Hoppa till sidans innehåll

WINR – plattformen för enkel och modern medborgardialog – beviljas 300 000 kr av Vinnova

WINR är ett av startup-företagen i Kvadrats inkubatorprogram, Inkubik, som fått beviljat stöd från Vinnova (Verket för innovationssystem) för att fortsätta utveckling och lansering av sin tjänst som minskar avståndet mellan medborgare och beslutsfattare inom offentlig sektor. Grundarna Markus Ludvigsson och Jimmy Fransson berättar.

Markus Ludvigsson och Jimmy Fransson.

Markus Ludvigsson och Jimmy Fransson.

Markus och Jimmy, grattis till Vinnova-stödet!

Markus: Tack, det känns jättekul, de här pengarna är en viktig möjliggörare för att kunna köra vårt pilotprojekt nu till hösten.

Varför startade ni WINR?

Markus: Många invånare vill engagera sig, men få känner att de ges möjlighet. Vi vill minska avståndet mellan medborgare och offentliga beslutsfattare genom att sänka tröskeln och göra det enklare och roligare att engagera sig. WINR kommer att ge kommuner och regioner tillgång till den kollektiva intelligensen och viljan hos medborgarna på ett enkelt och insiktsfullt sätt.

Idén och projektet föddes redan 2018 och bolagiserades förra året via Inkubik – Kvadrats inkubator. Berätta hur det gick till!

Markus: Inkubik hjälpte oss att utvärdera idén och även med ansökan om medel från Vinnova, 50 000 kr, för att utvärdera och bygga en prototyp. Det gjorde att vi kunde vi bjuda in folk och köra användartester med vår prototyp. Det var insikterna från detta som gjorde att vi bestämde oss för att fokusera på just medborgardialog och starta företaget.

Jimmy: Vi har fått mycket hjälp från både Isac Hellwig och Mathias Bransmo på Inkubik, med affärsutveckling och med att se möjligheter. De har hjälpt oss med både nätverkande och att jobba med vår startup på ett mer strukturerat sätt.

Markus: Vi satte tillsammans upp en handlingsplan med milstolpar som har eldat på oss och hållit motivationen vid liv. Inkubik var även ett stöd när vi skrev ansökan till Vinnovas "Innovativa Startups", vi tror den hjälpen är en del av anledningen till att vi lyckades få det stödet.

Ni hade inte så mycket erfarenhet av affärsutveckling innan, vad har ni fått för hjälp kring det?

Jimmy:  Efter att Inkubik kom med som delägare så har det blivit en självklar del i vårt arbete att tänka affärsutveckling. Detta är nog en del som många entreprenörer lätt hoppar över och enbart fokuserar på att bygga produkt.

Markus: Även vi hade ju börjat med lösningen, det är ju det roligaste. Men man ska ju egentligen börja med problemet. Där fick vi ta ett par steg tillbaka och utvärdera problembilden och iterera ett par gånger.

Har ni även haft hjälp av Inkubiks entreprenörsnätverk?

Markus: Ja, vi fick hjälp att ta fram prototyp och även grunden till den lösning vi har idag. Inkubik sökte i sitt nätverk efter kompetens inom frontend och backend. Det resulterade snabbt i att vi hade ett antal utvecklare som kunde hjälpa oss att komma igång. Tack till Nils, Björn, Marcus och Magnus!

Jimmy: Genom Inkubik har vi kommit närmare riktiga samarbetspartners och även fått lättare att komma ut på marknaden. Inkubik har verkligen fungerat som en dörröppnare!

Vad händer framöver?

Markus: Nu har vi fullt fokus på att komma igång med kundpiloten till hösten och att hitta fler kommuner som vill öka sin närhet till medborgarna.

Tack, Markus och Jimmy!

Läs mer om WINR på www.winr.se!

Är du nyfiken på Inkubik? Läs mer här!

Kvadrat i siffror

  • 593

    Konsulter, kollegor och kompisar

  • 346

    Kunder senaste året

  • 76/100

    Nöjd kund-index

Vision

Världens lyckligaste yrkesmänniskor

Branscher

  • Bank och försäkring
  • Offentlig sektor
  • Digitala produkter
  • Telekom
  • Utbildning/forskning
  • Medtech
  • Automotive
  • Retail
  • Logistik
  • Återvinning