Hoppa till sidans innehåll

Kristian Rönne: Så får du människor att komma ihåg ditt budskap

Rönne

Att få andra att förstå vad du vill ha sagt är lättare sagt än gjort – särskilt när det kommer till presentationer eller möten på arbetsplatsen. Genom att involvera fler sinnen, än bara de auditiva, ökar du chansen för att ditt budskap når fram. Kristian Rönne brinner för att lära människor att förmedla sitt budskap visuellt. Han tror på att det finns en enorm kraft i användandet av symboler och att vi måste våga rita mer för att kommunicera bättre.


Hej Kristian! Berätta lite om dig själv!
– Jag och min familj, bestående av min fru Christina och mina två barn Max och Emmy-Dee, bor i Malmö, eller som jag brukar kalla det – København M. Jag har ett stort friluftsintresse och jag är därför aktiv som ledare inom Scoutrörelsen. När tillfälle ges klättrar jag gärna också – helst i träd. Detta ovanliga fritidsintresse fann jag när jag gick in i väggen 2015, då det var ett sätt för mig att komma ur utmattningen.

2016 hittade jag något som heter grafisk recording och grafisk facilitering och jag började direkt att tänka på en karriär inom detta. Jag hade under några år arbetat som Solution Owner på IKEA, där min roll var att bygga förståelse mellan beställare på Global HR och leverantören, Global IT, men när Helen från Kvadrat kontaktade mig vågade jag lämna tryggheten på IKEA och satsa helhjärtat på min passion.

Du brinner för att skapa resultat genom att få människor att rita tillsammans. Hur kan en sådan process se ut?
– När jag är ute hos en kund så hjälper jag olika team med att översätta det folk pratar om, tänker på eller försöker få andra att förstå – genom att rita det. Antingen så ritar jag med pennor eller på min iPad och ibland visar jag även genom Powerpoint-slides för att på ett enkelt sätt sprida budskapet. En skiss eller en tanke kan helt enkelt bli till en bild eller en handritad video. Ute på uppdrag är jag antingen den tysta som lyssnar och samlar in, eller så är jag med och leder dialogen och skapar visuella bilder medan samtalen pågår. Det finns en hel uppsjö av olika mallar och modeller som jag använder mig av, bland annat Business Model Canvas, Roadmap Model och Gameplan – tre favoriter som skapar tydliga och snabba resultat för gruppen. Mitt arbete handlar om att skapa förståelse så att kunden kan komma vidare, till exempel genom att skapa förståelse för deras värdeord, deras kultur, den nya organisationen, för nya projekt eller när en konflikt eller utmaning ska lösas.

Du jobbar också med presentation- och inlärningsteknik i form av att lära människor att förmedla budskap visuellt och att bygga kopplingar till hjärnan via bilder. Berätta!
– Jag vet att alla kan rita för att kommunicera – dock måste man vilja lära sig det “ nya språket” och bygga upp färdigheten. Kan du skriva ditt namn på svenska – då kan du rita! Jag hjälper individer och grupper att hitta detta “nya språk”. Det finns bevis på att detta fungerar och några som använder sig av metoden är till exempel militären och managers inom idrott, som båda sett att det ger synliga resultat. Vi andra har bara tappat det längs med vägen när vi har vuxit upp, vilket är synd då det finns en enorm kraft i att rita simpla ikoner. Titta bara i trafiken, på köpcentrum eller på internet. Vi är omringade av symboler som vi under bara en bråkdels sekund uppfattar vad de betyder.

Ofta räcker det med en halvdag för att komma igång, följt av en heldag av uppföljning beroende på vad man som företag vill uppnå. Finns det till exempel ett större intresse i att arbeta digitalt så tar det lite längre tid. Jag är övertygad om att vi kan lära oss allt, men att vi inte behöver kunna allt. Dock är förmågan att få andra att förstå dina idéer en viktig kompetens som jag önskar att alla kunde utveckla lite mer.

 Vi andra har bara tappat det längs med vägen när vi har vuxit upp, vilket är synd då det finns en enorm kraft i att rita simpla ikoner

Vad innebär det att, vid exempelvis en presentation, ha bra och anpassade presentationstekniska medel till hands?
– Som presentatör måste du kunna bibehålla och skapa engagemang hos din publik. Att skapa bra prestationer är lätt – men att skapa fantastiska presentationer är svårare. Det krävs en hel del extraarbete och färdigheter än vad många har lust att lägga – något som ofta leder till det vedertagna fenomenet PowerPoint-döden. Om du däremot skapar en presentation som talar till flera sinnen, inte bara de auditiva, så är chansen större att du skapar engagemang och kanske viktigast av allt – att de kommer ihåg budskapet efter presentationen.

Vilka är dina 3-5 bästa tips till folk som vill utvecklas när det kommer till att presentera och kommunicera budskap?
1. Skapa en vilja att lära.
2. Acceptera att det finns en inlärningskurva, vilket kommer kräva att du är dålig i starten, men att du därefter snabbt ser resultat.
3. Träna, träna, träna! Men var försiktig så att du inte tränar på fel saker…
4. Skaffa en tränare som kan sätta dig på banan snabbt och som kan bygga dina färdigheter och se dina utvecklingsområden.

Tack Kristian! Är du också sugen på att testa vingarna som egen i Kvadrat så hittar kan du läsa mer här.

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning