Erfaren Projektledare | Leveransansvarig | Interim Chef Jag är en senior ledare med gedigen erfarenhet som projektledar, leveransansvarig, interim chef med en stark förmåga att driva förändringsarbete, effektivisera processer och utveckla organisationer. Med välutvecklade Power Skills – kommunikation, problemlösning, strategiskt tänkande och ledarskap genom samarbete – skapar jag resultatdrivna och hållbara lösningar. Jag har en dokumenterad förmåga att: - Driva organisatorisk tillväxt och förändringsledning - Utveckla strategiska partnerskap och affärsmodeller - Säkerställa hållbar affärsverksamhet genom tydlig styrning och operativt genomförande Ledarskap och arbetsstil Jag är en resultatinriktad, tydlig och inspirerande ledare som skapar starkt engagemang och smidigt samarbete på alla nivåer i en organisation. Med en bred kompetensplattform inom både strategiska och operativa frågor, har jag arbetat i dynamiska, internationella miljöer tillsammans med kollegor, kunder och underleverantörer. Jag leder genom att inspirera och påverka, ger tydliga direktiv och sätter konkreta mål och förväntningar, vilket resulterat i bevisat starka teamprestationer och affärsresultat.
Om Thore
Thores CV
Robur Safe
Projektledare / rådgivare
2024 - 2024
Robur Safe är en ledande tillverkare och leverantör av fysiska säkerhetsprodukter. De tillhandahåller högkvalitativ, testad utrustning till banker, återförsäljare, värdetransporter, regeringskontor och multinationella företag över hela världen. Början av 2023 tecknade Robur Safe avtal med Sparbankerna att förvalta/ drifta deras kunddatabas för bankfackshantering. Utveckling pågick under 2023 med förväntad leverans innan året slut. I början på utrullningsarbetet identifierades ett antal juridiska krav som inte var uppfyllda och hög risk för att leveransen inte skulle vara klar inom tidskritiskt datum identifierads. Rådgivare/projektledare efterfrågas för att säkerställa att viktiga milstolpar klaras av i tid.
Projektledare/rådgivare - Identifiera åtgärder och aktivitet, säkerställa att leverans sker inom tidsramar och agera rådgivare till arbetsgruppen
Resultat En utvecklare och en testare tillsattes. Samarbete med intressenter intensifierades. Framtagning av korrekt och tydlig teknisk kravställning. Tydliggöra arbetsprocess vid utveckling enligt agila principer i ett utvecklingsteam. Slutrapport med risker och åtgärder som bör vidtas för att säkra framtida leveranser med hög kvalitet. Första kritiska fasen för leverans är levererad. Utvecklingsbacklog är skapad, prioriterad. Slutrapport överlämnad till CTO och team.
Innebandyhuset Sverige AB
Projektledare / Affärsutvecklare
2023 - 2025
Innebandyhuset är ett nytt företag inom detaljhandel / e-handeln som fokusera på att leverera kvalitets sportprodukter inom innebandy. Målet är att bygga uppen stabilförsäljningskanal inom de närmaste 12 månanderna med stort kundfokus.
E-handel är etablerad med fokus på innebandyprodukter. SEO strategi implementerad och anpassad för detaljhandel av innebandyprodukter med målet att vara bland toppnoteringarna I sökresultaten på webben.
Målet är att vara ledande inom detaljhandel södra Sverige som vi definierar som Småland, Halland och Skåne. Teknisk rådgivare och delägare av Innebandyhuset Sverige AB och del i att sätta de strategiska målet och följa upp result.
Tetra Pak
Scrum Master/Projektledare
2022 - 2023
Tetrapak.com, portal - mytetrapak.tetrapak.com och tetralaval.com är byggda på plattformen Adobe Experience Manager. En CDP plattform som är utvecklad i Java. Utvecklingen av lösningen har varit utlagd till en underleverantör under 4 år. Projektet har kommit in i en ny fas. Utvecklingen ska flyttas över till linjeorganisationen och anställda inom Tetra Pak. Projektteamet består av 20 konsulter. UX, lösningsarkitekter, Java-utvecklare samt testresurser som i ett sammansvetsat team bidrar med leveransen med 3 produktägare
Scrum Master/Projektledare Säkerställa fortsatt utveckling och leverans av backlogg, flytta kunskap från konsulter till medarbetare och bygga upp ett team inom Tetra Pak. Säkra teamet implementera och arbeta enligt agila principer som satts upp av Smart Sales-programmet inom Tetra Pak. Genomföra workshops och dagliga möten, säkra resurskapacitet och anpassa team utifrån budgetrestriktioner. Coacha och vägleda hur uppgifter ska prioriteras och förberedas enligt agila metoder för både produktägare och utvecklare. Säkra uppdelningen mellan de 3 produktägarna så att det matchar budgeten för deras område.
Resultat Teamet är etablerat, lösning överlämnad till Tetra Pak och principer implementerade med framgång och överlämnade till Service Delivery Manager och Scrum Master. Etablerat team: fyra backend utvecklare (Java), två seniora backend utvecklare, två frontend utvecklare (handlebar, Java Script), två seniora front end, en områdesspecilist/lösningsarkitekt (SME), en scrum master och en Serviceansvarig.
IKEA
Utrullningsledare - MHS DB Migration
2020 - 2021
MHS är en logistiklösning för detaljhandeln som förser IKEA-varuhusen med funktionalitet för godshantering, lagerhantering, kundplock, försäljningsplatshantering och prognos. MHS spelar en stor roll för att göra IKEA till en återförsäljare med flera kanaler. MHS är huvudapplikationen för IKEA-varuhusen och används i över 400 varuhus över hela världen. MHS är integrerat med mer än 40 andra IT-tjänster.
MHS Development Center har påbörjat en resa för att modernisera det kritiska äldre systemet från nuvarande Itanium IA64-hårdvara till en x86-hårdvara.
Projektledare Säkerställa transparens och synlighet om framstegen i förberedelserna, identifiera och ta bort tekniska och icke-tekniska hinder/blockerare för piloterna och utrullningar/migrering både internt och externt. Med teknisk och arkitektonisk förståelse och intresse för system och IT-landskapet vara ansvarig för att koordinera/synkronisera insatserna för deltagande utvecklingsteam, beroende utvecklingsteam och butiksteam. Ansvarig för kommunikation och samordning med intressenter globalt. Utnyttja de agila principernas fördelar vid utrullning för att kunna vara flexibel om hinder/blockerare identifieras.
Resultat Projektet blev en succé och genomfördes på 8 månader. Det främsta skälet var transparens, laganda och en tydlig överblick som gav alla intressenter en inblick i vad som skulle göras och när. Omplanering vid behov genomfördes snabbt eftersom de globala teamen var väl förberedda i förväg. Prognosen var 16 månader när uppdraget startade
Fälttjänstschemaläggning - Salesforce
Projektledare, kravställare
2020 - 2020
Syftet med förstudien och eventuellt pilot var att se över möjliga lösningar som kan ge hantverkare en applikation som fungerar sömlöst på olika plattformar för att hålla koll på sitt arbete och kommande arbete i ett enkelt gränssnitt lätt tillgängligt framför allt på en mobil enhet.
Identifiera lämpliga leverantörer/lösningar, planera och genomföra workshops för att utvärdera lösningar, planera och genomföra en pilotutvärdering med utvald leverantör, som produktägare, projektledare, utvecklare göra behovsanalys och genomföra konfigurationer och anpassningar i Salesforce plattformen för att passa behoven från hantverkarna.
Resultat - Ett antal system och lösningar utvärderades och låg till beslutsunderlag för avtalsskrivning med leverantörer. - Kontrakt skrevs med en 3:e-partsleverantör av Salesforce baserat på krav och dokumentation från utvärderingsstudie. – Pilotlösningen togs i drift med 3 fältservicelicenser, två hantverkare och en arbetsledare.
IKEA
Projektledare – Global Masterchef
2019 - 2020
Globalt Masterchef köksprojekt
Affärsprojektet hade en vision att utveckla en sömlös IKEA flerkanalskökskundresa med målet att bidra till att öka IKEAs köksverksamhets omsättning, öka effektiviteten och avsevärt förbättra kundupplevelsen. En befintlig lösning baserad på en 3:e parts lösning och leverantör fanns i USA och förvärvsprocessen var startad från affärssidan.
Projektledare/Scrum Master Etablera det agila ceremonierna, koordinera IT-leveransen som utförs av flera agila utvecklingsteam både internt inom IKEA men även från externa leverantörer som levererar delar av den digitala lösningen. Etablera ett nytt agilt produktteam som levererar IT-lösningen, koordinera och driva de agila ceremonierna. Säkerställa att integrationer av 5 system etablerades. Säkerställa att integration av befintliga system etableras.
Resultat - Agila-ceremonier etablerades. - Kanban för att hantera och prioritera krav upprättades. - En pilotlösning med lösning levererades och var igång. - En scrum master tillsattes i affärsteamet. Projekt överlämnat till IT PMO och IT-projektledare.
IKEA BSGF
Projektledare - Office at the Sales Floor
2018 - 2018
Förbereda och rulla ut Office 365 till 130.000 medarbetare på inom Ingka. Konfigurera O365 plattformen och definiera/beskriva möjligheterna med plattformen. Analysera affärsbehoven och hur man arbetar. Etablera plattformen, utbildning, kommunikation och förändring, tillämpa Office Online, utvärdera lösningen och rulla ut till användarna. Omfattning: IKEA Groups butiker samt uppsamlingsställe och Pop-up butiker. Projektet var uppdelat i följande strömmar med en ansvarig projektledare. - Etablera plattformen, hur man jobbar, utrullning och teknisk Support & Påslagning. Följande funktionalitet ingick i utrullningen: Office online, SharePoint online, OneDrive for Business, Azure Information Protection, Groups, Teams. Huvudprojektet bestod av tre underprojektledare, tre affärsanalytiker, två produktspecialiste, två lösningsarkitekter, två förändringsledare och ett antal tekniska resurser från olika avdelningar. Totalt 30 resurser. Min uppgift som huvudprojektledare, sammankalla och driva gruppmöten, uppföljningsmöten och styrgruppsmöten. Agera brygga mellan kärnverksamhet och utvecklingsavdelningen för att säkerställa att alla jobbar med samma mål. Resultat Framgångsrikt etablerades plattformen och styrningsstrukturen. Omfattande material framtaget med filmer och instruktioner för utbildning och förändringsledning. Utbildningsplan skapad och genomförd. Alla medarbetare migrerade till office online och Teams.
Förstudie - Optimera tillgänglighet av testmiljöer
IKEA IT
2017 - 2018
Identifiera vilka möjliga lösningar som skulle kunna förse utvecklingsprojekten inom IKEA med kvalitetssäkrade testmiljöer för integrationstester.
IKEA har komplexa miljöer med många integrationer. Stora utmaningen i de nya utvecklingsprojektet är inte att tillämpa nya utvecklingsmetoder utan att sätta upp integration mot befintliga legal system och verifiera att lösningen fungera med befintliga system.
- Identifiera lämpliga leverantörer - Planera och genomför arbetsmöte för att utvärdera lösningsförslag. - Planera och genomför pilotutvärderingar med utvalda leverantörer. - Sammanställ utkomst av arbetsmöte och piloter i en rapport som ett appendix till beslutsdokument.
Resultat Ett antal system och lösningar presenterades och var beslutsunderlag för kontraktskrivning med leverantörer. Rapporten godkändes och lämnades över till styrgruppen och förstudien avslutades.
Ework Group AB
Projektledare för utrullning av Office 365
2017 - 2017
Ework Group är ca 350 anställda på 11 kontor. Ework Group är nordens största konsultmäklare med sitt huvudkontor i Stockholm. Ework har kontor i Finland, Norge, Danmark, Polen, Storbritanien samt 4 kontor i Sverige.
- Skapa möjligheten för medarbetaren att använda moderna plattformar i det dagliga arbetet genom att flytta användaren från en on-prem lösning baserad på terminalserver till en modernare molnplattform.
- Koordinering av lansering och prioritering av integrationen - Intressentförvaltning, överbryggande mellan kärnverksamheten, IT-verksamhet och IT-leverantör. - Ansvarig för budget, prognos och kostnadsuppföljning - Ansvarig för planering, genomförande av utrullning. - Ansvarig för integrationsprovning av integreringar. - Ansvarig för förändringshantering och utbildning av team och ledning
Resultat I samarbete med IT-leverantör och Microsoft introducerar ledningsgrupp i möjligheterna att använda molnplattformen i sitt fullständiga sammanhang. En dags hands-on workshop på Microsoft huvudkontor i Stockholm i hur man använder och interagerar med molnbaserade plattformstjänster resulterade i ett go-beslut för införande av O365 och genomförande av förflyttning av 350 användare från Office 2010 till molnlösning med Microsoft Office 365 i samarbete med IT-leverantör.
Ework Group AB
Interimschef IT
2016 - 2017
Ework Group är nordens största konsultmäklare med sitt huvudkontor i Stockholm. Ework har kontor i Finland, Norge, Danmark, Polen, Storbritanien samt 4 kontor i Sverige.
Ework Groups IT-avdelning består av 28 medarbetare. Merparten av medarbetarna är utvecklare som förser verksamheten med lösningar och uppdateringar av deras egenutvecklade affärssystem. Övriga medarbetare sköter kontorssupport och säkerställer att verksamheten har en fungerande IT-infrastruktur för alla kontor i samarbete med ett antal externa leverantör.
- Interimschef IT med uppgift att säkerställ den fortsatta utvecklingen av den egenutvecklade affärsplattformen. - Säkerställ tillgängligheten av infrastruktur och i den mån det finns behov av omedelbara förbättringar presentera dessa för ledningsgruppen för eventuell åtgärd. - Skapa en bild av nuvarande IT-avdelning och deras leveransförmåga. - Sätt upp visioner, strategiska- och taktiska mål för att matcha affärsmålen fram till år 2020. - Starta nödvändiga projekt för att uppnå målen.
0001 -
Thores kompetensområden
Kompetenser
GDPR, SAFe - SA Agilist, SAFe POPM, Jira Administration, PMI auktoriserad PMP Exam, Prince 2