Erfaren Projektledare | Leveransansvarig | Interim Chef Jag är en senior ledare med gedigen erfarenhet som projektledar, leveransansvarig, interim chef med en stark förmåga att driva förändringsarbete, effektivisera processer och utveckla organisationer. Med välutvecklade Power Skills – kommunikation, problemlösning, strategiskt tänkande och ledarskap genom samarbete – skapar jag resultatdrivna och hållbara lösningar. Jag har en dokumenterad förmåga att: - Driva organisatorisk tillväxt och förändringsledning - Utveckla strategiska partnerskap och affärsmodeller - Säkerställa hållbar affärsverksamhet genom tydlig styrning och operativt genomförande Ledarskap och arbetsstil Jag är en resultatinriktad, tydlig och inspirerande ledare som skapar starkt engagemang och smidigt samarbete på alla nivåer i en organisation. Med en bred kompetensplattform inom både strategiska och operativa frågor, har jag arbetat i dynamiska, internationella miljöer tillsammans med kollegor, kunder och underleverantörer. Jag leder genom att inspirera och påverka, ger tydliga direktiv och sätter konkreta mål och förväntningar, vilket resulterat i bevisat starka teamprestationer och affärsresultat.
Om Thore
Thores CV
Råå S AB
Projektledare/affärsutvecklare
2025 - 2025
Syftet med detta initiativ är att införa ett nytt affärssystem som ersätter manuella processer och därigenom effektiviserar verksamheten. Genom att digitalisera och automatisera arbetsflöden syftar projektet till att skapa bättre överblick och kontroll över tillverkningsprocessen, förbättra datakvalitet samt stödja beslutsfattande med mer tillförlitlig och aktuell information. Genom digitalisering av arbetsflöden ska affärskritiska processer bli mer enhetliga, skalbara och hållbara över tid
Robur Safe
Projektledare / rådgivare
2024 - 2024
Ansvarade för att säkra leverans av Sparbankernas kunddatabas för bankfackshantering. Identifierade juridiska risker och brister i kravställning, etablerade agil arbetsprocess och prioriterad backlog. Tillsatte utvecklingsresurser, stärkte intressentsamarbete och levererade första kritiska fasen enligt plan. Slutrapport med risker och rekommenderade åtgärder överlämnades till CTO.
Innebandyhuset Sverige AB
Projektledare / Affärsutvecklare
2023 - 2025
Delaktig i att etablera ny e-handelsverksamhet inom sport- och detaljhandel med fokus på innebandyprodukter. Ansvarade för teknisk rådgivning, strategi för digital försäljning och uppföljning av resultat. Bidrog till implementering av SEO-strategi och utveckling av stabil försäljningskanal med målet att positionera företaget som ledande aktör i södra Sverige (Småland, Halland och Skåne).
Tetra Pak
Scrum Master/Projektledare
2022 - 2023
Ansvarade för att leda övergången av utvecklingen av Tetra Paks digitala plattformar (tetrapak.com, mytetrapak.tetrapak.com och tetralaval.com) från extern leverantör till intern organisation. Säkrade kontinuerlig leverans av backlog och byggde upp ett internt agilt team enligt principer från Tetra Paks Smart Sales-program. Genomförde workshops, coachade produktägare och utvecklare i agila arbetssätt samt anpassade teamstruktur efter budget och kapacitetsbehov.
Resultat: Etablerat fullt fungerande utvecklingsteam (Java backend, frontend, lösningsarkitekt, Scrum Master, Serviceansvarig). Framgångsrik kunskapsöverföring, implementerade agila principer och överlämnade lösning samt team till Tetra Paks linjeorganisation och Service Delivery Manager.
IKEA
Utrullningsledare - MHS DB Migration
2020 - 2021
Ledde moderniseringen av IKEAs globala logistiksystem MHS – en central lösning för varuhusens godshantering, lager- och försäljningsprocesser, integrerad med över 40 IT-tjänster och använd i 400+ varuhus världen över. Ansvarade för att skapa transparens i projektets framsteg, undanröja tekniska och organisatoriska hinder samt koordinera globala utvecklings- och butiksteam under migreringen från Itanium IA64 till x86-hårdvara. Säkerställde effektiv kommunikation och agil planering mellan intressenter i flera tidszoner.
Resultat: Projektet slutfördes framgångsrikt på 8 månader – hälften av den ursprungliga prognosen. Framgångsfaktorer var tydlig kommunikation, hög transparens, stark laganda och snabb omplanering baserad på agila arbetssätt.
Fälttjänstschemaläggning - Salesforce
Projektledare, kravställare
2020 - 2020
Förstudie och pilot, Mobil lösning för hantverkare (Salesforce) (2021)
Projektledare och produktägare i en förstudie med syfte att identifiera och testa lösningar som ger hantverkare ett användarvänligt verktyg för planering och uppföljning av arbete via mobil enhet. Ansvarade för behovsanalys, leverantörsurval, planering och genomförande av workshops samt konfiguration och anpassning i Salesforce-plattformen.
Resultat: Flera system utvärderades och låg till grund för beslutsunderlag vid avtalsskrivning. Avtal tecknades med tredjepartsleverantör baserat på krav från studien. Pilotlösning implementerad med tre fältservicelicenser (två hantverkare och en arbetsledare) för test i driftmiljö.
IKEA
Projektledare – Global Masterchef
2019 - 2020
Globalt Masterchef köksprojekt
Affärsprojektet hade en vision att utveckla en sömlös IKEA flerkanalskökskundresa med målet att bidra till att öka IKEAs köksverksamhets omsättning, öka effektiviteten och avsevärt förbättra kundupplevelsen. En befintlig lösning baserad på en 3:e parts lösning och leverantör fanns i USA och förvärvsprocessen var startad från affärssidan.
Projektledare/Scrum Master Etablera det agila ceremonierna, koordinera IT-leveransen som utförs av flera agila utvecklingsteam både internt inom IKEA men även från externa leverantörer som levererar delar av den digitala lösningen. Etablera ett nytt agilt produktteam som levererar IT-lösningen, koordinera och driva de agila ceremonierna. Säkerställa att integrationer av 5 system etablerades. Säkerställa att integration av befintliga system etableras.
Resultat - Agila-ceremonier etablerades. - Kanban för att hantera och prioritera krav upprättades. - En pilotlösning med lösning levererades och var igång. - En scrum master tillsattes i affärsteamet. Projekt överlämnat till IT PMO och IT-projektledare.
IKEA BSGF
Projektledare - Office at the Sales Floor
2018 - 2018
Förbereda och rulla ut Office 365 till 130.000 medarbetare på inom Ingka. Konfigurera O365 plattformen och definiera/beskriva möjligheterna med plattformen. Analysera affärsbehoven och hur man arbetar. Etablera plattformen, utbildning, kommunikation och förändring, tillämpa Office Online, utvärdera lösningen och rulla ut till användarna. Omfattning: IKEA Groups butiker samt uppsamlingsställe och Pop-up butiker. Projektet var uppdelat i följande strömmar med en ansvarig projektledare. - Etablera plattformen, hur man jobbar, utrullning och teknisk Support & Påslagning. Följande funktionalitet ingick i utrullningen: Office online, SharePoint online, OneDrive for Business, Azure Information Protection, Groups, Teams. Huvudprojektet bestod av tre underprojektledare, tre affärsanalytiker, två produktspecialiste, två lösningsarkitekter, två förändringsledare och ett antal tekniska resurser från olika avdelningar. Totalt 30 resurser. Min uppgift som huvudprojektledare, sammankalla och driva gruppmöten, uppföljningsmöten och styrgruppsmöten. Agera brygga mellan kärnverksamhet och utvecklingsavdelningen för att säkerställa att alla jobbar med samma mål. Resultat Framgångsrikt etablerades plattformen och styrningsstrukturen. Omfattande material framtaget med filmer och instruktioner för utbildning och förändringsledning. Utbildningsplan skapad och genomförd. Alla medarbetare migrerade till office online och Teams.
Förstudie - Optimera tillgänglighet av testmiljöer
IKEA IT
2017 - 2018
Identifiera vilka möjliga lösningar som skulle kunna förse utvecklingsprojekten inom IKEA med kvalitetssäkrade testmiljöer för integrationstester.
IKEA har komplexa miljöer med många integrationer. Stora utmaningen i de nya utvecklingsprojektet är inte att tillämpa nya utvecklingsmetoder utan att sätta upp integration mot befintliga legal system och verifiera att lösningen fungera med befintliga system.
- Identifiera lämpliga leverantörer - Planera och genomför arbetsmöte för att utvärdera lösningsförslag. - Planera och genomför pilotutvärderingar med utvalda leverantörer. - Sammanställ utkomst av arbetsmöte och piloter i en rapport som ett appendix till beslutsdokument.
Resultat Ett antal system och lösningar presenterades och var beslutsunderlag för kontraktskrivning med leverantörer. Rapporten godkändes och lämnades över till styrgruppen och förstudien avslutades.
Ework Group AB
Projektledare för utrullning av Office 365
2017 - 2017
Ework Group är ca 350 anställda på 11 kontor. Ework Group är nordens största konsultmäklare med sitt huvudkontor i Stockholm. Ework har kontor i Finland, Norge, Danmark, Polen, Storbritanien samt 4 kontor i Sverige.
- Skapa möjligheten för medarbetaren att använda moderna plattformar i det dagliga arbetet genom att flytta användaren från en on-prem lösning baserad på terminalserver till en modernare molnplattform.
- Koordinering av lansering och prioritering av integrationen - Intressentförvaltning, överbryggande mellan kärnverksamheten, IT-verksamhet och IT-leverantör. - Ansvarig för budget, prognos och kostnadsuppföljning - Ansvarig för planering, genomförande av utrullning. - Ansvarig för integrationsprovning av integreringar. - Ansvarig för förändringshantering och utbildning av team och ledning
Resultat I samarbete med IT-leverantör och Microsoft introducerar ledningsgrupp i möjligheterna att använda molnplattformen i sitt fullständiga sammanhang. En dags hands-on workshop på Microsoft huvudkontor i Stockholm i hur man använder och interagerar med molnbaserade plattformstjänster resulterade i ett go-beslut för införande av O365 och genomförande av förflyttning av 350 användare från Office 2010 till molnlösning med Microsoft Office 365 i samarbete med IT-leverantör.
Ework Group AB
Interimschef IT
2016 - 2017
Ework Group är nordens största konsultmäklare med sitt huvudkontor i Stockholm. Ework har kontor i Finland, Norge, Danmark, Polen, Storbritanien samt 4 kontor i Sverige.
Ework Groups IT-avdelning består av 28 medarbetare. Merparten av medarbetarna är utvecklare som förser verksamheten med lösningar och uppdateringar av deras egenutvecklade affärssystem. Övriga medarbetare sköter kontorssupport och säkerställer att verksamheten har en fungerande IT-infrastruktur för alla kontor i samarbete med ett antal externa leverantör.
- Interimschef IT med uppgift att säkerställ den fortsatta utvecklingen av den egenutvecklade affärsplattformen. - Säkerställ tillgängligheten av infrastruktur och i den mån det finns behov av omedelbara förbättringar presentera dessa för ledningsgruppen för eventuell åtgärd. - Skapa en bild av nuvarande IT-avdelning och deras leveransförmåga. - Sätt upp visioner, strategiska- och taktiska mål för att matcha affärsmålen fram till år 2020. - Starta nödvändiga projekt för att uppnå målen.
0001 -
Thores kompetensområden
Bransch
Information och Kommunikation, Tillverkningsindustri, Handel, Financiell verksamhet
Kompetenser
GDPR, SAFe - SA Agilist, SAFe POPM, Jira Administration, PMI auktoriserad PMP Exam, Prince 2