Hoppa till sidans innehåll

Ny säljare på Kvadrat: “Jag tror att affärsmodellen här är framtiden.”

Magnus

Magnus Nilsson – till höger i bilden i sällskap av Kvadratkollegan Henrik Widström – är Kvadrat Stockholms nyaste medarbetare. Han har utvecklat, konsultat, lett projekt, varit konsultchef och arbetat som säljare. Vi fick möjlighet att prata med Magnus några månader efter det att han började på Kvadrat!

Hej Magnus! Du är ny som säljare på Kvadrat Stockholm – berätta om din bakgrund!
– Jag började i IT-branschen 1995 och arbetade då som utvecklare. Då var jag nybliven systemvetare och jobbade med affärssystemet IFS, på det de kallade ”Norrlandskontoret i Uppsala”. Nästa jobb var som utvecklare på ett bolag som arbetade med säljstödsystem – även det i Uppsala.

Efter det började jag på IT-Huset i Stockholm och där arbetade jag först med utveckling, men sen gick jag vidare till att vara Configuration Manager och teknisk projektledare. IT-Huset har ett hundratal anställda och sysselsätter ungefär lika många underkonsulter. Upplägget påminner lite om Kvadrats. Konsulterna kör i och för sig inte eget, men de har provisionslön. På IT-Huset blev jag konsult ”på riktigt” och satt ute i uppdrag hos kunder, till exempel på Arbetsförmedlingen och Handelsbanken.

Efter sju år fick jag frågan om jag ville bli konsultchef och jobba med sälj. “Jag provar”, tänkte jag. Jag hade redan bytt roll till teknisk projektledare och lämnat själva kodandet. Den nya rollen handlade mycket om att träffa människor och bygga relationer, och jag trivdes bra med det! Jag hade en grupp Microsoft-konsulter och kundansvar för ett antal kunder, bland annat kunder där jag själv hade konsultat tidigare.

Under den här tiden stötte jag på Kvadrat, bland annat när jag jobbade med ramavtalsupphandlingar, och det hände att vi samarbetade kring ramavtal. Ibland var vi partners och ibland var vi konkurrenter.

Hade det någon betydelse för att du sen hamnade här på Kvadrat?
– Absolut! Jag var länge på IT-Huset, i 18 år, och började få känslan att ”någonting annat ska man väl se innan man blir pensionär”. Jag funderade på företag jag kände till – företag med bra värderingar – och tänkte på Kvadrat som har sin unika framgångsfaktor ”konsulter som har egna bolag”. Jag kände ju till mekaniken i konsultbranschen. Under goda tider tappar vanliga konsultbolag konsulter som vill starta eget. Kvadrat är ett mellanting mellan att vara anställd och att vara helt egen; jag tycker det är riktigt bra!

Kvadrat är ett mellanting mellan att vara anställd och att vara helt egen; jag tycker det är riktigt bra!

Du har arbetat på Kvadrat sedan början av 2018. Hur upplever du skillnaden mellan Kvadrat och tidigare arbetsplatser?
– Det är en stor skillnad i att alla konsulter kör eget. Jag tror att affärsmodellen här är framtiden. Här fångar man upp de konsulter som vill köra eget men som inte är ensamvargar. De vill ha friheten men också gemenskapen och de vill utveckla sig själva, utbilda sig och ha social gemenskap. Det finns inte så många liknande alternativ. Hos mäklare får du till exempel inte detta.

Vi är ett jättebra gäng på Kvadrat! Vi jobbar i team och hjälps åt, stöttar varandra och har kul. Mycket hänger på personerna. Här är alla väldigt olika men jobbar väldigt bra tillsammans. Kanske just därför… Vi har en stor verksamhet med 200 konsulter i Stockholm och 450 i hela landet – samtidigt har vi riktigt kul på vägen. Det hjälper ju till att Kvadrat inte är en konsultjätte, utan snarare till hundra procent består av erfarna och duktiga konsulter med gott renommé. Drivern för Kvadrats konsulter är så tydlig; de är sina egna och har eget driv.

Hur viktigt är det med relationer i ditt jobb?
– Det är superviktigt! Jag har ett stort kontaktnät både på konsult- och kundsidan. Tidigare jobbade jag mycket med underkonsulter – jag hade väl mellan 50 och 60 konsulter som jag arbetade ihop med, och där hänger allt på relationen. Det gäller att förstå konsulternas kompetens och inriktning och odla en långsiktig relation. Samma sak gäller kunder; man måste bygga långsiktiga relationer med dem med. Man ser till att träffas och höras, ibland behöver man vara lite kreativ och hitta bra anledningar att hålla kontakten. Men ofta behöver man inte ha någon jätteagenda. Vi lär känna varandra, jag får höra deras historier, hur det går med uppdraget och kan fånga upp möjligheter att hjälpa till.

Om jag har bra relationer med både konsulter och kunder, så kan jag göra riktigt bra matchningar mellan dem. Förstår jag kundens verksamhet och vet hur deras team jobbar, så kan jag också se vilka konsulter som passar in. Inte bara gällande deras behov av kompetens, utan även när det kommer till riktigt skarpa matchningar där man passar in i varandras förväntningar, vilket leder till att man kommer trivas tillsammans. Lyckas jag med en sådan matchning ökar mitt förtroende hos kunden. Då ligger vi lite bättre till än andra, nästa gång kunden behöver en konsult.

Jag tror att affärsmodellen här är framtiden.

Vad kommer du ha för inriktning framåt?
– Jag arbetar i huvudsak med offentlig sektor. På Kvadrat Stockholm är vi fyra stycken som jobbar med offentlig sektor och jag har vissa kunder där jag är huvudansvarig: ArbetsförmedlingenRiksdagenRegeringskanslietSkatteverket och Kronofogden. Flera av dem har jag arbetat med tidigare och jag har kvar de relationer jag byggt upp.

Tack så mycket Magnus och varmt välkommen till Kvadrat!

Kvadrat i siffror

  • 556

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning