Fyra steg för att bli ledande i en digitaliserad värld
– Du måste springa så fort du kan för att stanna kvar på samma plats. Om du vill komma någonstans måste du springa minst dubbelt så snabbt.
I Lewis Carrolls andra bok ” Alice i spegellandet”, finner sig Alice springande tillsammans med Den röda drottningen genom ett mystiskt schacklandskap. Men trots att de springer så fort de kan, verkar målet alltid vara lika långt bort. De kommer ingenstans.
Den röda drottningens effekt
Den här scenen har gett namn åt ett fenomen som kallas ”Den röda drottningens effekt” – ständig anpassning och utveckling för att överleva och konkurrera i en miljö som hela tiden förändras. På samma sätt som Alice kämpar för att hålla jämna steg med den snabbrörliga miljön runt henne, måste företag anpassa sig och utvecklas för att bevara sin relativa position i ekosystemet.
Du måste springa så fort du kan för att stanna kvar på samma plats. Om du vill komma någonstans måste du springa minst dubbelt så snabbt.
Den här typen av utmaning finns överallt i vår tid, där den tekniska utvecklingen går snabbare än vad det någonsin har gjort tidigare. Både som individer och företag befinner vi oss i en värld som präglas av allt snabbare förändringar och en allt snabbare teknologisk utveckling. Smarta lösningar som RPA, DPA/IAP och det senaste tillskottet AI-teknologin har revolutionerat hur vi arbetar och effektiviserar våra processer.
Inte "om", utan "när"
Vi befinner oss mitt i en digital revolution där allt som kan digitaliseras kommer digitaliseras; det handlar inte längre om "om" utan "när." Utmaningarna i denna digitala era är många och kräver att företag och organisationer inte stannar upp och lutar sig tillbaka. De måste istället anpassa sig, omfamna ny teknik och omforma sina affärsmodeller för att möta de skiftade kund- och marknadsbehoven.
Fyra steg för att bli ledande
Verksamheter som inte kan anpassa sig och utvecklas riskerar att se sig bli utkonkurrerade av andra. För att verkligen lyckas och inta ledarpositionen i den digitala eran behöver företag:
- Förstå sin digitala mognad: Ta reda på var ni befinner er i er digitala resa och förstå era styrkor och svagheter. Detta ger er möjlighet att utveckla en gemensam vision för er digitala framtid.
- Förstå omvärlden: Håll er uppdaterade om de digitala trender som påverkar er marknad och kunder. Identifiera vilka möjligheter och hot som finns och agera proaktivt för att öka er digitala mognad.
- Främja anpassning och innovation: Skapa en kultur inom verksamhet där ni fångar, tar tillvara och är öppna för att utforska nya idéer och koncept eller teknologier och där kunden röst är central för utvecklingen av nya tjänster och erbjudanden.
- Ha en framåtblickande strategi: Att vara reaktiv räcker inte längre. Företag måste istället vara proaktiva och försöka förutse framtida trender och behov. Likt en schackmästare som tänker fler drag i förväg men är redo att anpassa sig till ändrade omständigheter.
I dagens digitaliserade era är den röda drottningens effekt mer relevant än någonsin tidigare. De företag som kan anpassa sig, vara innovativa, förstå sin omgivning och förutse förändringar har inte bara möjlighet att överleva, utan även att blomstra och ta ledarrollen i den digitala revolutionen. Det är en utmaning som är värd att omfamna!