SOA 10g, PL/SQL, SQL, Linux
  • Telia Company AB, Sundsvall

    IT Solution Expert - Numberportability

    2010 - 2015

    Under ett antal år arbetade Sara med funktionell, och senare teknisk förvaltning av Telias administrativa system för nummerportabilitet. När delar av förvaltningen lokaliserades till Indien fick Sara axla en mer arbetsledande roll.

    Tekniker/Verktyg: SQL Developer, Oracle SOA 10g, PL/SQL, SQL, Linux
  • AMF

    Applikationsspecialist

    2007 - 2010

    Sara ansvarade för att telefoni, CRM och utskriftsystem fungerade och utvecklades utifrån verksamhetens behov. I arbetet ingick både förvaltning samt deltagande i olika projekt. Tjänsten innebar stora kontaktytor både internt och externt och gav även utrymme för att effektivisera verksamhetsprocesser med kopplingar till systemen.
  • Ung Företagsamhet

    Regionansvarig

    2003 - 2007

    Sara var ansvarig för Ung Företagsamhets verksamhet i Västmanlands län. I arbetet ingick även "storregionalt IT-ansvar" vilket medförde uppdrag som workshopledare, kravsamordnare och testare i samband med utveckling av nytt registreringssystem i EpiServer.
  • ALMI Företagsapartner

    IT-rådgivare

    2001 - 2003

    Ansvarig för specifikation, utveckling och förvaltning av system (MS Access) för kund/projektuppföljning. Ansvarade för rekrytering och uppdragsavtal för de "IT-coacher" som genomförde mindre uppdrag på företag i Västmanlands län.

Saras anställningar

  • Konsult, Capgemini Sverige AB

    2010 - 2019

  • Applikationsspecialist, AMF

    2007 - 2010

  • Regionansvarig, Ung Företagsamhet

    2003 - 2007

  • IT-rådgivare, ALMI Företagspartner

    2001 - 2003

Saras utbildningar

  • SAFe® 5 Agilist, Sundsvall

    2024 - 2024

  • IREB CPRE Foundation Level, SQEB/GASQ

    2022 - 2022

  • Leading SAFe® 4.6, Informator

    2019 - 2019

  • ISTQB Foundation Level, SSTB/Konsultbolag1

    2016 - 2016

  • ITIL Foundation (2011 Edition), Capgemini

    2014 - 2014

  • Test och kvalitetssäkring av IT-system, Konsultbolag1

    2009 - 2009

  • Informatik med Systemvetenskap, Mälardalens Högskola

    1998 - 2001

Till konsultsök

Kontakt

Lars Markström VD, Rekrytering 070-3893838 lars.markstrom@kvadrat.se

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning