Hoppa till sidans innehåll

“Att leda förändring handlar för mig om att väva ihop det vi redan vet med det vi inte vet“

Marie

Det höga tempot och den ständiga förändringen som digitaliseringens framfart medfört ställer höga krav på de som arbetar med utveckling och innovation. Det gäller att ständigt vara på tårna och se varje nytt fenomen som en potentiell revolution. Detta ställer även höga krav på de som inte bara ska leda förändring- och innovationsprocess, utan även leda teamet bakom.

Marie Mallmin är förändrings- och digital innovationsledaren som brinner för utveckling och förändring. Här delar hon med sig av vad som är viktigt att tänka på i en förändringsprocess och hur hon drar nytta av sina yogakunskaper i sitt arbete, men hon delar också med sig av en spaning av vad hon tror kommer att bli det nya och heta inom kundupplevelse.


Hej Marie! Berätta – vem är du?
– Min familj och jag bor ute på Värmdö i Stockholms skärgård, nära både hav och skog. Det är också naturen som präglar mycket av mina fritidsaktivitet. Jag trivs när jag får sköta om vårt växthus och trädgård, paddla kajak, cykla Mountain Bike och göra utflykter tillsammans med familjen i vår husbil. På fritiden blir det också mycket Yoga eftersom jag, förutom att träna själv, även leder klasser för andra. Jag är en nybliven Kvadratkonsult sedan februari i år. Mina stora drivkrafter är utveckling och förändring och detta går som en röd tråd genom de uppdrag som jag haft på olika företag inom branscher som media, transport och retail.

Hur väcktes ditt intresse för affärsutveckling och digitala innovationer?
– Som person är jag otroligt nyfiken. Framtiden har alltid intresserat mig och jag kan inte låta bli att ständigt fundera på vad som kan tänkas vara nästa stora grej eller vad som kommer ske härnäst. Därför är jag en naturlig “upp-startare” och jag har alltid ett nytt projekt eller en ny idé på gång. Ett tillfälle som verkligen blev avgörande för mitt intresse för affärsutveckling, var när jag fick uppdraget som Online Manager för Eniro. Vår avdelning kände att vi verkligen var en belastning och fick ”tigga” pengar från den tryckta katalogen för att överleva. Jag minns att jag då tänkte att “om några år kommer det vara ombytta roller och de som får ”tigga” pengar av oss. Nu, 15 år senare, ser alla företagsaffärer ut så och jag kan bara konstatera att jag hade rätt – det digitala har blivit det normala.

Att inte stressa är det viktigaste vi kan göra för att främja hållbarhet

Hur ser förändringsprocessen ut när du jobbar med företag och människor?
– Att leda förändring handlar för mig om att ”väva ihop” det vi redan vet med det vi inte vet. Med hjälp av dessa två ingredienser kan vi skapa olika teorier och scenarier om framtida produkter och tjänster. När jag leder förändringsprocesser inom affärs- och produktutveckling är min utgångspunkt alltid att jag själv är en kund. Detta innebär i sin tur att jag har fantastiska förutsättningar att sätta mig in i kundperspektivet. Med detta förhållningssätt som utgångspunkt utvärderar jag tillsammans med mina team vilka produkter och affärsidéer som ger nytta på riktigt.

När det kommer till mitt ledarskap så försöker jag även dra nytta av mina yogakunskaper. Yoga för mig handlar om hållbarhet. Vågar vi ta med oss verktygen från yogan in i vardagen och arbetslivet, så kan vi skapa ett hållbart ledarskap, hållbara relationer och en hållbar hälsa. Att arbeta med innovation innebär att man ständigt måste vara på tårna – men det betyder inte att man måste stressa. Att inte stressa är det viktigaste vi kan göra för att främja hållbarhet. Då mår vi bättre, vi lyssnar bättre, vi utvecklar relationer bättre och dessutom så presterar vi bättre. Ordet Yoga betyder förening och i näringslivet skulle jag vilja likna det vid teamwork. Om man lyckas med att förena människors olika kompetenser och förmågor, genom att låta alla få utvecklas till att vara sitt bästa jag, då kommer resultaten bli strålande.

Om du får framtidsspana lite – vad tror du händer härnäst när det gäller innovation och digital utveckling?
– Visuella bilder har fått en stor betydelser för oss i vardagen. Bilder har under en längre tid spelat en stor roll i den digitala utvecklingen och har varit en viktig faktor när det kommer till att driva kundupplevelsen framåt. Bilder har inte bara utvecklat och dominerat sociala medier och marknadsföring, utan de har även bidragit till mer effektiva köpflöden genom exempelvis bildsök. Betydelsen av bilden kommer nog fortfarande leva kvar in i framtiden, men jag tror att det är rösten som kommer att vara nästa steg och som kommer driva den digitala utvecklingen och kundupplevelsen framåt. Rösten är ett toppenverktyg för den digitala kunden som vill ha ett friktionsfritt och enkelt liv där de kan få vad de vill, när de vill, och i helt rätt sammanhang. I framtiden kommer vi att se olika röststyrda sökmotorer utvecklas och 2020 förutspås 30% av webbsökningarna ske utan skärm. Röststyrning kommer att underlätta vår vardag när vi exempelvis kör bil, tränar och handlar och det kommer att utvecklas i både mobila enheter, men även i mer fasta enheter i hemmet, såsom hushållsmaskiner.

Tack så mycket Marie. Är du också sugen på att testa livet som egenföretagare i Kvadrat? Här kan du läsa mer om hur även du kan bli en Kvadratare.

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning