Hoppa till sidans innehåll

I framtiden kommer många applikationer att vara inspirerade av spel

Jousef Gabro gick från att vara konsultledare på ett stort konsultbolag till att vara egenföretagare i Kvadrat Linköping. När vi träffar honom berättar han om AR, VR, spelutveckling och närliggande ämnen.

Jousef

Hej Jousef, hur kom du i kontakt med Kvadrat?
– Kvadrat var ett namn som dök upp gång på gång. Innan jag blev konsultledare jobbade jag som konsult och satt på ett uppdrag med många Kvadratare. Några år senare, när jag bestämde mig för att bli egen träffade jag Sara Kallblad på Kvadrat Linköping och vi tog det därifrån. Jag började i januari 2018.

Du är jätteintresserad av spel, hur kommer det sig?
– Min pappa köpte ett åttabitars Nintendo 1990 någon gång, sen dess har jag spelat spel. Jag har alltid drömt om att vara på ett spelföretag. Favoritspelet nu och sen några år tillbaka är League of Legends som görs av Riot Games. För ett-två år sen sökte jag jobb där, på Riot Games, och tog mig till 7:e intervjun (av 10). Jag är stolt över att ha kommit till intervju och klarat sju av tio testnivåer, de får otroligt många ansökningar.

Beskriv din profil som konsult!
– Jag riktar in mig mot spel. När jag pluggade på universitetet var det spel, film och visuella effekter som gällde, det var åt det hållet jag ville gå. Jag är inriktad mot det i arbetslivet också. Min grej är visualisering, spel, interaktion och allt som har med spelgrafik att göra. Min profil tar också upp webb och andra liknande tekniker, mest för att det varit ont om spelrelaterade uppdrag. Jag har föreläst om spel på flera event, bland annat meetups, LiU Game Conference i Linköping, Day of the Programmer i Jönköping (återkommande även i år), med flera.

Finns det många uppdrag med spelinriktning?
– Det blir fler och fler, mest utanför Linköping och Norrköping, men det börjar bli fler här i stan också. Det kommer, men det tar sin tid. Många myndigheter har börjat intressera sig för AR (Augmented Reality) och VR (Virtual Reality). Jag lärde mig om VR-teknik redan 2007 så för oss Medietekniker är VR inget ”nytt”. Volvo testar VR, Siemens använder spel för marknadsföring, SAAB använder spelteknik för sin simulator, med flera. Spel som plattform är väldigt effektivt (om man gör det rätt), du får till en helt annan interaktion med spel än med ett papper eller en webbsida.

Spelindustrin har varit bra på att ”hooka” spelare och få dem engagerade.

Dessutom, det finns redan nu mycket spelelement i din vardag, du får poäng för olika saker, kan samla bonus etc. Om tio år kommer allt ha någon typ av koppling till spel. Gamification som koncept har funnits väldigt länge, det som har hänt nu är att vi har fått ett namn på det och att det har blivit stort. Det andra industrier lär sig är att spelindustrin har varit bra på att ”hooka” spelare och få dem engagerade.

När jag jobbade som ledare använde jag spel i mitt ledarskap och gjorde roliga ”upplevelser”. Jag visualiserade saker som man kunde engagera sig i och identifiera sig med. Mitt team kunde till exempel få olika rewards, olika titlar baserat på vad som helst. En väldigt tyst och introvert kille blev helt oväntat ”Maffiaboss” för att han hade en överraskande syn på att hantera pengar. En annan, nyexaminerad, fick sitt namn ändrat och fick som utmaning att visa vad han går för och förtjäna att få tillbaka sitt riktiga namn. Han ville visa framfötterna och det här var ett sätt för mig att möjliggöra det och göra det till en kul grej. Hela teamet och de andra konsultledarna fick vara del av den resan utan att något kändes pressat. Det blev med andra ord ett sätt att synliggöra dessa individer. Det här är bara två exempel.

Vad har man för utbildning om man är inriktad på spel?
– I Sverige finns det olika utbildningar som är intressanta om man vill jobba med spel. Det beror förstås på om man är ute efter att designa, implementera eller jobba med saker som är kopplade till spel – till exempel ljud, nätverk eller själva tekniken. Linköpings universitet är väldigt bra. Jag gick Medieteknik där, vi lärde oss allt från programmering, till visualisering, 2D och 3D, databehandling, och simuleringar. Linköpings universitet har många utbildningar kopplade till spel men ingen som man explicit kallar för spelutbildning. Blekinge Tekniska högskola, Uppsala Universitet (campus Gotland) har spelutbildningar. Skövde högskola är väldigt stora inom spel, många lyckade företag som poppat upp därifrån. Det finns fler så klart men de här är de jag kommer på nu.

Hur ser framtiden ut?
– Om vi tittar framåt – AR kommer att slå igenom som väldigt få saker slagit igenom tidigare. När man inser hur man kan utnyttja AR effektivt kommer det att explodera. Jag har till exempel sett applikationer som gör att det ser ut som att du har på dig kläder du är intresserad av. SnapChat gör en rolig grej av att ändra ditt utseende. VR håller fortfarande på att stabilisera sig. Problemet med VR har hittills varit att du behöver ett stort utrymme dedikerat för VR. Dessutom är VR är svårt att göra bra för du måste bygga upp en hel värld, jämfört med AR, där du ”bara” lägger till extra information. Spelföretagen är bra på att bygga världar, men AR kommer många fler företag att kunna hoppa på, och därför tror jag att AR kommer svepa hårt över alla industrier.

AR kommer att slå igenom som väldigt få saker slagit igenom tidigare.

Sen finns det mycket inom spelvärlden som är på ingång. Fysiksimuleringar i realtid över nätverk har varit svårt tidigare. Pratar man om High fidelity – Nvidia släppte precis utrustning som gör det möjligt att återskapa något visuellt väldigt realistiskt i realtid. Men jag tror det kommer dröja ett par år innan det når oss på riktigt.

Pratar vi gamification, det kommer att komma överallt i olika former. Sen tror jag det där med interaktivitet, man tittar på spelvärlden och inser att det finns mycket där man kan lära sig. Spel är väldigt interaktiva upplevelser, i framtiden kommer många applikationer vara inspirerade av detta.

Vad gör du för uppdrag just nu?
– Jag sitter på SMHI, och i stora drag så bygger vi modeller för hur floder i Västafrika översvämmas. Jag gör en liten del av arbetet. De behöver ett varningssystem som kan säga var det kan bli översvämningar när det regnar, till exempel för att undvika att skörden blir förstörd. Det är en plattform där många olika företag jobbar, SMHI är det enda med meteorologisk inriktning.

Vad är det bästa med Kvadrat?
– Du får många, inspirerande, aktiva och väldigt engagerade kollegor; inspiration och kunskap från områden som du inte skulle ha kunnat komma i kontakt med själv. Kvadratarna är väldigt duktiga inom sina områden, till exempel arkitektur, programmering, ledarskap. När jag behöver en viss kompetens finns det många att fråga, vi har stor variation på kompetenser.

Har ni mycket afterwork-aktiviteter i Kvadrat Linköping?
– Ja, vi har mycket aktiviteter. Jag har tyvärr haft svårt att vara med så mycket, jag har två småbarn, så mycket tid går till det just nu. Sen har vi precis flyttat och det är en hel del att tänka på kring det med.

Vad gör du när du är ledig?
– Jag spelar förstås en hel del, delvis för att göra research. Vad är bra med det här spelet och varför? Jag analyserar och använder det i min egen spelutveckling. Jag håller på med ett spel som jag tänker släppa senare i år. Sen gillar jag att ta gammal hårdvara och bygga ihop nya saker av. Till exempel tog jag ur skärmen ur en gammal bärbar dator och gjorde en bärbar extern skärm till min laptop. Jag har gjort en adapter så att den externa skärmen kan få ström från laptopen. Jag gör massor av småprojekt hela tiden, när jag hinner, och avsätter alltid ca 10% av tid och ekonomi till utbildning av olika slag.

Berätta mer om spelet du utvecklar!
– Tanken är att det ska släppas för Nintendo Switch. Då kan folk ta det med sig och spela. Spelet heter Crystal Corruption och man spelar två och två. Jag hoppas att det blir ett partyspel. Jag vill gå ifrån det att man ska döda varandra, det blir mer föräldravänligt och man kan fokusera på andra spelmekaniker som utvecklare. Så klart kan man hoppa på varandra. Som småbarnsförälder uppskattar man om spelomgångarna avslutas efter fem-tio minuter, då hinner man njuta bättre och behöver inte ”prioritera bort” spelandet för att det tar tid. Spelet ska vara kul att köra med sina barn eller med kompisar framför en öl. Den visuella stilen påminner om League of Legends och hela spelet utgår från en ganska komplex bakgrundsstory i en fantasivärld. Jag kan prata rätt mycket om spelet men jag tror det är lättast att följa spelets utveckling på AmberWings Facebooksida, min Youtube-kanal (sök bara på Jousef Gabro så dyker den upp) eller på AmberWing.se

Switch är en bra plattform för den är gjord för att tas med och för att spela tillsammans på en enhet. Det är en kvalitetsstämpel också, för Nintendo de tar inte in vilka spel som helst. Själv är jag en Super Mario-kille sen långt tillbaka, jag har spelat Super Mario i alla former. Det var det första spelet jag spelade när min pappa köpte åttabitars-enheten.

Tack, Jousef! Är du också nyfiken på Kvadrat? Läs mer här!

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning